SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2018, 23:06:20 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2018, 06:58:46 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2018, 09:59:31 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....

Nej några sådana tidtabeller är inte publicerade och antalet platser förändras inte speciellt mycket med tre SF 1500 jmf med två SF 1500 och 2 SF 700/750.

Platsökningen blir då enbart genom Västervikslinjen om man ersätter bägge SF 700/750 på Nynäs med SF 1500.

Däremot går det naturligtvis när man planerar tidtabellen från grunden att låta tre SF 1500 göra vardera tre dubbelturer i dygnet vilket istället lär ge en överkapacitet med många tomma platser och nog enbart passar vid ett fåtal stora resdagar/helger.

Fartygen hinner ju med vardera två "dagturer" och den tredje turen/fartyg måste köras på natten där resandet i normalfallet är avsevärt mindre, då riskerar man att producera en icke föraktlig överkapacitet