SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #120 skrivet: 02 februari 2018, 09:39:36 »
Citera
Hanses hävdar att man ligger efter i själva designarbetet av fartyget

Var det inte någon svensk design-byrå? Tja, dom kom säkert med massa skisser etc i en första runda - sedan gick det upp för dem att "jäklar detta med brandsäkerhet och annat - tänkte inte på det".
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #121 skrivet: 02 februari 2018, 11:27:33 »
De burde bygget den nye i Finland

Meyer-varvet i Åbo är fulltecknat till tidigast 2022. Det var därför man valde Xiamen i Kina.

I slutet kan det bli så att färjan skulle ha blivit färdig snabbare i Åbo...  ::)
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #122 skrivet: 02 februari 2018, 11:42:13 »
Intressant att följa kommentarerna och så mycket spekulationer som kommer från dem.

Vad vi vet är att Viking inte kommer att utnyttja optionen, dvs man lägger inte en beställning på ytterligare en färja. I alla fall inte nu.
Man säger också att det beror på att man inte kommit tillräckligt långt i designprocessen på färja 1.

Är det någon som vet hur avtalet ser ut? Jag har svårt att tro att någon designar utan att förankra det hos beställaren. Det kan ju vara så att Viking inte är nöjd med utformningen och man måste göra om processen?
 
Vet man inte hur fartyget ska se ut så har jag också svårt att tro att man har ett fast pris redan på färja 1.
Vad kostar en färja? Alla specifikationer måste förstås först vara klara innan man kan räkna fram kostnaden.
Att då beställa en till färja utan att veta priset ser jag som vansinnigt.

Spekulerar
/Marre
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #123 skrivet: 02 februari 2018, 23:55:54 »
Designbyrån( Jag tror dom heter Stockholm) har väl ingenting med själva konstruktionen och däcksplaner att göra. Dom "hänger väl bara upp lampor" i en befintlig färdig stålren båt.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #124 skrivet: 03 februari 2018, 00:50:31 »
Kan ju finnas olika anledningar till att Viking inte bygger något systerfartyg.

Viking Line är däremot smarta, och skuldsätter sig inte upp i halsen som Tallink. Viking Line minns ju hur det gick när bankerna lånade hur mycket som helst till Rederi AB Slite under högkonjukturen. Och sen kom lågkonjukturen och Slite gick i konkurs..
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #125 skrivet: 03 februari 2018, 08:12:59 »
Alldeles riktigt, Båtåkaren. Jag tycker mig minnas, att Nils Eklund i tiderna sade,
att det inte är bra om bankdirektören har mera att säga än han.

SL
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #126 skrivet: 04 februari 2018, 21:25:28 »
Kan ju finnas olika anledningar till att Viking inte bygger något systerfartyg.

Viking Line är däremot smarta, och skuldsätter sig inte upp i halsen som Tallink. Viking Line minns ju hur det gick när bankerna lånade hur mycket som helst till Rederi AB Slite under högkonjukturen. Och sen kom lågkonjukturen och Slite gick i konkurs..
Vette tusan hur smarta VL egentligen är, man lät en miljard i egen kassa försvinna utan att en gång för alla visa vem som är ledande inom Finlandstrafiken, man släppte kortlinjen över Ålands hav till Finnlines som nu på allvar ska konkurrera om passagerarna, man släppte finska viken till Tallink, man beställde en halvmesyr i form av Viking XPRS, man beställde en ny färja till linjen där det saknas konkurrens, och nu verkar det som att man fortsätter försöka bromsa sig ur ett förnyelsearbete som borde inletts för senast för 15 år sedan.

Tallink var offensiva men det har ju funkat också, om än på håret, Slite var offensiva och där gick det inte, om än på håret. Tallink har skulder och tjänar okej med pengar och en modern flotta, Viking är också skuldsatta men sitter med gamla båtar och resultaten gör ingen glad längre...
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #127 skrivet: 04 februari 2018, 22:23:53 »
Man får verkligen ADCC vibbar här. Nu tror jag förvisso att kinabygget sätts i trafik i par med Viking Grace men frågan är när? Först var det senvintern 2020 sedan blir det sommar 2020, höst 2020 och nu vår /sommar 2021 och fartyget är inte en klart på ritbordet. Det ligger en sval doft av framflyttade leveranser här.. 2021,2022 eller 2023? Inget förvånar tom 2024 känns möjligt med denna inledning med ett Kinesiskt varv
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #128 skrivet: 05 februari 2018, 00:06:10 »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #129 skrivet: 05 februari 2018, 11:21:47 »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #130 skrivet: 05 februari 2018, 12:40:51 »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
Fast frågan är vad man bör jämföra. Är det bara rent mekaniskt slitage kanske man möjligen kan jämföra snittåldern rakt av. Men när det gäller att attrahera kunder må man betänka att Gabriella inte är mycket mer än en nedbantad och försenad Mariella utlagd på annat varv.

Designmässigt skiljer det snarare tio år och man må även betänka att Serenade och Symphony var de sista av en era, med undantag för Europa, och att det inte kommit något större och konkurrenskraftigare sedan dess.

Det kommer förstås att komma nytt, men så länge man är störst och modernast finns ju ingen anledning att ändra något. Det är konkurrenten som nu i praktiken hela tiden måste dumpa sina priser som har bollen.

Nästa drag måste alltså komma från VL. Men det verkar aldrig att komma.