Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2018 - Världens vackraste sjöresa
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet 24 september 2018, 14:51:43  »
 Mycket trevligt reportage! Intressant eftersom jag själv funderar på en liknande resa. Prisnivån ombord är väl det som får en att tänka i andre banor!
2
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Teien skrivet 23 september 2018, 21:30:53  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?

Det jag avsåg var det motsatta, att passagerare med bil försenas vid ankomst då fraktenheter måste flyttas innan avkörning kan ske.

Hur stor andel av frakten är idag löstrailers resp oledsagade ekipage?

Aha på den måten ja, jo det har du rett i.
Men er nok et spørsmål om trening i optimering der også tipper jeg.

Av hva som kom inn til Gtb den kvelden og gikk ut igjen, så gjetter jeg på 80/20 alm.lastebiler med sjåfør/uledsaget frakt.
3
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Lars Ödlund skrivet 23 september 2018, 17:16:41  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?

Det jag avsåg var det motsatta, att passagerare med bil försenas vid ankomst då fraktenheter måste flyttas innan avkörning kan ske.

Hur stor andel av frakten är idag löstrailers resp oledsagade ekipage?
4
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av pOlman skrivet 23 september 2018, 15:41:41  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
Ha ha, låt dig inte skrämmas av min berättelse, ovan var ju som sagt skräckexempel. På mina sista resor med Costa
har det inte varit värre än på vilken buffe som helst och det finns ju andra ställen att välja på också.
5
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Teien skrivet 23 september 2018, 12:49:40  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?
 
6
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Lars Ödlund skrivet 23 september 2018, 09:37:54  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.
7
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 23 september 2018, 08:50:38  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...

Det är inte säkert. Många vägar i Norge går genom tunnlar eller är slingliga, så som bilförare måste man hålla ögonen på vägen och kan inte njuta av utsikten som medpassagerarna kan. Fördelen med att se fjordarna från ett fartyg är att man ser hela in- och utseglingen i fjorden och inte bara vistelsen på plats längst in. Nackdelen med kryssning är att man inte styr över vistelsetiderna själv. Eventuellt så kan det också vara störande att ha en middagstid att passa som kanske krockar med en naturupplevelse, men jag misstänker att rederierna anpassar dessa på en sådan rutt?

Kryssning är mer avkopplande än att ta bilen, så jag hade valt kryssning. Ett tips är att börja med en kryssning. Vill man återvända till en plats man inte fått se nog av, så ta bilen dit nästa gång.
8
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 23 september 2018, 08:37:54  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
Neineinei!!! Du tar selvfoelgelig Hurtigruten fra Bergen! Du kan saagar ha bilen med deg.
9
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet 23 september 2018, 08:21:44  »
 Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
10
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Senaste inlägg av kapstans skrivet 22 september 2018, 23:04:31  »
Ge det lite tid helt enkelt samt korrigeringar för att passa fler så kommer nog de positiva effekterna på lite sikt.
Sidor: [1] 2 3 ... 10