Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 10 augusti 2018, 22:18:41 »
Hur är det med passkontrollerna om man åker mellan Sverige och Finland?
 Det ska ju vara utökade kontroller fram till november i år.
Är det slumpmässigt eller kollar dom alla?
*
SV: Passkontroll Sverige Finland?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2018, 14:54:09 »
Jag har inte sett något ännu i alla fall. Men man ska ju alltid ha med sig legitimation vid resa
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2018, 15:09:59 »
På Tallink Siljas sida står det såhär;
---
"Utökad gränskontroll för resenärer till och från Sverige fr.o.m. 2 juli 2018.

Polismyndigheten har fattat beslut om återinförd gränskontroll i Sverige där trafik förekommer mot andra Schengenländer.

Polisen rekommenderar samtliga resenärer att ha med sig pass eller nationellt ID‐kort vid resa, även vid resor till och från andra länder som är medlemmar i Schengensamarbetet, inklusive de nordiska länderna.

Detta beslut innebär att från och med den 2 juli 2018 och som längst till och med den 11 november 2018, eller tills annat beslutas, att en återinförd gränskontroll vid inre gräns kommer utökas till följande platser:

Stockholms hamnar (Värtahamnen, Frihamnen, Kapellskär och Nynäshamn)"
---
Det står dock att det är en rekommendation.
Vi ska åka till Helsingfors på fredag och våra pass gick ut sista juli.
Kom precis på att morsan var i Helsingfors nyligen och hon har aldrig haft ett pass. Så då är det inget att oroa sig för.
*
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2018, 18:27:30 »
Ha med er legitimation, Var ju i Norge precis och inte visade jag något pass eller id överhuvudtaget, men det finns med, samma med resan jag gjorde till Åland, där vill dom spana in att du har ett id kort i Kapellskär, men det är allt
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2018, 18:40:53 »
Jodå, körkortet har man ju alltid med sig.
Ska bli kul att se nya Värtahamnen för första gången. Har åkt Viking några år nu.
Vad rekommenderar ni för parkeringsplats? Jag brukade parkera vid Ica Kvantum förr.
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2018, 02:59:56 »
Finns ett parkeringsgarage på samma gata som tv4 ligger på tegeluddsvägen precis vid  under friskis och svettis känns säkert att stå där och inte längre att gå än från kvantum/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2018, 05:30:44 »
Finns ett parkeringsgarage på samma gata som tv4 ligger på tegeluddsvägen precis vid  under friskis och svettis känns säkert att stå där och inte längre att gå än från kvantum/TT
Okej. Jag har läst om det garaget och tänkte prova det den här gången.
Tack för tipset!
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2018, 22:00:27 »
Jodå, körkortet har man ju alltid med sig.
Ska bli kul att se nya Värtahamnen för första gången. Har åkt Viking några år nu.
Vad rekommenderar ni för parkeringsplats? Jag brukade parkera vid Ica Kvantum förr.

Tror inte, att körkortet gäller som en ID-handling inom EU, utan enbart pass eller nationellt ID-kort är det giltliga.
« Senast ändrad: Idag kl. 07:59:06 av Kim Viktor »
Fredrik Ahlman
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2018, 09:03:32 »
här;

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/finland-helsingfors/vanliga-frågor-till-ambassaden/behöver-jag-pass-för-att-besöka-finland-eller-sverige/

Alltså körkort räcker...
(Linken virker ikke ved kun å trykke på den, man må kopiere hele adressen og lime inn i adressefeltet)

Nemlig, har selv brukt førerkortet for å reise mellom Oslo og København, når mitt pass lå på det russiske konsulat for visumsøknad. ;)
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2018, 19:16:54 »
här;

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/finland-helsingfors/vanliga-frågor-till-ambassaden/behöver-jag-pass-för-att-besöka-finland-eller-sverige/

Alltså körkort räcker...

Det svenska körkortet gäller som just körkort inom Europa och även i de flesta andra länder, så långt är allt frid och fröjd. Skulle man dock av olika skäl bli tvungen, att legitimera sig för en myndighetsperson som t.ex. polis, gränskontroll eller tulltjänsteman är körkortet inte ett godkänt dokument, utan där gäller det pass eller ett av myndigheterna utfärdat nationellt  ID-kort. I Sverige är det polismyndigheten, som till det facila priset av 400 Sek utfärdar ett sådant.
Observera, att ett ID-kort via t:ex banken, inte är en gällande eller accepterad legitimation utanför det land, där det utfärdats.
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2018, 21:32:13 »
Jag bara hänvisar till vad vår utrikesmyndighet rekommenderar och de lyfter just körkort på just destinationen Helsinki som en godtagbar handling. Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
Fredrik Ahlman
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2018, 21:35:37 »
Det skal jo erkjennes at da jeg brukte mitt norske foererkort som leg paa Oslo-Koebenhavn-fergen var det den obligatoriske ID-kontrollen for passasjerskip, ikke overfor norske eller danske myndigheter.
Planlagt fergereise:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2018, 21:38:16 »
Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
Det ser ut til aa vaere en lengdebegrensning paa linker I dette forum
Planlagt fergereise:
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 07:58:31 »
Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.
Det ser ut til aa vaere en lengdebegrensning paa linker I dette forum
Nej men däremot förstår inte forumet å, ä, och ö. ;) Det löses enkelt genom att klicka på infoga länk i panelen och sätta in länken mellan url och /url.