SV: 70-tals nostalgi
« Svar #180 skrivet: 03 december 2017, 19:55:26 »
Tack igen för trevliga kommentarer, och kul att vinterbilderna uppskattas!  :)
1978/79 var en isvinter man inte glömmer i första taget, men även vintern 1979/80 erbjöd en hel del is och vackra bilder.
Så det kanske kan bli fler vinterbilder så småningom.

Men härnäst, en återgång till lite enklare vardagsbilder...

Ägnar en extra tanke åt storfransyskorna, då jag precis såg i en annan tråd att sista storfransyskan nyligen förolyckats under dramatiska former.  :(

Så här har vi ett urval bilder från Mariehamn den 3 juni 1979, då storfransyskor precis börjat angöra Mariehamn för första gången.

Åkte dit via Kapellskär för att finnas på plats då Bore Star anländer.

Här har vi först Botnia Express (f.d. Diana), hon var nyligen såld men chartrades tillbaks för Viking Lines trafik tills Diana II sattes i trafik ett par veckor senare i mitten av juni.

Botnia Express, och bakom henne anländer Bore Star.

Bore Star gör U-sväng...

...och bakom henne backar Den Glada Ålands-Båten Achilleus ut.

Relativt den dåvarande storleken på fartyg, var Bore Star en bjässe i Mariehamn, en riktigt imponerande syn!  :)

Terminalens ramper var dock inte klara för storfransyskor, så landstigning skedde provisoriskt direkt på kajen...

Åkte hem med Mikkel Mols (som "Viking 2").

Vyn från akterdäcket ombord Mikkel Mols.

Bore Star gör sig redo för avfärd...

...och drar igång...

...med parallell avgång för flera fartyg.

Och stävar ut likt ankungar på rad, Mikkel Mols, Bore Star, Prinsessan, Apollo III.

Och med Aurella på väg in.

Sedan blev det kappkörning över Ålands hav.

Vill minnas att Mikkel Mols och Prinsessan drog på ganska bra båda två, medan Apollo III kom på efterkälken.
*
« Svar #181 skrivet: 03 december 2017, 20:18:19 »
Läckert som vanligt
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #182 skrivet: 03 december 2017, 22:19:34 »
Men det här är alldeles extra, med Botnia Express och Mikkel Mols. Några fler bilder sparade på sistnämnda? Fick du någon bild på Aurella inkommande i Mariehamn?
« Svar #183 skrivet: 04 december 2017, 09:30:18 »
Gillar den sista bilden, häftigt med så många båtar på samma bild, men hur gick Mariehamnskryssarna på den tiden?
*

Tjärven

• 21
  • Förhandsgranska helst INNAN Framförallt vid citat!
    • Visa profil
« Svar #184 skrivet: 04 december 2017, 11:38:26 »

Ett stort tack till Hans som så bra dokumenterat min barndoms färjor och ålandsbåtar.

Finlandstrafiken var mycket mer intressant på den här tiden! Silja Line bestod fortfarande av tre riktiga rederier med sina egna rederimärken på skorstenen och Silja Line's Logo där den hör hemma (På skrovsidan!).

Viking Line var ju också ett samarbete mellan tre rederier och alla finlandsfärjor hade sina rederiemblem framme i stäven. Här kan man notera att Botnia Express inte har något bekant märke där i stäven. Som Diana bör hon ha haft ett M mot vit bakgrund för Myrstens rederi. Vikings tillfälligt inchartrade sommarbåtar för Kapellskär Mariehamn är ett särskilt intressant kapitel som kanske inte är så väl dokumenterat. Framförallt inte hos mig som mest hållit till betydligt längre in i skärgården utmed Furusundsleden.

Achillleus är lite extra kul att se på bild. Jag minns att jag kunde känna igen hennes lite "klonkande" maskinljud då hon passerade i farleden fast jag knappt var fyra år då hon trafikerade Stockholm-Mariehamn. När jag blev lite äldre började färjorna användas som alternativ klocka. En viss färja påväg in mot stan kunde betyda att det började bli dags att gå hem och äta.

Idag har jag väl kanske i viss mån vuxit ifrån intresset för Finlandsfärjor eller är det storleken på dagens färjor samt kryssningsfartyg som vuxit ifrån både skärgården och mig och mest upplevs som groteska?
« Svar #185 skrivet: 04 december 2017, 11:55:30 »
Fantastiska bilder  :) :) :)

Man önskar verkligen att det var möjligt att få göra en tidsresa och åka dessa båtar bara för en dag. Jag minns det från ungdomen att det var en helt annan upplevelse att färdas med dessa färjor jfrt med dagens både på gott och ont.

Tack för att du delar med dig av bilderna!

*
« Svar #186 skrivet: 04 december 2017, 15:25:05 »
Herregud vilka snygga och unika bilder! Bore Star i Mariehamn har jag aldrig sett tidigare.  :o :o
« Svar #187 skrivet: 09 december 2017, 19:35:13 »

Ett stort tack till Hans som så bra dokumenterat min barndoms färjor och ålandsbåtar.

Finlandstrafiken var mycket mer intressant på den här tiden! Silja Line bestod fortfarande av tre riktiga rederier med sina egna rederimärken på skorstenen och Silja Line's Logo där den hör hemma (På skrovsidan!).

Viking Line var ju också ett samarbete mellan tre rederier och alla finlandsfärjor hade sina rederiemblem framme i stäven. Här kan man notera att Botnia Express inte har något bekant märke där i stäven. Som Diana bör hon ha haft ett M mot vit bakgrund för Myrstens rederi. Vikings tillfälligt inchartrade sommarbåtar för Kapellskär Mariehamn är ett särskilt intressant kapitel som kanske inte är så väl dokumenterat. Framförallt inte hos mig som mest hållit till betydligt längre in i skärgården utmed Furusundsleden.

Achillleus är lite extra kul att se på bild. Jag minns att jag kunde känna igen hennes lite "klonkande" maskinljud då hon passerade i farleden fast jag knappt var fyra år då hon trafikerade Stockholm-Mariehamn. När jag blev lite äldre började färjorna användas som alternativ klocka. En viss färja påväg in mot stan kunde betyda att det började bli dags att gå hem och äta.

Idag har jag väl kanske i viss mån vuxit ifrån intresset för Finlandsfärjor eller är det storleken på dagens färjor samt kryssningsfartyg som vuxit ifrån både skärgården och mig och mest upplevs som groteska?

På nått sätt misstänker jag att dagens storlek och i princip närmast total frånvaro av "riktiga" sjömän/kvinnor, gör att det inte ger någon större romantik till havet att resa med färjorna på det sättet idag, som tex på 70-talet. I dag är allting också så otroligt standardiserat, halvfabrikariserat, så gemene man vet redan innan dom stiger ombord vad dom kommer att "få", och är det egentligen meningen med att resa, att redan innan veta vad man får med sig i bagaget, ned till tom vad maten kommer smaka?

Fantastiska bilder dock, man blir glad av att se dom, och även med "jätte" fransyskorna, kan man helt enkelt inte underskatta Viking Lines nytta av Pappenburgarna - dom var verkliga slitvargar och förmodligen otroligt ekonomiska, och drog in mycket pengar till sina rederier. Udda ank-ungen är naturligtvis "ellorna" som alltid var sina egna. Aurella var givetvis något av ett Geni drag - och efterkommande serie med Rosella/Turella, måste vart tälja guld med täljkniv i princip i många många år för SF-Line. MEN, när 80-talet tog slut, gjorde också framgångssagan det för rederierna likväl, och än i denna dag - är vi inte uppe på samma nivå som fartygen och deras service erbjöd på glada 80-talet, och frågan är väll om det någonsin kan bli det igen av många olika orsaker.