Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 16
1
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 08 december 2017, 21:09:33  »
Nej det är sant men det är ju en möjlighet bland flera, kanske behövs en palett av möjligheter. Ett nytt system kan ju därtill behöva justeras till innan det blir komplett. Få saker är ju kanonbra från dag 1. Samtidigt lite besvärligt att alla fick 1 % lägre sjöfartsstöd när tonnageskattesystemet infördes. Det är ju verkligen beklagligt. Men ser man från statens sida att fartyg kommer till/stannar kvar i svensk flagg skulle jag tro att man blir mer intresserad att förbättra och förfina. När redarna levererar skjuter man ju bollen vidare till politikernas famn.

2
Lastfartyg / SV: Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 07 december 2017, 14:20:29  »
Ja gynnsamt för stunden för kunden men om tex rederiet skulle gå i konkurs kan det uppstå besvär och kostnader med godset man fraktat.

3
Lastfartyg / SV: Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 06 december 2017, 15:09:30  »
Låga priser är egentligen rätt oroande eftersom de tär på utövarnas muskler i det långa loppet.

4
Lastfartyg / SV: Familjeägda containerrederier
« skrivet: 02 december 2017, 18:02:10  »
Jag tror ändå inte sjöfarten skiljer sig värst mycket ändå mot andra branscher. Det finns ju investmentbolag som äger rederiverksamheter också. Likväl dem som väljer att satsa pengar i fonder som äger fartyg som sedan chartras vidare till rederier. Sedan är ju en hel del banker nästa besvärande mycket exponerade mot sjöfart. Se på de stora tyska bankerna som lider förluster av sjöfarten som nu gör mer och mer för att minska sin shippingexponering. Men visst det är en rätt stor familjeverksamhet. Det skulle vara intressant att kika på om detta skiljer sig mellan de olika av sjöfartens segment.
Det finns ju också en andel rätt stora statligt ägda rederier.

5
Lastfartyg / SV: Familjeägda containerrederier
« skrivet: 02 december 2017, 01:53:26  »
Jag tror att det faller sig rätt naturligt med familjeägande som går tillbaka till skuttiden, ett sätt att finna försörjning för familjen. Däremot undrar jag lite för framtiden hur det kommer se ut då. Man har ju länge talat om att vi i framtiden kommer se större bolag med mer komplett tjänsteutbud och gigantiska flottor. Då är det inte lika säkert att familjerederierna kommer dominera annat än i nischer. Man har ju sett tendenser till sammanslagningar redan.
Jo det stämmer ju det du nämner om börsnotering. Det har blivit likt du nämner i flera fall, vidare är sjöfartsaktier svårt för den som inte är insatt i ämnet. Kapitalanskaffning är ju viktigt för ett kapitalintensivt företag likt ett sjöfartsföretag. Tillgången på pengar följer ju konjunktursvängningar och tonnageöverskott etc. En noterad aktie har ju då möjligheter som den onoterade inte har.
Fast skall man hårdra det är det väl egentligen inte bara inom sjöfart som det finns ett stort familjeägande utan något som går likt en röd tråd genom de flesta branscher.

6
Färjor / SV: Stena Line "slängs" ut från Varberg
« skrivet: 30 november 2017, 21:18:32  »
Man skall ju inte bli förvånad...men det hjälps inte jag blir det i alla fall.

7
Det är alltid kul att följa dina fina bilder från varvet, fortsätt uppdatera oss!

8
Lastfartyg / SV: M/S "FurnessVictoria"...
« skrivet: 26 november 2017, 22:03:33  »
Se där, då är det ju ett fartyg av storleksklassen Supramax.

9
Lastfartyg / SV: Ett par bilder från Oxelösund
« skrivet: 24 november 2017, 22:36:58  »
Det är ju toppen bilder från både Halmstad och Oxelösund men något större tonnage.

10
Övrig sjöfart / SV: Om faktaomfartyg
« skrivet: 24 november 2017, 21:14:23  »
Fakta om fartyg är toppen. Många tar sådant för givet utan att beakta vilket jobb som ligger bakom samt vilken nytta det ger. Bra att den får lov att leva vidare. Keep up the good work! ;)

11
Lastfartyg / SV: Donia
« skrivet: 15 november 2017, 21:16:48  »
Jag pekade mer generellt med olika rederier med olika kostnadsbild och avkastningskrav, skillnader tex tank o torrlast och avtalen. Alltså inte jämfört systrar.

12
Övrig sjöfart / SV: Somalia och illegalt fiske.
« skrivet: 12 november 2017, 15:09:03  »
Det är väl egentligen bra att man börjar agera på flera olika plan både mot pirater men också annan illegal verksamhet såsom tjuvfiske. Alla dessa mörka verksamheter tillsammans medför ju till enskilda statens dåliga rykte och det gömmer sig möjliga inkomster om man kan få bukt med det. AU hade ju ett möte i Lome, Togo förra året där 40 talet afrikanska stater enades om krafttag mot den maritima brottsligheten på bred front. Likt Sverige är många afrikanska länder väldigt beroende av sjöfarten för sin import/export, där den står för 90% av den samma.

Man kommer samarbeta mer mellan länderna och säkerställa tillgång och delning av information för att få bukt med problemen. Naturligtvis finns det mängder med utmaningar och problem också på landbacken att hantera så det kommer ta tid. Men man byggde inte Rom på en dag...

13
Övrig sjöfart / SV: Nytt stort varv
« skrivet: 12 november 2017, 14:57:43  »
Ja det där blir intressant att följa.

14
Färjor / SV: Saga Lejon på väg till Afrika
« skrivet: 12 november 2017, 14:54:29  »
Inte en chans att de ens ville in i en hamn. Däremot skulle det vara intressant att se fartygets vidare öden där nere och den trafik hon troligen sätts in i.

15
Kryssningsfartyg / SV: Lindblad Expeditions bygger nytt
« skrivet: 09 november 2017, 15:58:05  »
Det är väl ytterst sannolikt att man till slut når en överskottssituation likt inom många andra segment. Samtidigt blir man bättre att hantera och tillgodogöra sig information så på sikt kanske det blir färre tonnageöverskott inom segmenten.

Sidor: [1] 2 3 ... 16