*
SV: Adriatiska havet med Thomson Spirit
« Svar #30 skrivet: 01 september 2017, 17:59:49 »
Ja öppet promenaddäck i fören är trevligt. Vi hade det på Carousel 2004 och jag har saknat det på senare kryssningar. I övrigt verkar konceptet vara detsamma hos Thomson som hos MyTravel som sålde kryssningar med Carousel. Begagnat fartyg som man fyller med charterturister från främst Storbritannien. Det fanns inga logoprodukter att köpa på Carousel heller. Det var en trevlig kryssning men inget jag skulle göra om en andra gång med just det fartyget. Thomson Spirit verkar dock vara ett bättre fartyg.

https://flic.kr/p/GZRm1x

Carousel var ju en klassiker får jag nog säga (Nordic Prince) trots allt. RCCLs första fartygsserie och mycket eleganta (jag gillar designen på dessa systrar - d.v.s Nordic Prince, Song of Norway och Sun Viking skarpt).

Alla som är intresserade av dessa äldre fartyg i sina tidigare liv rekommenderas att bege sig till Google och söka igenom Cruise Travel (alla äldre nummer är upplagda och jag har själv laddat ner samtliga). Då kan man läsa intressanta reportage från dessa fartyg inkl Noordam och Nieuw Amsterdam m.fl när de var nya och gick i trafik för sina ursprungliga rederier.

Just Noordam och Nieuw Amsterdam räknades ju som tämligen lyxiga på HAL-tiden.

Bilder på deras inredningar på den tiden finns i diverse olika nummer av Cruise Travel (de var temafartyg ett antal gånger). Så kan man jämföra med dagens utförande.

« Svar #31 skrivet: 02 september 2017, 19:54:39 »

Det något överdimensionerade trapphuset midskepps.

Ja ibland kan trapphusen verka överdimensionerade. Men det kan vara bra att veta att trapphusen är dimensionerade för utrymmning. Det är därför som trapphusen på färjor och kryssningsfartyg är som störst och bredast runt livbåtsdäck. Det är ju trots allt där den mesta anhopning av passagerare kommer att vara vid en en evakuering. Längre ner och längre upp i fartyget blir trapphusen smalare och mindre.
« Senast ändrad: 02 september 2017, 20:40:54 av Kim Viktor »
« Svar #32 skrivet: 02 september 2017, 20:54:37 »
Tack för ett trevligt reportage och bildkollage!
Ser ju riktigt trevligt ut och inte lika pråligt och glittrigt som på många nyare fartyg.
För mig räcker det med en heldag på sjön. Vill gärna uppleva nya ställen var dag, och då ser jag båten som ett hotell jag tar med mig och slippa packa varenda dag. Men finns inte så mycket att se och avstånden är korta kan man ju hinna med två stopp samma dag och några timmars båttur på eftermiddan.
Minns MSC körde så. Tex uppehåll på Santorini på förmiddagen och sen avgång efter lunch och ankomst Mykonos vid 18-tiden och kvällen där innan avgång efter midnatt.

/ Marre
Tack håller helt med dig. Jag gillar också nya destinationer varje dag, även om det ibland blir rätt så ansträngande dagar ibland. ;) Även om det inte är så mycket att se, kan jag tycka att det blir stressigt med halvdagar iland.

Dina reportage är underbara :) Humor, fina bilder. Summan av det- man blir själv ressugen och glad
Tack så mycket Penny, kul att någon uppskattar min humor också. ;)

Hög kvalité och så intressant med ett fartyg vi inte ser varje dag här på Landgången... :) Vindstilla på Medelhavet, borde betyda väldigt varmt med den låga farten?

Kommer det mera från resmålen?

//R
Ja det var riktigt varmt och de körde luftkonditioneringen för fullt där inne, så man fick en smärre chock när man kom ut. ;) Det kommer mycket mer från resmålen, håller på med Trieste just nu, ett av mina favoritstopp. Jag får be om ursäkt att det tar sådan tid, är alltid lite tight med tid i början av terminen.

Ja öppet promenaddäck i fören är trevligt. Vi hade det på Carousel 2004 och jag har saknat det på senare kryssningar. I övrigt verkar konceptet vara detsamma hos Thomson som hos MyTravel som sålde kryssningar med Carousel. Begagnat fartyg som man fyller med charterturister från främst Storbritannien. Det fanns inga logoprodukter att köpa på Carousel heller. Det var en trevlig kryssning men inget jag skulle göra om en andra gång med just det fartyget. Thomson Spirit verkar dock vara ett bättre fartyg.

https://flic.kr/p/GZRm1x
Carousel hade jag gärna testat. Den enda gången jag såg henne var i Stockholm under namnet Arielle 2006.

En mycket fin fortsättning, Kim! Jag ser med förväntan fram emot nästa del i ditt reportage :)
Tack, kommer inom kort, dock ska jag åka med Blidösund från Uppsala imorgon. ;)

Tusind tak for mange herlige billeder, og en fin reportage.

Bedste hilsner
René

Tusen tack! :)

Det något överdimensionerade trapphuset midskepps.

Ja ibland kan trapphusen verka överdimensionerade. Men det kan vara bra att veta att trapphusen är dimensionerade för utrymmning. Det är därför som trapphusen på färjor och kryssningsfartyg är som störst och bredast runt livbåtsdäck. Det är ju trots allt där den mesta anhopning av passagerare kommer att vara vid en en evakuering. Längre ner och längre upp i fartyget blir trapphusen smalare och mindre.
Det har du helt rätt i. Det lite märkliga här var att trapphusen var som bredast längst ner (det här är till däcket längst ner) och den blev smalare upp till livbåtsdäck på däck 6.
« Svar #33 skrivet: 03 september 2017, 22:46:16 »
Carousel var ju en klassiker får jag nog säga (Nordic Prince) trots allt. RCCLs första fartygsserie och mycket eleganta (jag gillar designen på dessa systrar - d.v.s Nordic Prince, Song of Norway och Sun Viking skarpt).

Ja Carousel var väldigt vacker exteriört, men interiört hade tiden sprungit ifrån henne. Att hon var en sådan "klassiker" var anledningen att jag såg fram att resa med henne, men utbudet och de allmänna utrymmena ombord var väldigt begränsade jämfört med andra, modernare kryssningsfartyg. Jag skulle säga år 2004 var hon ok för en budgetkryssning, eller för någon som åker på sin första kryssning och inte är van vid högre standard.
« Svar #34 skrivet: 03 september 2017, 22:58:57 »
Mycket trevligt reportage det såg ju nästan ut som om det var Dance Factory som stod för underhållningen ;)
« Senast ändrad: 03 september 2017, 23:01:23 av Mr Cool »
*

Kevpa

• 46
  • www.youtube.com/kevpa <---följ snälla :)
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
« Svar #35 skrivet: 04 september 2017, 17:03:05 »
Mycket trevligt reportage det såg ju nästan ut som om det var Dance Factory som stod för underhållningen ;)

Kan nästan hålla med, Åkte med BQ den 30:e juni. Dem spelade ombord. Väldigt lika!! :D
Kevpa

Kommande kryssningar:
2017-12-08 - 10 Victoria 1
« Svar #36 skrivet: 04 september 2017, 21:13:32 »
Resan fortsätter....

Strax efter klockan 7 bordade den italienska lotsen.

Hmm kan detta symbolisera S/S The Emerald skorsten?

Vilken för!

I Trieste låg fartyget inne i 12 timmar.

Vi hade förbokat utflykten "Slovenian Caves and Castle", 6 timmar lång för prisvärda 48£. Resan gick först genom Trieste och sedan upp i bergen mot den slovenska gränsen.

Spårvagnen mellan Trieste–Opicina klättrar upp i 300 meters höjdskillnad på den 5,2 långa sträckan. Vagnarna är byggda på 40-talet. Spårvägen är för tillfället avstängd sedan en kollision i augusti 2016.

Efter att ha passerat gränsen till Slovenien fortsatte vi i ett par mil till Predjamaslott. Slottet nämndes i text första gången 1274. Efter en kraftig jordbävning byggdes det nuvarande slottet år 1570 i renässansstil. Slottet ligger i en 142 meter hög klippa.

Predjama finns med i Guinness världsrekordsbok, som världens största grottslott.

När man åker i turistgrupper med 50 personer får man räkna med köbildning. Vi hade bara en guide i slottet, vilket gjorde det svårt för alla att höra vad denna sa. Det hade inte skadat att dela upp gruppen i två delar under besöket i slottet. 

Grottan bakom slottet.

Efter den klaustrofobiska vandringen genom slottet var det dags för ännu mer klaustrofobi denna gång i form av grottan Postojna.

Postonja är ett grottsystem som totalt är 24 km långt. Bara en liten del av den är öppen för besökare och man är först tvungen att ta tåget ett par km in i grottsystemet.

https://youtu.be/hEC0UQBJvnk
En kort film från tågresan. (Redigerad av kevpa).

I de vattenfyllda delarna av grottan lever den sällsynta Europeiska olmen (en salamander).

Varje år besöks området av mer än 1 miljon turister, vilket självklart har gjort att området runt grottan har utvecklats till en turistort med hotell och restauranger. Grottan öppnades för allmänheten redan år 1819.

Under andra världskriget användes grottan av tyskarna som bränsledepå och lagringsutrymme.

I grottan finns en mängd vackra stalagmiter (från marken) och stalaktiter (från taket). Det tar fler decennier för dessa att växa en millimeter.

Turen tog cirka 1,5 timme. Men det var skönt att få svalka sig nere i den 8 gradiga värmen.

Den italienska bussen och vår trevliga slovenska guide tog oss tillbaka till fartyget på strax under en timme. 

Efter en lättare lunch gick vi på upptäcktsfärd i Trieste. 

San Silvestros basilika med anor från 1100-talet.

Från och med att Trieste blev en del av Österrike på 1300-talet tills det att kungadömet Österrike-Ungerska föll, var Trieste landets viktigaste hamnstad och även flottbas. Först efter första världskriget blev staden italiensk. 

Teatro Romano kunde ta emot 3500 besökare.

Canal Grande byggdes under 1700-talet för att underlätta för transporterna att komma in till de centrala marknaderna i staden.

Tillbaka vid fartyget och det var både passkontroll och säkerhetskontroll a la flygplats i terminalen. Säkerhet är viktigt, men att behöva röntga bagaget både i hamn och sedan ombord på fartyget blir lite för mycket köande.

Klockan 20 la vi ut och strävade mot Venedig i 6 knop.

Roro-fartyget Un Karadeniz som går i fast rutt till turkiska Mersin.

Farväl Trieste. En mycket trevlig stad. Denna tillsammans med Hvar blev mina favorithamnar under denna kryssning.

Härlig Medelhavskänsla ute på däck.

Fortsättning följer från Venedig.
*

Kevpa

• 46
  • www.youtube.com/kevpa <---följ snälla :)
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
« Svar #37 skrivet: 04 september 2017, 21:14:38 »
fin fint! :D
Kevpa

Kommande kryssningar:
2017-12-08 - 10 Victoria 1
« Svar #38 skrivet: 04 september 2017, 22:28:46 »
Urläckert. Venedig är också coolt har kryssat därifrån en gång och skall göra det igen nästa sommar/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #39 skrivet: 15 september 2017, 19:44:29 »
Venedig är för de flesta höjdpunkten på en kryssning i Adriatiska havet. Faktum var att några av medpassagerarna knappt hade koll på någon annan hamn och pratade bara om Venedig. Även i mitt resesällskap var Venedig en viktig del av resan. Själv hoppades jag mest att trängseln inte skulle vara allt för besvärande.

Några minuter innan halvsju på morgonen passerade vi vågbrytarna intill Venedigs inlopp.  Hotfulla moln låg in över staden, men solen lyckades pressa sig igenom.

Bogserbåten Lourdes C skulle hjälpa oss igenom den trånga ”Canale della Guidecca”. Döpt efter namnet på ön söder om kanalen.

Venedig blev ett världsarv 1987. Idag bor 55 000 personer inne i historiska Venedig.

Vy in mot Canal Grande.

Vädret var inte det bästa, med både vind och regn. Det märktes även ute på däck, vilka normalt brukar vara fullproppade med folk vid inseglingen.

Basilica di San Giorgio Maggiore är inspirerad av ett grekiskt tempel. Kyrkan byggdes i slutet av 1500-talet.

En av färjorna ut till ön Lido.

Kryssningshamnen ligger väster om själva staden. En promenad på cirka 30 minuter till den historiska stadens utkanter.

Så har vi lagt till och Marina M C kopplade loss bogsertrossen.

Många passagerare på Thomson Spirit hade bokat utflykt här i Venedig. Bl.a. var det möjligt att åka in till de centrala delarna med dessa båtar och sedan uppleva staden på egen hand.

Sedan restriktionerna över hur stora fartyg som får anlöpa Venedig (96 000 gross tonnage) så har bl.a. MSC bytt ut sina fartyg mot mindre. Denna säsong gick MSC Musica och MSC Sinfonia härifrån, tidigare stationerade MSC sina nyaste och största fartyg i Venedig.

Kändes ovant att gå iland via en passagerargång.

Den första sträckan genom hamnen är inte särskilt upphetsande.

People mover är förarlösa tåg som tar kryssningspassagerarna från hamnen till Piazzale Roma. Den plats dit alla bussar går. Eftersom vi låg längst ut i hamnen var sträckan att ta sig till stationen längre, än de sträcka tåget åkte. Därför valde vi att gå hela vägen istället.

Motståndet mot kryssningsfartygen i staden är stort. Jag kan förstå dem, det kan inte vara kul att bo i staden när den invaderas av tiotusentals kryssningsgäster under en dag. Jag vet inte om det berodde på vädret eller vad det var, men det var rätt så lugnt i stan på förmiddagen. Värre blev det på eftermiddagen.

Inne i Canal Grande körs 2 olika vattenbusslinjer. En linje som kör via alla bryggor och en expresslinje som bara tar de större bryggorna.

Totalt finns det 20 st vattenbuss- och färjelinjer runt Venedig. Lokalbefolkningen betalar endast 1,5 Euro för en enkelbiljett, medan turister är tvungna att betala 7,5 (!!) Euro för en enkelbiljett som är giltig i 75 min.

Venedigs största turistfälla är gondolerna. Standardpriset är 100 Euro för entimmes tur.

Venedigs största torg “Piazza San Marco”.

Rialtobron, troligen Venedigs mest besökta plats.

“Båthållplats” (som SL kallar det ;) ) Rialto.

Så fort man viker av från de största gatorna är det lätt att hitta lugna platser, utan trängsel.

När man är i Italien måste man såklart äta pasta, framför allt när det vara första besöket som för mig.

Solen har letat sig fram och temperaturen steg snabbt. Regnjackorna kändes nu rätt så onödiga…

Vid järnvägsstationen var kanalen vältrafikerad.

Tillbaka i hamnen, “bara” 5 kryssningsfartyg låg inne denna dag.  Återigen var man tvungen att gå via säkerhetskontrollen i terminalen innan man fick gå på båten för att bli kontrollerad igen.

Solstolarna hade placerats ut och var redo för de återvändande passagerarna.

En hop on-hop off-båt av samma modell som vattenbussarna.

Nya passagerare har checkat in på MSC Musica och efter en ”muster drill” lämnade fartyget Venedig. 

Strax efter avgick Costa Deliziosa på sin veckokryssning.

De stora balkonghytterna i aktern ser inte helt fel ut. Däremot har jag ingen större lust att resa med Deliziosa, då jag har varit ombord på systern Luminosa och blev inte imponerad.

Om ett par månader ger sig Deliziosa över Atlanten till Florida, där hon är stationerad över vintern.

Crystal Esprit är Crystal Cruises nyaste fartyg och har varit en del av deras flotta sedan 2015. 

Ett par flodbåtar som kryssar på floden Po. 

Santa Maria del Rosario är en av Venedigs nyare kyrkor från mitten av 1700-talet.

Carla Baruzzi har hjälpt MSC Musica ut och skyndade sig tillbaka till Norwegian Stars avgång.

Lite mer folk vid Piazza San Marco nu, än när vi var där några timmar tidigare.

Nej bilden är inte sned. ;)

En staty föreställande noshörningen Clara som turnerade runt I Europa på 1700-talet. I Venedig var hon en av huvudattraktionerna på stadens karneval.  Då konstnären Pietro Longhi målade av henne i den kända tavlan med samma namn som noshörningen.

Mer folk ombord på Lidofärjan nu än när vi anlände.

Hög trafik vid den populära turistön Lido.

Då var det slut på det roliga och vi satte kurs mot Kroatien och Rijeka.
« Senast ändrad: 15 september 2017, 21:05:43 av Kim Viktor »
« Svar #40 skrivet: 15 september 2017, 19:54:33 »
Venedig är en härlig lite udda destination med en vacker in/ut segling.
Får förmånen att uppleva den igen nästa sommar om allt går enligt planerna /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Kommande 2018:
*
« Svar #41 skrivet: 15 september 2017, 20:22:24 »
Vaa? Udda? Har inte de flesta varit i Venedig?  :)

I förhållandet folkmängd/turism kan jag på rak arm bara komma på St Martin i Caribien som kan konkurrera.
*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 15 september 2017, 20:35:01 »
Bild nr 1 från idag är underbar! Intressant att se bilder från din resa :)
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #43 skrivet: 15 september 2017, 21:25:29 »
Fortsatt trevligt reportage! Jag har bara varit en gång i Venedig på väg hem från en båtluff i Grekland 2000! Men man får acceptera att det är väldigt mycket turister, men som Kim skrev, går man lite åt sidan så blir det ganska lugnt. Häftig stad är det i alla fall. Apropå turister och trångt, jag skulle vilja flagga för att min egna stad Stockholm har nått den gräns där det börjar flaggas för turistträngsel på sommaren.

//R
« Svar #44 skrivet: 15 september 2017, 21:40:43 »
Citera
Vaa? Udda? Har inte de flesta varit i Venedig? 
Finns det många fler ställen som liknar venedig? jag tycker venedig är en udda fågel bland de flesta städer jag känner till men jag kanske har fel. :)
/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Kommande 2018: