Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 14:32:52 »
Jodå, man kan naturligtvis tyda tidens tecken lite olika. När det gäller hangarfartyg, har man faktiskt även i USA, börjat ifrågasätta storleken. Som här.
https://www.navytimes.com/news/pentagon-congress/2017/07/06/senate-asks-navy-to-consider-going-small-with-future-aircraft-carriers/

Ryssarna hade tidigare planer på stora hangarfartyg, men vad jag förstår är dessa skippade. Med undantag av USA, verkar intresset i världen generellt, vara tämligen svalt gällande byggandet av hangarfartyg, vare sig det handlar om små eller stora. Även om nu britterna byggt ett nytt och även kineserna har visat intresse.

Sedan är det korrekt att den tekniska utvecklingen gjort de stora slagskeppen omoderna. Man skulle kunna tillägga att alla marina enheter i princip blivit mindre. Större kryssare är inte heller på modet.

Men något liknande gäller även inom flygindustrin. Flygplanstyper, som tidigare var anpassade för kortdistans har utvecklats till att kunna sättas in på interkontinentala linjer. Den senaste i den raden är Boeing 737 Max.

Satsningarna på mindre flygplan med lång räckvidd tycks vara dagens melodi inom branschen. Fler och tätare direktlinjer framhålls ofta som ett argument. Det har gjort att att försäljningen av såväl Airbus 380 (säljs nästa enbart till flygbolagen i Gulfstaterna numera) och särskilt Boeing 747 (som mer eller mindre upphört att producerats) har stagnerat. Såg för övrigt någonstans att inget av de stora linjebolagen i USA nu använder 747. Det sista var Delta.

Du har mycket rätt beträffande flyg som jag jobbat med senaste 7 år. Ingen vill ha A380 om man till 100 % säkerhet kan fylla den till en grad på varje avgång året om att det verkligen är lönsamt. Samma grej dödade B748 som enbart Lufthansa och Korean ville ha som ersättare till klassiska B744. Därför har bägge två blivit verkliga nisch-typer när A330, B773, A359 samt B789 verkligen slagit genom av förståliga skäl - med enbart två motorer når man de flesta viktiga destinationerna på tätt trafikerade rutter betydligt lönsammare jämfört med större typer med fyra motorer. I flesta fall lönar det sig att flyga tätare turer med nästan lika stora typer såsom 773 och blivande 350-1000 och 777x samt mycket riktigt så har man A321, B738, 739 och 738 MAX samt 788 för rutter som
tidigare flugits nästan enbart med 752, 753 och 763.
2
Övrig sjöfart / SV: Tor o Balder Viking i Landskrona
« Senaste inlägg av Boman skrivet Idag kl. 12:12:41 »
Kan mycket möjligt vara så, men Sjöfartsverket sa upp avtalet med VSS om att hyra in dessa båtar för flera år sedan. Detta hindrar inte att de ändå hyrs in tillfälligt. Sjöfartsverket har Baltica att sätta in och sedan var nog tanken att de stora KBV fartygen skulle hjälpa till som isbrytare, men det finns ju andra länder som kanske behöver stärka upp isbrytare kapaciteten. Det ligger bla mycket is i Finska viken.
4
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet Idag kl. 11:35:27 »
Från Göteborg hamns historiska bilder

6
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« Senaste inlägg av Johnny skrivet Idag kl. 11:28:09 »
Svenska Lloyd, Ellerman och Svea (=ESL) gick från kajplats 643 och Stena från 644. Stenas terminalbyggnad övertogs senare av Svea och den och området runt om kallas fortfarande för Sveas kulle. Innan Svenska Lloyd satte in Saga gick Suecia och Britannia från kajplats 51 i Majnabbe, granne med Sessanlinjen.
7
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 11:02:00 »
Jodå, man kan naturligtvis tyda tidens tecken lite olika. När det gäller hangarfartyg, har man faktiskt även i USA, börjat ifrågasätta storleken. Som här.
https://www.navytimes.com/news/pentagon-congress/2017/07/06/senate-asks-navy-to-consider-going-small-with-future-aircraft-carriers/

Ryssarna hade tidigare planer på stora hangarfartyg, men vad jag förstår är dessa skippade. Med undantag av USA, verkar intresset i världen generellt, vara tämligen svalt gällande byggandet av hangarfartyg, vare sig det handlar om små eller stora. Även om nu britterna byggt ett nytt och även kineserna har visat intresse.

Sedan är det korrekt att den tekniska utvecklingen gjort de stora slagskeppen omoderna. Man skulle kunna tillägga att alla marina enheter i princip blivit mindre. Större kryssare är inte heller på modet.

Men något liknande gäller även inom flygindustrin. Flygplanstyper, som tidigare var anpassade för kortdistans har utvecklats till att kunna sättas in på interkontinentala linjer. Den senaste i den raden är Boeing 737 Max.

Satsningarna på mindre flygplan med lång räckvidd tycks vara dagens melodi inom branschen. Fler och tätare direktlinjer framhålls ofta som ett argument. Det har gjort att att försäljningen av såväl Airbus 380 (säljs nästa enbart till flygbolagen i Gulfstaterna numera) och särskilt Boeing 747 (som mer eller mindre upphört att producerats) har stagnerat. Såg för övrigt någonstans att inget av de stora linjebolagen i USA nu använder 747. Det sista var Delta.
8
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet Idag kl. 10:50:07 »
Trafiken med Saga började 1966. Hittade den här bilden där även Stenas terminal syns

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=89651&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=5

Snygg bild. Ganska långt ut i hamnen alltså, längre ut än gamla Tor Line terminalen, eftersom Älvsborgs fästning ligger så nära.
9
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet Idag kl. 10:43:50 »
Trafiken med Saga började 1966. Hittade den här bilden där även Stenas terminal syns

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=89651&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=5
10
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet Idag kl. 10:41:09 »
Bilden är väl tagen någonstans i Skandiahamnen? När flyttade Svenska Lloyd sin trafik från Majnabbe, och vilken kajplats var det?

OT, men i allra första början på 60-talet gick väl även Stenas tysklandsfärjor från Skandiahamnen någonstans. Vilken kajplats var det?
Sidor: [1] 2 3 ... 10