Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 17
1
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: Idag kl. 13:51:24 »
Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg kan verka magsurt. Man inser givetvis att Stena från varvet erhållit en option på fyra ytterligare fartyg och beställt två från den tidigare optionen, trots den felaktigt använda terminologin.

Men det som irriterar är att man ägnar sig åt något internitervjuvande där interna och externa perspektiv blandas friskt och pressmänniskan inte förstår begreppen och ej heller att få klarhet.

Antagligen sker detta för att man vill ge bilden av att Stena är en stor och stark koncern där alla hjälper alla. Det på bekostnad av informationen.

Nu sparkar man upp frågan om hur många av optionsfartygen som skall gå till Stena Line. Är det två, fyra, inget eller obestämt antal? Alla alternativen skulle kunna utläsas när man försöker tolka det dåliga och felaktiga språkbruket, med gissningar om vad som egentligen sagts och menats.

Kanske har inte avsikten varit att besvara den frågan överhuvudtaget? Okej, men sparka inte upp den då, med diverse smålöjliga internperspektiv och formuleringar i pressreleasen !

2
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: Idag kl. 12:49:53 »
Det var nog en sommarvikarie som skrev den där pressreleasen. Om någon innom Stena lagt en option eller "adderat" en option måste det väl i så fall vara Stena RoRo till någon. Till Stena Line? -Men vilket allmänintresse har sådana eventuella internoptioner?

Mer intressant vore det förstås om Stena som koncern erhållit nya optioner från varvet i samband med att man löst de sista av de tidigare. Skall man gissa att det är så det förhåller sig, trots att man skrivit något helt annat?

3
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 11:50:26  »
Vägen är inte så dålig 10 månader om året. Det är egentligen bara under badsäsong den inte räcker till.

Tror snarare att problemet är att man kan få en längre resa till samma pris tack vare billigare besättningar om man åker till Swinoujscie. Därmed förlorar man trafiken mot sydost.

För trafiken mot sydväst har linjen svårt eftersom den ju delvis innebär att man tvingas åka "bakåt", dvs omvägen blir relativt stor.

Men Stena fruktar nog att någon annan skall ta upp linjen med polsk besättning. Det vore naturligtvis möjligt att köra Swinoujscie-Trelleborg-Sassnitz eller Swinoujscie-Ystad-Sassnitz med samma fartyg och besättning.

Det skulle sätta press på priserna till Rostock också.

En alternativ möjlighet vore naturligtvis snabbare fartyg, så att man ändå säkrade en tidsvinst. Men då är nog Stena fel operatör.

4
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 16 juli 2018, 21:51:46  »
Man kanske får ge upp hoppet om att Stena kommer att satsa på linjen? Men vore den möjlig för någon annan? Molslinjen tex?

5
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 15 juli 2018, 17:57:49  »
Prinsessan Birgitta -74 är ett sent systerfartyg till FÅAs Finlandia -67. Ålderskillnaden gjorde att man uppdaterade fartyget med 70-tals design i detaljerna, men med bibehållana linjer från 60-talet.

Kombinationen blev ett mycket vackert fartyg, men det var i grunden FÅAs design, inte Trapp.

Trapps fartyg var däremot Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Brigitta från 80-talet. Stilfulla fartyg det också, utifrån ett 80-tals perspektiv. Trapp var nog lite bligsam när han fällde det där citatet, för han kunde faktiskt få till snygga fartyg. Det sägs att han var personligt starkt involverad i de båda senare.

6
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 13 juli 2018, 22:13:02  »
Lite mode också. Under 60-talet och ett par år in på 70-talet var det också små skorstenar.

7
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 10 juli 2018, 23:32:37  »
Efter att ha tittat lite på Fakta om fartyg verkar lösningen för sommaren -93 dvs efter Diana II, men före linjen lades ned, varit att Ålandsfärjan gick en sväng på natten till Nådendal utan passagerare. Det hade jag missat tidigare, alltid lär man sig något.

8
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 10 juli 2018, 11:19:53  »
Det var ju olika beroende på vilket år. Men i princip gick Cinderella Stockholm-Helsingfors-Tallinn. Isabella Helsingfors-Tallinn. Men hon gick även på andra linjer. Någon sommar Stockholm-Nådendal.

Athena gick på 24-timmarskryssningarna till Mariehamn. På de mer ordinarie linjerna gick Mariella och Olympia mellan Stockholm och Helsingfors. Amorella och Kalypso mellan Stockholm och Åbo, Ålandsfärjan mellan Kapellskär och Mariehamn samt Rosella och Diana II mellan Kapellskär och Nådendal.

Diana II hade egentligen sålts till PK-banken när man skulle lösa ut Athena och Kalyoso, men återchartrats. Dock bara till 92.

9
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 10 juli 2018, 07:39:20  »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.
Apollo III hade sin turlista på en egen sida, har två olika versioner av den broshyren
och på den ena heter hon Fortuna som det ju var meningen att hon skulle heta först.
Okej, vilken version av turlistan sol återgivits här framgår ju inte. Men det spelar kanske mindre roll.

Namnet Apollo fick hon väl efter den andra Apollo (som dock bara hette Appllo), vilken sedan ett hösten 1975 gått på linjen den då nya kryssningslinjen. Namnet hade kanske redan hunnit bli inarbetat, ungefär som dagens Cinderella?

Den andra Apollo var en papenburgare som blivit övertalig på trafiken till Åbo/Nådendal. När hon sattes in som Mariehamnskryssare blev förstås bildäcket övertaligt och hyttkapaciten eventuellt allt för begränsad. Antar att man dessutom fick en slant emellan, när man bytte till den äldre Apollo III (Svea Jarl).

Därefter bestod faktiskt Slite/Velos upplägg med två fartyg, ett till Mariehamn och ett till Åbo ända fram till konkursen. Helsingforstrafiken blev det ju som bekant inget med efter ett nytt försök med tilltänkt papenburgare..

10
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 09 juli 2018, 08:47:24  »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.

11
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 09 juli 2018, 08:35:30  »
Vad gäller Skeppsbron och Norrtälje så var nog 1976 sista säsongen. Svea Jarl är redan såld så Bore går ensam.

Norrtäljefartygen Botnia och Floria är också sålda. Istället är det de före detta Helsingforsfartygen, småfransyskorna, Svea Regina och Aallotar som är inne och gästspelar.

Om detta var tänkt som en seriös satsning (som misslyckases) eller om man helt enkelt inte hade någon bättre sysselsättning för dem, sedan storfransyskorna levererats, vet jag inte.

12
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 08 juli 2018, 22:57:26  »
Om jag inte missminner mig gick alla tre fransyskorna till Helsingfors i tre säsonger. Dvs somrarna 76-78.

Det handlade nog mer om att det var tre rederier som behövde komma överens, än om att det var så väldigt praktiskt med dagavgångarna.

Å andra sidan var fartygen nya och behövde köra in sina kapitalkostnader.  Det är ju inte ovanligt att man kör fartygen hårdast i början.

Hur som helst, när Bore lämnade och det bara var två som behövde komma överens blev det enklare med Finlandia och Silvia Regina.

13
Att spåren är fyllda med betong på båtar och klaffar får man nog finna sig i. Så skulle det säkerligen bli på Trelleborgsfärjorna också. Det är något man får sprätta bort den dag beredskapen behöver nyttjas.

Vad det handlar om är snarare att man får lägga tillbaka de spårstumpar som saknad. Eller i varje fall skapa beredskap för att kunna lägga tillbaks dem. Ungefär som i Hammarbyhamnen.

Jag tvivlar på att det är en avgörande kostnad.

14
Nåja, järnvägsklaffarna och större delen av bangården är väl kvar i Helsingborg? Det är bara ett par hundra meter spår mellan som saknas.

I Landskrona finns också en lämplig bangård.

Det blir knappast dyrare att hålla beredskap i Öresund, tvärt om.

Dock är jag ju tveksam till om det överhuvudtaget är värt. Det är ju trots allt godset som skall transporteras. Inte nödvändigtvis järnvägsvagnar i alla tänkbara situationer.

15
En Öresundsfätja hinner minst ett dussin turer på samma tid som en färja till Rostock hinner en tur. Så ur kapacitetssynvinkel är det klart bättre.

Sidor: [1] 2 3 ... 17