Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 20
1
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« skrivet: Idag kl. 15:17:43 »
Naturligtvis trist men ändå förklarligt sett till konkurrens.

2
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 23:10:34  »
Det har varit många turer i det här kring Birger Jarl man får nästa kämpa för att hänga med i svängarna...

3
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 18 maj 2018, 12:32:22  »
Tack för uppdateringen det blir intressant att följa utvecklingen.

4
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 18 maj 2018, 12:26:57  »
Det är väldigt bra att man använder sig av EUs stödformer till rederiverksamhet ett sådant nyttjande borde kunna bli mycket större. EU stöden bygger vanligen på att man genomför något som utan stödet aldrig skulle ha blivit verklighet. Att man helt enkelt får en möjlighet att pröva vingarna. Samtidigt är EU stöden ofta administrativt krävande och man kan uppleva en viss fyrkantighet i dem, men väldigt bra att de finns. Jag har själv tidigare lett, ansökt och fått genom olika EU stöd och kan därmed både se för och nackdelar med stödformerna. Det är liksom inte så att EU tackar oss för att vi inte nyttjar medlen utan ofta går stödpengar åter till unionens kassa om de inte nyttjas fullt ut. Det här med rotor är ju ett typiskt exempel på en åtgärd som ligger något utöver det vanliga.
Samtidigt finns det ju problem i vissa stödsystem som tex Marco Polo där stor del av medlen gick till järnvägsprojekt och väldigt lite till sjöfart samt till projekt som troligen skulle skett i alla fall. Men då tog EU det till sig och utvärderade för att finna nya möjligheter att också attrahera sjöfarten.

5
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 22:09:17  »
PR-vinsten är nog heller ej att underskatta med en Flettnerrotor, kan tänka mig att den gör ganska gott.

6
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 14 maj 2018, 23:10:00  »
Tråkigt att höra men förhoppningsvis får man ordning på det där. Stena hade väl också lite problem med sitt lite mer ordinära vertikal-vindkraftverk ombord på Jutlandica när det begav sig.

7
Jösses, syndafloden... antar att det skapade lite merarbete ombord... ähum....

8
Kryssningsfartyg / SV: Gravid kvinna fick ej följa med på kryssning
« skrivet: 03 maj 2018, 15:15:16  »
Någonstans måste man ju dra gränsen. Det ligger ju lite av ett hinder/störande moment med ett fartyg som befinner sig till havs när det kommer till att göra en medevac, normalt går det bra men ändå ett slags hinder jämfört med att befinna sig tryggt hemma på landbacken.
Åtgärden finns ju som skydd för barn och moder samtidigt som man kan tänka sig vad en stämning skulle kunna kosta i vissa länder. Flyget har ju en gräns så att även ha en till havs som är än mer otillgängligt är väl ganska rimligt.

Pensionärer är ju vuxna och riskerar egentligen "bara" sig själv genom att välja resan. Ligger en liten skillnad där. Men det är klart att en person som vet med sig att denne befinner sig i ett allvarligt tillstånd bör kanske avstå men det gäller ju då även yngre passagerare.

9
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 30 april 2018, 00:28:14  »
Precis så men om kostnaden för upphuggning är omänskligt hög så återstår ju bara alternativen att på något vis finna lönsamhet i trafik eller stillaliggande, Såvida man inte väljer KK.

10
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 29 april 2018, 12:22:25  »
Det där med vägglöss är ett växande bekymmer men jag noterade att ett bostadsbolag genomfört en intressant satsning. Man behandlade rummen med kiselgur och en behandling räcker för evigt. Detta stenmjölet förgör insekten. Kanske något värt att pröva också på fartyg. Om behandlingen då sker redan vid byggandet av fartyget blir det ju heller ingen nämnvärd merkostnad.

11
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 28 april 2018, 23:32:56  »
Ja skall man inte ha fartyget i trafik så är ju en sådan lösning en möjlighet, men den behöver ju ändå få ett underhåll. Generellt är ju kommuner inte värst begeistrade till permanent liggande fartyg vid sina kajer vilket vi vet sedan tidigare. Bara en sådan sak som uppvärmning är en utmaning i norr. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.

12
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 28 april 2018, 00:37:38  »
Storleken gör väl det svårt att äska sådana medel som krävs för att hålla ett sådant fartyg i skick till eftervärlden. Men det är klart kika på Norge där finns ju betydligt fler bevarade objekt än här.

13
Övrig sjöfart / SV: Horsstensleden
« skrivet: 24 april 2018, 19:17:32  »
Ja det är bra skrivet och vettigt!

14
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 19 april 2018, 23:58:54  »
Man har ju jobbat länge med att utveckla E12 korridoren från öst till väst, alltså från Finland-genom Sverige-Norska Atlantkusten. Man har lyckats finna ett intresse från regionen att nyttja leden. Samtidigt finns förstås en liten oro när kommuner satsar stora belopp av offentliga medel i rena näringsverksamheter. Det gäller att inget går fel så att inte invånarna drabbas negativt på andra plan.

15
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 19 april 2018, 23:43:07  »
Det skall bli intressant att se hur det går med QEII-projektet och hur långlivat det blir, kommer de få ekonomi i detta?

Sidor: [1] 2 3 ... 20