Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: Idag kl. 08:32:10 »
Antar att hon är kvar i Bremerhaven. Sista rapporterade positionen var 9:e februari. Hon är egentligen försenad från varvet. Först skulle hon kommit tillbaka direkt efter avslutat charter av Patria Seaways. Sedan dess flyttas datumet bara fram. Från och med slutet av mars skulle hon börja trafikera Trelleborg-Swinoujscie tillsammans med Nils Dacke..
Gjør hun det?
Jag hadde billett til NILS HOLGERSSON Travemünde - Trelleborg første påskedag 1 april. Det ble TOM SAYWER. Like etter at vi hadde kommet frem til Trelleborg gikk NILS HOLGERSSON til Swinoujscie.
Da jeg 2. april fremsatte krav om erstatning (dårligere lugar, annen forhåndbetalt middag, frokost som jeg ikke spiste, fordi vi ble hevet av TOM SAYWER en time tidligere enn ankomsttiden på min billett) i Trelleborg sa de at min avgang med PETER PAN Travemünde - Trelleborg første pinsedag 20. mai sannsynligvis ville bli erstattet med NILS HOLGERSSON.
Da TT-Line en uke senere bekreftet erstatningen skrev de at det kanskje blir PETER PAN 20. mai likevel

2
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 22 april 2018, 19:56:29  »
Jag tror inte att Hurtigruten ser till rundresor Bergen- Kirkenes i direkt konkurrens med Havila. De tänker sannolikt sälja kryssningar som börjar i något utland och som innehåller lite fler och mer spännande hamnanlöp än vad de nuvarande kryssningsrederierna har. Det är dessa som man tänker konkurrera med. Tror jag.

Upplägget med internationell trafik möjliggör internationella besättningar men också att kunna driva fatyget "tax-free" vilket tillsammans drar ned kostnaderna högst substantiellt. Men ruten Bergen- Kirkenes är subventionerad och då får de inte ta lokala resande i konkurrens med den subventionerade ruten. Något de sannolikt inte heller är intresserade av att göra.
Det ser faktisk ut som at man tester det konseptet med ROALD AMUNDSEN og FRIDTJOF NANSEN allerede i 2019: https://www.hurtigruten.no/destinasjoner/europa/

3
"Hurtigruten bestiller i første omgang oppgradering av seks skip, med opsjoner på å ta tre til."
De seks er antakeligvis KONG HARALD, RICHARD WITH, NORDLYS, NORDKAPP, POLARLYS og NORDNORGE, som jo er seks av de syv skip som skal trafikkere kystruten fra 2021. De tre opsjonene er da troligvis FINNMARKEN, TROLLFJORD og MIDNATSOL, som de jo har sagt at de skal kjøre som kystcruiseskip på Havilas seilngsdatoer i kystruten. Så spørs det da hva de gjør med VESTERÅLEN og SPITSBERGEN. Der var jo noen strenge miljøkrav i anbudsutlysingen for kystruten. Kanskje de bygger et nytt skip til erstatning for VESTERÅLEN? Hun er jo trettiåtte år i 2021. Og SPITSBERGEN blir kanskje kystcruiseskipet parallelt med den fjerde av Havila sine avganger?

4
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 20 april 2018, 14:21:03  »
Men den gången hette det "Bucket of Blood".
Jeg har drukket min egen "Bucket of Blood". Jeg spiste slange til middag i Guilin i 1994 og fikk bl.a. servert et drikkeglass med halvparten slangeblod og halvparten mutai kinesisk brennevin. Det er vel den eneste gang jeg har satt pris på mutai. Men glasset med den punkterte slangeleveren i mutai fikk stå urørt.

5
Kryssningsfartyg / Rolls-Royce vinner milliardkontrakt med Hurtigruten
« skrivet: 20 april 2018, 14:17:39  »
Hurtigruten skal bygge om opp til ni av skipene som trafikkerer kystruten fra diesel til gass- og batteridrift. Det sikrer de norske virksomhetene til Rolls-Royce Marine inntekter i milliardklassen.
https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/rolls-royce-vinner-milliardkontrakt-med-hurtigruten-skal-oppgradere-ni-skip-til-gass-og-batteridrift/24314910

6
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 20 april 2018, 13:00:11  »
og den om QUEEN MARY 2 står også i en bok jeg har om Cunard, hvor man nettopp også nevner at det var en anekdote, som man ikke var helt skker på var sann, men at den senere er blitt bekreftet av en som var til stede ved kongebesøket.
Og så var det naturligtvis om QUEEN MARY, ikke QUEEN MARY 2! :-[

7
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 20 april 2018, 12:07:07  »

Ja, det är en gammal fin historia oavsett sanningshalt. Ungefär som att Bistro, kan härledas till det ryska ordet för snabb. Ursprunget sägs då, enligt den versionen, ha varit att ryska soldater, som efter Napoleonkrigen ockuperade Frankrike, tyckte servicen var för långsam och hojtade om mer fart.
Interessant, jeg har hørt at det var russiske flyktinger i Paris, etter oktoberrevolusjonen!

M.h.p. Cunards skipsnavn forteller man de historiene selv ombord, og den om QUEEN MARY 2 står også i en bok jeg har om Cunard, hvor man nettopp også nevner at det var en anekdote, som man ikke var helt skker på var sann, men at den senere er blitt bekreftet av en som var til stede ved kongebesøket.

8
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 20 april 2018, 09:40:52  »
Og når vi først er inne på Cunards navneanekdoter, så kan vi jo ta den om hvordan QUEEN MARY fikk sitt navn. Til da hadde Cunard en navnetradisjon som tilsa at deres skipsnavn skulle slutte på -IA eller -A. Så når de bygget dette gigantiske Atlanterhavsskip hadde de tenkt å døpe henne QUEEN VICTORIA. For et slikt kongelig navn måtte man imidlertid ha Kongens tillatelse. Så man troppet opp til Kongen. Nå har jo engelskmenn det med å uttrykke seg i litt sirlige former, så Cunard ba om å få døpe skipet "after the greatest Queen in Britain's history". Hans Majestet Kongen, som sikkert ikke var dummere enn at han skjønte hva de mente, svarte da "Oh, I'm sure my wife will be delighted!"  :o :D Cunards representanter kunne da naturligvis ikke si "Sorry, but we didn't mean Your Majesty's wife" - det hadde jo vært en majestetsfornermelse!  >:( Så der forsvant 100 års navnetradisjon i Cunard "ut av vinduet"!  ???

9
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 20 april 2018, 09:29:44  »
Det skall bli intressant att se hur det går med QEII-projektet och hur långlivat det blir, kommer de få ekonomi i detta?
Ikke for å merke ord, kapstans, men der er faktisk en historie bak hvorfor hun heter QE2 og ikke QEII. Hun er nemlig bygget i Skottland. Dronningen er ikke Elizabeth II av Skottland, men Elizabeth I, eller bare Elizabeth. Så skipet fikk navnet QUEEN ELIZABETH. Nå var det bare det at det var Hennes Majestet selv som døpte skipet, og hun heiv sjampanjeflasken og sa "I hereby name you Queen Elizabeth the Second".  :o Så da malte Cunard på "2" til navnet, med forklaringen at hun heter ikke QUEEN ELIZABETH II men hun er skip nummer 2 som heter QUEEN ELIZABETH. ;) Og de uttaler konsekvent navnet "Queen Elizabeth two".
Samme grunn finnes ikke for navnet QUEEN MARY 2, men hon ble jo døpt etter at historieløse amerikanere hadde tatt over Cunard...

10
Kryssningsfartyg / SV: QE2 som hotell
« skrivet: 19 april 2018, 14:55:16  »
Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.

Det var det! Reiste selv med henne Cherbourg - New York og en måned senere New York - Southampton i 1992. Og så så og fotograferte jeg henne i Perth, Western Australia, på hennes siste tur i 2008. Din tråd fikk meg til å innse at det er allerede 10 år siden!

Hvordan er det med QUEEN MARY? Fungerer hun fremdeles som hotell i Long Beach?

Vi har jo også mindre og nærmere eksempler; HÅKON JARL lå som hotellskip i Oslo fra 1982 til ca. 1990, forsvant så til Antwerpen, men der er hun ikke lenger. Jernbanefergen SJÆLLAND, opprinnelig DRONNING INGRID, lå som, ikke hotell men restaurant, i København i begynnelsen av nittiårene, men det varte ikke lenge.

11
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 19 april 2018, 11:48:49  »
Morsom farvebruk i seilplanen. Ser ut som at nittitallsskipene skrives med mørkeblå, skipene mindre enn disse med fiolett og skipene større enn dem med lyseblå (hvor MIDNATSOL har fått bestemme farven til SPITSBERGEN/MIDNATSOL) skrift.

12
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 19 april 2018, 10:21:14  »
Og innsettelsen av ROALD AMUNDSEN i mai 2019 (og senere FRIDTJOF NANSEN) innebærer tydeligvis at MIDNATSOL skal gå fast i leia. Ja, hennes Antarktis- og Amazonaseventyr var vel ikke bare vellykkede.

13
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 19 april 2018, 08:21:39  »
Lofoten ser ut att göra sin sista resa i reguljärtrafik i oktober 2019.
Jeg reiser med SPITSBERGEN til Frans Josefs Land i september 2019. Så kan man jo spørre seg om det er hennes siste tur utenfor Hurtigruteleia, hvis LOFOTEN fases ut og ikke kan ta hennes turer når hun er på "tokt".

14
Kryssningsfartyg / SV: Alternativrestauranger
« skrivet: 18 april 2018, 08:30:49  »
Jag blev inte minst irriterad,  :)
Flott!  ;)

15
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 18 april 2018, 08:27:17  »
Max längd vid kaj är 220 meter, genom kapningen av bogen blir fartyget 219,90m
Jøss, er hun så lang! Takk, der fikk vi den forklaringen. (Gjelder det bare Trelleborg, bare Travemünde, begge eller sågar Swinoujscie og Rostock også?)
Da lurer jeg på hvorfor SKÅNE måtte kappes, fordi hun er kun 199 m lang. Kannskje annen maks kailengde for jernbanefergelejene 8 og 9 (eller i Rostock, for den saks skyld).

Sidor: [1] 2 3 ... 26