Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Reseberättelser / Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 21:21:38  »
En resa längs den norska kusten är en fantastisk upplevelse oavsett tid på året. Min senaste resa ägde rum i slutet av oktober mellan Bodö och Kirkenes.


Med SAS tog jag tillsammans med familjen oss via Oslo till Bodø.


I Bodø ligger flygplatsen endast någon kilometer från centrum, alltså en perfekt promenad efter några stillasittande timmar på ett flygplan.


Bilfärjan Bodø går till Moskens på Lofoten.


Trollfjord vid kaj redo att välkomna oss ombord.


Vi hade en trebäddshytt med begränsad utsikt på däck 6. Bra med utrymmen i hytten, skulle nog kunna duga även för en hel 11-nätterskryssning.


Maskapet lett av kapten Truls Bruland.




Utflyktsdisken ombord, expeditionschefen var en skånska. Norska med skånsk brytning låter faktiskt rätt så roligt.


Våfflor med römme, vad annars ska man ha till fika....


De gäster som hade deltagit på utflykt kom tillbaka strax innan vår avgång.


Silloljefabriken sedd på vägen ut från Bodö.


Roro-fartyget Capucine


Gamle Salten har under delar av sin livstid gått på Hurtigruten.


Vid avgång lyckades solen tränga fram genom de tjocka molnen och vi fick en vacker skymning.




Till kvällen hade vi bokat ett borde i a la carterestaurangen för att fira mina mor som fyllde jämnt. 


Denna middag var nog den bästa jag någonsin hade haft ombord på ett fartyg, med rökt and till förrätt, denna underbara renfilé till varmrätt och hjortron på tre sätt till dessert.


Efter middagen var det dags för ilandstigning i Svolvaer. Förväntansfulla passagerare väntade vid landgången.


Men först var vi tvungna att invänta en försenad M/S Finnmarken på sydgående.


Vi kom dessvärre inte in till Svolvaer p.g.a. hård vind och fortsatte istället mot Stormarknes. Vädret gjorde att vi även hoppade över Trollfjorden, inte för vad jag vet vad vi skulle se där i mörkret. ;) Vissa passagerare hade stigit av i hamnen innan (Stamsund) för en vikingautflykt och det var tänkt att dessa skulle komma tillbaka ombord i Svolvaer. Men de fick sig några timmar längre utflykt och fick komma ombord  efter midnatt i Stormarknes.   


Nästa morgon i Harstad, vilken är befolkningsmässigt den näststörsta staden i fylket Troms.


Kommunhuset med en sill målad på fasaden.


Soluppgång strax efter klockan 8.


Trevligt med en liten morgonpromenad i snöiga miljöer.


Morgonens snabbåt från ön Senja m.fl.


Espolin Johnson lounge, döpt efter konstnären vars målningar hänger här.


Fjord bar


Möte med sydgående Polarlys vid vår avgång från Harstad.




Utanför föreläsningssalen på däck 5.


Inne i föreläsningssalen bjöds det på intressanta föreläsningar om allt från historia till fauna.


Restaurangen Saga Hall, där det serveras frukost, lunch och middag. Eftersom vi räknades som reguljärpassagerare ingick endast frukost i vår biljett (om man inte väl lägga till de andra måltiderna för hööööga priser).






Generellt om man kom till frukosten efter 8 var kaoset totalt och det kunde ta lång tid att bara hitta lediga platser, samma känsla som på valfri finlandsfärja.


Själva serveringsstationen är knappast designad för att flera hundra ska vara här samtidigt.


Utbudet på frukosten var helt klart godkänd. Bröden smakade mycket bra. 


Receptionen


Autrium som sträcker sig över alla däck.


Vackra landskap i Troms.


Nästa hamn för vår del var Finnsnes med sina 4000 invånare.


Trots att vi bara låg här i 30 minuter, hann jag med en liten promenad.






Jaja jag kommer ombord så att vi kan avgå... Jag kan ärligt säga att jag har varit nära på att bli lämnad på kaj av Hurtigruten några gånger, men under resa funkade allt bra.


Snabbåten från Tromsö, som gör resan på 1 timme och 15 minuter, medan det tar nästan 3 timmar för Hurtigruten.


Bron som sammankopplar Finnsnes med ön Senja.




In i Straumsfjorden med bl.a. 1047 meter höga Kelmmartindan till höger i bild.


Det mysigaste stället ombord är observationsloungen i fören som sträcker sig över två däck.








Fjord bar


Biblioteket






Utedäcket på däck 6 är perfekt för den som vill kunna njuta av utsikten från alla olika vinklar. Dessutom hade vi endast 10 meter från vår hytt ut till detta däck, kan det bli bättre?


På ingång till Tromsö.


Solen försvinner bakom Middagstinden (1103 m.ö.h.).


I Tromsö ligger nordgående Hurtigruten inne i cirka 4 timmar, vilket ger gott om tid att utforska staden (eller äta en middag, vilket vi gjorde).




Utsikten från Tromsöbrua.


Ishavskatedralen byggd 1965.


Strax efter avgång från Tromsö var vi ute på däck och spanade norrsken, när det snabbt susade förbi et grönt sken, hann knappt få upp kameran på stativet och än mindre ställa in inställningarna i kameran, därför inte det bästa resultatet. Men jag skulle få fler chanser.


Snabbåten Trollfjord. ;)


Under kvällen anlöpte vi Skjervöy, en gammal handelsplats från 1662.


Nästa morgon tog jag ett välbehövligt dopp innan frukost. Svårt att slita sig från bubbelpoolen och stå halvnaken på däck med en piskande vind mot sig.


Möte med Richard With i Havöysund. Hon har i skrivande stund precis kommit tillbaka i trafik efter en stor uppgradering med helt ny inredning.


När hon hade lagt ut kunde vi lägga till en halvtimme sena.


Lossning och lastning på gång.


I och med att vi har kommit in i Finnmarken är inte kustbergen lika höga som söderut. På bilden syns Sukkertoppen med sin 382 meter.


Så seglar vi in i Mageröysundet. Landskapet i Finnmarken är så vackert, älskar dessa kala bergsryggar.






Svårt att ha bättre utsikt när man badar? Förvånande att jag lyckades ta en bild utan människor i jacuzzin. Vanligtvis var de ockuperade från morgon till kväll. 




Hyttkorridorerna skulle inte skada av att få lite mer färg.


N2-hytt


Ankomst till Honningsvåg, mitt favoritstopp under denna resa.


Förutom fiske är den största inkomstkällan i Honningsvåg utan tvekan turismen. Om somrarna kommer det många kryssningsfartyg hit, där passagerarna bussas upp till Nordkapp.


Även så här års åkte merparten av passagerna på utflykt till Nordkapp för 1590 NOK. Själv har jag varit i Honningsvåg flera gånger, men aldrig åkt upp till Nordkapp och med det priset var jag inte sugen på det denna gång heller. 




Istället tog en vi en vandring upp på Storefjell precis ovanför staden.


En havsörn flög förbi precis framför Trollfjord. Jag blev visst lite exalterad och därför ber jag om ursäkt för att bilden är lite otydlig.


Snö och blå himmel det är livet!


Vi orkade inte masa oss upp hela vägen upp på det 300 meter höga fjället. Expeditionsteamet på Trollfjord hade en grupp med sig på vandring hit upp samma dag. Trevligt att de satsar på annorlunda utflykter, men seriöst har i vart fall inte jag någon lust att betala 500 kr för en vandring på 2 timmar.




Nästa gång Trollfjord kom upp hit (11 dagar senare) var det polarnatt och solen kom aldrig upp över horisonten.


Utanför a la carten.


Cafeterian hade ett stort utbud av varma rätter för de som inte ville äta i restaurangen. 




Själv tog jag en tallrik med musslor. Verkligen gott, det enda negativa var väl de bleka pommes fritsen, å andra sidan var de inte det viktiga i denna rätt. 


Denna kväll hade vi mer tur med norrskenet och det var riktigt mysigt att kunna njuta av detta skådespel i närmare en timme.


Efter utrop i högtalarsystem samlades de flesta av passagerarna ute på däck.






Möte med Nordnorge utanför Berlevåg.




Nästa morgon i Kirkenes var det blandat med ryska och norska fartyg.


En titt in i en av Trollfjords sviter som höll på att städas. Jag skulle kunna tänka mig att bo här i 11 dagar.


Utsikten från toaletten kan man inte klaga på.


Tack för denna resa Trollfjord. Som alltid är jag väldigt nöjd med min resa med Hurtigruten. Besättningen är mycket trevliga och servicen är god. Jämfört med andra fartyg hos Hurtigruten känns Trollfjord betydligt luftigare. De stora utrymmena gör att hon aldrig känns trång (förutom i restaurangen under rusning). Av de moderna fartygen hos Hurtigruten är nog Trollfjord min favorit, med sin gemytliga inredning. År 2021 kommer hon tas ur den reguljära trafiken mellan Bergen och Kirkenes, då det nya anbudet börjar gälla. Trollfjord kommer då istället att sättas in på kryssnings-/expeditionsresor en roll som kommer att passa henne utmärkt. Det enda tråkiga är att de kvarvarande 90-tals fartygen på den egentliga Hurtigruten är ganska lika (efter de senaste ombyggnaderna) och därför blir det inte lika mycket variation, som tur är ska även Vesterålen stanna och hon har ju än så länge ett helt annat stuk. En sak är säker detta var inte min sista resa med Hurtigruten. 


Hem flög vi med Norwegian via Oslo som skötte sig galant.

Grattis ni har lyckats komma igenom 104 bilder! Förhoppningsvis har ni även tyckt att några varit sevärda.
/Kim Viktor

P.s. bjuder även på liten bonus i form av en film redigerad av kevpa.
https://youtu.be/YUX_rzzYw30

2
Reseberättelser / Nova Star till Gdansk
« skrivet: 22 november 2018, 18:58:01  »
Polferries nya färja Nova Star kom slutligen i trafik i september, några månader försenad. Jag hade själv en resa med henne inplanerade i augusti som ställdes in. Men när jag såg att hon var i trafik vågade jag boka en ny resa, som gick av stapeln den första november.


Incheckningen i Nynäshamn gick hyfsat okej, lite strul med hyttilldelningen, med det var bokningskontorets fel. 


Eftersom Polferries "bara" har haft fartyget i över ett halvår, fanns det såklart ingen landgång som passade och alla behövde gå på via bildäck.


Jag åkte med Stefan och vi hade bokat in oss i en av de två Ownerhytterna som finns ombord.


Hytten har fyra bäddar, två anpassade för barn. En riktigt fin hytt, med fin utsikt över havet. Badrummet däremot var bara av normalstandard.


Stenas Scottish Viking hade precis anlänt fullastad.


Däcksplanen ombord, med skorsten i LD Lines färger. Fartyget skulle ha levererats till LD Lines 2011, men avbeställdes av rederiet, då hon blev försenad och fick en högre dödvikt. Sedan dess har varvet försökt chartrat ut henne till olika rederier. Hon har dels gått mellan Portland (USA) och Nova Scotia (Kanada). Rutten gick däremot betydligt sämre än beräknat, med endast 59 000 passagerare under första året, målet var 100 000. Fartyget arresterades Maine p.g.a. och obetalda räkningar. Hennes andra uppdrag var i trafik mellan Spanien och Marocko. Innan hon chartrades ut till Polferries i början av detta år. Polferries har under en längre tid letat efter en lämplig färja till rutten mellan Nynäshamn och Gdansk. Jag måste säga att detta fartyg passar linjen perfekt, så jag hoppas att Polferries behåller henne längre än den nuvarande charterperioden på två år.


Maten på Polenfärjorna är oftast riktigt bra och Nova Star var inget undantag. En förrätt för runt 50 kr och en varmrätt för strax 100 smakar bra både i munnen och plånboken.


Den obligatoriska ankan! Servicen var helt ärligt inte den bästa, man fick knappast något leende från personalen och när vi ville beställa en efterrätt fick vi en stor suck...


En sväng ner till discot för att spana in snyggingar, men jag såg bara mig själv... ;)


Detta utrymme är en kombinerad konferenssal/disco. Jag vet faktiskt inte om det är direkt optimal för någon av de verksamheterna.


Breda och luftiga trapphus, det gillar jag.


En hemliga trappa direkt från lyxhytterna ner till puben. Alltså min favorittrappa. ;)




Polferries har ivartfall fått sätta upp sina skyltar. Annars var det inte mycket ombord som skvallrade om detta är en Polferries-färja.


Ombord finns en relativt stor butik, med mycket bra priser. Spriten såldes endast på morgonen (oberoende vilken sträcka), så det kan inte bero på att de inte får sälja på svenskt vatten, utan mer om att de inte vill att folk ska dricka i hytterna?


Ett av två lekrum ombord, alltså gott om utrymme även för de mindre resenärerna.


Receptionen som var bemannad av en trevlig kvinna som också kunde hyfsad svenska (troligtvis den enda bland besättningen?).


Baren mellan diskoteket och kasinot har fin utsikt akteröver.




Bell casino, största kasinot som någonsin har funnits på en Polenfärja?


Piper's pub med plats för 105 personer.


Tidigare har alltid frukosten på Polferries serverats vid bordet, men på Nova Star har de en buffé, det enda problemet är att serveringsutrymmet knappast är designat för de 100 personer restaurangen tar. 


Restaurangen annars är bra planerad med trevlig inredning. Dock ska det tilläggas att 100 platser var alldeles för få vid frukost och folk hänvisades till cafeterian eller fick vänta utanför när restaurangen var full. Om Polferries hade varit lite flexibla hade det låtit frukostätarna även sitta i Pianobaren bredvid som var tom.




Frukosten hade ett rikt utbud med några polska specialiteter.


För drygt 60 kr är frukosten på Polferries helt klart värt sitt pris. Även om inte utbudet är riktigt lika stort som hos de stora Östersjörederierna.


Pianobaren är riktigt mysig. Undrar om inte Nova Star är den Polenfärja med flest barer också, nämligen fyra stycken. Många barer för en färja som tar 1200 passagerare och har endast 648 bäddar.




För de som inte har hytt finns 248 vilstolar att boka. 




Även här uppe på däck 9 finns en bar, Seaglass bar. Knappast lönsam på denna resa, då det var ett tiotal passagerare i vilstolarna.


Stena Baltica på väg mot Karlskrona. Stenas linje mellan Karlskrona och Gdynia har återigen fyra färjor, sedan Stena Nordica kom tillbaka i oktober.


För en fotograf är inte utedäcken något vidare, antingen är sikten skymd av livbåtar eller så sitter det vindskydd.


Hyttkorridorerna har olika färgsättningar beroende på om det är styrbord, babord eller midskepp.


Ett tankfartyg på redden utanför Gdansk.


Bildäcket på resan ner till Polen var långt ifrån fullbelagt med ett tiotal personbilar och 15-20 långtradare/trailers.


Bulkfartyget Green Cooler, vi vände och backade ner för floden Motława till färjeterminalen i Westerplatte.


Den gamla färjeterminalen, jag saknar inte dessa trappor.


Ett av de två piratskeppen som går på sightseeing till Westerplatte från centrum.


Westerplattefärjeterminal som invigdes (2002) i samband med att DFDS under en kortare period trafikerade Gdansk från Köpenhamn och Polen.


Längs kajen förekom det arbeten för nästa års kryssningssäsong.


En standard utsideshytt.


Det 250 meter långa tankfartyget Dugi Otok skulle in på varv. 


Mäktigt att komma så nära!


Elzbieta tog oss in till staden.


Kinesiska Tian Hui, ett nytt fartyg byggt 2017.


Kanadensiska Spirit of Vancouver Island ska byggas om till LNG-drift, vilket beräknas ta ungefär ett halvår. 


Vid varvet skulle tankfartyget dockas in, vilket tog sin tid. Därför fick vi tillsammans med Smiltyne snällt ligga och vänta i en halvtimme.


Bulkfartyget Miho Pracat fick lite ny färg.
 

Del till ett roro-fartyg?


Kabelfartyget Seven Mar.


Två katamaraner som bl.a. går till halvön Hel. ;)


Framme i city, resan tog närmare en timme, mot 25 minuter som det brukar ta. 


Inredningsbild från flodbåten.


Gdansk är en mycket trevlig stad och det var fullt med turister, trots att det var november.


Vi vågade inte ta båten tillbaka till färjeterminalen, utan tog istället bussen som tar 30 minuter och kostade mindre än 10 kronor.


På fredagsavgången var det mer folk, med ett hundratal gående.


Trots att vi var över 500 passagerare denna resa, så var det inte mycket mer liv på båten förutom i restaurangen.


Cafeterian Nova Star buffet. 


Den del av cafeterian som är till för chaufförerna.




Kapten Zbigniew Usewicz bjöd upp oss på bryggan.




Möte med Visby, snart levereras den nya färja Visborg till Gotlandsbolaget och börjar då sin resa mot Sverige, hit hon beräknas ankommer i januari någon gång. I sommar ska alla de tre stora färjorna köra till Nynäshamn och Oskarshamn, medan Gotlandia II kommer att gå till Västervik.



Sammanfattningsvis är Nova Star ett riktigt lyft för Polenlinjen. Det är helt klart en av de trevligaste färjorna vi har till Polen och mycket roligare än Wawel. Det är ett bra kryssningsalternativ för den som vill ha en avkopplande resa med billig mat och dryck ombord. Jag önskar Polferries lycka till med nya fartyget och hoppas att chartern blir längre än två år.

/Kim Viktor

3
Färjor / Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 19:16:07  »
Citera
Det blir ingen flytt till det yttre läget i Ystads hamn. Kent Mårtensson (S) fick inte den breda majoritet för att ge klartecken till två nya färjelägen som han eftersträvat när frågan togs upp i kommunstyrelsen.
– Det blir ingenting, säger han.
Ystad
Redan före valet drog Moderaterna i nödbromsen och krävde att hamnfrågan skulle pausas.
– Vi vill bättre utreda de ekonomiska förutsättningarna och undersöka om det inte finns externa intressenter, säger oppositionsrådet Kristian Bendz (M).

http://www.ystadsallehanda.se/article/m-sager-nej-till-utbyggnaden-i-hamnen-darmed-faller-forslaget/ (betalartikel)

Samtidigt är Trelleborg sugna på att ta över trafiken:
Citera
Trelleborg har möjlighet att ta över färjetrafiken om Ystad inte bygger nya lägen i yttre hamnen som kan ta emot större fartyg.
– Det är klart att vi kan ta emot mer trafik, säger Jörgen Nilsson, vd i kommunägda Trelleborgs hamn AB.

http://www.ystadsallehanda.se/article/trelleborg-kan-ta-emot-hamntrafiken-fran-ystad/ (betalartikel)

4
Reseberättelser / En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 13:21:20  »
Rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har funnits i 16 år. Linjen öppnades i slutet av augusti 2002 med färjan Fellow. Hösten 2012 har tog Stena Line över rutten och har sedan dess dubblat både kapacitet och antal avgångar.


Incheckningen för gående sker i denna lucka. Alla måste vara incheckade två timmar innan avgång, oavsett om man har fordon eller ej. Jag reste tillsammans med en annan båtolog, Niklas Fridéen, en riktig nördresa helt enkelt!


Som tur var behövde vi bara vänta 15 minuter innan vi släpptes ombord. Person från terminalen följde med oss en bit, men lämnade oss när vi gick ombord på Stena Flavia tillsammans med backande långtradare.


Lastkapaciteten på dessa systrar ligger på runt 2200 lastmetrar. Kan tyckas vara mycket, men kommer nog vara rätt så lite inom några år, då många av de nya ropax som har beställts för Östersjön ligger på närmare den dubbla kapaciteten. 


För att komma till de allmänna utrymmena är man tvungen att traska igenom "sjukhuskorridoren".


Tackar....


Sist jag åkte med systern var man tvungen att hämta en riktig nyckel i receptionen, men även dessa båtar moderniseras och man får nu en hyttnyckel när man checkar in (dock inte samma kort som boardingkortet). Hytten får anses vara rymlig och ha allt som behövs för en tiotimmarsresa.


Lekrummet ekade tomt denna resa.


För de som inte vill betala någon tusenlapp för en hytt, kan man välja en vilstol.




Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)


Flavia har två restauranger, dels den ordinarie där det serveras mat i buffékoncept, men även en pizzeria som serverar några a la carte-rätter. Själva valde vi att köpa mat iland och äta i hytten, inget gott betyg för Stena. ;)


Baren, med den enda underhållningen som är i form av Tv med sport.


Receptionen ombord är öppen vid ankomst och avgång.


Dessutom finns en mycket liten shop, där det tidvis var sån kö, så att en vakt stod vid ingången och släppte in 4 personer i taget. Märkligt att man inte har valt att förstora butiken, med tanke på hur mycket döutrymme som finns här.






Det är inte mycket som tyder på att fartyget tillhöra Stena i inredningen, förutom mattorna i hyttkorridorerna.


Det blev några timmars sömn, innan jag blev väckt av ett glatt utrop klockan 4.30 att frukosten nu hade börjats servera.


Vid ankomst till Ventspils åker man på floden Venta i ungefär en halvtimme innan ankomst.


Huvudrestaurangen


Inte heller vid ankomst fick vi någon eskort, utan det var bara att gå mitt bland all trafik.




Ventspils är känd för sina pryda kor som står utställda på gatorna.


Försenad med runt 1,5 timme kom Stena Nordica in till Ventspils, även hon gick på fredagskvällen från Nynäshamn. Hon ersatte under några veckor Scottish Viking, som befann sig på varv i Polen. 


Stena Nordica har precis börjat trafikera Karlskrona-Gdynia, vilket hon även gjorde mellan 2004-2008. I samband med flytten till Polentrafiken gick hon från engelsk flagg till Bahamas.


Ett inte alltför vanligt möte.


Häftigt att det är möjligt att komma så nära fartyget för allmänheten. Detta är ju långt ifrån möjligt i de flesta svenska hamnar.


Så har vi checkat in till nästa fartyg. Incheckningen i Ventspils kan ta längre tid, då alla är tvungna (oavsett om man reser med fordon eller ej) att checka in inne i terminalen.


En hel del gods skulle med även på dagsturen.


På Nordica hade de inte kommit lika långt i utvecklingen och alla var tvungna att återigen checka in i receptionen och hämta hyttnycklar.


Hytten får nog anses vara spartansk.


Trapphusen mellan däck 4 och 5, är synnerligen intressanta, med tre smala trappor midskepps, en på babordssida, en på styrbordssida och en i mitten.


Ombord finns det en Metropolitanrestaurang för "vanliga" passagerare. Denna användes inte på denna resa. Inredningen visar att fartyget även har gått rätt så mycket på Irländska sjön.




All mat serverades i chaufförsrestaurangen. 




Efter att ha varit uppe i 4 timmar började vi bli hungriga. Rätt så bra frukost för 60 kr.


Den lounge som har funnits på däck 4 tidigare har gjorts om till en vilstolssalong, vilket troligtvis är mer nödvändigt att ha i  trafiken på Östersjön (inte för att jag skulle vilja ha en vilstol på resan mellan Liepaja-Travemünde som tar drygt 26 timmar).


En timme sena lämnade vi Ventspils.


Utedäcken på Stena Nordica är mycket bra.


Tack för denna gång Flavia. Inget fel med Flavia, men man saknar kontakten med havet ombord. I restaurangen har man fin havsutsikt, men den är bara öppen under några timmar varje resa.


Det skulle nog inte skada att ge lite färg på bulkfartyget New Explorers skrov.




Det friskade i ute tills havs.


Oljeprodukter och kol är de största fraktkomponenterna i hamnen.


Vi drog ner på farten och gick i runt 13 knop hela vägen till Nynäshamn.


Hyttnyckeln


Baren i fören är mitt favoritställe ombord. På denna resa var det oerhört här. Denna rutt har ju flest chaufförer som sover under resorna.




Baren var även det enda som var öppet under hela resan.




Receptionen


Inte helt oväntat blev ankomsten försenad med två timmar.




Middagen var intressant. Jag har inte en susning om vad jag åt, men det smakade bra.


Den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg, som ska komplettera de stora färjorna M/S Visby och M/S Gotland, beräknas nu komma i slutet av detta år. 


På Nordica fick vi eskort ner till bildäck och fick kliva av innan alla fordon.




Stena Nordica är helt klart av mina favoriter i Stenas flotta, inte så stort fartyg, men hon är mysig och har trevlig besättning. Jag tror att Stena Nordica kommer att göra bra ifrån sig i Polentrafiken tills eventuella nybyggen kommer i början 20-talet.

Som bonus blir det en liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/H-upPQ1asMo

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor

5
Färjor / Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 05 oktober 2018, 22:25:57  »
Grimaldi planerar nya ropax-färjor för trafik i Östersjön. Fartygen kommer att vara betydligt större än dagens Star-klass.

https://www.shippax.com/en/news/grimaldi-group-prepares-totally-new-ro-pax-class.aspx (betal)

6
Reseberättelser / Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 23 augusti 2018, 22:02:50  »

Den 19 juli hade jag fått nog av hettan i Stockholm och begav mig till betydligt kyligare breddgrader. Första flygningen gick till Oslo med SAS. Oslo visade sig vara lika varm temperaturmässigt som Stockholm, därför var det bara att fortsätta....


Dagens slutdestination var Longyearbyen på Svalbard. Där det var behagligare temperatur (men ändå väldigt varmt för att vara på Svalbard).


Piloterna förbereder vår Boeing 737 för landning.


Direkt vid ankomst möttes jag av frisk luft och vackra vyer.


En Volvo av äldre modell tog oss vidare till vårt hotell, en resa på drygt 15 minuter.


Coal Miners' cabins är ett av Hurtigrutens hotell i Longyearbyen. I dessa hus bodde gruvarbetarna från och med 30-talet och i flera decennier framåt.


Idag är standarden något helt annat, även om många rum saknar eget badrum. Rummen är stilfullt dekorerade med diverse detaljer från gruvorna. Boendet är bland de billigare som finns i Longyearbyen (vilket inte betyder att det är billigt, då allt kostar mycket på Svalbard, en turistfälla helt enkelt). För oss som hade bokat kryssning med Nordstjernen ingick en natt här. När vi ändå pratar om priset så gick hela 6-dagarsresan med kryssning på cirka 9000 NOK per person.


Den första middagen gav mersmak med en fantastisk renburgare.


Longyearbyen har 2100 invånare med alla möjliga olika nationaliteter. Svenskar är den tredje vanligaste nationaliteten efter förstås norrmän och kanske lite mer oväntat thailändare. 


Byn har fått sitt namn efter mannen John Munro Longyear, som startade kolbrytning här 1906. Hela byn förstördes under andra världskriget och byggdes upp igen på 50-talet.


44 personer har begravts på Svalbard fram tills 1950. Sedan dess har kropparna skickats till fastlandet, p.g.a permafrosten.


Till Longyearbyen kommer det cirka 40 kryssningsfartyg årligen. Utöver de 250 anlöpen av expeditionsfartygen. Denna dag låg AIDAluna inne och fyllde den lilla by med över 2000 turister, inte en alltför rolig upplevelse för oss andra turister där.


Själv skulle jag snart kliva på den något mindre Nordstjernen. Räknat i bruttotonnage är AIDAluna cirka 30 gånger större.


Nordstjernen byggdes vid Blohm & Voss i Hamburg 1956. Hon gick som ordinariefartyg mellan Bergen och Kirkenes fram till 1994. Därefter har hon flera gånger använts som ersättningsfartyg under både kortare och längre perioder (som när hon ersatte Finnmarken 2009-2012). Under somrarna har hon trafikerat Svalbard. Idag drivs hon av Vestland Classic Cruises och är utchartrad till Hurtigruten om somrarna för kryssningar runt Svalbard.


Än idag är en kolgruva i drift utanför Longyearbyen. En tredjedel av kolet som bryts används lokalt, medan resten exporteras utomlands för att bl.a. användas i bilindustrin. 


Innan vi fick stiga ombord på Nordstjernen hade vi en tretimmarssightseeing runt Longyearbyen, där vi besökte muséet och camp Barentz och fick njuta av några smaskiga våfflor med mesost. Svalbard har även en egen renart den lilla Svalbardsrenen.


Incheckningen på Nordstjernen var allt annat än organiserat. Tre fulla turistbussar kom samtidigt. Väskan lämnades på kaj (utan någon som helst märkning) och därefter blev det en lång väntetid i kön för att checka in hos två kvinnor som satt i den trånga aulan. Kunde vi inte bara ha kunnat checka in allt på hotellet... Det är ju ändå samma bolag.... Till råga på allt var det en stor grupp med kinesiska gymnasieungdomar ombord, vilket inte förbättrade situationen. Totalt var vi 110 passagerare ombord, 35 i besättningen (flest thailändare och östeuropéer, antalet norrmän i besättningen gick att räkna på en hand).


Kryssningen varade som sagt i fyra nätter, med två landstigningar per dag. Vår rutt gick längs den nordvästradelen av ögruppen. 


Försalongen är väldigt gemytlig med behagliga färger. Tyvärr ockuperade skolgruppen denna, så om man önskade lugn och ro var detta inte rätt ställe att sitta. 




Denna skulle passa bra ovanför min soffa också.




Väskorna hämtades av vardera passagerare på promenaddäck och man själv tvungen att släpa den till hytten. En besättningsman hjälpte till att visa hytten, men jag hittade dit innan han hann fundera åt vilket håll vi skulle gå. ;)   


Jag och mitt resesällskap bodde i en D4, vilket betyder att den saknade badrum. Men det gick hur bra som helst med duschen i dörren bredvid vår och toaletten fyra dörrar bort. Denna är också en av de största hytterna ombord på 12 kvadratmeter. Hytten i sig dög utmärkt för fyra nätter, bara det faktum att den har två koögon! Jag sov i en av de övre sängarna och som ni ser så är det en fin kant i taket, så den slog jag såklart i varje gång jag la mig. Lika bra det fullt ös medvetslös. ;) Men jag har tipsat om att de kan sätta upp ett skydd för kanten, så att framtida passagerare inte behöver drabbas av huvudvärk under hela resan.


Ombord finns en liten mysig bar.


I aktersalongen var det oftast genomgångar och föreläsningar.




Säkerhetsgenomgången var ju såklart tvungen att äga rum precis vid avgång, dessutom på hela 5 språk (engelska, norska, tyska, franska och kinesiska)!


Däck C


Receptionen var till större del av resan obemannad, ifall man hade några ärenden fick man ta det i caféet/baren.


Förliga trapphuset med vackra trädetaljer.


Den f.d. cafeterian används nu som restaurang för att kunna ta emot alla passagerare under en sittning.


I cafeterian finns också en liten shop med ett par souvenirer.


Ett minne ifrån trafiken längs norska kusten.


Vi har lagt ut i Svalbards största fjord, Isfjorden. Där vi skulle segla i tre timmar till vår nästa destination, Barentsburg.


Den första middagen var i form av buffé, följande middagar var trerätters. Maten var generellt bra med många skandinaviska inslag, samt en stor variation av kalla och varma rätter. (Mer om maten kommer att komma i följande delar).


En interiörbild från restaurangen taget vid ett senare tillfälle.


Buffédelen var inte direkt dimensionerad för 110 hungriga gäster på en gång.


Strax innan klockan 20 närmade vi oss resans första hamn Barentsburg, jordens paradis eller inte.


Vi la till i hamnen som serverar alla typer av fartyg, allt från expeditionsfartyg till containerfartyg och bulkfartyg (för kolet).


Om det inte finns några scanner tillgängliga, får man bocka av alla passagerare för hand, vilket tog lång tid. Tjejen i besättningen hade ett fantastiskt minne och kom ihåg både hyttnummer och namn dagen efter.


Vid varje landstigning grupperades vi i 5 olika språkgrupper, vi följde den skandinaviska. Just här i Barentsburg var det lokala guider som visade oss runt, annars var det guiderna från båten.


Ett par hundra trappsteg senare kom vi upp i den lilla ryska byn med 400 invånare. I början av 1900-talet började kolbrytningen här och byn började byggas. Det norska bolaget som drev gruvan från början köptes upp av ett nederländskt bolag 1920. Det nya bolaget fick emellertid problem med ekonomin och såldes vidare till det statliga sovjetiska bolaget Arktikugol 1932. Byn ockuperades av tyskarna under andra världskriget, men efter kriget kom ryssarna tillbaka och driver gruvan än idag. De som bor här nu flygs in med charterplan från Ryssland och Ukraina och jobbar sedan på 3- eller 6-månadskontrakt.


Till vänster har den ryska staten byggt ett imponerande kulturhus, med en teater som rymmer mer än antalet invånare. De har även en simhall. Mycket bättre service än vad jag har som bor i ett samhälle med drygt 20 000 invånare.


Sovjetisk lastbil, på något sätt känns det rätt så olustigt att de håller på med denna smutsiga brytning i ett så känsligt landskap.


Sovjetisk propaganda var inte det första jag väntade mig få se på Svalbard.


Byns ortodoxa kyrka.


Lokalbefolkningen bjöd in oss till en rysk folkshow. Även om vi inte förstod många ord, var det kul att få se hur de lyckades behålla glädjen i denna, i mitt tycke, deprimerande miljö.


Två timmar var nog alldeles lagom i denna bosättning, inget ställe jag kommer att åka på en veckas semester till. ;)


Tack Barentsburg för ett intressant besök. Vi satte kurs norrut mot isbjörnens rike.


Under kvällen började vågorna kännas och jag rullade gott runt i sängen, medan stolarna flög i hytten. Märkligt att de inte har satt fast stolarna. Det är ju inte direkt första gången som detta fartyg är ute och gungar.


Vi avslutar denna del med en bild från vår hyttkorridor på däck B, där merparten av hytterna ligger.


Fortsättning följer....
/Kim Viktor


7
Lastfartyg / Color Line öppnar ny godslinje
« skrivet: 13 juli 2018, 15:54:00  »
Color Line har köpt Finncarrier som kommer att sättas in på Oslo-Kiel i januari 2019.

https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.99199.1531481407!/PM%20Color%20Line%20Fraktskip%201.pdf

8
Reseberättelser / Danskebåten
« skrivet: 09 juli 2018, 22:46:16  »

Efter att ha åkt de flesta Stenafärjor i Sverige var det i mitten av juni dags för att testa ett av rederiets få kvarvarande kryssningsfärjor. Resan till Oslo från Stockholm gick smidigt med X2000, med endast en smärre försening. Jag hde gott sällskap under resan av båtologen Niklas Fridéen.   


Vi anlände till Oslo lagom till Navigator of the Seas avgång. Fartyget tillhör Royal Caribbeans fartygsklass Voyager och är nu under sommaren stationerad i Southampton.


Solskenet försvann hastigt och mörka moln började täcka himlen.


Efter en rekorderlig regnskur kom Stena Saga in med solen. Med på båten var också en av Stena Sagas mest hängivna entusiater, Haakon som driver gruppen Stena Sagas venner på Facebook. Det blev en kort, men trevlig pratstund med honom utanför terminalen. Ombord på Stena Saga spelas tv-serien danskebåten därav målningen på skrovet.   


Stena Saga har sin hemmahamn i Stockholm, då hon ägs av Stena fastigheter.


Denna gång blev det en insideshytt. Hytten var fräschare än på många Östersjöfärjor, men inget utöver det vanliga. 


Klockan 19.30 lämnade vi Oslo och operahuset bakom oss.


Högst upp i fartyget ligger discot, namnet Havana Club.


Under denna 36-timmarskryssning var discot stängt, men kan tänka mig att det är bra drag här på helger.


Ingången till spaanläggningen, mer om den senare.


Den luftiga receptionsaulan på däck 4.


Middagen intogs i Steak house. Mig veterligen den enda i Stenas flotta? Till förrätt bjöds det på carpaccio. En stor eloge till de danska servitören Kaj som verkligen bjöd på sig själv. Vilket generellt sätt gällde alla i besättningen, som alla gör sitt yttersta för gästernas trivsel.


Steak house är en del av Metropolitian där det serveras traditionell skandinavisk a l carte. Bilderna är från ett senare tillfälle




C-view nattklubb på däck 7. Ett av de utrymen ombord som tidigare hade fantastisk utsikt. Nu har man placerat scenen mitt framför det stora panoramafönstret, vilket är oerhört trist.


Utformningen av nattklubben gör det också svårt att se scenen från många delar av lokalen.




Så har vi kommit till mynningen av Oslofjorden.




Trapphusen ombord är rätt så lustiga där man får gå 360 grader runt "julgranen" för att komma upp till nästa däck. Tack och lov gick de inte vidare med detta koncept på senare färjor. 


Svenska Chiquita bjöd upp till dans. Eftersom det var en söndag var det inte så mycket mer som hände underhållningsmässigt.


Frukost i bufférestaurangen Taste, där panoramafönstret är kvar.


Inloppet till Frederikshavn sett från restaurangen.


Frukosten har exakt samma utbud som på andra Stenafärjor och kostar runt 140 NOK, inte mycket mer än på Kielfärjan, men betydligt dyrare än på Polenfärjan.






Jag är inte riktigt förtjust i Stenas utformning av självbetjäntningsdelen. Det är inget flöde åt något håll utan folk springer kors och tvärs. 


Bildäcket tömdes fort på personbilar, husbilar och trailers.


Som fartygsnörd blev jag sugen att hoppa ner och hämta upp denna GA. ;)


Från Frederikshavn tog vi dieseltåget ut till Skagen. Skönt att slippa de nedrivna kontaktledningarna. ;)


För en shipspotter som mig är Skagen rena paradiset.


Skagen är en pittoresk stad med mestadels gula hus, som har ett invånarantal på strax över 8000.


Skagen har haft många fyrar genom åren. Den första var en vippfyr som togs i bruk 1626. Skagen fyr däremot är byggd 1858.


Tillbaka i Frederikshavn skulle Stena Saga byta kaj för att ge plats till Stena Gothica.


Stena Gothica som snart byts ut mot nyinköpta Hammerodde.


Margrete Læsø är en av två färjor som trafikerar Læsø. En överfart som tar 90 minuter enkel.


Ombord på Stena Saga igen, Riva bar på däck 8.


Där det var fullt dekorerat för fotbolls-VM.




Vi hade tänkt att inta vår middag i Café Saga, men det höll stängt för renovering. Istället serverades ett ytterst begränsat utbud i C-view. Lite märkligt att inte informera om det innan. Jag vet att C-view var stängd ett par veckor på Stena Scandinavica och det gick att läsa på Stenas hemsida flera månader innan.   


Hmm kunde man inte ha gjort taket lite snyggare? 


Stena har på sin egna reklam valt att ha med ett fartyg från en av konkurrenterna..


På systern Princess Maria (nuvarande Moby Dada) ligger caféet på detta ställe, men ingen utsikt över havet.


Originalinredning, med skyltar på holländska. För er som inte känner till fartygets historia, så började hennes karriär hos Silja Line 1981. 1988 såldes hon vidare till Stena, men sattes i trafik för Stena Line först 1991 mellan Hoek van Holland och Harwich. Efter tre år som Stena Britannica flyttades hon till Oslo, där hon har varit sedan dess och kommer troligtvis att vara en bra bit in i framtiden också.


Eftersom caféet var stängt, blev det steakhouse även denna kväll, med en mycket god oxfilé.


Mitt i hyttkorridoren syns landgången som användes när fartyget gick till Göteborg. Nu ligger hon kvar i Frederikshavn de dagar då det är besättningsbyte.


Efter middagen passade det perfekt med ett besök på spaavdelningen.


Vad mer kan man begära av livet?


Istunnan var en av höjdpunkterna i avdelningen som också bestod av två pooler, äventyrsduschar och bastu.


Denna spaavdelning måste jag säga var ett väldigt bra drag av Stena. Den fick mig t.o.m. att inse att jag är en spakille. Tillskillnad för poolavdelningar på Viking (inte Grace) och Tallink då jag helst har velat gå därifrån...


I Oslofjorden nästa morgon.




Kur med busstidtabell för terminalen i Oslo.


Kranen






Oslo i sikte med rådhuset och Akershus.


Ombyggnaden i caféet, där lekrummet skulle flyttas.


Stena Saga ankom Oslo 07.30 och alla passagerare var tvungna att lämna fartyget, då hon skulle byta kaj för att ge plats till Crown Seaways. Tack till besättningen ombord för en trevliga resa med detta fräscha och mysiga fartyg.


Köpenhamnsbåten Crown Seaways på ingående.


Från Kiel kom Color Magic.


En gammal Göteborgare som nu har fått namnet Nobel.


Tågrean hem gick inte riktigt like smidigt. Ett träd hade fallit över ledningarna och vi blev stående i Charlottenberg i fyra timmar. Jag hade dock ingen tid att passa och var nöjd med att SJ bjöd på pizza på den lokala pizzerian.

Även denna gång är det en liten bonus i form av en film redigerad av bästa kevpa.
https://youtu.be/2XCCWUN0Q8c

/Kim Viktor

9
Regler, information och hjälp / Problem med Edge
« skrivet: 06 juli 2018, 17:29:01  »
Hej, vi har fått kännedom om att en del medelemmar har problem att skriva inlägg via Microsoft edge, felsökning pågår.

10
Reseberättelser / Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 16 juni 2018, 22:19:33  »
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.


Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.


Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.


240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.


Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.


Älvsborgsbron försvann...


Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.


Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.


Klassiska Stena Danica ankommer.


Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.


Livbåtsdäcket kändes charmigt...


Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.


Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.


Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.


Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.


Gefveskär




Vi hann ikapp dimman.


Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.




En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.


Receptionen är inte öppen dygnet runt.


Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.




Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.






Riva bar


Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.


I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.


Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.






Så närmade vi oss Schwedenkai.




Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.






Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.


Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.


Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.


Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.


Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.


Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.


Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.








I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.






Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.








Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.




En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.




DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.


Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)


En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.


Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.




Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg


11
Kryssningsfartyg / Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 13:15:23  »
Lite trist att ännu ett rederi köps upp av någon av bjässarna.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19207-royal-caribbean-buys-silversea.html

12
Reseberättelser / Till Riga i rysskyla
« skrivet: 09 juni 2018, 13:33:26  »
I denna värmebölja, vad passar bättre än reportage från den gångna vintern? Resan gjordes helt spontant i början av mars (bokade någon dag innan) då jag såg att det skulle bli ner mot -20 dagtid i Riga, en sådan möjlighet vill man ju inte missa. ;)

Jag har tidigare visat inredningsbilder, så denna gång fokuserar jag på andra fartyg och miljöer. Inredningsbilderna hittar ni här: https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/


När jag kom till Värtahamnen på plats och de tyckte det var en aningen märkligt att en ung kille åkte till Riga med endast ryggsäck. Men jag behöver ju inte ta med mig hela mitt bohag bara för att jag är borta i två dygn. ;)


I Stockholm var det betydligt mildare än vad som komma skall, endast runt 14 grader kallt.


Silja Serenade la ut på sin "kvart-i-femma" till Helsingfors.




Baltic Queen lastade för att snart sätta kurs mot Tallinn.




Det syns inte på bilden men vinden var väldigt kraftig med kulingstyrka i byarna även inne i stan. Därför kom också alla utedäck att stängas kort efter att denna bild togs.


Nästa morgon i Rigabukten med vacker sjörök.


Termometern visade på -21.... Trots att jag var påpälsad uppehöll jag mig inte på utedäck under några längre perioder åt gången.


Här hade isen precis lagt sig då stora delar av januari och februari hade varit relativt milda.


Bulkfartygen Brigga och Frigga låg upplagda i inloppet till Riga.




Ionic Rizona lastade kol, tro det eller ej men fartyget är byggt så nyligen som 2015.


Den danska tankern Selandia Swan såg en aningen köldslagen ut.


Isbrytarna hade vid denna tidpunkt inte börjat operera men de skulle komma till användning de kommande veckorna.


Rigas skyskrapor i sikte.




Containerhanteringen är endast en liten del av hamnen verksamhet. Av all frakt som passerade hamnen var endast 13,4% containrar, jämfört med kolet som var 40,3%.


Även Wes Amelie hade fått känna av kylan.


Rosali lastades med kol vilket syntes tydligt.






Romantika fick bryta tunn is den sista biten in till terminalen.


Trots rätt så hårt väder under överfarten var vi i tid till Riga. Nu har förstås inte den här linjen en direkt tuff tidtabell längre, med en enkelresa som tar 17-18 timmar. 


Snön hade inte kommit i några större mängder. P.g.a. kylan besökte jag många fler souvenirbutiker än vad jag brukar denna dag. ;)




Riga har 10 olika spårvägslinjer. På bilden syns en av de äldre vagnarna, modell Tatra.


Slottet och gamla staden.


Romantika väntade på att jag skulle komma ombord igen och vid det här laget längtade jag till värmen.


Tur att jag inte hade bokat en utsideshytt hade ändå inte sett mycket.


Solen på väg ner över Daugava (floden).


Hmm vet inte om jag känner för att bada i denna flod, inte ens på sommaren.... Mörkret kom snabbt och det blev inte så många fler bilder tagna.


Nästa morgon passerade vid ett Sandhamn i vinterskrud strax efter 7.


Skärgården om vintern är en underbar upplevelse, totalt tyst, ren livsnjutning att glida igenom.




Tyska tankerfartyget Seabass.


Viking Grace utan rotorsegel.




Linea på Tynningöleden.


Avslutningsvis en bild på Solöga, lokalbåt i Vaxholmsområdet.

Tack för titten, om ni vill får ni gärna ta en titt på denna film från denna resa som är redigerad av kevpa.

https://youtu.be/XfYS5nU5_Uw


Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor



13
Kryssningsfartyg / 60-talist till skrot
« skrivet: 25 maj 2018, 10:51:44  »
Aegean Queen (ex. Starward, Bolero, Orient Queen, Louis Aura) rapporteras ha sålts till skrot och kommer snart att bege sig mot Alang.


14
Färjor / Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 17:52:54  »
Unity Line planerar för upp till fyra nybyggda LNG-färjor kommande år. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDYfnBMhoZc

15
Kryssningsfartyg / Utsläppsfri trafik i norska fjordar
« skrivet: 17 maj 2018, 13:59:33  »
Stortinget röstade för ett par veckor sedan genom en motion där de kryssningsfartyg och färjor som besöker världsarvsfjordarna (Geirangerfjorden och Nærøyfjorden) ska vara helt utsläppsfria senast 2026.

Redan i år har det börjat införas begränsningar för hur många kryssningsfartyg som får besöka Geiranger samtidigt.

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/historisk-vedtak-om-utslippsfrie-fjorder

Sidor: [1] 2 3 ... 6