Stena E-flexer
« skrivet: 27 juni 2017, 19:49:39 »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.

« Senast ändrad: 11 juli 2017, 16:51:03 av Kim Viktor »
SV: Stena E-flexer
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2017, 08:57:26 »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.
SV: Stena E-flexer
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2017, 16:50:29 »
Brittany Ferries är i samtal med Stena om att hyra en E-flexer fr.o.m. augusti 2020.

http://www.lemarin.fr/secteurs-activites/shipping/29050-brittany-ferries-va-negocier-la-location-dun-ropax-neuf-aupres-de
*
SV: Stena E-flexer
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2017, 18:28:02 »
En femte syster av Stena nya fartygklass E-flexer ska nu vara beställd från Kina enligt Shippax, leverans 2020.

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.

Vem har sett Stena som ett "B"-bolag? Vilka är i så fall "A"-bolag. Sant är dock att Sten A Olsson sågs som en uppkomling i Göteborgs redarkretsar på 60-talet, han blev dock den som drog det längsta strået. Stena har väl varit marknadsledande åtminstone sedan Sealinkaffären runt 1990.
 

 
SV: Stena E-flexer
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2018, 13:34:29 »
SV: Stena E-flexer
« Svar #5 skrivet: 24 april 2018, 11:24:49 »
DFDS kommer att chartra det femte fartyget som levereras i början av 2021.



https://www.dfds.com/news-and-media/news/dfds-charters-new-ship-for-the-english-channel-in-2021
« Senast ändrad: 24 april 2018, 18:36:20 av Kim Viktor »
SV: Stena E-flexer
« Svar #6 skrivet: 24 april 2018, 11:37:24 »

[/quote]

Jag måste säga att Stena Lines investeringsprogram är IMPONERANDE, utan tvekan, och hur god ekonomisk koll dom verkar ha på samtliga sina linjer. Detta bolag som en gång i tiden sågs som ett "B" bolag till storebröderna i Stockholm, och nu i princip måste anses marknadsledande inom sin gebit.
[/quote]

Håller med, och det visar också något i förhållande till dom forna storbröderna. Med rätt fartyg på rätt linje för rätt marknad, går det att göra pengar, ÄVEN fastän man inte täljer guld med täljkniv pga tillfällig skatte befrielse på försäljningen. Helt rätt fartyg, och helt rätt satsning för framtiden. Flottan blir bara mordenare och mordenare - bättre investering i klass med liggande miljökrav etc. Helt rätt satsning i rätt tid. Det är nog inte SÅ omöjligt att Stena en vacker dag återkommer till Stockholm.
SV: Stena E-flexer
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2018, 17:12:21 »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826

*
SV: Stena E-flexer
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2018, 20:38:18 »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826

Kanske på Nynäshamn - Gdynia? ;)
Själv hoppas jag att Stena Line öppnar Stockholm - Mariehamn - Tallinn. Det behövs konkurens där :)
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: Stena E-flexer
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2018, 22:23:12 »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826

Kanske på Nynäshamn - Gdynia? ;)
Själv hoppas jag att Stena Line öppnar Stockholm - Mariehamn - Tallinn. Det behövs konkurens där :)

Sannolikheten att Stena skullen öppna upp en konkurrerande linje Sto-Tln är nog jämnstor med att Sahara drabbas av snöstorm, eller, att Zlatan skulle visa tecken på ödmjukhet och självdistans.........