Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars H

Sidor: [1] 2 3 4
1
Kryssningsfartyg / QE2 som hotell
« skrivet: Idag kl. 14:24:34 »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/

2
Kryssningsfartyg / Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:19:09  »
Själv är jag lite allergisk mot alternativrestauranger. Särskilt sådana där man ständigt höjer priserna för minst sagt medelmåttig mat. Läser att i RCCL:s nya Symphony of the Seas har priset för en burgare i Johnny Rockets höjts till US 9,95 och en middag i Jamie's Italian och andra inte speciellt märkvärdiga restauranger till runt US 40.

Man får onekligen intryck av att skillnaden gentemot landpriset, vare sig man jämför med UK, USA eller Sverige hos vissa massmarketrederier, har en tendens blir mindre och mindre.

Misstanken att kvalitén på maten i de kostnadsfria restaurangerna medvetet försämras för att gynna alternativen är nog också på vissa håll inte helt ogrundad. Gärna alternativrestauranger, men dessa bör helst, eller få undantag, vara gratis. Det garanterar nog bäst jämn kvalité överallt. Det är min erfarenhet. Nackdelen skulle möjligen vara att man ofta i vissa rederier med fria alternativrestauranger, snabbt som ögat måste boka bord. Antingen i samband med att man bokar resan, eller det första man gör när man kommer ombord.

Men jag inser förstås att på ett fartyg med närmare 7.000 pax, som har en populär specialrestaurang med bara 150 platser, där måste man prisa sig ur ett efterfrågetryck. Det blir enklast så.

3
Kryssningsfartyg / Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 02:19:33  »
Många skulle nog hävda att dagens stora kryssningsfartyg mer liknar någon sorts koncentrerad semesterb för så där en 6.000 - 7.000 personer, än ett fartyg.

Redan tidigare har flera rederier dock haft privata öar, dvs resorts/semesterbyar där passagerarna kunnat få slippa umgås med lokalbefolkningen men ändå få sand mellan tåna jämte uppleva några ytterligare förlustelser som saknas ombord.

Däribland RCCL. Uppenbarligen ett lyckat koncept för nu lanseras planer på flera sådana av rederiet. Både i Karibien men även Asien och Australien står på tur.

Ett intressant tidens tecken för nya destinationer.

4
Kryssningsfartyg / Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 28 mars 2018, 00:02:05  »
The global ocean-going cruise fleet is set to reach 472 ships by 2027, according to the 2018-2019 Cruise Industry News Annual Report.

With 106 new ships on the orderbook slated for deliveries over the next 10 years, the net addition after ship withdrawals is expected to be 86 ships, for a 22 percent increase in the fleet.

With more larger ships, the annual industry passenger capacity will grow from an estimated 26.7 million passengers this year to 39.6 million by 2027, for a 48 percent increase over 10 years.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18769-global-cruise-capacity-up-48-percent-over-next-10-years.html

5
Kryssningsfartyg / Turkiet lockar rederier
« skrivet: 26 mars 2018, 17:11:14  »
Kryssningfartyg har under några år varit hyggligt sällsynta i Turkiet. Tidigare stora efterfrågan har varit som bortblåst. Nu försöker turkarna locka tillbaka rederierna med att betala upp till US 45 per passagerare. Ersättningen kan tom fördubblas vid turn around.

Att vissa länders hamnar lockar med låga hamnavgifter vet man ju om, men jag har aldrig hört om cash bidrag på detta sätt.

Nog kan detta attrahera rederierna fast det är inte samma sak som att passagerarnas efterfrågan på kryssningar till Turkiet ökar. Och det är ändå det som räknas. Så vi får väl se hur det går.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/government-to-pay-up-to-45-per-passenger-for-cruise-ships-visiting-turkish-ports.html


6
Lastfartyg / Maersk Honams haveri
« skrivet: 19 mars 2018, 18:53:35  »
Lite intressant om försäkringsproblematiken då det oftast bara frossas i bilder.

http://www.spedi.se/maersk-honam/

7
Kryssningsfartyg / Fritt Wi-fi
« skrivet: 16 mars 2018, 10:17:13  »
Har varit trögt att få igång ett väl fungerande internet i branschen. Men i takt med den tekniska utvecklingen har det blivit allt bättre. För inte särskilt många år tillbaka var nätet hopplöst trögt i delar av världen. Stilla Havet tex. Dessutom tog man rejält betalt.

Nu erbjuder många rederier, i likhet med de flesta hotell, fri tillgång till nätet. Senast Oceania.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/oceania-cruises-introduces-free-high-speed-wi-fi.html

9
Kryssningsfartyg / Silver Spirit
« skrivet: 12 mars 2018, 21:13:07  »
Har rest med Silver Spirit två gånger. Första gången 2010 alldeles efter dopet i Fort Lauderdale med en resa därifrån till Buenos Aires. Nu bedöms fartyget redan vara för litet och skall förlängas. Ett tecken på att efterfrågan ökar inom det här kryssningssegmentet.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18700-silver-spirit-cut-in-two.html

10
Kryssningsfartyg / Viking beställer ytterligare sex kryssningsfartyg
« skrivet: 06 mars 2018, 22:06:26  »
Utmärkt att det finns aktörer som satsar och inte är knutna till Carnival, RCCL eller NCL. Dessutom med hög klass.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/viking-plans-6-newbuilds-pushing-cruise-orderbook-to-stunning-100-ships.html

11
Färjor / Bättre för Silja/Tallink än för Viking 2017
« skrivet: 28 februari 2018, 17:17:29  »
Förra veckan redovisade åländska Viking Line sitt resultat. Det var dyster läsning för aktieägarna. Konkurrenten AS Tallink grupp verkar må bättre.

https://via.tt.se/pressmeddelande/tallink-redovisar-rekordomsattning-967-miljoner-euro-under-2017?publisherId=1957917&releaseId=2223468

13
Övrig sjöfart / Upplagda Stenariggar
« skrivet: 22 februari 2018, 11:38:35  »
I början av varje år är några veckor i Las Palmas. Ofta ser man där upplagda oljeriggar. I år dock fler än vanligt. Kunde räkna in åtta drillships inkl tre tillhörande Stena.

https://www.offshoreenergytoday.com/stena-drilling-to-cut-crew-as-three-drillships-remain-idle-in-las-palmas/

14
Kryssningsfartyg / Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 21 februari 2018, 21:25:11  »
Kryssningsbranschens internationella organisation CLIA, har en lite bräcklig men halvhygglig statistik räknat world wide, men svår att få ned på landnivå när det gäller länder med relativt få passagerare. Totalt uppger organisationen att man inför 2018 räknar med 27,2 miljoner passagerare.

Därtill kommer att definitionen av ”kryssning” inte heller är helt solklar, bortsett från att alla nu inte är med i CLIA.

Söker man sig runt i Sverige efter info stöter man också på problem då siffrorna ofta, inte helt förvånande, inkluderar färjetrafik i Östersjön, dygnsresor till Åland och diverse färjelinjer på västkusten till Tyskland, Danmark och Norge. Samma sak med Hurtigruten. Så att renodla är inte helt lätt.

Själv har jag efter diverse detektivarbete i branschen kommit fram till cirkasiffran 85.000 passagerare per år för vad man kan kalla internationella kryssningar exkl då ovanstående färjetrafik, Ålandsresor, Birkas kryssningar och Hurtigruten.

Vet att på 90-talet bedömde dåvarande VD:n på Globetrottrer (man var då dessutom rätt ensam på marknaden) att antalet svenska kryssningsresenärer uppgick till runt 20.000. Så nog har marknaden ökat rejält, även om min siffra, sannolikt också är behäftade med fel.

Desto märkligare skulle man möjligen kunna säga, att inte fler letat sig fram till detta forum. En befogad misstanke skulle vara att just ordet ”landgången” inte har någon attraktionsförmåga.

Kanske skulle man tänka sig att personerna bakom detta forum skulle starta en särskilt webbplats som i högre grad attraherar denna grupp?

15
Kryssningsfartyg / Maasdam
« skrivet: 18 februari 2018, 18:55:39  »
Gamla slitna Maasdam, byggd 1989, poppas upp av HAL med zodiacs och för HAL åtminstone, sätts in på lite mer udda destinationer. Maasdam gick som kanske den minnesgode erindrar sig flera somrar på Stockholm.

https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=8409

Sidor: [1] 2 3 4