Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Zoroaster

Sidor: [1] 2
1
Pollarsnack / SV: Jul och nyårshälsning
« skrivet: 12 december 2017, 19:54:35  »
Tack detsamma till er och alla Landgångare

D

2
Lastfartyg / SV: Akterförtöjning
« skrivet: 12 december 2017, 19:52:15  »
Gillar definitivt fallrepet. Har klättrat på samma lutning flertal gånger genom åren, men fyllenätet är väl lite dåligt uppsatt.

D

3
Lastfartyg / SV: ACL lämnar Göteborg
« skrivet: 05 december 2017, 17:10:47  »
Givetvis som Lars skriver HAL och Cunard, Hal döptes ju om till Incotrans senare.
D

4
Lastfartyg / Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 05 december 2017, 17:08:54  »
Hej
Veckans fraktrate för 20´ och 40´  containers från Kina till Kontinenten idag; 20´  USD 580  40` USD 1035

så att ni kan grunna på priset.
Göteborg och Sverige går via Hamburg samma pris.

D

5
Lastfartyg / SV: ACL lämnar Göteborg
« skrivet: 05 december 2017, 17:03:53  »
Från början var det väl Amerikalinjen, Transatlantik, Incotrans, Wallenius och CGM. Incotrans köptes senare av Broströms.
Arbeta ju med planeringen av just ACL i drygt tjugo år och många gånger blåste det storm mellan oss och kunden. ACL provade att anlöpa Aarhus, Helsingborg , Wallhamn och Norge tror det var Moss men inte säker.
Om men ser till just ACL rutterna så var det två olika slingor från 70 talet en som inte anlöpte GBG. Och även den som anlöpte GBG diskuterades genom alla år att deviasionen att segla upp till GBG från Bremen inte lönade sig. Man hade ju även CareLine som gick på Toronto och Montreal. Så det är ju egentligen inget nytt och på den tiden så var det inte just strejkrisken utan just fartygs kostnaden som var avgörande.
Sedan hade ACL åsikter om att vi lossade och lastade långsamt, men vi gjorde ju  vad jag själv kallar spionage på omsättning i Antwerpen , Bremen , Helsingborg och omloppstiden var i stort sett likadan. Ibland bättre hos oss ibland bättre i de andra hamnarna.
Men det är ett trist besked att som skrivs här att en överhundraårig sjöfartsepok med SAL går i graven.
D

6
Lastfartyg / SV: Om ACL 50 år
« skrivet: 05 oktober 2017, 11:12:41  »
När man hade gejdrarna på SPAN så var det ett evigt pillande med att flytta dessa, samt planera så att alla inblandade hamnar skulle få sitt av det hela. Men till sist så blev det inte många flyttningar.
Kommar ihåg när jag började arbeta i Skandia 68-69 på det som då hette StA. ACL konkurrerade skickligt ut Mormac som även dom gick på Gbg med sina fartyg med roro och kombinerade containerfartyg. Skulle nog inte gå att göra på liknande sätt idag utan att hamna i rätten.
D

7
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 05 oktober 2017, 11:05:47  »
Jo Norge ligger lite bättre till där.
Men att anlita bemanningsföretatag, i detta fall Adecco, så blir det dyrare per timme att ha personal, men lättare att "sovra" ut vilka man vill ha.
Egentligen är man tillbaka och i praktiken driver det hela som med blixtanställda. Behöver man fyra timmar så är det fyra timmar man betalar för inte åtta. Och så alla fördelar som jag skrev om tidigare, bemanningsföretaget får lösa det mesta.
Undra hur Hamn4an kommer agera???
D

8
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 02 oktober 2017, 15:22:11  »
Såg en annons från ett bemanningsföretag där man söker hamnarbetare för uthyrning till APMT. Då har APMT en fin sits. behöver inte tänka på semesterplanering, sjukdom, barnledighet osv. Och dom slipper detta med att teckna avtal annat än med bemanningsföretaget. Dom betalar bar< för den tid den bemanningsanställde är på jobbet.
Inte roligt för den som arbetar under dessa företag. Har egen erfarenhet av detta, dock ej som anställd utan i form av inhyrare.
D

9
Pollarsnack / SV: Bilder fran Goteborgs innerhamn/Gota Alv
« skrivet: 27 juli 2017, 09:49:11  »
Själv är jag uppvuxen vid inloppet till Göteborg och minns all sjöfart på väg in och ut ur hamnen samt ankarliggare på Rivöfjorden.
Även den tid jag gick i Majornas Gymnasium när man satt och drömde och tittade på den då livliga trafiken på älven. Vi hade från klassrummet utsikt över älven in i Sannegården och älvenmed Lindholmens varv och delar av Eriksberg. Vilka minnen . Och inte minst tiden där jag växte upp med livlig fraktfart och oceanfart på några meters avstånd. Senare körde jag bogserbåt ett år i slutet av sextiotalet. För att senare helt övergå till stuveriet i både innerhamn och ytterhamn. Ögonen tåras när man minns. Och flaggen i häcken var ju oftast blå/gul. Ja tider som aldrig kommer åter. På gott och ont.

D

10
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 18 juni 2017, 10:28:33  »
Att slopa direktanlöp med olika rederier har alltid varit något rederierna hotat med i Göteborg , ibland med , tyvärr , ett avbräck och då slut/vändning i tex Hamburg eller Bremerhaven. Ofta har detta kommit upp vid situationer som vad som nu pågår och ofta vid prisförhandlingar. ACL har ofta hotat med detta och har tidigare testat Aarhus istället men sedan återkommit. Feederlinjer vädrar väl morgonluft om något eller flera rederier slutar med direktanlöp. Och det innebär också att Göteborg får mindre omsättning och den ökar i andra hamnar runt kusten till lycka för dessa. Norrvik ser kanske en ljusnande framtid....
Men tycker också att bägge parter både kika lite på sina framtidsutsikter och bita i det sura äpplet. (vilket väl bägge tycker)
D

11
Övrig sjöfart / SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
« skrivet: 13 juni 2017, 19:15:40  »
Utan att veta något om Pedro C. så när jag arbetade på Svenska Väg och Nya Asflat i Göteborg. Detta i samband med att dessa byggde Torshamnen på 60 talet. Så hade vi en pråm med namnet PEDRO och det var en nerskuren bottendel av gamla Pedro C. Under arbetena sjönk Pedro en gång på grund av att någon glömt att stänga en ventil i aktern där vi hade omkladningsrum och matsal. Hela däcket var fullt med tre pålkranar och arbetsutrustning.
När jag sedan fick veta varifrån pråmen kom kändes det som man trampat på en historisk köl.
Douglas

12
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 11 juni 2017, 12:48:19  »
Det är ju egentligen bara sex punkter som Hamn4an vill ha igenom;  och dessa har man hittills haft med tidigare arbetsgivaren. Och i ett flertal svenska och även utländska hamnar så har Hamn fortfarande dessa avtal och då även systerorganisationer utomlands. Skall man se det långdraget så kan det ju i slutändan så att fler hamnar mer eller mindre drabbas. Och får då stöd även utomlands.
Ni tror väl att jag är rödgardist men ack nej ser bara till konsekvenserna av att APMT hårdrar det hela.
De andra operatörerna i hamnen kör som tidigare.
D

13
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 29 maj 2017, 21:10:08  »
Strejkrätt eller ej, ja vilket är bäst.
Samtidigt som staten går in och troligen föreslår strejkförbud, så jäser det bland transports medlemmar som kör lastbil. Här vill man att strejkförbudet upphävs för att man skall kunna strejka för sin rätt att motverka social lönedumpning på vägarna.
D

14
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 28 maj 2017, 12:45:54  »
Håller med dig Risberg att facken lever ofta i en svunnen tid och föråldrad inställning.
Inom olika yrkesgrupper så har ju facken haft väldigt stor betydelse och så även inom hamnverksamheten.
Själv var jag medlem i SALF och ofta var det tur när det gällde just hamnen. Att sedan Hamn4an existerat sedan början av 70 talet och helt klart är mycket rödgardistisk. Man hade stort stöd från olika fraktionern inom vänsterrörelsen både inom landet och utomlands. Man har även systerorganisationer (kanske skall vara broder-) utomlands som stöder dom.
Man kan ju tycka att man kunde slutit fred för många år sedan Men APMT vill ha ut dom och då blir det som det blir. Krig. Får se hur staten kan medla i detta.
D

15
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 11 maj 2017, 09:05:31  »
NU har APM utlyst lockout av Hamn4ans medlemmar. Tycker det är sorgligt och mycket oroväckande att det gått åt detta hållet.
APM som ägs och styrs av Maersk följer ju alla lagar och kör enligt hårda linjen i alla sina företag och så är det väl ävven inom APM.
Hoppas bägge parterna lugnar sig.
Och visst Kapstans så kan det ju om linjerederierna lämnar GBG så kan en stor del av godset ju även hamna på landsväg.
Under min tid i stuveriet så var det ofta tal hos de stora aktörerna om deviationskostnaden att gå till GBG gentemot att vända på kontinenten.
Så fortsättning följer.
D

Sidor: [1] 2