*
SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« Svar #15 skrivet: 20 november 2017, 18:22:25 »
340-600 och 748 var lite av anledningarna till att jag ville flyga med LH även om priset förstås också spelar in.

Fast 340 är väl en 330 med fyra motorer i stället för två, på samma flygplanskropp? Okej, okej, A340-600 är förstås 12 meter längre än A330-300, men det är ju inte sådär som med A350 och A380 som är på riktigt annorlunda. Du kan alltid trösta dig med att 330:an är mer politiskt korrekt än A340 då den drar mindre bränsle.
« Svar #16 skrivet: 21 november 2017, 14:30:54 »
Jag har inte åkt genom dom gamla Slussarna, men det är säkert intressant med dom nya också! :)

Det är fortfarande buss eller annan transport till Santiago från San Antonio/Valparaiso som gäller innan flyg mot Europa.

Flygbolagen är följande: Lufthansa A321 till München, A330-300 till Miami, skulle varit en A340-600 så nu är jag lite sur. :( KLM Boeing 777 från Santiago till Buenos Aires, och så Lufthansa Boeing 747-800 till Frankfurt med avslutningen i en A321 till ARN.
340-600 och 748 var lite av anledningarna till att jag ville flyga med LH även om priset förstås också spelar in.

//R
Det skall bli intressant att höra (läsa) Din berättelse om man också i de nya slussarna drar fartygen med lokomotiv!
« Svar #17 skrivet: 21 november 2017, 14:34:11 »
De gånger jag gått av eller på i Valparaiso har det varit lite knöligt att flyga till eller från Europa. Har blivit buss eller bil till Santiago och sedan till Buenos Aires för byte av flyg till Europa. Men jag antar det finns smartare sätt numera.
Jag har bara gått av i Iquique i Chile (för att fraktbåten var så sen). Tog sedan bussen till Santiago, tåget till Temuco, buss till Puerto Montt, buss igen till Punta Arenas och Puerto Natales, färja till Puerto Montt, fyra bussar och tre båtar genom två nationalparker till San Carlos de Bariloche, tåg till Viedma, buss till Bahia Blanca, tåg till Buenos Aires och ett annat fraktfartyg därifrån till Rotterdam.
« Svar #18 skrivet: 21 november 2017, 17:22:52 »
Det skall bli intressant att höra (läsa) Din berättelse om man också i de nya slussarna drar fartygen med lokomotiv!
[/quote]

I de gamla slussarna är lokomotivens de s.k. mulornas huvuduppgift inte att dra fartygen utan att hålla fartygen centrerade och i position i slussarna. Fartygen går normalt in för egen maskin.  I de nya slussarna använder man bogserbåtar. Finns att läsa på kanalmyndighetens hemsida.
« Svar #19 skrivet: 21 november 2017, 17:27:07 »

I de gamla slussarna är lokomotivens de s.k. mulornas huvuduppgift inte att dra fartygen utan att hålla fartygen centrerade och i position i slussarna. Fartygen går normalt in för egen maskin.
Korrekt ;)
I de nya slussarna använder man bogserbåtar. Finns att läsa på kanalmyndighetens hemsida.
Så tråkigt! ;)
*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 november 2017, 17:52:27 »
Hoppas att du får en trevlig kryssning och att du gillar fartygsklassen :) Perfekt att åka iväg nu när snön är här!
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #21 skrivet: 23 november 2017, 13:12:06 »

Fast 340 är väl en 330 med fyra motorer i stället för två, på samma flygplanskropp? Okej, okej, A340-600 är förstås 12 meter längre än A330-300, men det är ju inte sådär som med A350 och A380 som är på riktigt annorlunda. Du kan alltid trösta dig med att 330:an är mer politiskt korrekt än A340 då den drar mindre bränsle.

Det handlade mera om att 340-600 är hyfsat ovanlig medand A330 är desto vanligare.

Nu är det dags att kryssa, endast Infinity och Independence ligger inne i hamnen, och här i Miami är det lugnt för andra dagen i rad, endast ett fartyg ligger inne.
Vi tar hyrbilen upp till Fort Lauderdale nu efter frukost.

//R
« Svar #22 skrivet: 29 november 2017, 03:05:16 »
Vilken drömresa!

Jag har inte åkt genom dom gamla Slussarna, men det är säkert intressant med dom nya också! :)

Det är fortfarande buss eller annan transport till Santiago från San Antonio/Valparaiso som gäller innan flyg mot Europa.

Flygbolagen är följande: Lufthansa A321 till München, A330-300 till Miami, skulle varit en A340-600 så nu är jag lite sur. :( KLM Boeing 777 från Santiago till Buenos Aires, och så Lufthansa Boeing 747-800 till Frankfurt med avslutningen i en A321 till ARN.

//R

Vilken otur! Borde vara olagligt att byta från 346 till 333 bara sådär!  >:( ;)
A346 står högt på önskelistan även här. Så synd att de är så få samt mest flyger in och ut från MUC.

Men B748 är en mycket bra maskin, tyvärr har jag flugit den enbart en gång FRA-ORD.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 03:06:57 av JoonasK »
« Svar #23 skrivet: 29 november 2017, 17:05:34 »
Hallå! Sitter i Manta Equador å dricker en lokal pilsner!
Medelåldern på Kryssningen ligger nog på 75-80 år, trodde Sydamerika var för bökigt för dom riktigt gamla? Men tydligen inte!
Eller är Panamakanalen något som man måste få med på Måstelistan?

Vi hade sällskap i kanalen av en Wallenius reggad i Stockholm!

På fredag kommer vi till Lima i Peru.

//R
*
« Svar #24 skrivet: 30 november 2017, 13:56:52 »
Kan man prata flygplan så kanske man också kan prata mat?

I Peru kan man pröva på och äta helstekt marsvin. Serveras med huvud, tassar och klor intakta. Smakar inte så tokigt även om det kan vara lite kladdigt och käka.

Populärt även i grannländerna. Särskilt bland indianerna. Såg en uppgift om att 60 miljoner marsvin per år konsumeras i Peru. I indianbyarna leker förstås barnen med marsvinen som på andra ställen i världen, men så vips, åker lekkamraten ned i pannan.

Annars är förstås Ceviche nationalrätten och som bäst kan beskrivas som en typ av inlagd sill, fast med olika typer av fisk och där marineringen består av lime eller motsvarande citrus. Serveras numera också i Sverige.

Finns som ”fast food”, men serveras även med mer elegans från Mexico till Chile utmed hela Stilla Havskusten.
« Svar #25 skrivet: 30 november 2017, 22:49:20 »
Kan man prata flygplan så kanske man också kan prata mat?

I Peru kan man pröva på och äta helstekt marsvin. Serveras med huvud, tassar och klor intakta. Smakar inte så tokigt även om det kan vara lite kladdigt och käka.

Populärt även i grannländerna. Särskilt bland indianerna. Såg en uppgift om att 60 miljoner marsvin per år konsumeras i Peru. I indianbyarna leker förstås barnen med marsvinen som på andra ställen i världen, men så vips, åker lekkamraten ned i pannan.

Annars är förstås Ceviche nationalrätten och som bäst kan beskrivas som en typ av inlagd sill, fast med olika typer av fisk och där marineringen består av lime eller motsvarande citrus. Serveras numera också i Sverige.

Finns som ”fast food”, men serveras även med mer elegans från Mexico till Chile utmed hela Stilla Havskusten.

Gärna! Ceviche är bland det bästa jag ätit på Filippinerna dessutom, Pacific connection där länderna emellan tror jag. Men marsvin... Nej tack. ;)
« Svar #26 skrivet: 01 december 2017, 18:50:41 »
Medelåldern på Kryssningen ligger nog på 75-80 år, trodde Sydamerika var för bökigt för dom riktigt gamla? Men tydligen inte!

På en atlantöverfart med QM2 jag gjorde för några år sedan så var det ganska många äldre med rollatorer med ombord. Det förvånade mig.  Med tanke på risken för sjögång på den rutten så hade jag inte trott att de skulle vilja utsätta sig för onödiga risker för eventuella fallolyckor.