Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 55
1
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 19 januari 2019, 15:42:30  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.
Hur kan det då komma sig att KOPERNIK från 1977 klarar föroreningskraven, men inte TRELLEBORG från 1982?! Eller var det bara ett svepskäl från Stena för att trappa ner Kungsleden?

2
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 12:41:26  »
Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
Men den vansinnigt långa streiken tidigare, mot att ett rederi hade sina egna stuvare, tror jag det var, och som förde till inställning av containertåg från Göteborgs hamn och att oceangående containerfartyg slutade eller hotade sluta att gå till Göteborg, löstes det till slut?

3
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 17 januari 2019, 08:54:36  »
Om jag har förstått det rättså finns det öppet och stängt scrubbersystem öppet så går allt ut i havet istället för luften och stängt körs iland vilket system fartygen i Trelleborg har vet jag inte
Spontant har jag svårt att tänka mig att man skulle få lov att ha ett öppet system i Östersjön. Hvad skulle liksom vitsen med scrubbers vara då?

4
Övrig sjöfart / Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 08:51:49  »
Hittar inte den ursprungliga tråden om detta.

Hur går det i Göteborgs hamn? Låst läge? Fortfarande streik på gränsen till blockad?

5
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 16 januari 2019, 21:53:13  »
Moby, billig färja med bra lastkapacitet att köra på sommaren. Seajets?  Däremot knappast aktuell för Ventours eller Arkoumanis som för sina senaste förvärv valt japanskt tonnage som varit större och yngre.
Ja, Moby köper ju det mesta.

6
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 16 januari 2019, 15:11:46  »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?

Frågan är vad man ska ha Wasa Express stora trailerdäck till?

Nej, tillgång till stort trailerdäck skulle nog TT-Line ha större glädje av.

7
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 14:23:27  »
Sedan 1 januari 2015 ligger gränsen på svavel 0,1%
Antagligen kör dessa färjor på någon lågsvavlig tjockolja

Peter Pan åtminstone har väl scrubbers som gör att de kan köra på högsvavlig bunker
Tack!

Då tolkar jag Ditt svar som att scrubbers faktiskt kan innebära lägre bränslekostnader, och att det bara är svavelhalten som är reglerad, för övrigt kan man få skita ner som man vill?

8
Övrig sjöfart / SV: Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 14:21:15  »
Hvarför kom jag att tänka på KNM HELGE INGSTAD? ::)

9

Kanske en fråga vore huruvida Berg tillverkade vridbara blad redan 1958..

Huruvida Berg gjorde det, kan jag inte svara på, men tågfärjan TRELLEBORG hade vridbara blad redan 1958 (däremot inte östtyska SASSNITZ 1959, hvilket skapade stora problem vid ingång till Trelleborg).

10
Färjor / Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 12:27:28  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?

11
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 15 januari 2019, 22:03:48  »
Eller så kan ju TT-Line, som nu betjänar fem färjeleder (sex med Swinoujscie - Rønne), inte får sin nya färja på några år och är så desperata att de till och med chartrar GUTE (som redan har otroliga svårigheter att hålla tidtabellen på Trelleborg - Travemünde, lossning och lastning tog fyra timmar i Trelleborg i eftermiddags, och så mycket försenad blev hon också, då hon inte kom förrän hon skulle avgått - ser ut som att man kansellerat hennes avgång imorgon), köpa henne.

12
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 14 januari 2019, 17:15:19  »
Där var inte många lediga färjelägen när GUTE kom. I färjeläge 2 låg HUCKLEBERRY FINN, i 3 ROBIN HOOD, i 4 GRYF, 5 & 6 finns inte längre, i 7 låg SASSNITZ, 8 var ledigt men är ett rent tågfärjeläge, i 9 låg SKÅNE. Så det var 1 och 10, och man valde då färjeläge 1, som nästan aldrig används, och den västra klaffen (läget kan betjänas av klaff i bägge ändar, där den östra är på samma utstickande lilla del av kajen som klaffen till färjeläge 2).

13
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 14 januari 2019, 13:25:42  »
Underliga ting sker i Trelleborgs hamn just nu. Istället för att gå till Swinoujscie igår kväll låg GALILEUSZ till småtimmarna i Trelleborg och gick därefter ut på redden utanför Trelleborg, och där ligger hon fortfarande.

Och just nu kom GUTE till Trelleborg med bogserhjälp och är i färd med att lägga till i färjeläge 1! Går man in på TT-Lines tidtabell kan det se ur som om hon skall gå som ren godsfärja Trelleborg - Travemünde. I tidtabellen heter hon då "error in ship". Det är ju inte första gången TT chartrar fartyg från Gotland.

14
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 januari 2019, 21:37:44  »
Det vore ju besvärligt, med tanke på att Peter Pan är 220m lång.... Jag vill minnas att Trelleborg klarar fartyg på 240m.
Är hon det? Men det var någon i detta forum som påstod att näsan kapats p.g.a. en bestämmelse om hur långa fartygen fick vara i Trelleborg! Och jag har hört något liknande om SKÅNE (hennes bog är ju inte kapad lika brutalt, mer som NILS HOLGERSSONs).

15
Kastar ut en ny krok. Vi kom i går över ett dokument (tjänsteintyg) skrivet av Irmas dåvarande kapten den 11.2 1968. Utdrag:

"I fartyget [Irma] har under tiden 4.7 - 4.11 -67 installerats nytt huvudmaskineri av typ Deutz SBA 8M 528 och propelleranordning med reversering av märket  J.W. Berg Hälsö. Arbetet utfördes vid Nya Marstrandsverken AB i Marstrand varvid xxx deltog i arbetet och övervakade installationen."

Anordningen med maskin var begagnad, ca 10 år gammal, och kom från en trålare som vi inget vet om.

Irma: LOA 47m, ca 700 hp, reduktion 2:1 (ej bekräftat), propellerdiameter 1-1.6 m (ej bekräftat), 3 eller 4 blad (vet ej), toppfart olastad 14 Kn, marschfart lastad 10.5 Kn.

Video av en likadan maskin på youtube, notera att varvräknaren går åt bägge hållen. Maskinen torde vara fyrtaktare:
https://www.youtube.com/watch?v=OZwh1fTFvnc

Pga diverse lite invecklade grejer har propulsionens typ stor betydelse på många sätt, tom. inverkar direkt på nästa sommars sökningar.

Med det citerade ordvalet ovan, vad sägs? Var det

1. en propeller med vridbara blad?
2. en vanlig propeller + backslag?
3. omöjligt att säga?

Varför? Alla åsikter emottages med glädje.
Jag skulle spontant gissa på 1. vridbara blad. Är inte 2. backslag annars ganska självklart, eller tar jag fel?

Sidor: [1] 2 3 ... 55