SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #15 skrivet: 06 december 2017, 23:05:51 »
När det gäller Silja så har man väldigt få dagskryssare från Sverige. Eftersom man avgår så tidigt som man gör framstår Viking som ett humanare alternativ. Så tänkar man inte göra något åt det skulle man nästan lika gärna kunna gå in till Långnäs.

Finska dagskryssare har man, me de missar ju inte båten bara för att man går in till Långsele istället. Lite trist att sitta ett par timmar på en kobbe och vänta i och för sig...

Att skippa uppehållet helt är knappast aktuellt. Till och med Finnlines, med väldigt få passagerare, gör ju uppehåll ibland. Tax-freen betyder enormt mycket för lönsamheten.
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #16 skrivet: 07 december 2017, 07:26:12 »
Men om nu Tallink har såpass få dagskryssare som du säger utan mest finska dygnsresenärer och reguljärresenärer vore det inte en idé då att börja angöra Kapellskär (igen?) istället för Stockholm på den finska kvällsturen?
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #17 skrivet: 07 december 2017, 08:54:02 »
Men om nu Tallink har såpass få dagskryssare som du säger utan mest finska dygnsresenärer och reguljärresenärer vore det inte en idé då att börja angöra Kapellskär (igen?) istället för Stockholm på den finska kvällsturen?

Med dagens avgångstid från Åbo skulle man vara runt 3 på morgonen i Kapellskär, den kortare restiden är ju heller inte till gagn för ledsagat gods där chaufförerna då inte får ut ens reducerad dygnsvila
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #18 skrivet: 07 december 2017, 11:01:31 »
SeaContainers gjorde ju just så att man lät Europa gå till Kapellskär under tiden man ägde Silja. Det går att justera tidtabellen något med ännu senare avgång från Åbo och långsammare fart. Frågan är om det blir så bra dock. Det finns ju för och nackdelar med det. Man kan också ha olika tidtabell för vinter och sommar.

Vad som skapar en låsning är Galaxys tidtabell. Hon kan nästan inte ha andra tider än idag om hon skall kunna konkurrera med Birka och Cinderella. Men visst skulle hon kunna gå via Långnäs istället. Hon borde ju vara där ungefär samtidigt som BP, om BP avgår från Kapellskär.
*

    Tjärven

  • 21
  • Förhandsgranska helst INNAN Framförallt vid citat!
    • Visa profil
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #19 skrivet: 13 december 2017, 13:59:45 »
Okej då!?
Om jag nu MÅSTE acceptera att Helsingforsfartygen går en fullständigt löjlig omväg via Mariehamn :( >:( ;) så får man väl tänka i nya banor. 8)

Går det inte att anpassa rutten för större flexibilitet och fler alternativ genom att... Hör och häpna! ...göra fler stopp på vägen?  ???  :o

Eftersom färjorna ändå passerar förbi den nyrenoverade hamnen i Kapellskär, som nu har bättre kapacitet för större färjor än tidigare, är det väl ingen större omväg att göra ett extra stopp enbart för påstigande före Ålands hav? Här kanske man kan fånga upp nya målgrupper som åker med över till Mariehamn och kanske några resenärer som föredrar en senare avgång än den från Stockholm. Tidigt på morgonen finns möjlighet att göra ett motsvarande stopp vid Hangö där resenärer som behöver vara i Helsingfors tidigt fortsätter resan i buss av bekvämare sort. Färjan fortsätter sedan mot Helsingfors och anländer under förmiddagen. På tillbakavägen fungerar det på motsvarande sätt med ett sent kvällsstopp vid Hangö, nattanlöp i Mariehamn/Långnäs och tidigt morgonstopp i Kapellskär innan färjan fortsätter mot Stockholm.

Frakten borde väl även kunna klara vilotiden på en kortad väg som STO->HAN eller KAP->HEL eller motsvarande expressalternativ åt andra hållet, samtidigt som det även skapas ett nytt extra-expressalternativ (KAP<->HAN) utöver nuvarande kryssningsalternativ STO-HEL/HEL-STO.

Kanske kan våra 36h-kryssare nå nya målgrupper på detta vis. Tallink skulle kunna köra Stockholm Tallin på motsvarande sätt med dubbla extrastopp (KAP+HAN) medan Silja Line eventuellt skulle kunna nöja sig med STO-MAR-HAN-HEL och möjlighet till båtbyte i Mariehamn eller fortsätta på traditionellt vis.

Så vad tror ni om detta? Utvecklingsbart?

 
*
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #20 skrivet: 13 december 2017, 21:41:07 »
Det låter lite som en parallell som början till slutet för passagerarfärjorna från Malmö till Travemunde. Först kör Saga-linjen från Helsingborg via Malmö och sen kom Euroway med Köpenhamn via Malmö till Tme och vidare tll Lubeck. De halmstråna var inte tillräckliga.
/Marre
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #21 skrivet: 13 december 2017, 22:04:22 »
Okej då!?
Om jag nu MÅSTE acceptera att Helsingforsfartygen går en fullständigt löjlig omväg via Mariehamn :( >:( ;) så får man väl tänka i nya banor. 8)

Går det inte att anpassa rutten för större flexibilitet och fler alternativ genom att... Hör och häpna! ...göra fler stopp på vägen?  ???  :o

Eftersom färjorna ändå passerar förbi den nyrenoverade hamnen i Kapellskär, som nu har bättre kapacitet för större färjor än tidigare, är det väl ingen större omväg att göra ett extra stopp enbart för påstigande före Ålands hav? Här kanske man kan fånga upp nya målgrupper som åker med över till Mariehamn och kanske några resenärer som föredrar en senare avgång än den från Stockholm. Tidigt på morgonen finns möjlighet att göra ett motsvarande stopp vid Hangö där resenärer som behöver vara i Helsingfors tidigt fortsätter resan i buss av bekvämare sort. Färjan fortsätter sedan mot Helsingfors och anländer under förmiddagen. På tillbakavägen fungerar det på motsvarande sätt med ett sent kvällsstopp vid Hangö, nattanlöp i Mariehamn/Långnäs och tidigt morgonstopp i Kapellskär innan färjan fortsätter mot Stockholm.

Frakten borde väl även kunna klara vilotiden på en kortad väg som STO->HAN eller KAP->HEL eller motsvarande expressalternativ åt andra hållet, samtidigt som det även skapas ett nytt extra-expressalternativ (KAP<->HAN) utöver nuvarande kryssningsalternativ STO-HEL/HEL-STO.

Kanske kan våra 36h-kryssare nå nya målgrupper på detta vis. Tallink skulle kunna köra Stockholm Tallin på motsvarande sätt med dubbla extrastopp (KAP+HAN) medan Silja Line eventuellt skulle kunna nöja sig med STO-MAR-HAN-HEL och möjlighet till båtbyte i Mariehamn eller fortsätta på traditionellt vis.

Så vad tror ni om detta? Utvecklingsbart?

Kort svar, nej, inte utvecklingsbart.......

Långt svar, Kapellskär är en bra hamn för frakttrafik då man på ett dygn hinner köra en ToR resa även om man pga lasthanteringen behöver mer än 1 timme till kaj. Som passagerarhamn är den rätt värdelös om man inte bor i Norrtälje då den ligger ute i ”ingenstans”.

Om Du tittar på Vikings hemsida så ser Du att tidsvinsten att som passagerare välja Kapellskär istället för Stockholm bara är en timme,  med anslutningsbuss.

https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/tidtabeller/kapellskar-aland/

https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/tidtabeller/stockholm-aland/

Är rätt mycket trevligare att åka färja en att sitta på en buss / åka bil.

Och, att gå in till Kapellskär ” när man ändå åker förbi” skulle förlänga med runt 45 minuter.......



SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #22 skrivet: 13 december 2017, 22:28:53 »
Enbart som frakthamn samt pendeltrafik för finländska/åländska ruttresenärer. Silja Europa körde ju vintertid till KSR i början av 2000-talet för att anpassa kryssningstrafiken tidtabeller till Västra Finlands behov. Sedan dess har man haft betydligt mer blandat publik, såsom stora grupper från öst som knappt uppskattar ÄNNU tidigare ankomstid i Sverige för att sen sitta i bussen ett antal timmar när man kan flyga i en timme direkt från Helsingfors. Sen till vilken nytta dessa mellanstopp längs vägen? Det är få stycken som vill köra själv de sista timmarna istället för att ankomma utvilad och efter en sovmorgon. Så även därför är svaret nej.

Om man beställde en ersättare till XPRS kunde den i sin tur kanske ersätta Rosella på MHQ-KSR och sedan över natten köra en extratur till Åbo för frakt och bilpassagerare. Men tydligen har man bara givit upp med dessa tankegångar i bägge två rederierna iom att Sea Wind från 1971 tjänar ännu mer pengar mellan Nordsjö och Muuga nu med två t/r om dagen i stället för frakt mellan Sverige och Åbo.

Finnlines är det som gäller till Kapellskär. En av större missar Viking gjorde på 90-talet var att ge upp den linjen men nu är behovet för trafiken så pass annolunda att det är inte lönt att ens drömma om sådant.
« Senast ändrad: 13 december 2017, 22:30:49 av JoonasK »
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #23 skrivet: Idag kl. 05:15:20 »
Alternativet med flera hamnar leder också till ökade kostnader, inte enbart hamnavgifter utan till exempel skall frukosten serveras i två omgångar och markpersonal behövs i terminalerna.

Sedan blir det problem med fyllon och turister som irrar sig av i fel hamn och skapar dålig pr.

De reguljärresenärer som väljer färja istället för flyg är antagligen tillräckligt flexibla för att inte plågas över tidtabellen som den ser ut, alternativt reser de med bil och den går ju inte att ta med på flyget.