Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 29
1
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 12 juli 2018, 12:25:18  »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
Det samme gjaldt jo NILS DACKE, fhv. ROBIN HOOD.

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.

2
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 11 juli 2018, 16:27:17  »
Enig med Fagerholm och Markmeister89 ;D Dog kan lugarene være av veldig forskjellig standard.

(Ikke Silja/Tallink-elsker)

3
Reseberättelser / SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 11 juli 2018, 10:38:11  »

Jag har nog aldrig sett någon bussresearrangör sälja paketresor med bussanslutning till Oslo samt Kielkryss med Color Line, trots att det är närmare dit än till Stockholm från många orter i Västsverige. Lite märkligt kan jag tycka, när det säljs dylika resor till Helsingfors, Tallinn, Riga, Polen och även 24-timmars till Mariehamn. Undrar varför.
Kan tenke meg to grunner:
1) Simpelthen at ingen har tenkt den tanken. Du kom nok på en god idé, som er litt utenfor umiddelbar tankegang; å reise fra Sverige til Norge for å reise videre tiil Tyskland. Og så er jo Kiel kanskje ikke verdens mest spennende sted å reise til (men det er jo jamenn ikke Mariehamn heller!).
2) Billettprisene på Color Line er jo ikke akkurat rimelig.

4
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 14:55:41  »
Härligt reportage man blir sugen på att ta en tur.

Oslofjord hade nog passat rätt så bra här uppe i Östersjön för Eckerö eller Viking Line för dagsturerna. Eller varför inte Wasa Line.
Takk, vi beholder den gjerne her i Oslofjorden! ;)

5
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 13:26:46  »
Härligt reportage, Oslofjord är verkligen en toppenfärja!
Hjertens enig i begge deler. Foretrekker alltid OSLOFJORD foran Color Line på den strekningen. Men på Scandi Lines-tiden var SANDEFJORD virkelig en trivelig ferge å reise med, med grill og billig øl på soldekk.

6
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 12:55:10  »

Skrovet till Oslofjord byggdes för 25 år sen i Landskrona och sen inreddes hon på Fossen i Norge.
/ Marre
Det var vel Fossens sedvanlige definisjon av "skrog", for å få statsstøtte for "norskbygde skip" - og så eier de jo Landskronavarvet. I det minste på Hurtigruteskipene TROLLFJORD og MIDNATSOL betød "skrog" også overbygning, maskin og skorsten, så da våger jeg den påstanden at de ble bygget i Landskrona og ikke på Fossen i Rissa, som det står på verftsskiltene ombord. Jeg kom til å si det til verftseierinnen ved MIDNATSOL's presentasjon i Oslo når den var ny. Jeg skal si hun ble sint. Det ble nemlig en del rabalder og oppvask med myndighetene om den definisjonen.

7
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 10 juli 2018, 10:23:31  »
Trevligt reportage Kim. :)
Har du några nordiska färjor kvar att åka (som du inte har åkt med tidigare) och vilken blir nästa att åka med?
Kim!

Du vil ikke slå følge med meg på TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg lørdag 27. oktober? Du kan overnatte hos meg i Trelleborg. ??? :)

9
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 10 juli 2018, 09:09:30  »
Flott reportasje! Interessant at mens det står "Connecting Europe for a sustainable future" på de fleste Stena-ferger så står det "Danskebåten" på STENA SAGA.

Enda mer pittoresk enn Skagen er Gamle Skagen, en promenadeavstand fra nest siste jernbaneholdeplass (trinbræt, som danskene sier) før Skagen.

10
Spåren är ju borta i Helsingborg och på klaffen och färjorna (Tycho Brahe och Aurora Af Helsingborg) är spåren igenfyllda med cement. I Helsingör är det ju liknade. På klaffen igenfyllt och spåret borttaget en kortare bit.
Fast landskrona är det en bit mellan bangård och kaj där det inte finns någon klaff.
Men i Malmö finns klaffen kvar från Nordö Link tiden, spåren borttagna en bit (är parkering där i dag).
I Malmö er det neppe mulig å etablere sporforbindelse etter at Citytunnelen ble bygget.
Og i Københavns Frihavn er det totalombygd til DFDS' bilferger med ny terminal, og heller ikke sporforbindelse i nærheten.

11
En Öresundsfätja hinner minst ett dussin turer på samma tid som en färja till Rostock hinner en tur. Så ur kapacitetssynvinkel är det klart bättre.
Jada, og det er jo ikke forbundet med noen som helst kostnader å holde på å skifte de godstogene ombord på fergen, splitte opp godstogene i bittesmå porrsjoner, og sette dem sammen igjen på den andre siden Øresund, eller å anlegge helt nye jernbanefergelejer med tilhørende skiftebanegård! Og god plass er der også, på begge sider Øresund for å anlegge slikt!  ::)

12
Med anledning av diskussionerna kring Skåne och hennes vara som SJ-färja under annan rubrik tänkte jag lyfta detta ämne igen.

Som jag uppfattade det byggde SJ  Skåne, innan man sålde Sweferry, i någon mån för att försäkra sig om att det skulle finnas tågfärjor tillgängliga tills Fehrmanförbindelsen stod klar.

Tillsammans med m/s Polonia och M/S Meklenburg-Vorpommern finns tre stora tågfärjor som rimligen bör vara i drift tills dess denna förbindelse är färdigbyggd. Det torde räcka mer än väl.

Vad är det som gjort bedömningen annorlunda nu?

Jag utgår från att det när Fehrmanförbindelsen är färdig så blir det Öresund som kvarstår som svag länk. Men då är det rimligen inte Trelleborgsfärjorna som behöver förses med järnvägsspår, om man anser att beredskap behövs, utan kajer vid Öresund och framtida färjor över Öresund.
"Kajer vid Öresund"?! Småfergene på Øresund som beredskap? Javel.  ::)

13
Färjor / SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« skrivet: 06 juli 2018, 12:08:32  »
Takk for den meget interessante redegjørelsen, Donkeyman!  ;)

14
Färjor / SV: Trelleborg 1958
« skrivet: 05 juli 2018, 09:15:17  »
En flott ferge! Sammen med SASSNITZ fra Neptunwerft i Rostock året etter og DANMARK fra samme verft som TRELLEBORG ti år etter, etter mitt syn en av de tre vakreste jernbaneferger som overhodet ble bygd etter annen verdenskrig.

TRELLEBORG har jeg reist på mange turer med, helt fra den var ny i 1958. Akkurat som SASSNITZ og senere SKÅNE (1967) og RÜGEN hade fergen en cafeteria i fronten og på dekket over en skikkelig restaurant.

Og så vidt jeg vet var den, akkurat som de øvrige danskbygde ferger på ruten; GÖTALAND, SVEALAND og SASSNITZ (1989), og de östtyskbygde SASSNITZ (1959), WARNEMÜNDE og RÜGEN, noenlunde problemfri, til forskjell fra de svenskbygde SKÅNE (1967), DROTTNINGEN, TRELLEBORG (1982) og de norskbygde STUBBENKAMMER og ROSTOCK.

15
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 03 juli 2018, 09:08:17  »
Poenget er at hvis Stena har eid SKÅNE i nitten av hennes tyve år lange levetid så er det litt søkt å skille mellom "original Stena Line" og f.d. Scandlines og hva det rederiet måtte ha vært kjent som, før det ble overtatt av Stena for nitten år siden.

Sidor: [1] 2 3 ... 29