Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Kryssningsfartyg / 60-talist till skrot
« skrivet: 25 maj 2018, 10:51:44  »
Aegean Queen (ex. Starward, Bolero, Orient Queen, Louis Aura) rapporteras ha sålts till skrot och kommer snart att bege sig mot Alang.


2
Färjor / Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 17:52:54  »
Unity Line planerar för upp till fyra nybyggda LNG-färjor kommande år. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDYfnBMhoZc

3
Kryssningsfartyg / Utsläppsfri trafik i norska fjordar
« skrivet: 17 maj 2018, 13:59:33  »
Stortinget röstade för ett par veckor sedan genom en motion där de kryssningsfartyg och färjor som besöker världsarvsfjordarna (Geirangerfjorden och Nærøyfjorden) ska vara helt utsläppsfria senast 2026.

Redan i år har det börjat införas begränsningar för hur många kryssningsfartyg som får besöka Geiranger samtidigt.

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/historisk-vedtak-om-utslippsfrie-fjorder

4
Kryssningsfartyg / Besök ombord på MSC Preziosa
« skrivet: 16 maj 2018, 20:27:24  »
Förra veckan bjöd MSC Cruises in sina trogna gäster (eller rättare sagt facebookföljare) till en visning på MSC Preziosa, som gör sin första säsong i Östersjön.


MSC Preziosa hade tidigare under morgonen kommit till Frihamnen. Det var första gången hon kom hela vägen till Stockholm. Hon skulle ha anlöpt huvudstaden även den 1 maj, men eftersom det inte får blåsa mer än 8 m/s när hon ska ta lots vid Tjärven, så fick de denna dag istället gå till Nynäshamn.


Besöket började med en presentation av MSC Cruises i Safari lounge. På denna bild råkade även de två trevliga killarna som driver fartygspodden komma med.


Safari lounge


MSC är duktiga med interiören, med många färger och mönster, utan att det blir för mycket.


Det var endast hytt som var obebodd denna resa, en balkonghytt. Rymlig hytt med bra planering och lagom mycket/starka färger. Här skulle jag utan tvekan kunna tänka mig spendera en vecka eller två.




På väg in till Aurea Spa.


Spabar och lite försäljning av träningskläder e.t.c.


Ett av massagerummen, synd att jag inte kunde stanna längre. ;)


Även om man är på kryssning är det viktigt att träna, frågan är bara när man ska ha tid att göra det...


Ombord finns det tre stycken poolområden varav ett är skjutbart glastak. Trots att det var närmare 25 grader så var taket stängt, sydeuropéerna är nog en aningen mer kräsna när det gäller värmen.




Huvudpoolen, aqua park.


Ser väl ut som på de flesta kryssningsfartygen, inget anmärkningsvärt.


Stiliga trapphus.


Det är just såna här konstdetaljer som ger en lyxigare känsla.


La Locanda, en italiensk båt måste såklart ha en pizzeria. Eftersom detta är en specialrestaurang tillkommer ett pris på cirka 7 Euro för pizza med dricka. De serverar även en del Tapas som ingår i kryssningspriset.   




Italienska kedjan Eataly har öppnat restaurang på de nyaste MSC-fartygen. Här har de både gourmetrestaurang, pizza och steakhouse. Detta är en specialrestaurang med a l carte. Priset för en huvudrätt ligger på runt 15-25 Euro.


I atriumet har de inte sparat in, glashissar och trappor där varje steg kostade flera tusen Euro.


Green Sax Jazz bar, bara namnet får en att gå i gång. ;)




El Dorado Piano Bar


Trappan ner till casinot.


Casinot var verkligen enormt, det största som jag har sett på ett europeiskt kryssningsfartyg? Helt klart i klass med de amerikanska kryssningsfartygen.
 

Platinum Theatre är också väldigt stort och spänner över tre däck. En klar fördel med de mindre kryssningsfartygen är att det oftast är servering även i showloungerna. Här däremot är det logistiskt omöjligt.




Medelhavskänsla i Phoenician Plaza.


Åter i det häftiga atriumet, ger helt klart en wow-känsla.


Visningen avslutades med en lunch i en av de två huvudrestaurangerna, Golden Lobster. Restaurangen sträcker sig över 2 däck och har plats för över 1000 personen i en sittning.


Det fanns både buffé och a la carte med samma rätter. Eftersom jag var hungrig tog jag buffé och det smakade bra, men inget över förväntan.

Jag ska passa på att tacka MSC för visningen. Detta var det största kryssningsfartyget jag någonsin har varit på. Även om det är ett imponerade fartyg med snygg inredning, så måste jag erkänna att det skrämmer mig lite att vara ombord med 4000 andra passagerare. Rent generellt kan jag säga att närheten till havet saknas i många av de allmänna utrymmena, som känns instängda. Sedan har man heller ingen möjlighet att få vy föröver om man inte bor i svit och har tillgång till den speciella avdelningen yacht club. Däremot lockar det med att dra i väg på en kryssning med MSC, helst något av fartygen i Musica-klassen som känns lite mer intima.

/Kim Viktor

5
Färjor / Finnclipper lämnar snart Östersjön
« skrivet: 01 maj 2018, 21:33:13  »
Denna vecka är den sista för Finnclipper i trafik mellan Kapellskär och Nådendal. Nästa vecka ersätts hon av Finnswan (som kommer gå in på kvällsavgången från Kapellskär). Jag tog några bilder på hennes avgång från Kapellskär igår.









En kortare film finns att se på: https://sjofartsbloggarna.com/2018/05/01/kapellskar-2/


6
Färjor / Böter till Color Line för svavelutsläpp
« skrivet: 14 mars 2018, 12:31:44  »
Color Line har fått böter på 600 000 kr för att ha brutit mot svavelreglerna. Det är Color Magic som anmälts bryta mot reglerna vid mätning vid Stora Bältbron.

https://sysla.no/maritim/rekordstor-bot-til-color-line/

7
Färjor / Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 09 mars 2018, 21:45:26  »
Hej!
Jag har gjort en liten jämförelse mellan Victoria I och Romantika. Två av mina favoriter bland Tallinks fartyg. :)

https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/

8
Färjor / DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:13:29  »
Spännande dag detta. ;) DFDS har beställt två ropax-färjor från Kina avsedda till Östersjötrafiken. Kapaciteten blir 4500 längdmeter och 600 passagerare.

https://globenewswire.com/news-release/2018/02/12/1339077/0/en/BALTIC-ROUTES-TO-BE-STRENGTHENED-BY-INVESTMENT-IN-TWO-NEW-SHIPS.html

9
Färjor / TT-line nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 12:09:18  »
TT-line har skrivit en avsiktsförklaring angående två nybyggen. 

https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx

10
Reseberättelser / Gabriella till Åbo
« skrivet: 04 februari 2018, 22:32:47  »

Gabriella har under januarimånad ersatt Viking Grace och Amorella mellan Stockholm och Åbo. Jag har själv inte åkt Viking Line sedan februari 2017 och fick en smärre chock när jag kom till terminalen.


För först gången i mitt liv tog jag denna resa en C-hytt och det var absolut inte lika hemskt som jag hade trott. Förutom bogpropellrarna var det riktigt lugnt här nere.


Jag och en annan båtolog valde att äta i grillen, vilket visade sig vara ett utmärkt val. God mat och finfin service.


Kvällen fortsatte i trendiga Club mar, där ett bra bulgariskt band spelade. För att vara fredagskväll, att Cinderella denna kväll var fullbokad och att Gabriella var den enda kvällsbåten till Åbo var det förvånansvärt lugnt ombord.


I upstairs pub var det karaoke som gällde. Detta utrymme fungerar fint som en pub, synd bara att de har gjort hela balkongen till rökområde.




Klassisk Vikingkorridor.


Caféet stängdes relativt tidigt och faktum var att det inte fanns något ställe ombord som hade öppet för nattmat.


Det negativa med att endast ha restauranger i arkaden är att det snabbt blir dött rätt så tidigt på kvällen, helt klart ett annat drag när både tapas och puben låg här.




Vinbaren hade öppet, men var inte så välbesökt.




Bistroteket som serverar alla havets läckerheter, måste verkligen testa denna restaurang en dag. Men jag har märkt att den är långtifrån lika populär som grillen (där det under vissa tider var kö för att få bord).




Nästa morgon i Åbo tömdes båten på passagerare, innan en stor ström med dagskryssare kom ombord.


Den "roliga" arkaden.... Här får man nog säga att de har lyckas göra den lite mer gemytlig på Isabelle.


No name som serverar avsmakningsmenyer är ett annat måste för mig att prova.


Under liggetiden i Åbo var vi ensamma i buffén, men vi fick ändå inte sätta oss var vi ville, för allt var reserverat för de dagskryssare som skulle komma ombord.




Lugnt i skärgården, taget från det bästa stället ombord på Gabriella, däcket under bryggan.






Finnclipper kommer snart bli ersatt av Finnswan (ex. Nordlink) som kommer bidra till en stor kapacitetsökning för rutten mellan Kapellskär och Nådendal.


Galaxy ersätter för tillfället Baltic Princess som är på ett längre varvsbesök i Polen. Under denna tid går hon in till Långnäs istället för Mariehamn.


Kobba Klintar


Viking Grace på ingående från Stockholm med två andra vänner ombord som skulle möta upp mig.


Antalet dagskryssare som skulle tillbaka till Åbo var riktigt många så det tog ett tag att få ombord alla på Grace. Lugnare var det med dagskryssare som skulle tillbaka till Stockholm med Gabriella.


Club mar


En bra ska med at bo på däck 2 är all motion man får i trapporna. ;)


Rosella tuffar på genom ytterskärgården.






Resten av resan tillbringades i Club mar, där det var fullt drag.

Sammanfattningsvis är Gabriella en av mina favoriter bland Viking Lines färjor. Däremot fungerar hon inte riktigt lika bra som Amorella som dagbåt, främst beroende på den lilla cafeterian (dit det tidvis var långa köer) och som inte heller serverar någon varmmat. Det måste finnas ett alternativ för reguljärresenärerna att få i sig någon billigare mat utan att behöva gå till den relativt dyra grillen. Annars är Gabriella riktigt fräsch och den senaste ombyggnaden (som nu var för två år sedan) tyckte jag blev riktigt lyckad.

11
Övrig sjöfart / Horsstensleden
« skrivet: 02 februari 2018, 12:24:58  »
Jag hade för mig att vi hade en tråd om den "nya" leden, men kan inte hitta något.

I vart fall vill Värmdö kommun inrätta ett naturreservat ute vid Horssten för att kunna förhindra att leden byggs.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6870897

12
Färjor / Jonathan Swift såld
« skrivet: 30 januari 2018, 10:18:27  »
Jonathan Swift har sålt till Balearia, leverans i april. Hon kommer att ersättas av Westpac Express på irländska sjön.

http://otp.investis.com/clients/uk/icg1/rns/regulatory-story.aspx?cid=500&newsid=971844

13
Reseberättelser / Dagskryssning på norskt vis
« skrivet: 22 januari 2018, 21:50:40  »

Jag har undre en längre tid velat prova färjorna mellan Strömstad och Sandefjord, särskilt klassiska Bohus som inom några år kommer att bli ersatt. Den 27 december tog jag och en vän 06.07-tåget mot Göteborg.


Vi hade cirka en timmes paus i Göteborg innan vi skulle fortsätta, så vi gick ner till hamnen och spanade in Stenafärjorna. Stackars Stena Carisma ligger fortfarande sysslolös....


Göta kanalbåtarna får en välförtjänt paus efter en hektisk sommarsäsong.


Efter ytterligare 3 timmar på tåg kom vi fram till Strömstad lagom till Color Vikings avgång.


Natten tillbringades på vandrarhem Roddaren, som så här i lågsäsong fungerade både som vandrarhem och flyktingboende. Dagen efter möttes vi av regn och gråväder. Bohus skulle vi åka med på 10-turen från Strömstad. 


Trots att vi inte var många som skulle checka in, tog det sin tid eftersom endast en disk var öppen.


Det första som man möts av vid ombordstigning är den gemytliga cafeterian.


Svenner bar i aktern på däck 5, används främst som sittlounge bland passagerarna.


Med sina 320 sittplatser, är det här det enda stället (utöver ett par vilstolar) som man kan sitta om man inte äter i cafeterian eller buffén.


Längst till höger i bild finns lekrummet, kanske en udda placering att ha det mitt i en bar. En vuxen man uppskattade det däremot och gick och la sig bland kuddarna i lekrummet. ;)


Nostalgi från förra ägaren Scandi Line.


Tid att lämna Bohuslän skärgård och svenskt vatten bakom oss.


Möte med linjens helt klart trevligast fartyg Oslofjord, personligen förstår jag inte varför väljer att åka Color Line när Fjord Lines finns. Kanske blir ändring på det i framtiden när Fjord Line ska sätta in en andra färja.


Mitt ute på Oslofjorden blev det möte med rederikollegan.


Både Color Viking och Bohus kommer att bytas ut 2020 när Color Lines nya hybridfärja kommer.


Vädret var minst sagt omväxlande med både sol och snöbyar.


Ett av de två utrymmena med vilstolar. 


Informationen


Hmm kan detta var en shoppinglinje? ;)


Vi möttes av ett Sandefjord med ett par plusgrader och snöslask....


Eftersom solljuset var obefintligt kan vi lika gärna köra bilderna i svartvitt.




Copyright faktaomfartyg....


Ett 30-tal passagerare lämnade fartyget via landgången.


I Sandefjord möttes vi av en välbekant syn nämligen Airi El, som gjorde tester i Stockholm förra året och gör nu samma sak i Norge. Det är världens snabbaste elfärja, som har en maxfart på 30 knop och kan vid den farten köra i 30 minuter innan nästa laddning. Laddningstiden ligger på korta 15-20 minuter.


Bohus byggdes som Sessan Linjens Prinsessan Desirée 1971. Sedan 1994 har hon gått mellan Strömstad och Sandefjord.




Sandefjord blev stad 1845 och har idag 42 000 invånare.


Fjord Lines Oslofjord på ingående till hamnen.


Oasis Garden café på däck 3 med plats för 314 personer.


Trappan till höger leder ner till landgången.




Commander buffet, fick en smärre chock när jag klev in här, vilken läcker inredning! Och det ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild.


Vi åt en lunchbuffé för 255 NOK och den hade verkligen allt man kunde önska. Själv hade jag svårt att lämna denna underbara skaldjursdisk! Vi har tidigare åkt Stavangerfjord och vi var då minst lika nöjd med buffén, så sammantaget erbjuder Fjord Lines den bästa buffén bland de nordiska färjorna.


Trots att bara en bråkdel av restaurangen användes, så skulle de envisas med att sätta flera sällskap vid samma bord.






Svårt att förstå att färjan är byggd 1993, men hon genomgick en fullständig ombyggnad i Finland för 4 år sedan.

[/img]
Uppe på däck 5 fanns "Bungalow lounge", ett lugnare område ombord. Men det tjänar man ju lugnt inte pengar på.... Därför har däck 5 nu i januari byggts om med en ny 600 kvadratmeter stor butik. Sedan tidigare består hela däck 4 av en 12000 kvadratmeter stor tax free. Som sagt det råder ingen tvivel på att detta är en shoppinglinje.


Så här i lågsäsong fanns det ändå gott med platser ombord, jag kan tänka mig att det blir värre under sommaren. Men i och med att detta område försvinner så kommer folk som inte köper mat i cafeterian eller äter buffé att behöva sitta i den stora baren i aktern. 








Baren Fjord Lounge.






Sammantaget måste jag säga att denna färja bjuder på allt som behövs på en dagfärja och mer därtill. Det är helt enkelt en av de trevligare färjorna jag har åkt på senare år. (och det är ju ett par ;)


Avstigning för gående skedde via landgång, men man var först tvungen att korsa bildäcket. 


Tack för denna resa Oslofjord vi syns garanterat igen.


Efter ytterligare en natt på vandrarhemmet vaknade vi tidigt följande morgon för att hinna äta frukost och städa rummet innan vi skulle med kosterbåten 8.45.


Lugnt ombord på fredagsmorgonen.


Vi gick av vid Långegärde på norra delen av Sydkoster.


Vi tänkte promenera ner till södra delen av ön, men gick fel och kom till Ekenäs på östra sidan istället.


Uppe på Valfjäll för att beskåda utsikten.


Solen gjorde sitt yttersta för att pressa sig igen de tunga molnen.


Kosters kyrka invigd 1939.


Nere på västra sidan blev jag sugen på skumbad. ;)


Mellan Syd- och Nordkoster går en linfärja, så här vintertid är den endast till för öbefolkningen som får köra den själva.


Kostersundet


Tre timmar efter att vi steg iland var vi åter vid Långegärde brygga där Kostervåg hämtade upp oss.


Kostervåg är byggd 2000 i Norge och är den enda av Koster Marins båtar som är beställd av dem.






Dessa färjor blir man aldrig av med...








Sedan var det dags att åter bege sig mot huvudstaden, först med detta tåg till Göteborg.


Från Göteborg blev det Gröna tåget.


Vi hade tur och fick sittplats i en så kallad "B5-vagn" från 60-talet, mycket mysigt! 3,5 timme var detta spännande äventyr till ända.

Tack för att ni har följt med!
/Kim Viktor

14
Färjor / Ny linje över Biscayabukten
« skrivet: 16 januari 2018, 19:05:25  »
Brittany ferries kommer i vår att starta en ny linje mellan Cork på Irland och Santander i Spanien. Linjen blir den första färjetrafiken mellan de två länderna.

https://brittanyferriesnewsroom.com/brittany-ferries-celebrates-40th-anniversary-with-launch-of-new-direct-ireland-to-spain-route-in-2018/

15
P&O Ferries ska vara intresserade av att inleda diskussioner med den skotska regeringen om en ny färjelinje till Skandinavien.

https://www.edinburghnews.scotsman.com/news/transport/p-o-willing-to-consider-new-ferry-routes-from-scotland-to-scandinavia-1-4653097

Sidor: [1] 2 3 ... 5