Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 10 mars 2018, 21:57:58 »
På færgen Hamlet:
Det er for publikum som efterspørger en særlig kulinarisk og stemningfuld oplevelse på Øresund.

Med LAT56° Bistrobar sætter HH Ferries Group en ny og ambitiøs restaurant på landkortet som et tilbud til regionens store publikum, der efterspørger højt kulinarisk niveau, gode vine og cocktails i en indbydende atmosfære – og med regionens bedste og varierende udsigt over Øresund.

Svenskerne fra Helsingborg kommer flittigt, men danskerne mangler ?
http://hhferriesgroup.dk/2018/01/19/hh-ferries-group-abner-lat56-bistrobar-pa-faergen-hamlet/
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2018, 22:48:26 »
"Bistrobar" eller dylig knappast nångång ansett som en krog av högre kvalitet. Eller?
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2018, 23:08:41 »
De tænker at "Bistro Bar" er et smart ord for det sidste nye gourmet.
Jeg ved ikke hvor det kommer fra.

Men bruger man også Bistro Bar på noget smart i Skåne eller resten af Sverige ?
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2018, 18:49:38 »
https://www.hd.se/2018-02-05/nu-ska-batarna-borja-servera-finmat-har-ar-arets-nya-krogsatsningar-pa-sundet
En artikel ur Helsingborgs Dagblad där HH-Ferries presenterar sina nya restaurang satsningar.
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2018, 08:05:16 »
De tænker at "Bistro Bar" er et smart ord for det sidste nye gourmet.
Jeg ved ikke hvor det kommer fra.

Men bruger man også Bistro Bar på noget smart i Skåne eller resten af Sverige ?
Ordet "bistro" skal vistnok stamme fra russiske flygtninger, der bosatte sig i Paris, fra den russiske revolution. De syntes at det gik for langsomt at få mad og ropte "bistro", en opfordring til at servere lidt hurtigere.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 08:45:25 »
Vad blir då skillnaden mot Aurora? Finmat på Hamlet, helt ok mat på Aurora och kafeteria (men ibland restaurangmat) på Tycho Brahe?
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2018, 09:57:27 »
En Bistro ska ju egentligen ha lite enklare mat, typ matkafé (om än inte fullt så otjänligt som i SJs "Bistro"), så det är väl inte ett helt egentligt namn om man avser servera finare rätter.

Men ordet används ju lite hur som helst för att försöka säga restaurang, med ett ord som upplevs modernare.
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2018, 10:09:01 »
Men det kanske är jag som läser danskan fel?

"en ny og ambitiøs restaurant på landkortet som et tilbud til regionens store publikum, der efterspørger højt kulinarisk niveau, gode vine og cocktails i en indbydende atmosfære"

Kanske skall det läsas som en enklare restaurang för de många, men med ambitionen att själva maten skall vara god, och då är det väl en just en bistro?
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2018, 10:30:50 »
Upplägget är nog enligt följande.
Aurora: Kör på med den nuvarande restaurangen. Stor skolmatsal.
Hamlet: Har öppnat upp den lilla restaurangen och kör med Bistroupplägg. Mindre, något enklare och mer familjärt.
Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2018, 11:36:55 »
Upplägget är nog enligt följande.

Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2018, 22:48:15 »
Problemet Tycho Brahe löstes när Scandlines-verksamheten köptes upp och enades under marknadsföringsnamnet "Scandlines Helsingborg-Helsingör" (moderbolag HH-Ferries). Tidigare var färjan ifråga en udda fågel eftersom den låg under Scandlines DK samtidigt som det då Stena-ägda HH-Ferries/Scandlines SE skötte Aurora, Hamlet och Mercandia.

Det var på den tiden det kördes med olika koncept beroende på färja. Numera ligger alla fyra färjorna under samma bolag och de gamla prisrelaterade problemen (Tycho Brahe=DKK, övriga=SEK) har åtgärdats.

Generellt är det ett smart drag man gör idag: Istället för att segla runt med döda ytor ombord på Hamlet och Tycho Brahe verkar det som att det hela hyrs ut till krögare som kör igång respektive koncept ombord. Lösningen är inte ny, redan White Star Line erbjöd a la carte-restauranter som i praktiken var "landbaserade" med helt egen organisation (personal etc).

Koncepten verkar vara ett återupptagande av den traditionella ordningen till en del: Lat56/Bistro påminner om Auroras ursprungliga brasserie och Hamlets ursprungliga "bistro/restaurant" (som var belägen på ungefär samma plats som brasseriet på systern) samtidigt som Tycho Brahe blir "kvalitetsmiddagsfärjan" vilket också påminner om ursprunget (restauranten där var riktigt bra tidigare).

På sikt skulle det inte förvåna mig om Aurora också får konceptrestaurant, d.v.s extern krögare som tar över.

Däremot vore det intressant med en liten utveckling kring "skolmatsalen". Jag har inte upplevt den på någon av färjorna nämligen - däremot kan man absolut argumentera att de stora öppna ytorna i restauranterna på både Aurora och Tycho Brahe ger en viss "matsalskänsla" jämfört med en lösning med skiljeväggar som delar in utrymmena i mindre enheter.

Det har funnits två "skolmatsalar" på HH-leden: original-cafeterian på Tycho Brahe och Superflex 2000 (Mercandiorna) i originalutförande. DÄR fanns den klockrena känslan av sådan matsal där allt handlade om funktion.

SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2018, 23:01:09 »
Dansk flaggad ja. Annars är ju samtliga fyra färjor i princip lika inredda numera både vad det gäller inredning och utbud i cafe och shop. Beställer man något så danskt som en Hof så är den tappad i Falkenberg.  Det som skiljer är restaurangdelen.
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2018, 00:32:52 »
Det är mycket bra att färjorna numera följer en standard då den tidigare situationen var tämligen bökig (gamla hederliga Scandlines SE/DK var ju väldigt.... spretigt). Det fanns ju fyra olika ombordkoncept då och inte blev det bättre när Tycho Brahe degraderades till en servicenivå som nästan understeg Superflex 2000 hos Vognmandsruten.

Med de senaste uppdateringarna får nu samtliga HH90-färjor samma baskoncept: restaurant med varm mat, bordsservering och buffet (i vissa fall), cafeteria (Food Xpress), kaffebar (Ristretto) och butik samt bar (Aurora/Tycho Brahe).

Det känns som att "nya" Scandlines HH som ersatte gamla Scandlines DK/SE är klart mer på alerten när det gäller att stimulera resandet.

SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #13 skrivet: 23 april 2018, 09:03:43 »
Flere biler 1 kvartal på H.H. Ferries og succes med bistgro Lat56*:

 https://maritimedanmark.dk/?Id=38099
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #14 skrivet: 23 april 2018, 21:03:45 »
Upplägget är nog enligt följande.

Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.
Vad har färjans flagg med saken att göra? Stormps inlägg handlar ju om Gastro.