Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« skrivet: 04 februari 2018, 21:30:50 »
Snart är det dags för mig att inviga färjeåret 2018 :). Första kryssningen för året blir med Silja Serenade om två veckor till Helsingfors.
Tänkte på restauranger, vilken är den bästa för en middag? Drivs restaurangerna privat eller av Silja Line?

-Därefter ska jag prova Stena Danica en lördag i mars till Fredrikshavn.
-Påskhelgen Birka och i april
-Viking Cinderella.
-Maj blir en kryssning på nytt för att prova Gabriella den här gången och Clarion i Helsingfors.
-I sommar blir det en resa Stockholm Åbo med Galaxy och
-Vasa Umeå med Wasa Express.
-Samt en annan resa, en kort SAS- flygning till Helsingfors och därefter prova Silja Europa till Tallinn tur och retur.  Ska bli riktigt roligt!
SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2018, 22:09:47 »
Happy lobster, alla drivs av Silja. Trevlig resa :)
*
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2018, 22:12:50 »
Det låter trevligt värre. Silja Serenade var det länge sedan man reste med. Jag var ombord på henne den olycksaliga natten när Estonia sjönk. Hon trafikerade Åbolinjen då. Det var alltid lika spännande att åka Serenade i Ålandsskärgårds snirkliga farleder. Hon lutade friskt i girarna. Galaxy och Baltic Princess är ett under av smidighet och låg tyngdpunkt i jämförelse
*

Mumin

• 44
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2018, 22:16:16 »
Jag gillar speciellt ElCapitain. Mycket god mat, bra service. Det enda negativa är att allt går för snabbt.

Allmänt får man överallt utmärkt mat på Serenade och Symphony. Atmosfären i LaTavolata gillar jag inte.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2018, 23:58:28 »
Som tidigare skribenter skriver här så kan jag också rekommendera både happy lobster och El Capitain. Båda har mycket bra mat beroende på vad man gillar för något.  Skaldjursplatån är riktigt fin i happy lobster /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2018, 20:25:15 »
Gillar man sushi så är den krogen på Symphony mycket prisvärd och av hög kvalite, annars Happy Lobster är en favorit sedan många år sen, samma gäller El Capitan men har inte provat under senaste några år.

Tavolata har faktiskt mycket smaklig mat också och vi har några gånger provat 4-rätters meny där för under 600 SEK/person. Mycket gott men kan garantera att man blir mätt så kanske inget direkt för någon som gillar mindre portioner.
« Senast ändrad: 05 februari 2018, 20:33:16 av JoonasK »
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2018, 15:09:21 »
Tackar för alla bra restaurangtips :) Det lutar åt El Capitán och Happy Lobster. Kött på ditresan och fisk på hemresan. Det är synd inte Maxim på däck 6 finns kvar. Den tyckte jag var en höjdare. Men annars gillar jag mixen av restaurangutbud ombord på Serenade/Symphony.
Någon som vet vilket av fartygen som har det franska kafét akterut istället för sushi restaurangen?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2018, 21:41:31 »
symphony har sushi restaurang vilket serenade ej har/TT
Resor 2018:
Dagstur med Rosella.
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2018, 22:11:20 »
Det är synd inte Maxim på däck 6 finns kvar. Den tyckte jag var en höjdare.

Maxim A la Carte åt jag i en gång för ett antal år sedan. Tänkte det kunde vara en trevlig omväxling mot smörgåsbordet. "Egyptisk kyckling" hette maträtten.  Några köttstrimlor och lite ris. Dyrt var det och jag blev inte mätt, så där blev jag bränd. Sedan dess blir det oftast buffe då jag är ute och reser ;)
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2018, 00:38:30 »
Tavolata har större portioner än Maxim hade.

Och konstigt att man valde just ha Fast Lane på Serenade där Symphony har Mundo kvar medan Symphony har Sushi & Co som är betydligt bättre jämfört med Coffee&Co som finns på Serenade istället.
« Senast ändrad: 08 februari 2018, 00:40:32 av JoonasK »
*

Eugen Cork

• 30
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2018, 23:26:13 »
Hur är det med beläggningen på Symphony/Serenade så här mitt i Fimbul-vintern?

Jag har byggt upp en rätt rejäl klump Club One-poäng och kan åka på kort varsel i princip när som helst. Men hytter i klasserna Commodore och uppåt är alltid "Slutsåld" från Stockholm.

Är det hög beläggning? Renovering i flygande fart? Spärrade för försäljning genom andra kanaler? Bara bokningsbara från Helsingfors?
Utfört 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)

Åland(Baltic Queen). Rock the boat m. Spinal Tap.
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2018, 03:10:49 »
boka en commodore hytt på poäng måste man göra minst 4-6 månader i förväg om man skall finna en./TT
Resor 2018:
Dagstur med Rosella.
Kommande2018:
Silja Symphony