Carnival Legend Söderhavet
« skrivet: 14 januari 2018, 10:19:32 »
Spanar in om intresse finns för lite udda kryssningar. Jag och min fru har rest jorden runt i 3 år och har cirka 200 sjödagar av dessa på större kryssningsfartyg. Allt ifrån Carnival, Celebrity, Royal, Princess, P&O och Costa. Transpacific båda hållen, Karibien, Medelhavet och Europa till Brasilien. Har följt forumet under några år och om det finns intresse kan jag lägga in bilder från dessa kryssningar. Jag testar intresse med vår första längre kryssning.

Den gick ifrån Sydney ut till Nya Kaledonien (Frankrike) och Vanuatu. På Vanuatu åkte vi bland annat till Mystery Island, en ö som ingen bor på. Lokalinvånarna har en tro att det spökar där, så de åker enbart dit för att sälja lokala varor när fartygen ligger till.

Sydney innan avång

Helt ok utsikt!

Inredningen var minst sagt... skrikig. Tänk Las Vegas, men komprimerat!

Maten var faktiskt väldigt bra. Har läst en del negativa kommentarer angående Carnival och maten. Man gick aldrig hungrig och maten höll faktiskt väldigt bra klass.

Nouméa, Nya Kaledonien. Inte kanske estetiskt världens finaste stad, men går man i mataffärerna märker man att det är väldigt franskt. Vi har varit här kanske 5 gånger, och alltid hittar man något nytt att se. Nya Kaledonien är en av världens största nickelproducenter, så mycket mark här är förorenad - vilket innebär att majoriteten av maten importeras från Frankrike.

Trevlig katt på en av öarna i NC!

Den här Renaulten hade sett bättre dagar...

Paradiset! En kryssning i "South Pacific" är något alla som gillar Karibien borde göra. Många öar är helt oexploaterade, man slipper samma kedjor med försäljare som finns överallt och diamantaffärer. I Papua Nya Guinea när vi åkte till öar där hade den lokala befolkningen rest i över ett dygn för att visa upp sina hantverk. P&O som vi åkte med då hade åkt sin första kryssning någonsin till dessa öar, så de här människorna blev nog förvånade när första fartyget parkerade där!

Isle of Pine, tillhör Nya Kaledonien. Den fick sitt namn då första upptäckaren, Cook såg alla tallar på ön.

Mystery Island - tillhör Vanuatu. Här som sagt bor ingen, fartyg lägger till över dagen och man får ta tenderbåt över. Lokalbefolkningen bor på ön här på bilden, så åker de över när fartygen lägger till för att berätta om sin kultur och sälja fisk/humrar (väldigt prisvärt!)

Man kan gå runt ön på 20 minuter ungefär

Flygplats finns faktiskt! Här kommer man en gång i veckan och klipper gräset, förlåt landningsbanan!

Det var varmt och utomhusområdena var helt ok faktiskt. Fanns ett område med 18+ som var väldigt lugnt.

Inredningen var...intressant i buffén

Port Vila, Vanuatus huvudstad bjuder inte bara på bebyggelse, finns massor med vacker natur i närområdet

Hideaway Island utanför Port Vila. Paradis verkligen. Man tar båt över, kan köpa öl och dyka ner till världens enda postkontor under vatten. Vi trodde att det var en turistfälla, men köpte två vattensäkra kort, dök ner under vattnet och la korten i brevlådan. Trott eller ej, en månad senare kom korten fram till Sverige med bläck kvar och allting!

Thats it! Vi har inte åkt Carnival i USA, men Carnival Australia var faktiskt väldigt bra och prisvärt. Det var inte stökigt, spriten var helt ok prismässigt och personalen var väldigt engagerad. Skulle inte tveka på att åka igen.

Finns det intresse lägger jag gärna upp fler reportage!
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 10:22:48 av MarcusA »
*
SV: Carnival Legend Söderhavet
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2018, 11:28:51 »
Det här var kul att du lade ut.
Lägg gärna ut du reportage från andra resor
M
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018, 11:48:55 »
Kul. Behövs nya krafter på detta forum.

Allmänt så gör mängder av svenskar intressanta kryssningar till udda resmål och med udda fartyg. Tyvärr är det få som hittat hit.
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2018, 12:05:58 »
Mycket bra reportage och fina bilder, dessutom väldigt bra reklam för ett nytt området att utforska! Fortsätt gärna... :)
När det gäller Carnival och mat, så har jag förstått att dom är lite ojämna precis som med annat när man är ett så stort rederi. Tittar man tex på hygienkontrollerna i USA, så både toppar dom och ligger i botten. Så det skiljer sig säkert från fartyg till fartyg, sen så om man går in med lite lägre förväntningar, så blir det oftast positivt.
Så var det för oss i Huvudrestaurangen nu på Infinity.

//R
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2018, 12:15:57 »
Robert,

Tack för din fina kommentar!

Det kan säkert vara så. Jag har som sagt inte testat Carnival USA men Carnival Australia höll bra klass. De har andra regler där, som är mycket hårdare än de i Staterna. Vi har inte varit på Infinity, uppskattar ditt reportage därifrån. Vi var på Millenium 17 dagar i Asien och fann det som ett fantastiskt fartyg, kuvösen var grym  ;D

Får jag 10 kommentarer fortsätter jag. Uppskattar det folk skriver. Det tar tid att skriva och ladda upp bilder. "Views" är inte allt, har 200 sjödagar att ladda upp om intresset finns :)
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 12:18:49 av MarcusA »
*
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018, 12:33:41 »
Lustigt nog har jag också besökt Isle of Pines i Nya Kaledonien. Läser i min dagbok (då jag skriver hellre än fotograferar) att jag försökte köpa Coca Cola på stranden där men fick nobben då jag bara hade US dollar. Noumea och hela Nya Kaledonien tyckte jag ändå var lite trist jämfört med Vanuatus Port Vila och Luganville.

Apropå tallarna du nämner så har jag för mig att namnet Kaledonien fick man av britterna som tyckte det lite påminde om Skottland och kallade ögruppen Nya Skottland.
*
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2018, 12:38:10 »
Trist var nog fel ord. Mindre intressant snarare.
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2018, 12:38:46 »
Vi får hoppas fler skriver här så du fortsätter! ;) Tyvärr är intresset för diskussioner numera väldigt lågt här på forumet, det har varit mera fart tidigare. Om det inte handlar om något Viking Line nybygge. Försöker ibland i bildtexterna lägga in någon kommentar som det ska kunna bli en diskussion, men det blir sällan någon fart.

//R
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2018, 12:57:19 »
Mycket intressant reportage. Skulle dock gärna se lite fler hyttbilder.

Kladde72
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2018, 12:59:44 »
Fortsätt gärna, jättekul att läsa om lite mer ovanliga resmål som inte är sönderexploaterade som i Karibien t ex.

Ni har inte funderat att resa med Aranui 5? Verkar som dom har en häftig kryssning i början av 2019 med strandhugg både på Pitcairn och Rapa :)

Annars reguljärtrafik till Marquesas öarna

https://www.aranui.com/?lang=en_us

https://aranui.com/pitcairn-cruise/

Stefan
*
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2018, 14:22:59 »
Får jag 10 kommentarer fortsätter jag.
Du får 10 kommentarer från mig!
Trevligt
Informativt
Bra
Välkomponerat
Intressant
Nytänkande
Lättläst
Spännande
Semesterkänsla
Mersmak

Trevligt med lite udda resmål.
Inredningen på Carnivals fartyg kan man kanske tycka en del om. Ordet prålig är nog inte helt fel.
Minns redan för drygt 20 år sen när jag var med och inredde Jubilee och Celebration på Kockums att man redan då reagerade för den speciella inredningsstilen.

/ Marre
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2018, 16:44:28 »
Tack för bra bilder och reportage!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2018, 17:07:17 »
Men alltså skojar du, vilket drömliv samt så härligt att du har lagt ut dessa bilder med historia och mycket semesterkänsla! Jag läser mer än gärna varenda av dessa över 200 dagar till sjöss med lite speciella destinationer också! Det är säkert inget fel med Karibien men här känns det genast betydligt mer ”real” utan en massa turisfällor och dylikt som lätt knippas med Karibienkryssare.
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2018, 18:16:25 »
Får jag 10 kommentarer fortsätter jag.
Du får 10 kommentarer från mig!
Trevligt
Informativt
Bra
Välkomponerat
Intressant
Nytänkande
Lättläst
Spännande
Semesterkänsla
Mersmak

Trevligt med lite udda resmål.
Inredningen på Carnivals fartyg kan man kanske tycka en del om. Ordet prålig är nog inte helt fel.
Minns redan för drygt 20 år sen när jag var med och inredde Jubilee och Celebration på Kockums att man redan då reagerade för den speciella inredningsstilen.

/ Marre

Man tackar för din fina kommentar!

Ja...alltså inredningen var ett kapitel för sig. När vi åkte från Italien till Brasilien förra december med Costa märkte man samma tema. Tur att servicen och maten bjöd på mer än det estetiska. Kul att du var med då, läser mer än gärna anekdoter från då  :)
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2018, 18:19:13 »
Men alltså skojar du, vilket drömliv samt så härligt att du har lagt ut dessa bilder med historia och mycket semesterkänsla! Jag läser mer än gärna varenda av dessa över 200 dagar till sjöss med lite speciella destinationer också! Det är säkert inget fel med Karibien men här känns det genast betydligt mer ”real” utan en massa turisfällor och dylikt som lätt knippas med Karibienkryssare.

Vi har inte kollat kontot än som tur är efter denna 3-års tur...  ;D Men ska man resa ska man. Tack för din kommentar! Det är verkligen himmelriket där ute med öarna, Karibien gillar jag med, men det här känns mer äkta. Papua Nya Guinea kommer sen, massor med vacker korall och få turister, riktigt härligt. Tyvärr är korallen vid de flesta karibiska öarna rätt så förstörd.