Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 34
1
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: Idag kl. 16:15:45 »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.

QM, ligger som bekant som hotel i Long Beach, CA, sedan många år. Men projektet har alltid kantats av problem. QM ägs av staden Long Beach men har hyrts ut på en 66-årig lease till ett företag vid namn Urban Commons.

Underhållet har missköts å det grövsta under många år och hösten 2017 krävde myndigheterna en upprustning som skulle kosta 289 miljoner US. Det senaste jag läste var att både staden och operatören hoppades komma undan med 50 miljoner US, som man då skulle dela på. Får se hur det går.

Men hotellet är vad jag vet fortfarande öppet.

2
Kryssningsfartyg / QE2 som hotell
« skrivet: Idag kl. 14:24:34 »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/

3
Kryssningsfartyg / SV: Gravid kvinna fick ej följa med på kryssning
« skrivet: 17 april 2018, 19:02:16  »
Liknande regler har de flesta kryssningsrederier. Inget konstigt med det. Vår dotter fick bla nobben av RCCL. Men hon frågade också först. No hard feeling.

4
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 17 april 2018, 18:57:06  »
Jag blev inte minst irriterad, ville bara kanske ge några synpunkter till diskutionen om språket som ska användas. :) Jag tycker det är schysst att man håller till sitt eget språk med nyanser såsom dialekter som
kommer genom även i skriftlig form. Men poängen var, vad man nu vill att komma åt? Att alla förstår och även lär sig nya sätt att uttala saker eller göra det till lite mer speciellt då kanske inte alla hänger helt mig i meningarna?

Håller med. Känns som ett fullständigt onödigt och förvirrande  originalitetsjäkt om man nu kan skriva på svenska. Annars må det vara hänt.

5
Kryssningsfartyg / SV: Första anlöp till Visby:s nya kryssningspir
« skrivet: 17 april 2018, 10:35:56  »
Välkommen förstås. Men nog känns den lite oskyddad. Fast det fanns väl inte så många bättre alternativ?

6
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 16 april 2018, 19:45:39  »
De som kan skriva på svenska kanske också skulle göra det? Det skulle underlätta. För många.

7
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 14 april 2018, 13:45:24  »
Citera
kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor.

Låter som en ny variant, kalvfilé av oxfilén.  ;)
/Marre

Norsk gastronomikonst upphör aldrig att förvåna.

8
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 11 april 2018, 01:07:48  »
En stor del av den nordiska färjetrafiken kan knappast sägas vara några vinstmaskiner. Detta till skillnad från många kryssningsrederier men som ändå klår passagerarna på alla möjliga avgifter för att kunna hålla baspriset för resan lågt.

9
Kryssningsfartyg / Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:19:09  »
Själv är jag lite allergisk mot alternativrestauranger. Särskilt sådana där man ständigt höjer priserna för minst sagt medelmåttig mat. Läser att i RCCL:s nya Symphony of the Seas har priset för en burgare i Johnny Rockets höjts till US 9,95 och en middag i Jamie's Italian och andra inte speciellt märkvärdiga restauranger till runt US 40.

Man får onekligen intryck av att skillnaden gentemot landpriset, vare sig man jämför med UK, USA eller Sverige hos vissa massmarketrederier, har en tendens blir mindre och mindre.

Misstanken att kvalitén på maten i de kostnadsfria restaurangerna medvetet försämras för att gynna alternativen är nog också på vissa håll inte helt ogrundad. Gärna alternativrestauranger, men dessa bör helst, eller få undantag, vara gratis. Det garanterar nog bäst jämn kvalité överallt. Det är min erfarenhet. Nackdelen skulle möjligen vara att man ofta i vissa rederier med fria alternativrestauranger, snabbt som ögat måste boka bord. Antingen i samband med att man bokar resan, eller det första man gör när man kommer ombord.

Men jag inser förstås att på ett fartyg med närmare 7.000 pax, som har en populär specialrestaurang med bara 150 platser, där måste man prisa sig ur ett efterfrågetryck. Det blir enklast så.

10
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 10:51:27  »
Jag har besökt några rederiers privata områden i Karibien och kan nog förstå attraktionskraften för diverse kategorier passagerare. Inte minst barnfamiljer. Särskilt om kaj finns tillgänglig så passagerarna slipper köa för att tendra i land.

Rederierna kan nog också vara nöjda då passagerarnas pengar inte når några utomstående. Även om förstås kostnaderna att driva den här typen av platser kan vara höga.

11
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 10:07:55  »
Säljs in under det medryckande namnet ”Perfect Day Island Collection”.

12
Kryssningsfartyg / Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 02:19:33  »
Många skulle nog hävda att dagens stora kryssningsfartyg mer liknar någon sorts koncentrerad semesterb för så där en 6.000 - 7.000 personer, än ett fartyg.

Redan tidigare har flera rederier dock haft privata öar, dvs resorts/semesterbyar där passagerarna kunnat få slippa umgås med lokalbefolkningen men ändå få sand mellan tåna jämte uppleva några ytterligare förlustelser som saknas ombord.

Däribland RCCL. Uppenbarligen ett lyckat koncept för nu lanseras planer på flera sådana av rederiet. Både i Karibien men även Asien och Australien står på tur.

Ett intressant tidens tecken för nya destinationer.

13
Sedan kan man ju konstatera att begreppet ”Outsourcing”, i alla dess former, har fått ett enormt genomslag inom sjöfarten. Lite hårddraget skulle man kunna säga att två/tre personer utan större besvär kan driva ett stort rederi. Till ett managementbolag har överlåtits inte bara bemanning utan också drift och ansvar i en utsträckning som få andra branscher. Befraktning sköter andra osv. osv.

Om inget oförutsett händer kan redaren vara i det närmaste anonym för omvärlden. Dyker annars bara upp vid dop och liknande.

14
Du skriver: ”När dagens rederier skall skaffa sig ett nybygge går man i princip till ett byggnadsvarv och köper en av varvets konceptfartyg. Möjligen med några mindre modifikationer. Detta sker ungefär som när ett bussbolag skall ha en ny buss - man väljer en redan färdig typ och ändrar möjligen på några småsaker”

Gjorde man nog också förr. Allt beroende på vilken marknad man opererade. För tank och bulk var tex inte ovanligt med konceptfartyg. I Japan byggde man med början på 60- talet en serie på över 100 sk Freedom fartyg, ett torrlastfartyg, som då såldes in som en sorts modern form av Libertyfartygen. Tror det fanns ytterligare en variant som också byggdes i en lång serie. Så okänt var tillvägagångssättet inte.

Därtill har vi nu, som då, diverse fristående företag som anlitas av redare för konstruktionsarbetet. I Sverige tex FKAB.


15
Hur som helst, udda personer båda två. Och trofasta in absurdum till respektive rederi.

Sidor: [1] 2 3 ... 34