Birka till Vasa 2018
« skrivet: 15 november 2017, 19:49:54 »
Nu är det klart att Birka fortsätter med sina höga kusten kryssningar 2018 men med en ny vändplats - Vasa istället för Luleå som tidigare år.

Tror det kan bli riktigt bra!

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/birka-kryssar-till-vasa-i-sommar
SV: Birka till Vasa 2018
« Svar #1 skrivet: 15 november 2017, 20:51:03 »
Ja dom drar ju uppenbarligen in stålar på dom där kryssningarna.
« Senast ändrad: 15 november 2017, 21:03:56 av Mr Cool »
« Svar #2 skrivet: 15 november 2017, 20:57:55 »
Vasas skärgård är verkligen fin, undrar hur mycket man kommer att avvika från den vanliga farleden till Umeå. Jag ser redan fram emot FEAs bildreportage!

Vasabladet kallar Birka Stockholm kryssningsfartyg till skillnad från Yle som menar att hon är en färja: 

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/164851
« Svar #3 skrivet: 15 november 2017, 21:38:30 »
Nu är det klart att Birka fortsätter med sina höga kusten kryssningar 2018 men med en ny vändplats - Vasa istället för Luleå som tidigare år.

Tror det kan bli riktigt bra!

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/birka-kryssar-till-vasa-i-sommar
Det tror jag också! Luleå tog ju inte precis emot med öppna armar, som Härnösand däremot gjorde.
*
« Svar #4 skrivet: 15 november 2017, 22:10:48 »
Vasas skärgård är verkligen fin, undrar hur mycket man kommer att avvika från den vanliga farleden till Umeå. Jag ser redan fram emot FEAs bildreportage!

Vasabladet kallar Birka Stockholm kryssningsfartyg till skillnad från Yle som menar att hon är en färja: 

Tjaa, hon är väl varken ett kryssningsfartyg eller färja. Finns väl inget riktigt heltäckande namn för ett fartyg som vanligtvis kränger dyr taxfree och halvhyggligt käk till inte alltför nogräknade passsagerare från hela Mellansverige som inte hyser någon större önskan att gå iland i Mariehamn. Men hur som helst kul att rederiet prövar nya destinationer. Kanske St Petersburg 2019?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2017, 23:42:24 »
Citera
Det tror jag också! Luleå tog ju inte precis emot med öppna armar, som Härnösand däremot gjorde.

Aha - ingen entusiasm från Luleå? Var kajen långt ifrån centrum - dålig koll!
« Svar #6 skrivet: 16 november 2017, 09:28:20 »
Citera

Aha - ingen entusiasm från Luleå? Var kajen långt ifrån centrum - dålig koll!
Det var den också. Men framförallt var det som om Luleå inte lade märke till att vi var där. Det blev en hamn för löjromsmakning i Kalix (och det var ju fantastiskt gott!). Men i Härnösand blev vi mötta av välkomsthälsning, guidad stadstur, en massa föreningar hade ställt upp och promoterade sig själva, kort sagt "Hjärtligt välkommen till Härnösand".
« Svar #7 skrivet: 16 november 2017, 10:52:10 »
Sommarens fototillfälle - Birka + Wasa Express i Vasa hamn!  :) :) :) Antar att dom kommer att ligga sida vid sida i princip. Men hur var´t det nu har dom monterat ned en av landgångarna i Vasa - dvs den till höger när man bordar expressen?
*
« Svar #8 skrivet: 16 november 2017, 21:14:36 »

Det lär nog inte bli några FEA bilder då han vart utmobbad av en skribent här på landgången
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #9 skrivet: 17 november 2017, 00:41:15 »
Citera
Det lär nog inte bli några FEA bilder då han vart utmobbad av en skribent här på landgången

Det var tråkigt  :(
I vilken tråd pågick detta?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2017, 09:34:24 »
Citera

Det var tråkigt  :(
Instämmer! Honom kunde man ha ordskiften med, med humor.
« Svar #11 skrivet: 17 november 2017, 15:02:09 »
Vafalls? Är FEA borta härifrån? Fyyfaan. Idioten som mobbade här inne borde kölhalas på riktigt.
YNWA!
« Svar #12 skrivet: 17 november 2017, 15:57:39 »
Vafalls? Är FEA borta härifrån? Fyyfaan. Idioten som mobbade här inne borde kölhalas på riktigt.
Håller helt med! Visste inte heller om detta att FEA blivit utmobbad :-(
« Svar #13 skrivet: 17 november 2017, 18:52:27 »
Vet inte om utmobbad är rätt ord här? Han fick lite kritik för att han inte är mer intresserad av själva kryssningsfartygen och rederierna när han la ut sina bilder i tråden "Kryssningsfartyg i Stockholm 2017". Personen uppmuntrade honom att testa en kryssning utanför Birka/Silja/Viking världen någon gång.

Tycker väl inte att det var någon jättegrej själv, men alla reagerar olika. Han fortsatte dock efter den kommentaren att lägga ut ett stort antal bilder i tråden. Innan han försvann igen(har varit borta tidigare från forumet), så var det inget tjafs alls utan allt verkade normalt i tråden.

Forum har sina fördelar och nackdelar, en är förstås att det är lätt att missförstå varandra och misstolka. Vi känner sällan varandra privat utan möts bara här på forumet. Men man måste också tåla lite kritik precis som man kan få mycket beröm.
Om alla nu hoppar på den som var lite hård mot FEA, så gör ni ju exakt samma sak som ni just blivit förbannade på.

Sen vet i alla fall inte jag om den exakta anledningen till varför han försvann från Landgången, kan faktiskt var någon annan privat orsak eller att han bara inte orkade med att lägga ut bilder hela tiden. Det tar upp tid och kraft att lägga ut bilder och bildtexter.

Han har tidigare själv blivit sur över att ingen berömmer dom bilder han lägger ut och hotat med att lämna forumet. Men visst saknar jag honom och hans fina bilder, hans humoristiska texter! :)

//R
« Senast ändrad: 17 november 2017, 18:55:35 av Robert Brink »
*
« Svar #14 skrivet: 17 november 2017, 20:11:25 »
Håller helt med. Bra sammanfattning Robert!

För att återgå till tråden noterar jag att även Rügen är nytt på programmet samt att resorna till Lübeck och Köpenhamn blir på fem dygn.

Jag har rest med Birka till Härnösand och Luleå. Helt OK. Säkert också när man bytt ut Luleå mot Vasa. Lagom längd dessutom. Dessutom två fyrkryssningar som jag gillade. Förra sommarens tur till Bornholm, Lübeck och Visby tyckte jag dock var för lång för den typen av fartyg. Blev lite segt och gav inte ”value for money”.