*
Familjeägda containerrederier
« skrivet: 01 december 2017, 21:11:54 »
Rederinäringen har alltid präglats av ett familjeägande. I Sverige tex familjerna Salén, Johnson, Broström och Wallenius. Vidare kan nämnas familjen Olsson inom Stena.

Det här går även igen internationellt. Såväl bland äldre som relativt nya rederier. Alla har förvisso inte lyckats med att överföra en framgångsrik verksamhet till nästa generation. Men trots allt, förbluffande många.

Inte sällan har dessutom familjeägda rederier som börsnoterats för kapitalanskaffning eller andra skäl, senare lämnat börsen och familjerna , därefter, helt eller delvis, återköpt aktierna. Gotlandsbolaget och Stena är sådana svenska exempel. Fokusering på kortsiktig kvartalsekonomi brukar anges som en anledning till att börsnotering är mindre lockande i bransch med häftiga svängningar.

Men även om företaget är börsnoterat har familjerna i många fall bibehållit kontrollen. Maersk tex.

Intressant är att den för världshandeln så viktiga containertrafiken i så stor utsträckning domineras av familjeägda rederier. De tre största: Maersk, MSC samt CMA CGM är alla familjekontrollerade. Maersk med gamla anor och de två övriga relativt nya.

Det italienska MSC startades så sent som 1970 i Neapel av en sjökapten Aponte. Numera är rederiet också en betydelsefull spelare inom kryssningssegmentet.

CMA CGM har iofs, gällande CGM-delen gamla anor, bla som statligt ägt. En person av libanesiskt ursprung  vid namn Jacques Saadé, startade 1978 i Marseille, rederiet CMA. När det statliga CGM 1996 privatiserades såldes företaget, till just CMA, och konstellationen har därefter blomstrat.

Till dessa ”tre stora” kan man även lägga ett annat stort containerrederi, det Taiwanbasersde Evergreen. Startat 1968 och ägt av en sjökapten Chang Yung-fa. Företagsgruppen kontrollerar även flygbolaget EVA Airways. Grundaren avled 2016 och det har därefter varit lite turbulens inom familjen, men vad jag förstått, innehar man fortfarande kontrollen.
SV: Familjeägda containerrederier
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 01:53:26 »
Jag tror att det faller sig rätt naturligt med familjeägande som går tillbaka till skuttiden, ett sätt att finna försörjning för familjen. Däremot undrar jag lite för framtiden hur det kommer se ut då. Man har ju länge talat om att vi i framtiden kommer se större bolag med mer komplett tjänsteutbud och gigantiska flottor. Då är det inte lika säkert att familjerederierna kommer dominera annat än i nischer. Man har ju sett tendenser till sammanslagningar redan.
Jo det stämmer ju det du nämner om börsnotering. Det har blivit likt du nämner i flera fall, vidare är sjöfartsaktier svårt för den som inte är insatt i ämnet. Kapitalanskaffning är ju viktigt för ett kapitalintensivt företag likt ett sjöfartsföretag. Tillgången på pengar följer ju konjunktursvängningar och tonnageöverskott etc. En noterad aktie har ju då möjligheter som den onoterade inte har.
Fast skall man hårdra det är det väl egentligen inte bara inom sjöfart som det finns ett stort familjeägande utan något som går likt en röd tråd genom de flesta branscher.
Fredrik Ahlman
*
SV: Familjeägda containerrederier
« Svar #2 skrivet: 02 december 2017, 09:24:48 »

Fast skall man hårdra det är det väl egentligen inte bara inom sjöfart som det finns ett stort familjeägande utan något som går likt en röd tråd genom de flesta branscher.

Jo, det är förstås riktigt. Allt företagande har naturligtvis någonstans börjat i liten skala. Däremot är det mindre vanligt, åtminstone numera, att en liknande kapitalintensiv verksamhet, säg tung industri, är familjeägd.
SV: Familjeägda containerrederier
« Svar #3 skrivet: 02 december 2017, 18:02:10 »
Jag tror ändå inte sjöfarten skiljer sig värst mycket ändå mot andra branscher. Det finns ju investmentbolag som äger rederiverksamheter också. Likväl dem som väljer att satsa pengar i fonder som äger fartyg som sedan chartras vidare till rederier. Sedan är ju en hel del banker nästa besvärande mycket exponerade mot sjöfart. Se på de stora tyska bankerna som lider förluster av sjöfarten som nu gör mer och mer för att minska sin shippingexponering. Men visst det är en rätt stor familjeverksamhet. Det skulle vara intressant att kika på om detta skiljer sig mellan de olika av sjöfartens segment.
Det finns ju också en andel rätt stora statligt ägda rederier.
« Senast ändrad: 02 december 2017, 18:05:51 av kapstans »
Fredrik Ahlman