SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #45 skrivet: 04 juli 2017, 16:43:46 »
Kineserna har väl inte byggt något sådant här förut, så det är väl därför allt kommer att ta ca 50% längre tid föreställer jag mig.

Sedan finns det kanske inte så där väldigt mycket att publicera, så om det skall räcka för att hålla en webbsida vid liv i tre år gäller det att hålla på det.

Men jag är också intresserad av vad som händer med Amorella och Cinderella.  Till skillnad från när Grace byggdes är konjunkturen för att sälja fartyg ganska god nu. Kommer vi kanske att få se något sale-leasback?

Eller säljer man kanske Mariella och sätter någon av de andra två på Helsingfors?
*
« Svar #46 skrivet: 04 juli 2017, 17:10:43 »
Kan med säkerhet säga att vi kommer få vänta länge innan vi får se planlösningar, byggnadsblock osv. Jag tog mig friheten att göra en tidsaxel över byggnationen av Viking Grace för att ge en indikation. Värt att poängtera är också att byggtiden för Grace var kortare än vad den är för M/S NB.

• 25/10 2010 - Viking skriver intentionsavtal med STX
  • 22/12 2010 - Kontrakt tecknas med STX, fartyget är beställt
  • 3/3 2011 - Viking meddelar att man valt Wärtsilä som motorleverantör
  • 16/3 2011 - dSign väljs som inredningsarkitekt
  • 28/9 2011 - Cutting of steel ceremony, de första plåtarna börjar skäras på varvet
  • 1/12 2011 - Viking line lanserar en hemsida för nybygget, och utlöser samtidigt en namntävling
  • 16/2 2012 - Namnet presenteras, Viking Grace
  • 7/3 2012 - Viking Grace kölsträcks, ungefär samtidigt visas den första renderingen av en interiör
  • 10/8 2012 - Sjösättning av Viking Grace
  • 14/8 2012 - Sviterna presenteras
  • 16/8 2012 - Däckplanerna visas
  • 4/9 2012 - Spaavdelningen presenteras
  • 13/9 2012- Restaurangerna presenteras
  • 11/10 2012 - Konferensavdelningen presenteras
  • 10/1 2013 - Viking Grace överlåten till Viking Line
  • 15/1 2013 - Viking Grace i ordinarie trafik

Från det att sidan lanserades i december kom hela tiden snuttar med allmän information om hur man bygger ett fartyg, och vad som sker bakom kulisserna.

När det kommer till nybygget så lär det inte hända så himla mycket spännande de kommande 10-12 månaderna åtminstone. Motorer, poddar, diverse andra tekniska system och val av arkitekt är sådant vi rimligtvis lär få reda på först.

Intressant läsning,man får ha tålamod helt enkelt...
« Senast ändrad: 04 juli 2017, 17:14:37 av MH »
*
« Svar #47 skrivet: 04 juli 2017, 20:33:06 »
Jag skrev faktiskt "så fort de bara kan"

Jag skrev inte "nästa vecka"

;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #48 skrivet: 04 juli 2017, 21:02:24 »
Hoppas att vi slipper dSign den här gången.
« Svar #49 skrivet: 05 juli 2017, 08:47:36 »
Jag tror nog att amorella är den som man nog vill bli av med först. Hon har fått jobba hårt i sin karriär. Visst Mariella är äldre men har nog inte körts lika intensivt som amorella rent tekniskt/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
« Svar #50 skrivet: 05 juli 2017, 09:29:13 »
Hoppas att vi slipper dSign den här gången.

Också om det inte blir dSign så är det nog sannolikt att det blir något som är stilmässigt nära dSign. Viking Grace var dSigns första fartyg; nu har de gjort totalt sex fartygsinredningar (inkl Grace, Megastar och, vill jag minnas, ett par Mein Schiff), så något har de gjort rätt enligt branschfolket. Personligen tycker jag det var ett klokt drag av Viking Line att hoppa trettio år framåt i tiden då de valde en modern design för Grace inredning. Har sett kommentarer här att endel tycker Grace är kall - själv tycker jag det verkliga skräckexemplet är Symphonys och Serenades uppfräschade deluxehytter i blått och vitt där jag börjar frysa bara jag tittar på bilderna.
*
« Svar #51 skrivet: 05 juli 2017, 15:43:36 »
Just blå färg signalerar ju kyla så det kanske inte är det optimala valet för en lyxhytt såvida man nu inte har mood lighting som kan regleras i olika färger som i moderna flygplanskabiner. En annan aspekt på blått är att det snarast gör att man blir mer vaken, kanske motsatsen till vad man tänker sig för en hytt man skall sova i. Det finns ju en anledning till att många instrumentpaneler i ryska flygplan har en blå färg eftersom den hjälper piloternas uppmärksamhet.

För Vikings nya färja tycker jag att en vidareutvecklad Grace-inredning är lämplig, eventuellt med vissa träinslag (tänk Stena Line och/eller TT-Line).

Det skulle visserligen vara trevligt rent stilmässigt med en postmodernistisk retroversionsinredning à la Queen Mary 2 med mycket träinslag och konst etc men det är en färja vi talar om och kraven skiljer sig. För färjor tycker jag t.ex att antalet mattor bör hållas nere till förmån för robusta och lättstädade ytor även om det t.ex är snyggt med det förstnämnda i fartyg för långa distanser.

Det optimala är en inredning som är modern, robust och som inte kräver mycket underhåll - framförallt inte med tanke på att en del av färjorna (Galaxy.....) får utstå ganska mycket misshandel. Visserligen finns Cinderella för det ändamålet hos Viking Line men jag hade personligen vägt in "onormala påfrestningar orsakade av olämpligt alkoholintag" som faktor när det gäller materialval för durkar, skott och dörrar.

*

Bogspröt

• 95
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: 05 juli 2017, 16:40:53 »
Kan absolut ha helt fel nu, men enligt dokumentär som jag såg så bygger dom mkt fortare i kina än i europa, beror på att dom är fler för arbetskraften är billigare??? ca 25% snabbare där än här.. jag har aldrig byggt varken här eller där så inget insatt mer än jag sett på dokumentärer..
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
*
« Svar #53 skrivet: 06 juli 2017, 13:35:18 »
Deltamarin skriver i ett pressmeddelande att Xiamen Shipbuilding (XSI) köper planerings- och projektledningstjänster av Deltamarin (för byggandet av Viking Lines nybygge) till ett värde av (mer än) 11 miljoner euro. Detaljplaneringen av fartyget och projektplaneringen sker i Finland under de kommande tolv månaderna.
Deltamarin skriver att enligt planerna är nybygget 10% mer energisnålt (i förhållande till lastkapaciteten) än Viking Grace.

https://www.deltamarin.com/2017/07/major-ropax-engineering-and-construction-support-contracts-for-deltamarin/
« Svar #54 skrivet: 07 juli 2017, 12:13:16 »
Tycker det är ganska intressant att man i pressmeddelandet kallar fartyget för en "RoPax".
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #55 skrivet: 07 juli 2017, 12:29:43 »
Rent tekniskt är det korrekt benämning för alla färjor, inklusive "kryssningsfärjor".

Viking själva benämner fartyget som ett "passagerarkryssningsfartyg" i sina pressmeddelanden.
*
« Svar #56 skrivet: 07 juli 2017, 12:39:46 »
Tycker det är ganska intressant att man i pressmeddelandet kallar fartyget för en "RoPax".
Klart det är en RoPax - vad kallar du fartygstypen? :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #57 skrivet: 07 juli 2017, 13:03:19 »
Fair enough, dock är min bild av RoPax färjor som te.x Stena Brittannica och FinnEagle. Men ni har rätt.  :)
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #58 skrivet: 20 augusti 2017, 19:23:30 »
Stockholms hamn, Mariehamns hamn, Åbo hamn har tilldelats ett EU-bidrag på max 12.7 miljoner Euro från EU-programmet Connecting Europe Facility, CEF.
Bidraget ska gå till det nya fartyget som ska trafikera Stockholm-Åbo via Mariehamn och till att uppgradera hamnarna.

https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/nyheter/2017/eu-stod-till-finskt-svenskt-eu-projekt

Citera
Stockholms Hamnar har tillsammans med Åbo Hamn, Mariehamns Hamn och Viking Line beviljats EU-stöd om maximalt
12,7 miljoner euro från programmet Connecting Europe Facility, CEF, för det gemensamma EU-projektet NextGen Link.
Projektet handlar om att uppgradera sjöfartsförbindelsen mellan Åbo-Mariehamn-Stockholm med ett nytt LNG-fartyg samt förbättringar i infrastrukturen i hamnarna.
Citera
Förbindelsen Åbo-Stockholm ligger på den så kallade Scandinavian-Mediterranean Core Network Corridor, som är en korridor av
transportinfrastruktur som EU pekat ut som särskilt prioriterad inom ramen för det transeuropeiska transportnätverket, TEN-T.

*
« Svar #59 skrivet: 06 september 2017, 22:47:34 »
Jag fick höra någonstans att nybygget inte kommer atf bli lika elegant som Viking Grace. Hoppas att det inte är sant!
Hoppas även att fartyget får svensk flagg. Då kan snusförsäljningen fortsätta på finskt vatten.

Men det är tydligt att Viking Line kommer ha kvar Cinderella som största stolthet i Sverige. Så hur mycket det kommer satsas på den nya båten återstår att se...
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit