*
ACL lämnar Göteborg
« skrivet: 01 december 2017, 22:13:47 »
Från den 15 januari förlorar Göteborg direkttrafiken till USA när ACL lägger ned trafiken. ACL har seglat i linjetrafik mellan USA och Göteborg i 50 år.

Allt enligt GP.
« Senast ändrad: 01 december 2017, 22:24:38 av Lars H »
*
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 07:10:28 »
Ja helt otroligt. Vad är det med hamnarbetare och konflikter? Det verkar som det sitter i väggarna hos den yrkesgruppen världen över att strejka så fort dom är missnöjda!

http://omni.se/storrederi-lagger-ner-fraktlinje-till-goteborg/a/gP7W8A
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #2 skrivet: 03 december 2017, 22:09:52 »
Är det nån som vet vad som händer med ACL-kontoret i Göteborg efter det att de drar in anlöpet? Är det värt att ha det kvar?
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #3 skrivet: 03 december 2017, 22:31:17 »
Är det nån som vet vad som händer med ACL-kontoret i Göteborg efter det att de drar in anlöpet? Är det värt att ha det kvar?

Man kanske skulle gå ner och fråga dom imorgon, jobbar i våningen ovanför dom.........
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #4 skrivet: 03 december 2017, 22:38:57 »
Är det nån som vet vad som händer med ACL-kontoret i Göteborg efter det att de drar in anlöpet? Är det värt att ha det kvar?

Man kanske skulle gå ner och fråga dom imorgon, jobbar i våningen ovanför dom.........

Om du har lust så får du gärna göra det :)

Vilka funktioner finns där nu för tiden efter Grimaldis intåg? Är det bara bokning och försäljning?
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #5 skrivet: 04 december 2017, 11:52:35 »
ACL har seglat i linjetrafik mellan USA och Göteborg i 50 år.

Men rötterna kan dras ännu längre tillbaka då ACL baserades på en sammanslagning av flera olika rederiers linjer över NordAtlanten. Bland annat Broström och Transatlantic. Ser man i det perspektivet är det snarare en "100 plus" -årig verksamhet som går i graven.
*
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 12:50:32 »
Helt rätt.

Andra som var med i början men som upphört med cargo var HAL och Cunard. Har för mig Svenska Amerika Linjen också var med. Samt Wallenius.
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #7 skrivet: 05 december 2017, 17:03:53 »
Från början var det väl Amerikalinjen, Transatlantik, Incotrans, Wallenius och CGM. Incotrans köptes senare av Broströms.
Arbeta ju med planeringen av just ACL i drygt tjugo år och många gånger blåste det storm mellan oss och kunden. ACL provade att anlöpa Aarhus, Helsingborg , Wallhamn och Norge tror det var Moss men inte säker.
Om men ser till just ACL rutterna så var det två olika slingor från 70 talet en som inte anlöpte GBG. Och även den som anlöpte GBG diskuterades genom alla år att deviasionen att segla upp till GBG från Bremen inte lönade sig. Man hade ju även CareLine som gick på Toronto och Montreal. Så det är ju egentligen inget nytt och på den tiden så var det inte just strejkrisken utan just fartygs kostnaden som var avgörande.
Sedan hade ACL åsikter om att vi lossade och lastade långsamt, men vi gjorde ju  vad jag själv kallar spionage på omsättning i Antwerpen , Bremen , Helsingborg och omloppstiden var i stort sett likadan. Ibland bättre hos oss ibland bättre i de andra hamnarna.
Men det är ett trist besked att som skrivs här att en överhundraårig sjöfartsepok med SAL går i graven.
D
SV: ACL lämnar Göteborg
« Svar #8 skrivet: 05 december 2017, 17:10:47 »
Givetvis som Lars skriver HAL och Cunard, Hal döptes ju om till Incotrans senare.
D