Obemannade fartyg
« skrivet: 08 februari 2018, 14:43:21 »
Väldigt intressant att läsa.

Citera
Henrik Ringbom, docent i havs- och sjörätt vid Åbo Akademi, försökte sig på en definition. Enligt honom måste man skilja på fjärrstyrda fartyg kontra helt automatiserade och även skilja på obemannade fartyg kontra de med reducerad bemanning.

http://www.sjofartstidningen.se/automation-en-oundviklig-framtid/

Hur kan detta påverka framtiden för färjorna mellan Sverige och Finland? Kommer vi i framtiden få se en flytande nattklubb likt Cinderella som är fjärrstyrd.
SV: Obemannade fartyg
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2018, 23:16:04 »
Passagerarfartyg är knappast prio när det kommer till automatisering. Den största delen av personalen där går ändå till hotell- och restaurangdelarna.

Långväga frakt kan möjligen komma att bli påverkat av automatisering. Jag tror dock att det behövs helt nya fartyg, skräddarsydda för personalfri drift, för att göra detta till lönsam verklighet.
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2018, 01:05:24 »
Finns ju lite mera om detta i olika tradar redan.
Norska Yara ar val ganska nara att kora igang sin container pendel till exempel.
Men precis som Johan redan papekat sa ar det forst och framst nagot for rena lastfartyg aven om man till exempel har testat att fjarrkora en bogerbat i Danmark.
Farjor och kryssningsfartyg bygger ju mycket pa hotelservice sa dar lar vi nog inte se nagra obemannade autonoma fartyg.
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2018, 08:17:13 »
Om jag skall gissa så kommer det först på feeders och liknande. Korta avstånd om något händer och man behöver flyga ut någon, samtidigt som personalkostnaden idag är relativt stor.
*
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2018, 13:53:17 »
Har svårt att tänka mig att man har obemannade kryssnings båtar och fartyg med pax, då dessa inte skulle få segla utan manskap på räddningsaktionerna. Dessutom så har ju befäl ansvar för säkerhetsfunktionerna och bemanning på säkerhetsstationerna. Men vist så kommer det bli säkert lugnare för dem på bryggan då automatiseringen kan ta över en del där, fast det är ju redan rätt så automatiserat med att man trycker på enter för att godkänt kursändringar mm. redan idag.
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2018, 14:36:47 »
Jag tror att antalet passagerare som köpte biljett till ett fartyg utan däcks- och maskinpersonal skulle vara nog så begränsat. Precis som det nog skulle vara svårt att få folk att resa med ett flygplan utan piloter.

Men fartyg helt utan besättning eller i vart fall med ännu mindre besättningar än i dag kommer helt säkert med tiden. Sedan är det en helt annan fråga om det verkligen blir billigare. Redan nu kan man ifrågasätta ekonomin bakom en hel del dyrbar automatik på moderna fartyg.
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2018, 15:32:06 »
Jag tror Donkeyman slår huvudet på spiken, Instämmer.
Fredrik Ahlman
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2018, 23:52:09 »
Jag tror att ekonomin i autonoma fartyg kommer först när man på dessa kan skala bort verkligen allt vad människor heter ombord och därmed bespara på allt som vi behöver: belysning, uppvärmning, VVS, hytter, byssa, brygga etc. Ett fartyg utan allt detta torde bli avsevärt billigare både att bygga, underhålla och sedermera driva. Men detta kräver nybyggen och går såklart bara att göra på lastfartyg.

Därtill tror jag inte att autonoma fartyg kommer att tillåtas i inre fart de första åren, så feeders blir det inte tal om i början. Snarare medelstora containers med fokus på de personaltätaste båtarna först och där både avgångs och ankomst-hamn tillåter och har möjlighet att låta autonomer angöra och lägga till.
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2018, 00:13:56 »
Jag tror att helt autonoma fartyg kommer att bli kortdistansfärjor och andra lokala fartyg. Som ett steg två kommer fartyg som kan göra oceanresor från lotspunkt till lotspunkt men som bemannas något för in/utsegling. Men på vägen dit kommer man att ha fartyg som i grunden är autonoma men som ändå har en helt liten besättning med experter som kan gripa in och fixa småproblem.

Vi får inte glömma att även dagens absolut modernaste fartyg inte klarar av att segla kontinuerligt utan att en mänsklig hand griper in för att ordna upp i ett eller annat tekniskt problem. Sådana uppstår i praktiken var dag. Själva navigationen är ett enklare problem att lösa men tekniken bakom navigationen, för att inte tala om framdriftsmaskineriet klarar sig inte utan människor i dag. Och det tar lång tid att nå dit - om man någonsin klarar det.
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2018, 17:42:48 »
Jag tror det är lång väg kvar till obemmanade9fartyg, dels ekonomiskt, vilka ska göra underhållet, sen det tekniska, de klarar ju inte ens göra den automatik de har ombord idag felfri.

Och Rolls Royce Marina, som ligger i "framkant" av de obemannade fartygen, de klarar ju inte av sitt egna övervakni gssystem för sina egna motorer, hur ska de lyckas?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2018, 19:18:53 »
Jag har många års erfarenhet som rederiinspektör och har lärt mig en sak. Där Rolle Rojs är inblandade blir det problem. Och skall man ha delar eller service från Rolle Rojs får man lära sig att vänta. i synnerhet om det gäller någon utrustning som är äldre än si så där 10-12 år, då får du besked att detta är så gammalt så det är stora problem att hjälpa till. Men de är gärna behjälpliga med att sälja en helt ny unit som skall ersätta den gamla - för en stor packe med spänn. Det enda som är förstklassigt är fakturorna (som ofta anländer före delarna).
*
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2018, 10:00:41 »
Maersks CEO tror inte på obemannad containertrafik under överskådlig framtid; http://gcaptain.com/maersk-ceo-on-unmanned-ships-not-in-my-lifetime/