*
Svalbard
« skrivet: 15 november 2017, 11:47:15 »
Nu är jag inte helt uppdaterad på trafiken dit, mer än att jag noterat att åtskilliga av de vanliga kryssningsrederiernas fartyg återfinns där sommartid. Dessutom förstås Hurtigrutten med såväl äldre som nytt tonnage. Diverse expeditionsfartyg är också representerade inkl svenskflaggade MS Stockholm och MS Origo.

Tycker mig under många år ha läst att norska myndigheter skall begränsa trafiken till ögruppen.  Men har något verkligen hänt eller är något på gång? Risberg kanske vet?

Själv tillbringade jag en vecka där på 80-talet, men då fick jag vackert flyga dit från Oslo.
« Senast ändrad: 15 november 2017, 11:49:08 av Lars H »
SV: Svalbard
« Svar #1 skrivet: 15 november 2017, 14:19:59 »
Jag har hand om Norbjørn som är det reguljära fraktfartyget mellan Norge och Svalbard. Går för Norska Posten. Dessutom har jag hand om två tankbåtar som levererar olja till sjöfarten runt Svalbard och är där i jobbet 3-4 gånger per år minst så jag vet ganska väl vad som rör sig där uppe.

Vill man åka båt till Svalbard så är kryssningar som utgår från Norska fastlandet eller kontinenten den enda möjligheten. Här finns det ett relativt omfattande tillbud från diverse kryssningsrederier. Fram till för några år sedan gick Hurtigruten en del reguljära turer också men det har de slutat med. Vi tar någon enstaka gång passagerare på vårt fartyg men det är att beteckna som "högtidliga tillfällen". Däremot har vi ibland pass till/från Bjørnøya och några "remote locations" på vägen.

Däremot är det en omfattande trafik med mindre turistfartyg som utgår från Longyearbyen. Både i form av rena kryssningsutflykter men också som reguljär trafik till platser som Barentsburg, Pyramiden och Ny-Ålesund. Detta har vuxit sig upp till att vara en liten industri. De flesta av de här fartygen går upp dit på våren och ned på hösten och jag antar att man kan hänga med som passagerare. För övrigt är ett av de stora rederierna i den branschen ett Svenskt företag från Göteborg. De använder sjöfartsverkets gamla tjänstefartyg som Stockholm, Malmö och de andra i sin verksamhet. Men det finns flera andra också.

Flyger gör man med direktflyg från Oslo eller Tromsø. Hotell finns det gott om.

*
« Svar #2 skrivet: 15 november 2017, 15:27:15 »
Tack för svaret. Men det är tydligen inga mer betydande restriktioner då? Har förstått att ryssarnas kolbrytning minskat. Kvar i Barentsburg, men nedlagd i Pyramiden, om jag förstått allt rätt. Bosättningarna var eländiga när jag var där på 80-talet. Bryter norrmännen fortfarande?

Kommer osökt att jämföra med tex Galapagos, där numera strikta regler för sjöfarten gäller vilket medfört att kryssningstrafiken i princip upphört. Till viss del förvisso beroende på protektionism och inte bara, som det så vackert heter, av miljöskäl. De utländska rederier som har mindre fartyg stationerade på ögruppen är även dessa på olika sätt ekonomiskt lierade med intressen i Ecuador.

Tror att när vi var där 2007, med M/S Discovery (ex Island Princess), var vi det sista vanliga kryssningsfartyget som gjorde sig besväret att genomgå myndigheternas omständiga inspektion för tillträde. Den påbörjade redan på fastlandet i Manta där ett 30-tal personer, inkl inspektörernas fruar och barn, kom ombord. Det blev en rejält dyr och omständig historia för rederiet.

Hur som helst hade vi varit med ombord en månad från Tahiti, så efter några dagar på redden utanför huvudön, blev det passagerarbyte där vi och större delen av passagerarna gick av och flög till Quito. Ett byte som inte gick helt smärtfritt. Med det är en annan historia.
« Svar #3 skrivet: 15 november 2017, 17:48:41 »
Restriktioner för sjöfarten är inte särdeles påfallande. Tvärtom - antalet kryssningsfartyg har ökat dramatiskt på senare år och visst har det skrivits högvis med artiklar i media om hur skadligt detta kan bli. Men å andra sidan finns det en intäktssida och hittills har inte all kritik resulterat i några påtagliga restriktioner.

Visserligen har IMO genomfört ett nytt reglemente i form av "Polar Code" som nu skall implementeras under några år. Men undertecknad som skall genomföra detta för våra fartyg ser det mera som det gamle chairman Mao sade en gång i tiden: "A paper tiger".

Pyramiden är ju avfolkad men håller på att sakta men säkert växa upp igen, inte som gruvsamhälle men som turistattraktion. Den som vill se ett bevarat samhälle från Sovjettiden skall åka dit. Barentsburg är ett levande Ryskt samhälle med en fungerande kolindustri. Svea som också är ett gruvsamhälle ligger numera närmast i "malpåse". Huvudorten är Longyearbyen som mest kan beskrivas som ett internationellt samhälle med Norska flaggor och Norsk lagstiftning men med befolkning från alla jordens hörn. Så finns Ny-Ålesund som är ett litet internationellt forskningssamhälle. På toppen har vi Isfjord och Hornsund samt ett fåtal fångstplatser. That's it......
*
« Svar #4 skrivet: 15 november 2017, 19:03:29 »
Svalbards status regleras ju av de sk. ”Spetsbergentraktaten”, vilka nog får sägas vara världsunikt. På alla möjliga sätt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spetsbergtraktaten

När jag besökte Longyearbyen minns jag att vid uppvisande av passet, tullfritt fick köpa sprit i en lokal i ett bostadshus. Butiken hade påpassligt nog namnet ”Nordpolen”.
« Senast ändrad: 15 november 2017, 19:06:16 av Lars H »