Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 16:29:20 »
Verksamheten bygger på dagsuppehållet i Helsingfors och bekvämligheten av att slippa flytta sina saker till Hotell.

Men ska man spåna fritt går det att köra två turer per dag och riktning med tre fartyg. Men ej med två.

Silja gjorde det några säsonger med storfrqnsyskorna och teoretiskt skulle man förstås kunna göra det igen. Om marknaden funnits.
2
Färjor / SV: Landgången
« Senaste inlägg av Bogspröt skrivet Idag kl. 16:19:32 »
Udda att lägga ner istället för att låta någon annan ta över..
3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Senaste inlägg av Bogspröt skrivet Idag kl. 16:14:47 »
Alltid undrat varför Helsingfors båtarna ska ligga hela dagen i respektive ände, fler skulle kunna åka om det inte var så tidskrävande, och vill man stanna i ena eller andra staden så kan man ju boka hotellövernattning.. hur fort skulle det gå att köra, eller krävas att man håller för hastighet för att klara tur-retur på ett dygn?


INGET FÖRSLAG UTAN BARA EN FRÅGA JAG STÄLLT. :o
4
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 13:40:03 »
Jo men det är ju den avvägning man måste göra, mellan pic-nic kryssare och attraktivare avgångstider för kvällskryssningarna och detta har vi ju också diskuterat många gånger förrut.

Jag ville bara påtala anledningen till att någon skulle gå till Kapellskär. SeaContainers gjorde som sagt bedömningen att detta var lönsammast (vintertid) och helt uteslutet att någon gör samma bedömning i framtiden ät det nog inte.
5
Färjor / SV: Birka årets rederi
« Senaste inlägg av Mpba skrivet Idag kl. 13:21:17 »
Lite annat också dom borde skärpa sig på Birka. När jag åkte 1 februari så var det väldigt svårt och få ett hej från personalen och som du nämner, deras bordsplacering i buffén är en katastrof, då man sa hej till dom satt bredvid inte sa hej tillbaks, samtalade högt om andra saker vilket gjorde det svårt att konversera med den som satt mitt emot.
Ombyggnaden i sig tycker jag var tråkig, då det mer liknar ett modernt hotell med gråa toner.
Enda som var bra var den GT som man köpte i seglarbaren.
Annars var det hög ljudnivå på många ställen.
6
Men det här var inget roligt besked! Men bara att gilla läget tyvärr... Forum har en klar fördel jämfört med tex FB, men det är inte bara Landgången som mer och mer börjar gå lite på tomgång. Tycker även att systerforumen Bussnack och Skärgårdsbåtar tappat i antalet skribenter och diskussioner.
Förstår er som jobbat med forumet att ni inte har tiden och orken kvar.

FB kan liksom inte riktigt ersätta ett forum, som många skriver bla för att man kan vara mer anonym här vilket passar dom som kanske jobbar i branschen.
Sen har ju många redan nämnt nackdelarna med FB, tex alla bittra gamla sjömän som måste in i inlägg av princip och bara berätta hur bra det var förr och hur fula dagens fartyg är...
Sen ramlar inlägg mycket snabbare neråt i FB än på ett forum, bilder är enklare att lägga ut men att göra ett resereportage tycker jag är sämre på FB.

Faktiskt riktigt ledsamt att Landgången upphör och något som nästan kommer som en chock för mig.

Tack till er alla genom åren som bidragit med åsikter, kunskap, bilder humör, frågor mm. :)

//R
7
Färjor / SV: Birka årets rederi
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 10:57:21 »
Dock så måste Birka skärpa till sig en hel del med sina restauranger. Är inte ok att tränga ihop folk när det är lite folk, är inte ok att placera olika sällskap vid samma bord som inte känner varandra. Något som kryssningsrederierna i stort sett slutat med.

Dessutom känns deras sittningar även i Ala Carte lite uråldrigt, där skulle man kunna ha ett mera flexibelt system som krogar iland har.

//R
8
Färjor / SV: Birka årets rederi
« Senaste inlägg av Erik W skrivet Idag kl. 09:04:12 »
https://www.sjofartstidningen.se

Artikel från Sjöfartstidningen

Kul att Birka vann, även om jag inte håller med. Lite sunkigt fartyg.https://www.google.com/search?q=Marcus+Berglund+b%C3%A5lsta&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWo9W62srgAhVpx4UKHbjDDMIQ_AUIDigB&biw=1758&bih=1011#

Jag håller med, Birka Stockholm är inget att skriva hem om...


Nu är det väl inte enkom fartyget Birka det handlar om utan kanske mer den verksamhet med ständigt nya resmål/upplevelser (t ex Skicruise) som premieras.
9
Färjor / SV: Birka årets rederi
« Senaste inlägg av MH skrivet Idag kl. 08:30:41 »
https://www.sjofartstidningen.se

Artikel från Sjöfartstidningen

Kul att Birka vann, även om jag inte håller med. Lite sunkigt fartyg.

Jag håller med, Birka Stockholm är inget att skriva hem om...
10
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Senaste inlägg av MH skrivet Idag kl. 07:04:45 »
Att lägga till vid Kapellskär med kvällsavgången från Åbo har Silja  provat när Seacontainers var ägare men när Tallink tog över återgick man omgående att gå till Stockholm. Viking Line skulle aldrig släppa pic nic passagerarna från Stockholm genom att låta Grace ligga vid Kapellskär på morgonen. Dagturpassagerarna är en del av grunden för åbotrafiken
Sidor: [1] 2 3 ... 10