Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 13:04:43  »
Var på Lidingö igår och tog upp telefonen och fotade över Värtan.

Som en jämförelse mellan Isabelles GT 34386  och Symphonys GT 58376. Det vore ett rätt stort steg att ta.

2
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 12:24:49  »
Finns det något kännt om själva fartyget? Blir det mer eller mindre en syster till Megastar eller en nykonstruktion?

3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 12:46:57  »
Möjligheten att sätta in Star på Riga och istället sälja Isabelle finns förstås. Men jag hoppas fortfarande på att det snart kommer en beställning på ett nytt fartyg för Tallinn-Stockholm och då blir ju Victoria över, som passar utmärkt för Riga.

Vem som skulle vara intresserad av Star vet jag inte. Men hon skulle faktiskt passa utmärkt som en ny Stena Danica på Göteborg-Fredrikshamn.

4
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 09 oktober 2018, 13:45:00  »
Det kan ju vara något tekniskt fel också. Återstår väl att se?

5
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 10:26:39  »
Men i just det här fallet kan man nog anta att om inte Riksbanken, så åtminstonne skattmasen applåderar tilltaget.

De som är mest beroende av att få betala med papperspengar är väl de som vidareförsäljer dansk eller tyskskattade varor i Sverige.

6
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 06 oktober 2018, 09:54:48  »
Men att bygga om Pearl och köpa in Kalypso är nog inte riktigt vad Brian Thorsted Hansen tänker sig när han pratar om behovet av större fartyg....

Eftersom han verkar vara affärsområdeschef för passagerarverksamheten och uttalandet verkar ha fällts på ett halvinternt möte, kan nog förmodas att det han önskar är att kryssningsfärjor inkluderas i det nybyggnadsprogram DFDS är inne i...

7
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 04 oktober 2018, 16:11:26  »
Færre eller mindre lugarer?
Färre menas det förstås. Det handlar ju om passagererhytter som konverterats till besättningshytter. Inte tvärt om.

Men jag vet inte jag. Pearl hade ju svensk flagg när hon var Ålandskryssare för Slite som Athena. Visst 1989 är länge sedan, men så få besättningshytter hade hon nog inte.

Symphony har ju också tämligen många.

Galaxy har förvisso en del ombyggda från passagerarhytter. Men om riktigt gärna velat hade man kunnat ta utrymmet från tex Tangobaren som knappt används, utan att hon för den skull blivit trång.

Fast som sagt, jag vet inte relationen besättningshytter mellan Athena och Pearl. Det kan naturligtvis stämma att hin har färre nu. Men en annan orsak till att hon har färre hyttplatser kunde ju vara att det blivit färre bäddar per hytt. Ett är dock nästan säkert, att hon hade färre besättningshytter när hon gick i Asien.

8
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 04 oktober 2018, 13:49:15  »
Grunnen til at Crown har mindre kahytter enn Gabriella, er at Crown har flere Crew kahytter (en del av de opprinnelige passasjerkahyttene, er bygd om til Crew kahytter). Det samme gjelder Pearl - derfor hun har mindre passasjerkahytter enn originalt.

I DFDS bor crew 1 og 1 i kahytten mens hos f.eks Viking Line bor de 2 og 2.
Det må vara. Men Pearl är i grunden ett större fartyg, där de allmänna utrymmena är dimensionerade för fler passagerare.

På Gabriella har man trängt in mer folk på mindre allmänna ytor än på orginalsystrarna Amorella och Isabella. Crown är på så vis bättre i balans mellan allmänna utrymmen och antal hytter än Gabriella.

På Pearl borde det däremot gå att ha fler passagerare om man kunde få till fler hytter.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 10:53:41  »
Däremot har man gjort en del installationer på bildäck som gör henne svårlastad.

Frågan är varför. Jag har hört att det skulle ha att göra med stabilitetskrav, men vet inte om det stämmer. Därav frågan.

Jag har hört att det är möjligt att montera stabilitetsinstallationer (sponsoner) också på utsidan, men om man gör det, ska fartyget supa mer bränsle.
Ja, det är så jag tror att det är också. Men det är ju inte en helt rolig kostnad att ta, vare sig den extra bränslekostnaden eller investeringen i sig, på ett så gammalt fartyg.

10
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 04 oktober 2018, 09:44:18  »
Att se Baltic Queen och Baltic Princess som parhästar mellan Oslo-Köpenhamn skulle vara en trevlig syn. Kan det bli verklighet månne, och vad är det som talar för och emot?

Kan dom byggas på med flera hytter? utan att förlora lastmeter?
Pearl S har idag 2166 hyttplatser och behovet är flera.
"Athena" är ett vackert fartyg.
Synd att "kalypso" inte löna sig att köpa in.
Menar du att Pearl skulle byggas om? -Det vore väl möjligt, från början hade hon 2394 hyttplatser. Dock är nog antalet hytter viktigare än antalet hyttplatser.

Även Crown kunde ju byggas om likt Gabriella. Men eftersom det är ett mindre fartyg blir det trångt. Gabriella är inte rolig.

Eller menar du BP och BQ? -De skulle ju knappast behöva någon ombyggnad, utan har väl precis den storlek man efterfrågar? Men det är ju den storlek även Tallink behöver, så jag vet inte riktigt vilken affärsidén vore.

Däremot skulle Tallink behöva byta ut Victoria, men hon vare väl för liten för DFDS om man skall tro försäljningsdirektören?

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 08:58:38  »
Självklart kan Cinderellas bildäck återställas till att ta bilar igen, den frågan kan vi begrava.
Nu tror jag inte riktigt att du förstår frågan.

Det är liksom inte så att hon inte kan ta bilar idag.... Hon kan väl ta ungefär lika många som hon alltid kunnat.

Däremot har man gjort en del installationer på bildäck som gör henne svårlastad.

Frågan är varför. Jag har hört att det skulle ha att göra med stabilitetskrav, men vet inte om det stämmer. Därav frågan.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 22:22:52  »
Jo, att hon går att återställa är en sak. Men är det tillåtet med moderna krav på stabilitet vid vatten på bildäck?

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 15:36:18  »
Jag tror ju inte att Cinderella blir kvar på Stockholm-Mariehamn av skäl som ja redogjort för tidigare, men lägger ingen prestige i det. Det återstår väl att se helt enkelt.

Men skall man flytta på henne har man begränsningen med bildäcket att ta hänsyn till. Det är väl uppdelat av säkerhetsskäl? Enligt regler som inte fanns sist hon gick på Stockholm-Helsingfors, eller har jag missuppfattat det hela?

14
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 01 oktober 2018, 11:32:18  »
Der er sneget sig lidt info ind om de måske nye kommende færger på København Oslo ruten i denne artikel.

De vil vokse fra 750.000 årlige passagerer til 1,1 million og der behøver de større færger der dagens færger tit er udsolgt.

Det skal siges at udsolgt på denne overfart er omkring 1500-1600 der mange par rejser på denne rute så kapaciteten alle kahytterne bliver ikke brugt 100%

Jeg udleder at de derfor kigger efter nogle færger der er 30-40% større og derfor oppe i omkring 60.000 gt, 200-220 meter i længen og 2500-3000 passagerer.

https://standby.dk/fint-farvel-til-salgsdirektoer/
Intressant. Får väl se om de beställer något, de är ju inne i en nybyggnadsfas.

Dock tror jag inte riktigt att ett GT på 60.000 behövs. Framförallt Pearl är ju ganska stor i förhållande till sin kapacitet.

200-220 meter och 2.500-3.000 passagerare stämmer mer på ett fartyg kring GT 50.000.

Jämför tex Baltic Queen och Baltic Princess. Det är inte trånga fartyg ens vid fullsatt och skulle nog klara uppåt 1.2 miljoner passagerare om de gick tillsammans.

(Stockholm-Tallinn har drygt en miljon passagerare årligen, men det är med BQ tillsammans med Victoria.)

15
Färjor / SV: Systrarna tillsammans
« skrivet: 30 september 2018, 04:40:16  »
De verkar vara bra på att förena systrar. Undrar när vi får se Amorella och Isabelle där i gult. Det ligger kanske inte så långt borta?

Sidor: [1] 2 3 ... 21