SV: 70-tals nostalgi
« Svar #180 skrivet: 03 december 2017, 19:55:26 »
Tack igen för trevliga kommentarer, och kul att vinterbilderna uppskattas!  :)
1978/79 var en isvinter man inte glömmer i första taget, men även vintern 1979/80 erbjöd en hel del is och vackra bilder.
Så det kanske kan bli fler vinterbilder så småningom.

Men härnäst, en återgång till lite enklare vardagsbilder...

Ägnar en extra tanke åt storfransyskorna, då jag precis såg i en annan tråd att sista storfransyskan nyligen förolyckats under dramatiska former.  :(

Så här har vi ett urval bilder från Mariehamn den 3 juni 1979, då storfransyskor precis börjat angöra Mariehamn för första gången.

Åkte dit via Kapellskär för att finnas på plats då Bore Star anländer.



Här har vi först Botnia Express (f.d. Diana), hon var nyligen såld men chartrades tillbaks för Viking Lines trafik tills Diana II sattes i trafik ett par veckor senare i mitten av juni.



Botnia Express, och bakom henne anländer Bore Star.



Bore Star gör U-sväng...



...och bakom henne backar Den Glada Ålands-Båten Achilleus ut.



Relativt den dåvarande storleken på fartyg, var Bore Star en bjässe i Mariehamn, en riktigt imponerande syn!  :)



Terminalens ramper var dock inte klara för storfransyskor, så landstigning skedde provisoriskt direkt på kajen...



Åkte hem med Mikkel Mols (som "Viking 2").



Vyn från akterdäcket ombord Mikkel Mols.



Bore Star gör sig redo för avfärd...



...och drar igång...



...med parallell avgång för flera fartyg.



Och stävar ut likt ankungar på rad, Mikkel Mols, Bore Star, Prinsessan, Apollo III.

Och med Aurella på väg in.



Sedan blev det kappkörning över Ålands hav.

Vill minnas att Mikkel Mols och Prinsessan drog på ganska bra båda två, medan Apollo III kom på efterkälken.
*
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #181 skrivet: 03 december 2017, 20:18:19 »
Läckert som vanligt
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #182 skrivet: 03 december 2017, 22:19:34 »
Men det här är alldeles extra, med Botnia Express och Mikkel Mols. Några fler bilder sparade på sistnämnda? Fick du någon bild på Aurella inkommande i Mariehamn?
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #183 skrivet: 04 december 2017, 09:30:18 »
Gillar den sista bilden, häftigt med så många båtar på samma bild, men hur gick Mariehamnskryssarna på den tiden?
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #184 skrivet: 04 december 2017, 11:38:26 »


Botnia Express, och bakom henne anländer Bore Star.
Ett stort tack till Hans som så bra dokumenterat min barndoms färjor och ålandsbåtar.

Finlandstrafiken var mycket mer intressant på den här tiden! Silja Line bestod fortfarande av tre riktiga rederier med sina egna rederimärken på skorstenen och Silja Line's Logo där den hör hemma (På skrovsidan!).

Viking Line var ju också ett samarbete mellan tre rederier och alla finlandsfärjor hade sina rederiemblem framme i stäven. Här kan man notera att Botnia Express inte har något bekant märke där i stäven. Som Diana bör hon ha haft ett M mot vit bakgrund för Myrstens rederi. Vikings tillfälligt inchartrade sommarbåtar för Kapellskär Mariehamn är ett särskilt intressant kapitel som kanske inte är så väl dokumenterat. Framförallt inte hos mig som mest hållit till betydligt längre in i skärgården utmed Furusundsleden.

Achillleus är lite extra kul att se på bild. Jag minns att jag kunde känna igen hennes lite "klonkande" maskinljud då hon passerade i farleden fast jag knappt var fyra år då hon trafikerade Stockholm-Mariehamn. När jag blev lite äldre började färjorna användas som alternativ klocka. En viss färja påväg in mot stan kunde betyda att det började bli dags att gå hem och äta.

Idag har jag väl kanske i viss mån vuxit ifrån intresset för Finlandsfärjor eller är det storleken på dagens färjor samt kryssningsfartyg som vuxit ifrån både skärgården och mig och mest upplevs som groteska?
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #185 skrivet: 04 december 2017, 11:55:30 »
Fantastiska bilder  :) :) :)

Man önskar verkligen att det var möjligt att få göra en tidsresa och åka dessa båtar bara för en dag. Jag minns det från ungdomen att det var en helt annan upplevelse att färdas med dessa färjor jfrt med dagens både på gott och ont.

Tack för att du delar med dig av bilderna!

*
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #186 skrivet: 04 december 2017, 15:25:05 »
Herregud vilka snygga och unika bilder! Bore Star i Mariehamn har jag aldrig sett tidigare.  :o :o
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #187 skrivet: 09 december 2017, 19:35:13 »


Botnia Express, och bakom henne anländer Bore Star.
Ett stort tack till Hans som så bra dokumenterat min barndoms färjor och ålandsbåtar.

Finlandstrafiken var mycket mer intressant på den här tiden! Silja Line bestod fortfarande av tre riktiga rederier med sina egna rederimärken på skorstenen och Silja Line's Logo där den hör hemma (På skrovsidan!).

Viking Line var ju också ett samarbete mellan tre rederier och alla finlandsfärjor hade sina rederiemblem framme i stäven. Här kan man notera att Botnia Express inte har något bekant märke där i stäven. Som Diana bör hon ha haft ett M mot vit bakgrund för Myrstens rederi. Vikings tillfälligt inchartrade sommarbåtar för Kapellskär Mariehamn är ett särskilt intressant kapitel som kanske inte är så väl dokumenterat. Framförallt inte hos mig som mest hållit till betydligt längre in i skärgården utmed Furusundsleden.

Achillleus är lite extra kul att se på bild. Jag minns att jag kunde känna igen hennes lite "klonkande" maskinljud då hon passerade i farleden fast jag knappt var fyra år då hon trafikerade Stockholm-Mariehamn. När jag blev lite äldre började färjorna användas som alternativ klocka. En viss färja påväg in mot stan kunde betyda att det började bli dags att gå hem och äta.

Idag har jag väl kanske i viss mån vuxit ifrån intresset för Finlandsfärjor eller är det storleken på dagens färjor samt kryssningsfartyg som vuxit ifrån både skärgården och mig och mest upplevs som groteska?

På nått sätt misstänker jag att dagens storlek och i princip närmast total frånvaro av "riktiga" sjömän/kvinnor, gör att det inte ger någon större romantik till havet att resa med färjorna på det sättet idag, som tex på 70-talet. I dag är allting också så otroligt standardiserat, halvfabrikariserat, så gemene man vet redan innan dom stiger ombord vad dom kommer att "få", och är det egentligen meningen med att resa, att redan innan veta vad man får med sig i bagaget, ned till tom vad maten kommer smaka?

Fantastiska bilder dock, man blir glad av att se dom, och även med "jätte" fransyskorna, kan man helt enkelt inte underskatta Viking Lines nytta av Pappenburgarna - dom var verkliga slitvargar och förmodligen otroligt ekonomiska, och drog in mycket pengar till sina rederier. Udda ank-ungen är naturligtvis "ellorna" som alltid var sina egna. Aurella var givetvis något av ett Geni drag - och efterkommande serie med Rosella/Turella, måste vart tälja guld med täljkniv i princip i många många år för SF-Line. MEN, när 80-talet tog slut, gjorde också framgångssagan det för rederierna likväl, och än i denna dag - är vi inte uppe på samma nivå som fartygen och deras service erbjöd på glada 80-talet, och frågan är väll om det någonsin kan bli det igen av många olika orsaker.
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #188 skrivet: 18 december 2017, 17:14:21 »
Tack för kommentarer och även några minnesbilder, alltid trevligt med anekdoter från en spännande epok i Finlandstrafiken!

Något som etsades in i mitt eget minne mycket tidigt, när jag inte var många år gammal, är bärplansbåten Sirena i mitten av 60-talet.
http://www.faktaomfartyg.se/sirena_1960.htm
Sirena hade en säreget hög ljudnivå och hördes långt innan hon passerade förbi vårt sommarställe.
Jag stod på berget och beundrade hennes passager, både morgon och kväll, det var så fascinerande med en båt som kunde flyga...! :)
Men som sagt, jag var mycket ung då, och bara svaga minnesfragment finns kvar...

Men det här är alldeles extra, med Botnia Express och Mikkel Mols. Några fler bilder sparade på sistnämnda? Fick du någon bild på Aurella inkommande i Mariehamn?
Har tyvärr inte fler bilder på Mikkel Mols, har dock många bilder på Aurella, men inte fler från just detta tillfälle.

+++

Tillbaks till 70- och 80-talet, som ju var en härligt expansiv period, och tidvis levererades nya fartyg i en till synes aldrig sinande ström.
Som exempel satte Viking Line under en kort period 1979-80 in hela sex st nybyggda "jumbofärjor" i trafik.
Från juni 1979 till augusti 1980 levererades i turordning Turella, Diana II, Rosella, Viking Saga, Viking Sally, Viking Song.

Tillägnar det här inlägget till Diana II, byggd i Papenburg, och som sattes i trafik i mitten av juni 1979, och ersatte då Diana (Botnia Express).

Diana II hade ett läckert utseende, var först i Finlandstrafiken med helt inbyggda bryggvingar.
Gillade också Rederi Slites val av inredning, både på Diana och Diana II, t.ex med stämningsfulla jakarandaväggar.

Minns att Diana II i början framfördes likt en Ferrari i skärgården, det gick fort fram!

Här är några bilder av Diana II i svart-vit skepnad (testade emellanåt svartvit film) när hon är några veckor gammal i juli 1979.



Befinner mig här strax utanför Brödstyckets fyr (som syns i förgrunden) och Diana II passerar genom Oxdjupet...



...och direkt efter Oxdjupet tar hon fart, rejält med fart...



...och med tanke på vattnets vågformation i stäven, får vi anta att detta tilldrog sig på den tiden då fartbegränsning i inre skärgården inte var på modet ännu...  ;)

+++

Här har vi en annan stilstudie av Diana II under filbyte i Halvkakssundet, eller kanske säger man snarare farledsbyte om fartyg...
Befinner oss här på akterdäcket ombord på Fennia den 1 September 1979, och Diana II verkar ha för avsikt att passera på Fennias styrbordssida.
Möjligen finns ett plötsligt beslut ombord Diana II att byta från Garpenleden till att istället passera norr om Granholmen...(?)

Men hur som helst, hon passerar istället på Fennias babordssida, och resultatet blev och en trevlig bildserie...  :)











+++

Härnäst några bilder ombord Diana II från 1 december 1979.







Besök på bryggan, som kändes väldigt rymlig med sina inbyggda bryggvingar.





Kontrollrummet...





...och maskinrummet, där min fartygsvän poserar uppe på en av de fyra MAN 8L 40/45 raka 8-cylindriga dieslarna, 6.000 hk styck.

+++

Passar på att med en vintrig bild av...



...Diana II den 6 februari 1982, önska en riktigt GOD JUL!  :)
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #189 skrivet: 18 december 2017, 17:23:25 »
Åhhh, det bara fortsätter med dessa otroliga bilder, hoppas arkivet aldrig tar slut. :) Det är liksom inte bara motiven och kvalitén, utan också att Hans fotade som man gör idag med digitalkameran. Han tog inte bara en bild för att spara film, utan det har smattrats på i massor vilket gör bildserierna så levande.

Diana II var en favorit när hon kom, kommer ihåg när hon var ny och jag och en vän var ute med ekan vid Furusund och hon såg så stor ut när hon dök upp. Men självklart blev  hon en favorit även att resa med då hon precis som sina mindre varvskompisar hade baren i fören till skillnad mot Turella och Rosella som fick baren i aktern. Att sitta i baren och njuta av skärgården med på den tiden en alkoholfri drink var mycket trevligt.
Tyvärr blev det inte så många resor med henne.
Sista gången jag såg henne var 2013 i Neapel där hon låg för ombyggnad till Specialfartyg.

//R
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #190 skrivet: 18 december 2017, 17:37:28 »
Tack så mycket! Diana II har alltid varit ett intressant fartyg tycker jag  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #191 skrivet: 18 december 2017, 19:18:14 »
Det blir bara bättre och bättre! Sättet man brukade hantera färjorna i skärgården skulle troligen inte vara möjligt idag men gör fina bildmotiv och dessa tider får vi leva igen i Hans bilder när de är som Robert sa serier istället för enstaka bilder. Man kan enbart vara tacksam för att få se dessa här.

Aurella ser jag också gärna mer av. :)
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #192 skrivet: 18 december 2017, 19:50:56 »





...Diana II den 6 februari 1982, önska en riktigt GOD JUL!  :)

Otroliga bilder - igen! Tack för att du fortsätter att dela med dig, Hans!

Diana II var ett speciellt fartyg, hon var ju en direkt fortsättning på Papenburgarna i förstorad version. Hon är ju som snyggast här som ny med sin skorsten i original. Redan vintern 1980 fick hon den ju kompletterad med förhöjda pipor och en liten extraskärm på toppen.

Som vi ser på Hans sista bild så har skorstenen nu modifierats en andra gång då den bakre stora skärmen dessvärre skurits bort.
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #193 skrivet: 19 december 2017, 09:08:48 »
Fantastiskt!

Diana II var även min favorit, av exakt samma anledningar!
Jag hade desutom lyckan att få prya där två veckor -83 och det var då jag själv bestämde mig definitivt att bli sjöman.
Varje kväll hängde jag på bryggan och stog i mörkret och lyssnade på lotsen och styrmans småprat.
Lyckan var att få handstyra över Ålands hav.

Tack för bilderna!

//Skepptikern
*
SV: 70-tals nostalgi
« Svar #194 skrivet: 19 december 2017, 11:58:35 »
Tack för bilderna! Sällan har Diana II sett så snygg ut.