Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 17 januari 2018, 20:24:52  »
Jo, man har idag högre snittålder på flottan än någonsin tidigare. Till och med högre än före Grace.

2
Färjor / SV: Fehmarn
« skrivet: 07 januari 2018, 12:21:54  »
För det första tror jag att projektet är inne i ett skede där det inte spelar någon som helst roll vilken ståndpunkt sydsvenska PR-organisationer intar.

För det andra finner jag det inte det minsta märkligt att trafiken till Puttgarden stagnerat.  Det ligger inte i Scandlines intresse att blåsa upp volymerna på den linjen. Tvärt om gäller det att skörda så mycket som möjligt under den tid som är kvar. Hellre prisökningar än volymökningar. Har man tur kan man dessutom tack vare prishöjning till Puttgarden få en viss volymökning på linjen från Gedser. Win-Win för Scandlines.

Vad gäller trafiken från Sverige kan jag tänka mig att tappet till och med blir större än 30%. Men det återstår att se. Däremot har jag svårt att förstå varför han pekar ut linjen till Rostock som den som kan behövas läggas ned.

3
Det där skall nog tolkas som att P and O vill att en linje till Skandinavien skall vara med när trafiken till Orkney-öarna upphandlas. Nuvarande avtal går ut vid årsskiftet 18/19.

För övrigt har jag för mig att P and O vid någon tidpunkt lät Orkney-färjan ta en sväng till Norge när man drev trafiken. Men jag kanske minns fel.

4
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 05 januari 2018, 23:06:42  »
Kanton - stavas det fortfarande på svenska.

5
Färjor / SV: Ännu ett nybygge till Irish Ferries
« skrivet: 02 januari 2018, 23:21:52  »
Verkar ha gått inflation i begreppet kryssningsfärja. .

6
Färjor / SV: Unity Line har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 30 december 2017, 09:43:03  »
Vad kan då hända med fd Star Wind, Kopernik.
En tågfärja på drygt 40 bast. Framtiden är väl inte sådär helt ljus?

7
Färjor / SV: Polferries har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 28 december 2017, 23:24:22  »
Det är ju ett systerfartyg till M/S Galileusz, så det blir kanske liknande trafik?

8
Färjor / SV: Baltic Queen till Stockholm-Mariehamn
« skrivet: 20 december 2017, 22:57:17  »
Men bara tillfälligt ;) 15-17/2 går BQ till Mariehamn istället för Tallinn pga specialkryssningar.

Avg STO: 18:00
Ank STO: 16:55

Insåg just att BP är på varv, så det är väl orsaken förstås?

9
Färjor / SV: Baltic Queen till Stockholm-Mariehamn
« skrivet: 20 december 2017, 16:21:37  »
Synd att hon inte går lite senare från Mariehamn. Då hade man kunnat få alla tre på bild.

10
Färjor / SV: Silja Europa - Nordbankens fula spel
« skrivet: 12 december 2017, 09:16:05  »
Vi har haft denna diskussion många gånger och även länkat inläget från Aktuellt tidigare.

Det som glöms bort är att Myrstens spekulerade bort ca 400 miljoner på valutaaffärer kring Europa. De pengarna gick liksom inte att trolla tillbaka.

Möjligen kan man till Myrstens försvar säga att det vid just den tiden fanns en kontext där stat inklusive statstelevision ville förmedla bilden att det tvärt om var de som skyddade sig och tog hand om sina företag som var "spekulanter", man skulle lita på statens utfästelser, även beträffande valutakurser.

Men ett stort företag som Myrstens har ett eget ansvar och skall inte falla för sådan politisk retorik. I dagens kontext förefaller Myrstens agerande rent förkastligt och direkt oansvarigt. På gränsen till brottsligt i förhållande till varvet.

11
Färjor / SV: Color Line/group skall börsnoteras
« skrivet: 11 december 2017, 07:58:08  »
Man kanske gör som Stena och säljer dyrt för att sen gå kasst under 10 år för att kunna köpa tillbaka bolaget billigare. ;)
Jo, men då får man inga seriösa investerare och det blir allt svårare att lura allännheten.


12
Färjor / SV: Color Line/group skall börsnoteras
« skrivet: 10 december 2017, 12:14:07  »
Det där med att släppa in nya ägare utan att vilja släppa till inflytande brukar inte intressera allt för många seriösa investerare. Vi får väl se hur det går.

13
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 07 december 2017, 11:01:31  »
SeaContainers gjorde ju just så att man lät Europa gå till Kapellskär under tiden man ägde Silja. Det går att justera tidtabellen något med ännu senare avgång från Åbo och långsammare fart. Frågan är om det blir så bra dock. Det finns ju för och nackdelar med det. Man kan också ha olika tidtabell för vinter och sommar.

Vad som skapar en låsning är Galaxys tidtabell. Hon kan nästan inte ha andra tider än idag om hon skall kunna konkurrera med Birka och Cinderella. Men visst skulle hon kunna gå via Långnäs istället. Hon borde ju vara där ungefär samtidigt som BP, om BP avgår från Kapellskär.

14
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 06 december 2017, 23:05:51  »
När det gäller Silja så har man väldigt få dagskryssare från Sverige. Eftersom man avgår så tidigt som man gör framstår Viking som ett humanare alternativ. Så tänkar man inte göra något åt det skulle man nästan lika gärna kunna gå in till Långnäs.

Finska dagskryssare har man, me de missar ju inte båten bara för att man går in till Långsele istället. Lite trist att sitta ett par timmar på en kobbe och vänta i och för sig...

Att skippa uppehållet helt är knappast aktuellt. Till och med Finnlines, med väldigt få passagerare, gör ju uppehåll ibland. Tax-freen betyder enormt mycket för lönsamheten.

15
Färjor / SV: En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 04 december 2017, 12:04:21  »
Finns nog inte mycket mer än ca 10 min att tjäna in över Ålands Hav!?

Är ca 23,5 nm mellan Remmaregrund-Marhällan
22 knop tar ca 1h 4 min
25 knop tar ca 56 min

Men man ligger ju inte på 22 knop idag. Just precis nu tex ligger BP på 19,5 knop och lite kan man nog ta på övriga sträckor också.

Även 15 minuter senare skulle göra gott, om man vill ha lite marginal kvar.

Sidor: [1] 2 3 ... 13