SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #15 skrivet: 06 december 2017, 23:05:51 »
När det gäller Silja så har man väldigt få dagskryssare från Sverige. Eftersom man avgår så tidigt som man gör framstår Viking som ett humanare alternativ. Så tänkar man inte göra något åt det skulle man nästan lika gärna kunna gå in till Långnäs.

Finska dagskryssare har man, me de missar ju inte båten bara för att man går in till Långsele istället. Lite trist att sitta ett par timmar på en kobbe och vänta i och för sig...

Att skippa uppehållet helt är knappast aktuellt. Till och med Finnlines, med väldigt få passagerare, gör ju uppehåll ibland. Tax-freen betyder enormt mycket för lönsamheten.
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #16 skrivet: 07 december 2017, 07:26:12 »
Men om nu Tallink har såpass få dagskryssare som du säger utan mest finska dygnsresenärer och reguljärresenärer vore det inte en idé då att börja angöra Kapellskär (igen?) istället för Stockholm på den finska kvällsturen?
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #17 skrivet: 07 december 2017, 08:54:02 »
Men om nu Tallink har såpass få dagskryssare som du säger utan mest finska dygnsresenärer och reguljärresenärer vore det inte en idé då att börja angöra Kapellskär (igen?) istället för Stockholm på den finska kvällsturen?

Med dagens avgångstid från Åbo skulle man vara runt 3 på morgonen i Kapellskär, den kortare restiden är ju heller inte till gagn för ledsagat gods där chaufförerna då inte får ut ens reducerad dygnsvila
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #18 skrivet: 07 december 2017, 11:01:31 »
SeaContainers gjorde ju just så att man lät Europa gå till Kapellskär under tiden man ägde Silja. Det går att justera tidtabellen något med ännu senare avgång från Åbo och långsammare fart. Frågan är om det blir så bra dock. Det finns ju för och nackdelar med det. Man kan också ha olika tidtabell för vinter och sommar.

Vad som skapar en låsning är Galaxys tidtabell. Hon kan nästan inte ha andra tider än idag om hon skall kunna konkurrera med Birka och Cinderella. Men visst skulle hon kunna gå via Långnäs istället. Hon borde ju vara där ungefär samtidigt som BP, om BP avgår från Kapellskär.
*

    Tjärven

  • 19
  • Förhandsgranska helst INNAN Framförallt vid citat!
    • Visa profil
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #19 skrivet: Idag kl. 13:59:45 »
Okej då!?
Om jag nu MÅSTE acceptera att Helsingforsfartygen går en fullständigt löjlig omväg via Mariehamn :( >:( ;) så får man väl tänka i nya banor. 8)

Går det inte att anpassa rutten för större flexibilitet och fler alternativ genom att... Hör och häpna! ...göra fler stopp på vägen?  ???  :o

Eftersom färjorna ändå passerar förbi den nyrenoverade hamnen i Kapellskär, som nu har bättre kapacitet för större färjor än tidigare, är det väl ingen större omväg att göra ett extra stopp enbart för påstigande före Ålands hav? Här kanske man kan fånga upp nya målgrupper som åker med över till Mariehamn och kanske några resenärer som föredrar en senare avgång än den från Stockholm. Tidigt på morgonen finns möjlighet att göra ett motsvarande stopp vid Hangö där resenärer som behöver vara i Helsingfors tidigt fortsätter resan i buss av bekvämare sort. Färjan fortsätter sedan mot Helsingfors och anländer under förmiddagen. På tillbakavägen fungerar det på motsvarande sätt med ett sent kvällsstopp vid Hangö, nattanlöp i Mariehamn/Långnäs och tidigt morgonstopp i Kapellskär innan färjan fortsätter mot Stockholm.

Frakten borde väl även kunna klara vilotiden på en kortad väg som STO->HAN eller KAP->HEL eller motsvarande expressalternativ åt andra hållet, samtidigt som det även skapas ett nytt extra-expressalternativ (KAP<->HAN) utöver nuvarande kryssningsalternativ STO-HEL/HEL-STO.

Kanske kan våra 36h-kryssare nå nya målgrupper på detta vis. Tallink skulle kunna köra Stockholm Tallin på motsvarande sätt med dubbla extrastopp (KAP+HAN) medan Silja Line eventuellt skulle kunna nöja sig med STO-MAR-HAN-HEL och möjlighet till båtbyte i Mariehamn eller fortsätta på traditionellt vis.

Så vad tror ni om detta? Utvecklingsbart?