Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 25
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: Idag kl. 09:36:11 »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

2
Reseberättelser / En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 13:21:20  »
Rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har funnits i 16 år. Linjen öppnades i slutet av augusti 2002 med färjan Fellow. Hösten 2012 har tog Stena Line över rutten och har sedan dess dubblat både kapacitet och antal avgångar.


Incheckningen för gående sker i denna lucka. Alla måste vara incheckade två timmar innan avgång, oavsett om man har fordon eller ej. Jag reste tillsammans med en annan båtolog, Niklas Fridéen, en riktig nördresa helt enkelt!


Som tur var behövde vi bara vänta 15 minuter innan vi släpptes ombord. Person från terminalen följde med oss en bit, men lämnade oss när vi gick ombord på Stena Flavia tillsammans med backande långtradare.


Lastkapaciteten på dessa systrar ligger på runt 2200 lastmetrar. Kan tyckas vara mycket, men kommer nog vara rätt så lite inom några år, då många av de nya ropax som har beställts för Östersjön ligger på närmare den dubbla kapaciteten. 


För att komma till de allmänna utrymmena är man tvungen att traska igenom "sjukhuskorridoren".


Tackar....


Sist jag åkte med systern var man tvungen att hämta en riktig nyckel i receptionen, men även dessa båtar moderniseras och man får nu en hyttnyckel när man checkar in (dock inte samma kort som boardingkortet). Hytten får anses vara rymlig och ha allt som behövs för en tiotimmarsresa.


Lekrummet ekade tomt denna resa.


För de som inte vill betala någon tusenlapp för en hytt, kan man välja en vilstol.




Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)


Flavia har två restauranger, dels den ordinarie där det serveras mat i buffékoncept, men även en pizzeria som serverar några a la carte-rätter. Själva valde vi att köpa mat iland och äta i hytten, inget gott betyg för Stena. ;)


Baren, med den enda underhållningen som är i form av Tv med sport.


Receptionen ombord är öppen vid ankomst och avgång.


Dessutom finns en mycket liten shop, där det tidvis var sån kö, så att en vakt stod vid ingången och släppte in 4 personer i taget. Märkligt att man inte har valt att förstora butiken, med tanke på hur mycket döutrymme som finns här.






Det är inte mycket som tyder på att fartyget tillhöra Stena i inredningen, förutom mattorna i hyttkorridorerna.


Det blev några timmars sömn, innan jag blev väckt av ett glatt utrop klockan 4.30 att frukosten nu hade börjats servera.


Vid ankomst till Ventspils åker man på floden Venta i ungefär en halvtimme innan ankomst.


Huvudrestaurangen


Inte heller vid ankomst fick vi någon eskort, utan det var bara att gå mitt bland all trafik.




Ventspils är känd för sina pryda kor som står utställda på gatorna.


Försenad med runt 1,5 timme kom Stena Nordica in till Ventspils, även hon gick på fredagskvällen från Nynäshamn. Hon ersatte under några veckor Scottish Viking, som befann sig på varv i Polen. 


Stena Nordica har precis börjat trafikera Karlskrona-Gdynia, vilket hon även gjorde mellan 2004-2008. I samband med flytten till Polentrafiken gick hon från engelsk flagg till Bahamas.


Ett inte alltför vanligt möte.


Häftigt att det är möjligt att komma så nära fartyget för allmänheten. Detta är ju långt ifrån möjligt i de flesta svenska hamnar.


Så har vi checkat in till nästa fartyg. Incheckningen i Ventspils kan ta längre tid, då alla är tvungna (oavsett om man reser med fordon eller ej) att checka in inne i terminalen.


En hel del gods skulle med även på dagsturen.


På Nordica hade de inte kommit lika långt i utvecklingen och alla var tvungna att återigen checka in i receptionen och hämta hyttnycklar.


Hytten får nog anses vara spartansk.


Trapphusen mellan däck 4 och 5, är synnerligen intressanta, med tre smala trappor midskepps, en på babordssida, en på styrbordssida och en i mitten.


Ombord finns det en Metropolitanrestaurang för "vanliga" passagerare. Denna användes inte på denna resa. Inredningen visar att fartyget även har gått rätt så mycket på Irländska sjön.




All mat serverades i chaufförsrestaurangen. 




Efter att ha varit uppe i 4 timmar började vi bli hungriga. Rätt så bra frukost för 60 kr.


Den lounge som har funnits på däck 4 tidigare har gjorts om till en vilstolssalong, vilket troligtvis är mer nödvändigt att ha i  trafiken på Östersjön (inte för att jag skulle vilja ha en vilstol på resan mellan Liepaja-Travemünde som tar drygt 26 timmar).


En timme sena lämnade vi Ventspils.


Utedäcken på Stena Nordica är mycket bra.


Tack för denna gång Flavia. Inget fel med Flavia, men man saknar kontakten med havet ombord. I restaurangen har man fin havsutsikt, men den är bara öppen under några timmar varje resa.


Det skulle nog inte skada att ge lite färg på bulkfartyget New Explorers skrov.




Det friskade i ute tills havs.


Oljeprodukter och kol är de största fraktkomponenterna i hamnen.


Vi drog ner på farten och gick i runt 13 knop hela vägen till Nynäshamn.


Hyttnyckeln


Baren i fören är mitt favoritställe ombord. På denna resa var det oerhört här. Denna rutt har ju flest chaufförer som sover under resorna.




Baren var även det enda som var öppet under hela resan.




Receptionen


Inte helt oväntat blev ankomsten försenad med två timmar.




Middagen var intressant. Jag har inte en susning om vad jag åt, men det smakade bra.


Den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg, som ska komplettera de stora färjorna M/S Visby och M/S Gotland, beräknas nu komma i slutet av detta år. 


På Nordica fick vi eskort ner till bildäck och fick kliva av innan alla fordon.




Stena Nordica är helt klart av mina favoriter i Stenas flotta, inte så stort fartyg, men hon är mysig och har trevlig besättning. Jag tror att Stena Nordica kommer att göra bra ifrån sig i Polentrafiken tills eventuella nybyggen kommer i början 20-talet.

Som bonus blir det en liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/H-upPQ1asMo

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor

3
Färjor / Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 05 oktober 2018, 22:25:57  »
Grimaldi planerar nya ropax-färjor för trafik i Östersjön. Fartygen kommer att vara betydligt större än dagens Star-klass.

https://www.shippax.com/en/news/grimaldi-group-prepares-totally-new-ro-pax-class.aspx (betal)

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 15:33:20  »
Åkte en halvfull Amorella i helgen, ska bli intressant hur de ska fylla 300 hytter till med nybygget.... (i högsäsong lär det behövas.)

5
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 01 oktober 2018, 22:41:24  »
Fantastiska bilder från en underbar resa! Tack!
Tusen tack!

Fina bilder och ett intressant inlägg.
 
Just nu är Nordstjernen på väg mellan Svendborg och Lübeck. Är det någon som vet om hon är på en särskild kryssning?
Tack, hon kör några kryssningar för den tyska marknaden nu innan hon läggs upp för vintern.


wow säger jag bara min blir mållös av dessa vackra bilder/TT
Tack så hjärtligt!

6
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 28 september 2018, 22:30:16  »

En titt in på bryggan, innan vi lämnade nattens ankarplats.


Prinsendam hade passerat oss på morgonen och la sig utanför Monacoglaciären. De beskådade endast glaciären från sjösidan och gjorde ingen landstigning.


En viss storleksskillnad, även om vinkeln gör att Nordstjernen ser större ut än vad hon är.


Vi gjorde en landstigning vid "Texas bar", en stuga byggd för djurfångare på 1920-talet. Tillsammans i ett lämmeltåget tog vi oss igenom riktiga fjällandskap.


På Svalbard finns det endast 164 olika växtarter dokumenterade. En av de mer vanliga blommorna är den vackra purpurbräckan.


Mitt bland all intressant guidning, gällde det att inte glömma bort att bara njuta av detta magnifika landskap.


Vår franska guide var en fena på rita och gjorde fina illustrationer över vad vi hade observerat. Om jag hade ritat hade det nog varit oklart om det var en säl eller en isbjörn som hade observerats. ;) 


Vid lunchtid tog vi en sväng förbi Monacoglaciären.


Glaciären är uppkallad efter fursten Albert I av Monaco som ledde många expeditioner till Svalbard i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.


Utanför glaciären låg denna storsäl, men verkade inte bry sig mycket om att 100 personer stod och fotade den.




Vi fortsatte vår resa genom den 30 km långa Liefdefjorden.


Dagens andra landstigning ägde rum i Bockfjord. Geologin runt denna fjord är unik, med bl.a. Svalbards senast aktiva vulkan (Sverrefjell). 


Dags att kasta loss...


I dagsprogrammet stod det att vi skulle besöka några varma källor. Entusiastiska kom vi fram till Jotunkällorna, som visade sig endast vara stora nog för ett fotbad (vilket inte heller var tillåtet). När det visade sig att källorna bara var 15 grader varma, var vi inte längre så besvikna över att det inte blev något bad. För min egen del hade 15 grader gjorde susen, eftersom jag inte hade tinat upp från gårdagens dopp i det tre gradiga vattnet. ;)   


Det märktes att bergarten var en annan här, då bergsryggarna kläddes i en mörkrödfärg.




Trapphusen ombord är vacker utsmyckta.


Middagen denna dag var helt i min smak. Med anka och morotspuré till förrätt samt fjällröding till varmrätt. Wow helt enkelt, en av de bästa trerätters jag har ätit på ett fartyg. 


När vi passerade 80 breddgraden bjöds det på champagne (eller juice för mig).


Bevis....


Ön Moffen är den säkraste platsen att få se valrossar på vid Svalbard. Denna kväll låg det runt 70 djur här, den ena tröttare än den andra. Det är landstigningsförbud på Moffen under somrarna och fartyget får inte kommer närmare än 300 meter.


Denna kväll var helt magisk, med ett i stort sett spegelblankt hav, hur ofta sker det här uppe i Ishavet?


Försökte ta en selfie på fartyget, men jag hade inte tillräckligt lång armar.


Stormfåglarna seglade med i fartvinden från fartyget. 






Klockan närmade sig midnatt och jag gick och la mig för att orka med ännu en äventyrsfylld dag.

Fortsättning följer (sista delen).

Trevlig helg!
/Kim Viktor

7
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 27 september 2018, 09:51:14  »

Hej Kim

I 2020 kommer "Norwegian Escape" (165.000 tons) til Nynäshamn, så håber jeg at du får mulighed for at tage nogle billeder(Lige så fine som dem du tog af "Getaway" i 2017  ;D
Hej, trevligt Escape har en snygg målning i fören. Kul att NCL byter ut sina fartyg i Östersjön så ofta, de senaste tio åren har vi väl haft Jewel, Sun, Getaway och Breakaway här. Nästa år kommer Pearl också.

8
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 22 september 2018, 09:14:27  »
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda Superfasten som blir ersatt inom den
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda superfasten som blir ersatt inom några år är Superfast X, som blir ersatt av den första E-flexern.

9
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 18 september 2018, 11:00:24  »
IHS Fairplay rapporterade igår att ett tillkännagivande från TT Line angående nybyggena kommer att komma om några veckor. Enligt IHS har kontraktet för den första av två ropaxer redan tecknats med Jinling Shipyard. . De får ett 45 000 GT, kapacitet på 4600 lm och 866 passagerare. Nybyggena kommer att ersätta TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN.

https://fairplay.ihs.com/ship-construction/article/4306476/tt-line-contract-for-ropax-newbuilding-likely-to-be-announced-within-‘weeks’ (betalartikel)

10
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2018 - Världens vackraste sjöresa
« skrivet: 14 september 2018, 23:41:36  »
Härligt reportage! En resa med Hurtigruten sitter aldrig fel. Extra roligt att få se bilder på Richard Withs inredning som snart är historia, ser trivsamt ut ombord.

11
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 14 september 2018, 23:30:20  »
God kväll!
Det var ett tag sedan sist, men nu är det dags för den andra delen från Svalbardsresan.


Tidigt nästa morgon fortsatte vi vår resa längs Svalbards nordvästra kust.


Frukosten var internationell med ett traditionellt utbud plus lite skandinaviska produkter som sill och lax. Överlag smakade det bra, men jag saknade omelett och andra rätter man kan få på de riktiga kryssningsfartygen.


Efter frukost gled vi in i Magdalenafjorden. Fjorden är Svalbards mest kända och är total 10 km lång. Fjällen här är mellan 600-700 meter höga.


Den "första" som upptäckte var Magdalenafjorden var William Barents 1596. Under 1600-talet belägrade engelska och nederländska valfångare fjorden. 


Vi ankrade upp utanför Gravneset, här begravdes 130 engelska valfångare.


Den första gruppen får åka iland.


På Svalbard gäller det att det enda man ska lämna ifrån sig är fotavtryck och då gäller det ju att ha rena skor.


Som tredje grupp fick vi i den Skandinaviska grupp åka iland, varje expeditionsbåt hade plats för 8 personer.






Iland väntade en guidad vandring i valfångarnas fotspår. Här fanns rester av "ugnar" där de smälte valspäcket och destillerade det till olja. 


Lite grönska är inte en alltför vanlig syn på Svalbard...




Vissa svenskar (även tre tyskar och en fransyska) trotsade kylan och tog ett dopp i det 3 gradiga vattnet. Jag kände varken fötter eller huvud när jag kom upp.


Efter en del joggande längs stranden var jag återigen varm och kunde röra mig mot båten.




Lunchen var i form av buffé. De kalla rätterna var i stort sett samma till varje lunch, med bl.a. en fantastiskt god rökt torsk. Jag hade inte tackat nej till ännu fler rätter från havet.


Kul att Nordstjernen fortfarande är registrerad i Norge, även om det nu är i det internationella registret NIS och inte I NOR.




Färden fortsatte genom Sørgattet in till Smeerenburgfjorden.


Fjorden är 20 km lång och döpt efter den nederländska valstationen Smeerenburg, som var i bruk på 1600-talet.


Längst in i fjorden ligger Smeerenburgglaciären.


Här skulle vi göra en landstigning. Eftersom vi var tredje grupp iland sist, var vi nästförst denna gång.


Ur denna vinkel ser Nordstjernen ännu smalare ut, än de 12,65 meter bred hon är.


Allvarligt talat så var detta den tråkigaste ilandstigningen under resan. Vi vandrade bara 200 meter och kom inte mycket närmare glaciären.






Glaciären kalvade och varje gång utbrast alla "wow".


Vi fick göra en mycket kort Glaciärvandring på glaciärkanten.


Silver Cloud blev ombyggd förra hösten till ett expeditionsfartyg och kryssar nu i Arktis om somrarna och Antarktis i vintern.


Med plats för 296 passagerare är hon ett av de större expeditionsfartygen kring Svalbard.


Silverseas cruises var tidigare ett privat rederi baserat i Monaco. Men i juni i år köpte Royal Caribbean upp en majoritetsdel i rederiet. På så sätt fick även Royal Caribbean en fot in i lyx- och expeditionsmarknaden.




Vid Amsterdamøya fick vi syn på våra första valrossar. Dessa mäktiga djur, där hanarna väger runt ett ton! En imponerande vikt när man främst lever på musslor.


Vår första trerättersmiddag bestod av kallrökt lax till förrätt, baconinlindad fläsk Loin till huvudrätt och avslutningsvis en vaniljpannacotta. Mycket gott rakt igenom!


Vi tog en liten sväng in i Raudfjorden för att spana efter djur.




En titt in i byssan.


Efter ett högtalarupprop samlades mängder av folk på fördäcket, där jag hade stått tillsammans med min far och spanat hela kvällen.


En av guiderna ombord hade nämligen fått syn på en stor isbjörnshane på halvön Reinsdyrflya. Han gjorde inte många knop denna afton, men lyfte huvudet ett par gånger. Vår kapten försökte komma så nära som möjligt och när vi var ungefär 500 meter från land låg vi stilla i en halvtimme för att beskåda denna skönhet. 


Strax innan midnatt la vi till för ankar på insidan av Reinsdyrflya och här låg vi hela natten, så att alla hade chans att få sova ut utan att behöva störas av något ljud från maskineriet. Efter en fullspäckad dag sov man gott med vetskapen att en isbjörn befann sig endast några kilometrar från oss.


Fortsättning följer....
/Kim Viktor

12
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 14 september 2018, 23:18:25  »
Tack så mycket för alla fina kommentarer, det uppskattas!

Men Kim borde du inte ha passat in med de andra skolungdomarna i försalongen ;).
Jo det var bara språket som var problemet. ;)

Tack Kim för ett informativt och trevligt reportage från fartyg och resmål!

Jämför man bilderna från Nordstjernen med den några år yngre systern Lofoten från ditt tidigare reportage så är frågan om inte Nordstjernen måste klassas som den trevligaste av de båda? Eller vad tycker du som provat båda i verkligheten?

/ Marre


Nordstjernen defenitivt, men Lofoten går bra också. ;) Panoramasalongen på Lofoten är helt klart ett plus, man har inte samma utsikt någonstans på Nordstjernen.

Meget spændende destination du har valgt denne gang Kim. :D

Og hvilket fantastisk skib, det kan jo næsten ikke blive mere maritimt, (Lige som din reportage fra M/S Lofoten) Jeg får sådan lyst til at få tatoveret et "Anker" på min arm, når jeg læser denne Reseberättelse.  ;)

Mange tak
Ja det tycker jag att du ska göra. ;)

13
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 14 september 2018, 18:24:50  »
Tro det eller ej men hon är på väg...

14
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 september 2018, 15:05:05  »
Hej, jag är själv rättså intresserad av var skeppen kommer iland, och funderar på en kryssningsresa snart. Ögnar jag igenom på sidan kryssningar.se ser det ut som när man tittar framåt till 2019 kommer följande skepp komma till Sthlm (datum är lite svävande, jag gjorde inte en exakt kontroll när dom går iland)
Serenade of the Seas 14/5, 21/5, 2/6, 30/6
Explorer of the seas 17/7
Brilliance of the Seas 27/5, 8/6
Costa Magica från maj till juli en del gånger
MSC Poesia 1/5 13/5 24/5 4/6 18/6
Queen Victoria (Cunard) 5/5
Silversea Sprit 5/7
Celebrity har visst 2 skepp som går iland i Nynäshamn och Visby också i juni.
Seabourn 29/6

Detta var dom jag orkade kolla på, fanns en hyfsad översikt när man går igenom på sidan.

Mina favoriter är definitivt Seabourn och Cunard, skeppen ser riktigt ståtliga ut. Men jag har aldrig testat att gå ombord på någon av dem, är det vanligt att man får?

Mvh Malena
Hej, prenumerera på www.globetrotter.se nyhetsbrev så får du inbjudan till besök i april/maj.

15
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 september 2018, 15:03:32  »


Fin bild Kim! Vad är skälet till att man testar Kappelskär? Torde vara storleksbegränsningen men det uppgavs inte vad jag såg i artikeln.
Vad finns det att se i Kappelskär (förutom skärgård då)? Går det bussar in till city?

Tack. De körde 80 bussar ner till Stockholm. Det nuvarande riktvärdet för att gå i Furusundsleden är max 160 000 brt. I Nynäshamn låg redan Regal Princess.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Lotsning/Lotsomraden/Lotsomrade-Stockholm/Riktvarden--restriktioner/Farledsbegransningar/Stockholm/Riktvarden-Fartyg-ej-tankfartyg-Stockholm/

Sidor: [1] 2 3 ... 25