En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 03 december 2017, 10:17:43 »
Något jag har funderat över ett tag är Finlandsbåtarnas tidtabeller. Nu i jul ska jag fara till Finland och då blev det till att åka båt från Stockholm och då finns det som bekant två linjer att välja mellan (tre om man räknar med Finnlines men de gick bort då jag reser utan fordon) och det slog mig att ingen av dem, oberoende av rederi, är särskilt optimal ur ett tidtabellsperspektiv.

Ska man fara till Åbo så är visserligen avgången på kvällen en ganska vettig tid men det är en ganska inhuman ankomsttid å andra sidan då man måste upp väldigt tidigt och man känner sig ganska stressad på kvällen för att hinna med att äta, handla etcetera då man vet att alarmet kommer ringa senast 06:00 svensk tid och man behöver vara utvilad för att orka resa vidare.

Åker man till Helsingfors är problemet tvärtom att man har för mycket tid, avgången ligger så att man måste ta ledigt halva eftermiddagen för att hinna med och den sena ankomsten gör att man anländer Helsingfors först vid 10-tiden vilket är i senaste laget i min mening om man har långt att resa vidare.

Så min fråga är: finns det rent praktiskt någon möjlighet att börja köra på en tidtabell som är något av en blandning? Relativt sen avgång runt 19-20 med en ankomst runt 7:30-8:30 svensk tid så du dels slipper ta ledigt från jobbet för att hinna med båten och dels kommer fram i någorlunda vettig tid utan att för den sakens skull behöva gå upp alltför tidigt. Vad krävs i sådana fall för att det skulle vara möjligt?

Är detta ens ett problem eller är det bara jag som känner på detta vis? Kom gärna med egna tankar eller reflektioner och det behöver ju inte uteslutande handla om Finlandstrafiken.
SV: En diskussion om tidtabeller
« Svar #1 skrivet: 03 december 2017, 13:47:12 »
Helsingforslinjen hade väl avgång kl 18 och ankomst kl 09 på den tiden man seglade direkt innan man började gå via Mariehamn för att kunna fortsätta sälja taxfree. Senare avgångstid är nog inte önskvärd för de som kryssar då kvällen blir för komprimerad.
*

Tjärven

• 21
  • Förhandsgranska helst INNAN Framförallt vid citat!
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 december 2017, 16:09:13 »
Dagkryssningarna till Mariehamn är något som vänder förutsättningarna till din nackdel när du reser reguljärt. Reser du på dagen vill du helst ha en senare morgonavgång och gärna komma fram tidigare. Då går färjan den längre vägen via Mariehamn istället för att göra ett snabbt stopp vid Långnäs utan omvägar. På natten går färjan istället denna kortare väg och kommer fram (för?) tidigt.

Kunde man inte koncentrera Mariehamnstrafiken till Kapellskär köra Stockholm Åbo den kortare vägen? Jo antagligen, men det finns nog flera anledningar för redarna att fortsätta ha det som det är idag.
« Svar #3 skrivet: 03 december 2017, 17:49:52 »
Man gör pengarna på kryssningsresenärerna, inte reguljärpassagerarna. Därför är tidtabellen optimerad för den som kryssar, inte för den som skall åka vidare. Förr när reguljärresandet hade större betydelse var tidtabellen mer anpassad för det.
*
« Svar #4 skrivet: 03 december 2017, 18:28:53 »
För att få ekonomi  trafiken måste man köra två enkelturer per dag med varje färja.
Vidare måste man gå via Åland för att få sälja taxfree.
Detta innebär att man i princip bara hinner med timslånga uppehåll i hamnarna.
I övrigt har man vissa kriterier.
Kvällsturen ska inte avgå så tidigt som möjligt så passagerarna kän äte och roa sig ombord och därmed göra av med pengar = intäkter för rederiet. Det innebär att ankomsten blir ganska tidig.
Dagturen å sin sida ska avgå så sent som möjligt, men de flesta vill också komma fram innan kvällen är för sen.
Kör man också dagturen via Långnäs för att få kortare överfart och längre hamnuppehåll får man inte ihop det för dagresenärerna till Åland då färjan tillbaka redan har avgått när man kommer dit.
Tänker man genom detta är det ytterst marginellt man kan förskjuta tiderna innan det blir olägenheter för någon.

Spekulerar
/ Marre
« Svar #5 skrivet: 04 december 2017, 00:32:34 »
Vad man dock skulle kunna göra är att köra Baltic Princess lite långsammare Åbo->Stockholm och snabbare Stockholm -> Mariehamn sommartid och helger när det är relativt många reguljärresenärer och dagskryssare till Åland.

Hon har fartresurserna till det och att bara skjuta anlöpet i Stockholm 20 minuter senare skulle göra mycket.
*

Tjärven

• 21
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 10:32:41 »
Vad man dock skulle kunna göra är att köra Baltic Princess lite långsammare Åbo->Stockholm och snabbare Stockholm -> Mariehamn sommartid och helger när det är relativt många reguljärresenärer och dagskryssare till Åland.

Hon har fartresurserna till det och att bara skjuta anlöpet i Stockholm 20 minuter senare skulle göra mycket.
Köra snabbare i skärgården mellan Stockholm och Mariehamn och bryta mot gällande hastighetsbegränsningar??? Det är nog INTE aktuellt! Att utnyttja fartresurserna på Ålands hav kan vara skäl i att spara till eventuella förseningar. Tiderna i Mariehamn är svåra att ändra eftersom de måste anpassas till Galaxys tider och stör tidtabellen för VL om BP eller Galaxy är sena.
« Svar #7 skrivet: 04 december 2017, 11:25:35 »
En interessant diskusjon  :)

Hvordan omtrent fordeler inntektene seg fra cruisepassasjerer, ordinære reisende og frakten (for Viking og TS)?
Når man ser hvor billig man kan få en kryssning, ville det vært interessant å vite hvor mye disse passasjerene legger igjen ombord.
Ordinære reisende bruker vel også noe penger på mat, drikke og shopping (selv om dette kanskje ikke er formålet med reisen).

På den måten burde vel andelen av inntektene stå i samsvar med valget av tidtabell.
Men det gjør det kanskje nå, siden dagens tider mer eller mindre har vært de samme i mange år?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2017, 11:30:35 »

Köra snabbare i skärgården mellan Stockholm och Mariehamn och bryta mot gällande hastighetsbegränsningar??? Det är nog INTE aktuellt! Att utnyttja fartresurserna på Ålands hav kan vara skäl i att spara till eventuella förseningar. Tiderna i Mariehamn är svåra att ändra eftersom de måste anpassas till Galaxys tider och stör tidtabellen för VL om BP eller Galaxy är sena.

Det är inte fråga om att ändra tiden i Mariehamn ellerr Galaxy tidtabell överhuvudtaget. BP skulle dock kunna köra betydligt fortare över Ålands hav och därmed kunna avgå senare från Stockholm. En del av de ökade bränslekostnaderna får man igen på att köra långsammare i andra riktningen. Marginalerna behövdes ju inte när man hade Europa, som överhuvudtaget inte hade de extra fartresurserna att ta till, så varför är de så angelägna nu?
*

Tjärven

• 21
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 04 december 2017, 11:55:30 »
Finns nog inte mycket mer än ca 10 min att tjäna in över Ålands Hav!?

Är ca 23,5 nm mellan Remmaregrund-Marhällan
22 knop tar ca 1h 4 min
25 knop tar ca 56 min
« Svar #10 skrivet: 04 december 2017, 12:04:21 »
Finns nog inte mycket mer än ca 10 min att tjäna in över Ålands Hav!?

Är ca 23,5 nm mellan Remmaregrund-Marhällan
22 knop tar ca 1h 4 min
25 knop tar ca 56 min

Men man ligger ju inte på 22 knop idag. Just precis nu tex ligger BP på 19,5 knop och lite kan man nog ta på övriga sträckor också.

Även 15 minuter senare skulle göra gott, om man vill ha lite marginal kvar.
*

Tjärven

• 21
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 04 december 2017, 16:38:14 »
Okej då! Det går nog ändå att tjäna in så mycket som 15-20 min på Ålandshav om det finns några knop extra att ut från maskinerna.

Inloppet till Åbo och utrymmet i hamnen är väl en annan känslig punkt med så stora färjor som idag? Där är rederiernas nuvarande tidtabeller samspelta och de turas om att använda manöverutrymmet i hamnen samt den smala muddrade farleden förbi "Ruissalo" (osäker på svenska stavningen).
« Svar #12 skrivet: 04 december 2017, 20:17:08 »
Intressanta diskussioner. Om vi bortser från kryssarna och istället bara fokuserar på reguljärtrafiken, hu mycket skulle man kunna spara i att skippa Mariehamn och gå via Långnäs istället? Eller om vi helt låter fantasierna flöda, Kökars kommun skulle få för sig att öppna en egen sprithamn så man helt slapp angöra fasta Åland. ;)

Sen undrar jag ju också hur kryssandet kan bära sig, att bussa in lokala förmågor från hela landet som reser gratis och super i hytterna kan väl knappast vara en vinstmaskin? Reguljärpassagerare som betalar fullpris och ändå handlar och äter ombord känns ju som en vettigare målgrupp att vilja attrahera. Om man till exempel ska till Helsingfors på jobbresa är flyget i princip enda alternativet om man vill kunna jobba en hel dag utan att komma sent och behöva gå tidigt för att hinna med båten.
*

Tjärven

• 21
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 04 december 2017, 23:05:03 »
Intressanta diskussioner. Om vi bortser från kryssarna och istället bara fokuserar på reguljärtrafiken, hu mycket skulle man kunna spara i att skippa Mariehamn och gå via Långnäs istället? Eller om vi helt låter fantasierna flöda, Kökars kommun skulle få för sig att öppna en egen sprithamn så man helt slapp angöra fasta Åland. ;)
Skissade upp en rutt i iSailor från Remmaregrund där man lämnar Stockholms Skärgård till Rödgrund där farlederna möts i den Åländska skärgården. Fick 38,29 nm via Mariehamn och endast 25,14 nm mellan samma slutpunkter raka vägen över Ålands hav! Säg att vi håller 15 knop i genomsnitt på vägen till och från Mariehamn så tar den omvägen ca 52 min längre tid.

Helsingforsfärjornas omväg jämfört med före EU då de gick Sandhamnsleden törs jag inte tänka på.
*
« Svar #14 skrivet: 06 december 2017, 08:03:18 »
Möjlighet att dagskryssa på Åbolinjen? Vad är antal reguljärpassagerare vs kryssare?