Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 22
1
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: Idag kl. 00:57:59 »
Alltså ge det tid. Visst man har tagit fram ett tonnageskatteystem ett system som passar en del andra inte. Det systemet behöver vissa justeringar för att bli bra. Det kommer. 1% minskningen av sjöfartsstöden är helt oacceptabelt men även det är något som faller under justeringar.

Vad som däremot är positivt är att glappet mellan näring och politik minskat de senaste åren och att fler politiker från de olika partierna visar ett större intresse och engagemang, det säkrar ju framtiden. Likaså att sjöfarten agerar som en gemensam röst är också något positivt.

Sedan vill jag egentligen inte kommentera enskilda rederiers beslut om flagg, det är ju något som är starkt kopplat till det enskilda rederiets ekonomiska och praktiska verklighet. Det kan finnas många och goda skäl till att man väljer än det ena än det andra.

Först på agendan står förstås att bilda en regering men tror inte att det påverkar värst mycket takten på förändringar inom sjöfartsområdet, inte mer än andra frågor. Dessa frågorna är att ses som en process, en process som tar lite tid. Vi får ju inte glömma bort att det var inte värst länge sedan Sverige halkat rejält bakom andra stater och att bygga något för framtiden är inte gjort över en natt.

2
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 22 september 2018, 23:04:31  »
Ge det lite tid helt enkelt samt korrigeringar för att passa fler så kommer nog de positiva effekterna på lite sikt.

3
Färjor / SV: Brann ombord El Venizelos
« skrivet: 31 augusti 2018, 16:24:54  »
Norman Atlantic har legat kvar under tiden då utredningen pågått, den skall dock vara avslutad i år så det är nog bara en tidsfråga.

4
Lastfartyg / SV: Atlantic
« skrivet: 24 augusti 2018, 00:59:34  »
Den rapporten är en synnerligen trist läsning. Mycket som var som det inte skall vara på den båten. Ännu en gång det här med tvåvaktssystemet och tröttheten kopplad till arbetstid.

5
Kryssningsfartyg / SV: Kvinna föll från Norwegian Star
« skrivet: 22 augusti 2018, 11:50:40  »
Fantastiskt att man lyckas rädda liv. Den engelska artikeln är ju rent snaskig på gräns mot integritetskränkande. Orsaken till fallet är ju egentligen ointressant men mer intressant att man löser situationen.

6
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 19 augusti 2018, 21:38:09  »
Kehinde jag återger bara det svenska UD/ambassaden i Helsinki uppger.

7
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 17 augusti 2018, 18:29:52  »
Aha tack ;)

8
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 21:32:13  »
Jag bara hänvisar till vad vår utrikesmyndighet rekommenderar och de lyfter just körkort på just destinationen Helsinki som en godtagbar handling. Jag vet faktiskt inte varför länken inte blev aktiv hela vägen.

11
Ja det är en rätt vanlig olyckstyp som du nämner. Transportstyrelsen har identifierat riskerna kring den här typen av olyckor. Jag kan nog tänka mig att man på sikt kommer styra upp det här. Kika här på statistiken kring pråmolyckor;

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/Fartygstyper/pramar/pramrelaterade-olyckor/

Varje olycka är förstås en för mycket och man bör sträva mot nollvisionen.

12
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 16:51:00  »
Även i Sverige upprättas på rutin en anmälan om grovt jaktbrott varje gång någon skjuter en björn utanför jakttiden, även om det sker i självförsvar. Om polisens förundersökning visar att det gått juste till så läggs den ned. Jag kan tänka mig att man har en liknande rutin där. Speciellt i uppmärksammade fall blir det ju då extra viktigt att klarlägga om något fel gjorts eller ej. Man riskerar ju annars att få en medial dom.

13
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:12:50  »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.

14
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 13:43:40  »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.

15
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 31 juli 2018, 22:06:57  »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.

Sidor: [1] 2 3 ... 22