Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Jag känner att jag måste skriva något. Jag har varit med här på landgången i 12 år, inte så långt kan tyckas, men då var jag bara 12 år haha. ;) Det är med stort vemod som vi har varit tvungna att ta detta beslut. Jag hade såklart gärna sett att vi hade kunnat fortsätta, men efter alla dessa problem vi har haft (framför allt edge som vi har försökt fixa i över ett halvår) har helt enkelt lusten och energin tagit slut. Det hade såklart varit möjligt att börja om på en ny kula igen, men även detta kräver en del jobb och eftersom aktiviteten på forumet har gått ner väsentligt under de senaste åren, känns det inte riktigt lönt besväret.

Angående facebook håller jag med er att det är långtifrån optimalt. Den överblick man får på ett forum liknande detta, saknas helt på facebook. Samtidigt ska jag inte sticka under stolen med att det är betydligt enklare att administrera en facebookgrupp med 1000 medlemmar än ett helt forum. Tyvärr skiftar ju kvalitén rätt mycket på facebook och ibland hittar man inte ens de intressanta diskussionstrådar som finns, då de försvinner i flödet...

Jag vill bara tacka alla medlemmar under alla dessa år, det är ni som har gjort att landgången har varit den trevliga mötesplatsen för sjöfartsintresserade. Jag har lärt mig otroligt mycket från kunniga medlemmar. Forumet har helt enkelt format mitt liv och givit mig många trevliga bekantskaper och vänner för livet.

2
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 03 februari 2019, 20:51:17  »
Tack så mycket för de fina bilderna:) Håller med att Terrassen är så mycket bättre med tanke på hur det såg ut tidigare.
Tack själv. :)



Generellt blev uppfräschningen av Birka lycka med en modernare stil och öppnare ytor. Det finns många trevliga områden på Birka som gör henne unik och mer kryssningslik än övriga fartyg som går året om i Östersjön. En resa med Birka sitter aldrig fel, även om jag har tröttnat på dessa 22-timmarskryssningar och gärna tar en av "långkryssningarna" nästa gång.

Ha det fint!
/Kim Viktor
Finns rökrummet för endast cigarrer och piprökning, med cigarettförbud kvar?
Jo det finns kvar.

"Rex" verkar vara en gammal Styrsöbåt.
Ja Vesta.

3
Reseberättelser / Nyrenoverade Birka
« skrivet: 02 februari 2019, 22:36:27  »

Lördagen den 26 januari var det underbart vinterväder i Stockholm. Jag och mitt resesällskap passade på att ta en promenad i stan innan vi skulle borda Birka på eftermiddagen.


Mycket folk var ute på isen på Riddarfjärden, vissa fick även för sig att korsa rännan....


Pendelbåten Rex på väg mot Ekerö sedd från Västerbron.


Härligt eftermiddagsljus på Riddarholmen.


Incheckningen i Birkaterminalen gick mycket smidig i automaterna. På väg ombord passerades den vackra bild tagen av en duktig fotograf. ;)


Väl ombord möts man av det nyrenoverade utrymmet lobby lounge (f.d. cafeterian och puben). Birka Stockholm har under flera veckor i januari legat på varv i Danmark och dels fått ny inredning på vissa ställen.


Trots att fartyget hade varit i trafik en vecka vid vår resa, var inte ombyggnaden helt färdig och det sprang runt diverse snickare.


Lobbyn har fått en shop och kommer även innehålla café/bar och receptionen.




Vår hytt denna gång var en ekonomihytt på däck 4.


Middag blev det i compagniet.




Den färdigkomponerande trerättersmenyn innehöll svampsoppa, oxfilé och cheesecake. Allt smakade bra men vänlig service till ett helt okej pris.


Whiskeybaren




Panoramabaren så mysigt att bara sitta här och se skärgården glida förbi.


Terrassen som jag gillar så mycket bättre än hur det såg ut på tiden när fartyget hette Birka Paradise. 




Då caféet på däck 5 höll stängt, serverades smörgåsar och kaffe här uppe på terrassen, inte något mig emot, i denna trevliga miljö.


I Kapellskär var det fullt, med Liverpool Seaways, Finnfellow och Regal Star inne.


Yxlan är det senaste fartyget i Waxholmsbolagets flotta och trafikerar norra skärgården från Furusund. Nästan skandal att jag inte har åkt henne fast hon har varit i trafik i över en månad.


Viking Grace i vinterlandskap med ön Yxlan i bakgrunden.






Det var gott om is hela vägen ner till Ljusterö.


Inte mycket liv på Ryssmasterna.




Söder om Östanå började isen sakta försvinna, vilket ledde till spegelblanka vyer.


Ett annat område som fick en uppfräschning under varvsbesöket var nattklubben Backstage.


Jag är rätt så nöjd med resultatet en stilren och modern nattklubb. Sedan kanske jag inte tycker att nattklubbens utformning är direkt optimal. Dansgolvet är för litet och bardiskens utformning bidrar till att skapa köer och gör det svårframkomligt för de som ska försöka komma fram till en sittplats.






En annan av Birkas akilleshälar är buffén. Antalet bord med havsutsikt är synnerligen begränsat och flödet blir lite lätt kaosartat med både mat och dryck på samma ställen. Annars var jag nöjd med maten som serverades under denna lunchbuffé, helt klart värt pengarna.


En annan lite irriterande sak med Birka är att de ska placera en tillsammans med andra sällskap, trots att det finns gott om lediga bord i restaurangen.


Mer byggnadsmaterial låg ute på akterdäck.


Strömmas Angantyr ute på en av sina sightseeingturer i Stockholms närhet.

Generellt blev uppfräschningen av Birka lycka med en modernare stil och öppnare ytor. Det finns många trevliga områden på Birka som gör henne unik och mer kryssningslik än övriga fartyg som går året om i Östersjön. En resa med Birka sitter aldrig fel, även om jag har tröttnat på dessa 22-timmarskryssningar och gärna tar en av "långkryssningarna" nästa gång.

Ha det fint!
/Kim Viktor

4
Eftersom inte Fritjof Nansen ska ner till Antarktis 2019/2020, utan Midnatsol istället, så får Lofoten gå kvar fram tills nya avtalet börjar gälla 2021. Men de kommer nog med all säkerhet behålla Lofoten för kryssningar i Norge och Svalbard.

http://touch.blv.no/nyheter/ms-lofoten-i-rute-fram-til-2021-1.2568546?ref=0xa1810bfbe8d9a22cdce095c72e79250694c29e4116da7f6c957489075b5a2a08

5
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 16 december 2018, 13:45:51  »
Tack för trevliga bilder! Ska själv åka henne på tisdag, ska bli spännande att se förvandlingen med egna ögon. Tack för varningen om att jag kommer att bli ruinerad, perfekt nu inför julen. ;)

6
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 16 december 2018, 13:44:54  »
Tusen tack för kommentarerna!
Richard With ser riktigt bra ut efter ombyggnaden, lite annorlunda stil än de andra fyra, men mycket lika också. ;) 

https://www.facebook.com/groups/hurtigruteninsiders/permalink/474641999609249/

7
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« skrivet: 16 december 2018, 13:36:23  »
Trevligt med ett reportage från Amorella, hon kommer att saknas. Som det ser ut nu ska nybygget komma i trafik slutet 2020/ början av 2021.

8
Färjor / Princess Seaways till Sverige
« skrivet: 16 december 2018, 13:35:19  »
För den som vill åka med gamla Peter Pan finns goda möjligheter i vinter. Under stora delar av februari och mars kommer Princess Seaways sättas in mellan Karlshamn-Klaipeda som ersättare för Athena Seaways och Patria Seaways. Ytterst märkligt att välja ett fartyg med så stor passagerarkapacitet och förhållandevis lite fraktkapacitet till en så fraktbetonad rutt. Källa DFDS bokningsssytem.

10
Reseberättelser / Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 21:21:38  »
En resa längs den norska kusten är en fantastisk upplevelse oavsett tid på året. Min senaste resa ägde rum i slutet av oktober mellan Bodö och Kirkenes.


Med SAS tog jag tillsammans med familjen oss via Oslo till Bodø.


I Bodø ligger flygplatsen endast någon kilometer från centrum, alltså en perfekt promenad efter några stillasittande timmar på ett flygplan.


Bilfärjan Bodø går till Moskens på Lofoten.


Trollfjord vid kaj redo att välkomna oss ombord.


Vi hade en trebäddshytt med begränsad utsikt på däck 6. Bra med utrymmen i hytten, skulle nog kunna duga även för en hel 11-nätterskryssning.


Maskapet lett av kapten Truls Bruland.




Utflyktsdisken ombord, expeditionschefen var en skånska. Norska med skånsk brytning låter faktiskt rätt så roligt.


Våfflor med römme, vad annars ska man ha till fika....


De gäster som hade deltagit på utflykt kom tillbaka strax innan vår avgång.


Silloljefabriken sedd på vägen ut från Bodö.


Roro-fartyget Capucine


Gamle Salten har under delar av sin livstid gått på Hurtigruten.


Vid avgång lyckades solen tränga fram genom de tjocka molnen och vi fick en vacker skymning.




Till kvällen hade vi bokat ett borde i a la carterestaurangen för att fira mina mor som fyllde jämnt. 


Denna middag var nog den bästa jag någonsin hade haft ombord på ett fartyg, med rökt and till förrätt, denna underbara renfilé till varmrätt och hjortron på tre sätt till dessert.


Efter middagen var det dags för ilandstigning i Svolvaer. Förväntansfulla passagerare väntade vid landgången.


Men först var vi tvungna att invänta en försenad M/S Finnmarken på sydgående.


Vi kom dessvärre inte in till Svolvaer p.g.a. hård vind och fortsatte istället mot Stormarknes. Vädret gjorde att vi även hoppade över Trollfjorden, inte för vad jag vet vad vi skulle se där i mörkret. ;) Vissa passagerare hade stigit av i hamnen innan (Stamsund) för en vikingautflykt och det var tänkt att dessa skulle komma tillbaka ombord i Svolvaer. Men de fick sig några timmar längre utflykt och fick komma ombord  efter midnatt i Stormarknes.   


Nästa morgon i Harstad, vilken är befolkningsmässigt den näststörsta staden i fylket Troms.


Kommunhuset med en sill målad på fasaden.


Soluppgång strax efter klockan 8.


Trevligt med en liten morgonpromenad i snöiga miljöer.


Morgonens snabbåt från ön Senja m.fl.


Espolin Johnson lounge, döpt efter konstnären vars målningar hänger här.


Fjord bar


Möte med sydgående Polarlys vid vår avgång från Harstad.




Utanför föreläsningssalen på däck 5.


Inne i föreläsningssalen bjöds det på intressanta föreläsningar om allt från historia till fauna.


Restaurangen Saga Hall, där det serveras frukost, lunch och middag. Eftersom vi räknades som reguljärpassagerare ingick endast frukost i vår biljett (om man inte väl lägga till de andra måltiderna för hööööga priser).






Generellt om man kom till frukosten efter 8 var kaoset totalt och det kunde ta lång tid att bara hitta lediga platser, samma känsla som på valfri finlandsfärja.


Själva serveringsstationen är knappast designad för att flera hundra ska vara här samtidigt.


Utbudet på frukosten var helt klart godkänd. Bröden smakade mycket bra. 


Receptionen


Autrium som sträcker sig över alla däck.


Vackra landskap i Troms.


Nästa hamn för vår del var Finnsnes med sina 4000 invånare.


Trots att vi bara låg här i 30 minuter, hann jag med en liten promenad.






Jaja jag kommer ombord så att vi kan avgå... Jag kan ärligt säga att jag har varit nära på att bli lämnad på kaj av Hurtigruten några gånger, men under resa funkade allt bra.


Snabbåten från Tromsö, som gör resan på 1 timme och 15 minuter, medan det tar nästan 3 timmar för Hurtigruten.


Bron som sammankopplar Finnsnes med ön Senja.




In i Straumsfjorden med bl.a. 1047 meter höga Kelmmartindan till höger i bild.


Det mysigaste stället ombord är observationsloungen i fören som sträcker sig över två däck.








Fjord bar


Biblioteket






Utedäcket på däck 6 är perfekt för den som vill kunna njuta av utsikten från alla olika vinklar. Dessutom hade vi endast 10 meter från vår hytt ut till detta däck, kan det bli bättre?


På ingång till Tromsö.


Solen försvinner bakom Middagstinden (1103 m.ö.h.).


I Tromsö ligger nordgående Hurtigruten inne i cirka 4 timmar, vilket ger gott om tid att utforska staden (eller äta en middag, vilket vi gjorde).




Utsikten från Tromsöbrua.


Ishavskatedralen byggd 1965.


Strax efter avgång från Tromsö var vi ute på däck och spanade norrsken, när det snabbt susade förbi et grönt sken, hann knappt få upp kameran på stativet och än mindre ställa in inställningarna i kameran, därför inte det bästa resultatet. Men jag skulle få fler chanser.


Snabbåten Trollfjord. ;)


Under kvällen anlöpte vi Skjervöy, en gammal handelsplats från 1662.


Nästa morgon tog jag ett välbehövligt dopp innan frukost. Svårt att slita sig från bubbelpoolen och stå halvnaken på däck med en piskande vind mot sig.


Möte med Richard With i Havöysund. Hon har i skrivande stund precis kommit tillbaka i trafik efter en stor uppgradering med helt ny inredning.


När hon hade lagt ut kunde vi lägga till en halvtimme sena.


Lossning och lastning på gång.


I och med att vi har kommit in i Finnmarken är inte kustbergen lika höga som söderut. På bilden syns Sukkertoppen med sin 382 meter.


Så seglar vi in i Mageröysundet. Landskapet i Finnmarken är så vackert, älskar dessa kala bergsryggar.






Svårt att ha bättre utsikt när man badar? Förvånande att jag lyckades ta en bild utan människor i jacuzzin. Vanligtvis var de ockuperade från morgon till kväll. 




Hyttkorridorerna skulle inte skada av att få lite mer färg.


N2-hytt


Ankomst till Honningsvåg, mitt favoritstopp under denna resa.


Förutom fiske är den största inkomstkällan i Honningsvåg utan tvekan turismen. Om somrarna kommer det många kryssningsfartyg hit, där passagerarna bussas upp till Nordkapp.


Även så här års åkte merparten av passagerna på utflykt till Nordkapp för 1590 NOK. Själv har jag varit i Honningsvåg flera gånger, men aldrig åkt upp till Nordkapp och med det priset var jag inte sugen på det denna gång heller. 




Istället tog en vi en vandring upp på Storefjell precis ovanför staden.


En havsörn flög förbi precis framför Trollfjord. Jag blev visst lite exalterad och därför ber jag om ursäkt för att bilden är lite otydlig.


Snö och blå himmel det är livet!


Vi orkade inte masa oss upp hela vägen upp på det 300 meter höga fjället. Expeditionsteamet på Trollfjord hade en grupp med sig på vandring hit upp samma dag. Trevligt att de satsar på annorlunda utflykter, men seriöst har i vart fall inte jag någon lust att betala 500 kr för en vandring på 2 timmar.




Nästa gång Trollfjord kom upp hit (11 dagar senare) var det polarnatt och solen kom aldrig upp över horisonten.


Utanför a la carten.


Cafeterian hade ett stort utbud av varma rätter för de som inte ville äta i restaurangen. 




Själv tog jag en tallrik med musslor. Verkligen gott, det enda negativa var väl de bleka pommes fritsen, å andra sidan var de inte det viktiga i denna rätt. 


Denna kväll hade vi mer tur med norrskenet och det var riktigt mysigt att kunna njuta av detta skådespel i närmare en timme.


Efter utrop i högtalarsystem samlades de flesta av passagerarna ute på däck.






Möte med Nordnorge utanför Berlevåg.




Nästa morgon i Kirkenes var det blandat med ryska och norska fartyg.


En titt in i en av Trollfjords sviter som höll på att städas. Jag skulle kunna tänka mig att bo här i 11 dagar.


Utsikten från toaletten kan man inte klaga på.


Tack för denna resa Trollfjord. Som alltid är jag väldigt nöjd med min resa med Hurtigruten. Besättningen är mycket trevliga och servicen är god. Jämfört med andra fartyg hos Hurtigruten känns Trollfjord betydligt luftigare. De stora utrymmena gör att hon aldrig känns trång (förutom i restaurangen under rusning). Av de moderna fartygen hos Hurtigruten är nog Trollfjord min favorit, med sin gemytliga inredning. År 2021 kommer hon tas ur den reguljära trafiken mellan Bergen och Kirkenes, då det nya anbudet börjar gälla. Trollfjord kommer då istället att sättas in på kryssnings-/expeditionsresor en roll som kommer att passa henne utmärkt. Det enda tråkiga är att de kvarvarande 90-tals fartygen på den egentliga Hurtigruten är ganska lika (efter de senaste ombyggnaderna) och därför blir det inte lika mycket variation, som tur är ska även Vesterålen stanna och hon har ju än så länge ett helt annat stuk. En sak är säker detta var inte min sista resa med Hurtigruten. 


Hem flög vi med Norwegian via Oslo som skötte sig galant.

Grattis ni har lyckats komma igenom 104 bilder! Förhoppningsvis har ni även tyckt att några varit sevärda.
/Kim Viktor

P.s. bjuder även på liten bonus i form av en film redigerad av kevpa.
https://youtu.be/YUX_rzzYw30

11
Reseberättelser / SV: Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 10 december 2018, 19:11:54  »
Trevligt värre! :)

12
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 10 december 2018, 19:09:29  »
Äntligen är väntan över. TT-line har beställt ett fartyg från Kina med leverans 2022. Kapaciteten är på 800 passagerare och över 200 trailers.

https://www.ttline.com/sv/passagerare/tt-line/pressrum/pressreleaser/tt-lines-nya-green-ship/

13
Färjor / SV: Ystad hamn byggs ut
« skrivet: 06 december 2018, 22:43:07  »
Den rödgröna budgeten i Ystad gick igenom, vilket innebär att hamnbygget kan starta nästa år. :) Nu gäller det bara att Polferries får fart på byggandet av sina nya färjor. ;)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/klart-det-blir-hamninvestering-i-ystad

14
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 26 november 2018, 21:23:53  »
Och åter igen ett trevligt bra reportage från Kim. :)

Men är det inte lite för stora passagerarutrymmen på Nova Star? Risken är ju att det blir väldigt dött ombord!

//R
Tack, jo det var dött. ;)

Tack för ett nytt trevligt reportage.
Tänker lite som Robert. Varför finns det så mycket stolar och så lite folk ombord?
Kanske en färja typ TTs färjor hade varit mer optimal?

/ Marre
Ja fast frågan är om de kan fylla 2000-3000 lastmeter? Nova Star går på samma dagar som Stenas Vikingland, som tar betydligt mer frakt än Nova Star.

Rappotage med Kim's altid høje standard. ;D Tak
Må sige at maden ser virkelig appetitlig og lækker ud, og så til den pris :o. Også en virkelig fin kahyt.
Tack! Appropå på vad du skrev i ditt egna reportage, så finns det nog fler färjor du har åkt som inte jag har testat. ;) Jag har t.ex. aldrig åkt Superspeed eller Colors Kielsystrar (av någon märklig anledning ;) ).

Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D
Haha ska komma ihåg det. ;)

Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Hvilken mer än POLONIA?
Beror på vad man har för smak, finns ju många polska chaufförer på t.ex. Kopernik, hehe. ;)

Tack för reportaget !

Nova Star ser ju helt klart ut att vara ett bra alternativ när man skall på bilsemester. Men jag ser att man också säljer kryssningar på ett annat sätt än tidigare. Dvs till priser som faktiskt är konkurrenskraftiga jämfört med priserna till Finland och Baltikum.

Frågan är om det är något man tänker att satsa på och om hytterna i så fall räcker för en sådan verksamhet?
Under den här resan var vi ett tiotal svenska kryssningsgäster, trots att det var allhelgonahelgen. Men visst 650 kr för en hytt för personer med frukostar till alla, är ett väldigt bra pris. :)

Tack för fint reportage! Roligt att du tar med lite lastfartyg också!
Kul att det uppskattas. :)


15
Reseberättelser / SV: Med Norrøna til Færøerne
« skrivet: 23 november 2018, 10:10:58  »
Härligt reportage!
Norröna ligger högt upp på min önskelista. :)

Sidor: [1] 2 3 ... 26