Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 17
1
Lastfartyg / SV: Nästa containerrederi som får problem?
« skrivet: 20 februari 2018, 21:51:36  »
Absolut jag är dig enig, man kan liksom inte låta ännu ett rederi gå samma väg som Hanjin. Det kanske ändå är en mindre dålig affär att härda ut. Samtidigt finns det ju problem i just det här med att stater understödjer egna rederier det kan påverka konkurrenssituationen lite på samma vis som subventionerade varv.

2
Lastfartyg / SV: Nästa containerrederi som får problem?
« skrivet: 18 februari 2018, 21:19:38  »
Problemen för HMM har varit kända länge men frågan är väl om man kommer låta det gå över ruinens brant likt Hanjin. Personligen tror jag man drar sig för det men det är klart allt har en gräns...

3
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 15:32:06  »
Jag tror Donkeyman slår huvudet på spiken, Instämmer.

4
Övrig sjöfart / SV: Sveriges Handelsfotta - 83 fartyg
« skrivet: 07 februari 2018, 13:48:03  »
Visst kan man få någorlunda överblick över svenska intressen i sjöfart via register men jag tror aldrig du kan få full koll. En del har en underliggande svensk registrering eller går att finna ut att objektet är finansierat och driftat härifrån men de objekt som är finansierade på annat vis eller där det finns ett ägande inflytande i bolag som i sin tur äger fartyg då blir det svårare. Samtidigt finns väl mörkertalet också i andra länder på ett liknande vis.

5
Övrig sjöfart / SV: Sveriges Handelsfotta - 83 fartyg
« skrivet: 02 februari 2018, 20:54:11  »
Instämmer helt en intressant parallell med Finland.

6
Lastfartyg / SV: Vet nån något om fartyget?
« skrivet: 23 januari 2018, 18:45:01  »
Kika i boken "Thunbolaget 1938-1988" författare Jan Davidsson, ISBN 9197026557

7
Lastfartyg / SV: Piraterna blir bara fräckare II
« skrivet: 18 januari 2018, 13:25:33  »
Minskningen är otroligt positiv även om nollvisionen måste uppfyllas.

8
Lastfartyg / SV: MT Pallas på varv i Falkenberg
« skrivet: 16 januari 2018, 15:28:42  »
Du kan ju alltid kika på Equasis för att utröna om det har något med besiktning/klass att skaffa.

9
Färjor / SV: Fehmarn
« skrivet: 07 januari 2018, 16:01:03  »
Riv Öresundsbron och saken är löst. Därtill skulle det skapa nya färjejobb i Sverige... Ja det är naturligt att en ny tunnel kommer få konsekvenser på samma vis som det blev konsekvenser av Öresundsbron. Däremot finns det förstås förbindelser från Sverige som inte kommer påverkas på destinationer där det finns en vinst i en färja. En svensk lobby har nog väldigt svårt att nå framgång i den här frågan, det skulle man ha tänkt på innan man byggde svenska prestigebygget Öresundsbron.

10
Lastfartyg / SV: 3 st Alvar Olsson fartyg har gått till skrot
« skrivet: 04 januari 2018, 23:10:03  »
Jodå det är korrekt Via var deras också.

11
Pollarsnack / SV: Bevarade Kranar på Götaverken
« skrivet: 23 december 2017, 01:37:02  »
I dina kläder skulle jag nog ställa en sådan fråga på Facebookgruppen "Sveriges Varvsindustri" det låter som en fråga som troligen finner ett svar där.

12
Övrig sjöfart / SV: Nödbogsering pågår i Vänern
« skrivet: 19 december 2017, 19:17:52  »
Liknar mest en utrangerad fiskebåt...

13
Övrig sjöfart / SV: Nödbogsering pågår i Vänern
« skrivet: 18 december 2017, 14:28:43  »
Det är väl bra att man agerar men egentligen skall ju en kommersiell aktör sköta bogseringar i första hand. KBV nämner att det finns inga sådana aktörer i området....men då funderar jag Bloms Bogsertjänst i Grums? Kanske det fanns speciella omständigheter i fallet som motiverade insats av KBV.

14
Färjor / SV: Misstänkt skottlossning på Viking Grace
« skrivet: 15 december 2017, 17:58:55  »
Vapen ombord på en färja, det känns som en mycket oönskad utveckling. Får hoppas att det är en engångsföreteelse.

15
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 08 december 2017, 21:09:33  »
Nej det är sant men det är ju en möjlighet bland flera, kanske behövs en palett av möjligheter. Ett nytt system kan ju därtill behöva justeras till innan det blir komplett. Få saker är ju kanonbra från dag 1. Samtidigt lite besvärligt att alla fick 1 % lägre sjöfartsstöd när tonnageskattesystemet infördes. Det är ju verkligen beklagligt. Men ser man från statens sida att fartyg kommer till/stannar kvar i svensk flagg skulle jag tro att man blir mer intresserad att förbättra och förfina. När redarna levererar skjuter man ju bollen vidare till politikernas famn.

Sidor: [1] 2 3 ... 17