Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johnny

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / SV: Gågator, Silja vs Freedom-klassen
« skrivet: 11 januari 2018, 20:52:24  »
Det har att göra med brandcells indelningen om jag har förstått rätt, på freddom och Collorlines fartyg så har man delat upp gågatan i 2-3 delar som man kan stänga till för att stoppa rök och brandspridning,på Siljas gågator så har man inte den indelningen.

Jag har tittat lite på gågatan på Freedom och antar att om man vill skulle man kunna sektionera gågatorna på samma vis och därmed kunna få tillstånd att segla i princip World-wide. Håller med om att det är en fördel med dagsljus, men det kanske hade blivit svårare att få till på Color-systrarna och Freedom-klassen.
 

2
Färjor / Gågator, Silja vs Freedom-klassen
« skrivet: 10 januari 2018, 05:38:11  »
Är ombord på Freedom of the Seas och slås av hur lika gågatorna är här jämfört med Silja Line. Även om Freedom är femton år nyare än Siljasystrarna. Ritningarna till Siljasystrarna måste ha legat till grund när man ritade Freedom-klassen. Det sägs ju ibland att Siljasystrarna är inlåsta på Stockholm-Helsingfors eftersom de bara har tillstånd till att segla i de vattnen. Freedom-klassen och Colorsystrarna seglar ju på andra trader. Är det något i konstruktionen av Siljasystrarna som gör att de inte kan gå någon annanstans, eller är det så enkelt att man sökt, - och fått - tillstånd för trafik mellan Sverige och Finland, men man har aldrig sökt för annan trafik? Finns det något som gör att man inte skulle få tillstånd för annan trafik om man sökte?
 

3
Reseberättelser / SV: På Stenacruise med Stena Saga
« skrivet: 07 januari 2018, 21:22:27  »

Modell av Crown of Scandinavia i originalutförande (?) på terminalen i Oslo.


Fortsättning följer

Ja, så som hon såg ut innan hon kom till Skandinavien. På vägen hit fick hon aktersponsoner monterade i Bremerhaven.

4
Färjor / SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« skrivet: 07 januari 2018, 19:48:42  »
Portlink chartrade två av Stenas Koreabyggen. När de inte kunde betala charterhyrorna tog Stena över linjen.
 

5
Färjor / SV: Intressant läsning om Göteborgsrederier
« skrivet: 07 januari 2018, 17:55:44  »
Bara något år efter överenskommelsen med Tor Line köptes Portlink av Stena och blev Stena Portlink som bedrev trafik mellan Göteborg (först Wallhamn) och England. Portlink köptes senare upp av Tor Line,

6
Färjor / SV: Fortsatt bra fart för Wasaline
« skrivet: 06 januari 2018, 19:38:10  »
Stämmer, alternativet var att Åland inte gått med i EU och tax-freen ändå varit kvar.
Ett ännu bättre alternativ hade nog varit att Sverige stannat utanför EU!

Nej, ingenting hade varit bättre om vi stannat utanför.
 

7
Färjor / SV: Medmar Guilia
« skrivet: 06 januari 2018, 17:18:01  »
Fd Hamlet går sedan många år under namnet Benito Buono för MedMar i Italien.
En tanke kan ju vara att ex Svea Scarlett skulle ersätta?

Spekulerar
/ Marre

Så kan det ju vara.  :)

8
Färjor / SV: Medmar Guilia
« skrivet: 06 januari 2018, 14:40:04  »
Fd Hamlet? Det är väl fd Svea Scarlett?
 

9
Färjor / SV: Fjordline i Köpenhamn?
« skrivet: 30 december 2017, 22:19:37  »
Fjord Lines två  kryssningsfärjor är på nyttårscruise i Köpenhamn. Ombord er ca. 3.000 norska passagerer som ska fira in det nya året på Nordsjön. Prisen för denna kryssningen från 4200 NOK p.p.. Guidad visning i Köpenhamn, mat, dryck indgär i prisen. ETA CPH 17.00 på nyårsafton. Forväntas att passera Helsingör/Helsingborg ca. 18.30.

Du menar väl ETD Köpenhamn?
 
Kommer båda fartygen från Bergen och Stavanger eller har något gått via Langesund?
 

10
Färjor / SV: Fjordline i Köpenhamn?
« skrivet: 30 december 2017, 20:25:14  »
De brukar ha kryssningar till Köpenhamn vid nyår.

11
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 28 december 2017, 20:35:46  »
Men tiden på båten till Polen tar ju tid.
Förstår själv inte ens hur man kan vilja köra genom Danmark när man kan ta båten. Och vila.
Sen är det mycket billigare att åka antingen till Sassnitz eller Rostock än att köra över bron och sen gedser eller Rödby.
För godset så är det viktigt att flytta sig utan att påverka körtiden

Om man reser med Polonia så är det en trevlig överfart med god mat. Någon god mat finns definitivt inte på Sassnitzlinjen.

Om man reser via Gedser så finns det så många fler avgångar.
 

12
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 28 december 2017, 20:29:53  »
Var Knud E Hansen involverad i designen av Aurella? Aurella var ju väldigt lik ett antal färjor som byggdes i slutet av 60- och början/mitten av 70-talet: Gedser -68 Stena Danica -69, Stenas och Gotlandsbolagets Jugoslavienbyggen och Lion Ferrys 70-talsbyggen, Knud E Hansen var väl involverad i de flesta av dessa.
 

13
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 28 december 2017, 13:59:16  »
För tio år sedan reste jag ofta till Katowice. Då reste jag ofta via Trelleborg-Sassnitz, ibland Gedser-Rostock. Numera är dock vägarna söderut från Swinoujscie och Gdynia så bra att det inte är någon idé att åka via Sassnitz eller Rostock.

14
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 28 december 2017, 08:03:07  »
Med tanke på att Stena valde Sassnitz (en ren skrothög) framför Trelleborg (en i jämförelse Lyxkryssare) är dem nog inte jätte intresserade i att ha kvar linjen

Man kanske fick bättre betalt för Trelleborg än man kanske kunde få för Sassnitz?
 

15
Färjor / Transdev köper Blidösundsbolaget
« skrivet: 26 december 2017, 11:56:46  »
Transdev äger sedan tidigare Styrsöbolaget, Flygbussarna och Snälltåget. Sjömannen vet mer: http://www.sjomannen.se/nyheter/transdev-koper-blidosundsbolaget/

Sidor: [1] 2 3 ... 7