Stena Line "slängs" ut från Varberg
« skrivet: 04 maj 2017, 18:24:29 »
Stena Line och Varbergs kommun har inte kunnat enats om någon flytt av färjehamnen, därför undersöker Stena Line att flytta sin trafik till Halmstad istället.

http://nyheter.stenaline.se/pressreleases/stena-line-undersoeker-alternativ-hamn-1947179
SV: Stena Line "slängs" ut från Varberg
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2017, 00:33:52 »
Kommuners syn på sjöfart kunde vara bättre även om man nu söker finna en lösning på annan plats. Sjöfarten skapar ju de där något osynliga ringarna på vattnet som ger sådana positiva synergieffekter. Men i grund och botten känns det ju bedrövligt att en sedan länge etablerad verksamhet får maka på sig på detta vis.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2017, 21:50:31 »
Om det blir en flytt till Halmstad, så tror Stena på en positiv utveckling och det är möjligt att det kommer att gå två färjor på rutten.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/tv%C3%A5-f%C3%A4rjor-m%C3%B6jliga-p%C3%A5-halmstad-gren%C3%A5-1.4263351
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2017, 22:17:15 »
Om det blir en flytt till Halmstad, så tror Stena på en positiv utveckling och det är möjligt att det kommer att gå två färjor på rutten.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/tv%C3%A5-f%C3%A4rjor-m%C3%B6jliga-p%C3%A5-halmstad-gren%C3%A5-1.4263351

Stena har ju historiskt inte varit sena med att identifiera och utnyttja nya affärsmöljigheter. Så jag tycker det verkar lite märkligt att man först nu tror på bättre underlag för en trafik från Halmstad, när man nu "måste" lämna Varberg. Varför har man isåfall inte flyttat tidigare?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2017, 03:10:49 »
Det är klart att genom en placering i Halmstad kan man ju attrahera mer sydsvenskar att åka till Jylland samtidigt som Göteborgsfärjorna servar Västsverige så visst är det en möjlighet att nå fler grupper. Men det är ju klart att varje ny etablering är en kostnad.
Fredrik Ahlman
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2017, 14:09:38 »
Kanske passar Stena rätt bra. Med en instegskostnad på en kvarts miljard lär man slippa att någon annan etablerar sig från Varberg. Samtidigt har man relativt nyligen sålt sin andel på Helsingborg-Helsingör, så det blir ingen internkonkurrens med den linjen.
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2017, 14:19:28 »
Jag är dig helt enig i det resonemanget. Samtidigt tror jag att risken är minimal att någon skulle ge sig i kast att ens söka konkurrera mot Stena, något jag ser som rena självmordet och fyller inget högre syfte heller för den delen.
Men jag tror att just kommunala tjänstemän och politiker behöver bli bättre på att förstå sjöfartens behov och se dess möjligheter och nytta. Detta är inte isolerat Varberg utan gäller riket i stort.
Fredrik Ahlman
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2017, 09:16:12 »
Men jag tror att just kommunala tjänstemän och politiker behöver bli bättre på att förstå sjöfartens behov och se dess möjligheter och nytta. Detta är inte isolerat Varberg utan gäller riket i stort.
Så sant, så sant. Gäller hela Skandinavien. T.ex. København, där bornholmarna har förlorat en användbar färjeled till Sjælland (särskilt i perioden med Löfvens ID-kontroller) och där DFDS Oslo - København, efter att de slopade gratisbussarna från Frihavnen till Østerport och Kongens Nytorv och det ändå inte säljes normala HT-biljetter i Frihavnen, har blivit en oattraktiv rutt för landgångspassagerare, som skall vidare.
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2017, 13:06:45 »
Man måste öka medvetenheten rörande sjöfartens frågor och vikten av en fungerande infrastruktur för den samma. Sett till mycket annat finns ju ett begränsat behov av just infrastruktur men det som finns måste få fortsätta finnas och utvecklas med tiden.
Fredrik Ahlman
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2017, 17:37:02 »
En fundering är inte Grenå egentligen en ganska bra hamn att gå till även för de lite mellan östra och södra Sverige?
Detta med tanke på om man skall åka bil till väst Europa typ Holland och Belgien. Att åka till Grenå borde ju vara snabbare än att åka via Öresundsbron och Jyllands bron för att komma på rätt väg. (Nu har jag medvetet tagit bort båtarna från Göteborg för de har andra kvaliteter så som att man kan sova en natt på Kil båtarna för att kunna åka vidare. Sedan Fredrikshamn turen är klart mer tidsbesparande om man kommer nordväst ifrån.
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2017, 12:19:51 »
Läste lite info om linjen och om framtiden och länk via Stena Line Danmark. Får ju se vad som händer

http://amtsavisen.dk/norddjurs/Stena-Line-vil-opruste-forbindelsen-mellem-Grenaa-og-Sverige/artikel/340429
« Svar #12 skrivet: 30 november 2017, 21:18:32 »
Man skall ju inte bli förvånad...men det hjälps inte jag blir det i alla fall.
Fredrik Ahlman
« Svar #13 skrivet: 04 december 2017, 18:01:21 »

Min uppfattning är att Varbergs kommun är mycket bra på att förstå sjöfartens möjligheter och behov. Hamnen är ju en av de största i landet när det gäller utskeppning av sågade trävaror. Att man inte är beredd att betala flera hundra miljoner för att behålla Stena Line tyder väl snarare på att man hushållar väl med skattepengarna.