SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #120 skrivet: 02 februari 2018, 09:39:36 »
Citera
Hanses hävdar att man ligger efter i själva designarbetet av fartyget

Var det inte någon svensk design-byrå? Tja, dom kom säkert med massa skisser etc i en första runda - sedan gick det upp för dem att "jäklar detta med brandsäkerhet och annat - tänkte inte på det".
*
« Svar #121 skrivet: 02 februari 2018, 11:27:33 »
De burde bygget den nye i Finland

Meyer-varvet i Åbo är fulltecknat till tidigast 2022. Det var därför man valde Xiamen i Kina.

I slutet kan det bli så att färjan skulle ha blivit färdig snabbare i Åbo...  ::)
*
« Svar #122 skrivet: 02 februari 2018, 11:42:13 »
Intressant att följa kommentarerna och så mycket spekulationer som kommer från dem.

Vad vi vet är att Viking inte kommer att utnyttja optionen, dvs man lägger inte en beställning på ytterligare en färja. I alla fall inte nu.
Man säger också att det beror på att man inte kommit tillräckligt långt i designprocessen på färja 1.

Är det någon som vet hur avtalet ser ut? Jag har svårt att tro att någon designar utan att förankra det hos beställaren. Det kan ju vara så att Viking inte är nöjd med utformningen och man måste göra om processen?

Vet man inte hur fartyget ska se ut så har jag också svårt att tro att man har ett fast pris redan på färja 1.
Vad kostar en färja? Alla specifikationer måste förstås först vara klara innan man kan räkna fram kostnaden.
Att då beställa en till färja utan att veta priset ser jag som vansinnigt.

Spekulerar
/Marre
*
« Svar #123 skrivet: 02 februari 2018, 23:55:54 »
Designbyrån( Jag tror dom heter Stockholm) har väl ingenting med själva konstruktionen och däcksplaner att göra. Dom "hänger väl bara upp lampor" i en befintlig färdig stålren båt.
*
« Svar #124 skrivet: 03 februari 2018, 00:50:31 »
Kan ju finnas olika anledningar till att Viking inte bygger något systerfartyg.

Viking Line är däremot smarta, och skuldsätter sig inte upp i halsen som Tallink. Viking Line minns ju hur det gick när bankerna lånade hur mycket som helst till Rederi AB Slite under högkonjukturen. Och sen kom lågkonjukturen och Slite gick i konkurs..
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
« Svar #125 skrivet: 03 februari 2018, 08:12:59 »
Alldeles riktigt, Båtåkaren. Jag tycker mig minnas, att Nils Eklund i tiderna sade,
att det inte är bra om bankdirektören har mera att säga än han.

SL
« Svar #126 skrivet: 04 februari 2018, 21:25:28 »
Kan ju finnas olika anledningar till att Viking inte bygger något systerfartyg.

Viking Line är däremot smarta, och skuldsätter sig inte upp i halsen som Tallink. Viking Line minns ju hur det gick när bankerna lånade hur mycket som helst till Rederi AB Slite under högkonjukturen. Och sen kom lågkonjukturen och Slite gick i konkurs..
Vette tusan hur smarta VL egentligen är, man lät en miljard i egen kassa försvinna utan att en gång för alla visa vem som är ledande inom Finlandstrafiken, man släppte kortlinjen över Ålands hav till Finnlines som nu på allvar ska konkurrera om passagerarna, man släppte finska viken till Tallink, man beställde en halvmesyr i form av Viking XPRS, man beställde en ny färja till linjen där det saknas konkurrens, och nu verkar det som att man fortsätter försöka bromsa sig ur ett förnyelsearbete som borde inletts för senast för 15 år sedan.

Tallink var offensiva men det har ju funkat också, om än på håret, Slite var offensiva och där gick det inte, om än på håret. Tallink har skulder och tjänar okej med pengar och en modern flotta, Viking är också skuldsatta men sitter med gamla båtar och resultaten gör ingen glad längre...
*
« Svar #127 skrivet: 04 februari 2018, 22:23:53 »
Man får verkligen ADCC vibbar här. Nu tror jag förvisso att kinabygget sätts i trafik i par med Viking Grace men frågan är när? Först var det senvintern 2020 sedan blir det sommar 2020, höst 2020 och nu vår /sommar 2021 och fartyget är inte en klart på ritbordet. Det ligger en sval doft av framflyttade leveranser här.. 2021,2022 eller 2023? Inget förvånar tom 2024 känns möjligt med denna inledning med ett Kinesiskt varv
« Svar #128 skrivet: 05 februari 2018, 00:06:10 »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
*
« Svar #129 skrivet: 05 februari 2018, 11:21:47 »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
« Svar #130 skrivet: 05 februari 2018, 12:40:51 »

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
Fast frågan är vad man bör jämföra. Är det bara rent mekaniskt slitage kanske man möjligen kan jämföra snittåldern rakt av. Men när det gäller att attrahera kunder må man betänka att Gabriella inte är mycket mer än en nedbantad och försenad Mariella utlagd på annat varv.

Designmässigt skiljer det snarare tio år och man må även betänka att Serenade och Symphony var de sista av en era, med undantag för Europa, och att det inte kommit något större och konkurrenskraftigare sedan dess.

Det kommer förstås att komma nytt, men så länge man är störst och modernast finns ju ingen anledning att ändra något. Det är konkurrenten som nu i praktiken hela tiden måste dumpa sina priser som har bollen.

Nästa drag måste alltså komma från VL. Men det verkar aldrig att komma.
*
« Svar #131 skrivet: 07 maj 2018, 19:02:18 »
När kan det dyka upp en däcksplan och annat godis tro? Kölsträckning borde väl ske om några månader i Kina eller är det förseningar? Viking Line har ju klagat på en seg start.
« Svar #132 skrivet: 07 maj 2018, 20:46:06 »
Man får verkligen ADCC vibbar här. Nu tror jag förvisso att kinabygget sätts i trafik i par med Viking Grace men frågan är när? Först var det senvintern 2020 sedan blir det sommar 2020, höst 2020 och nu vår /sommar 2021 och fartyget är inte en klart på ritbordet. Det ligger en sval doft av framflyttade leveranser här.. 2021,2022 eller 2023? Inget förvånar tom 2024 känns möjligt med denna inledning med ett Kinesiskt varv

Fast just nu tror inte jag att VL har så mycket emot en försening då det mesta tyder på att vi är på väg in i en ny lågkonjunktur, och att sjösätta ett nytt fartyg på just Åbo-rutten och behöva börja "rabattera", är en ekonomisk mardröm. Betänk vilken ålder Galaxy och Baltic Princess, om än uppfräschade, kommer ha på 2020 talet. Sannolikheten att Tallink Grupp, som nyligen försökte sälja verksamhet/er, men inte lyckades ( också under en högkonjunktur ) det kan bli en ruggig historia under lågkonjunktur där Estniska staten kan få riktigt svettigt. Betänk att Estland bara i år 6 ggr justerat upp alkohol skatten. För varje gång det sker, blir Tallinn mindre intressant för Finska marknaden. Så XPRS kanske inte var så dum affär i slutändan ändå, kanske tom att man kan komma att se henne på annan linje? Rosella i dagens utformning funkar för Hel-Tal trafik , däremot förlorar man då snabbheten. Men det kanske är mindre viktigt om man ändå måste gå ned till 0:ade biljetter för att destinationen blivit "dyr"? Skifta om till Finska dansbandskryssningar ala fd Nordlandia? Inte förbjudet att norpa andras koncept. Ironiskt nog kan nog snabbåtarna visa sig bli Svarte Petter alternativet.

Däremot tror jag, kommer det upp intressant objekt på 2:a handsmarknaden passande VL:s Hel Linje, med absolut större kapacitet på bildäck - tror jag att Viking slår till. Men under en högkonjunktur kommer inte dom objekten upp och absolut inte till dom priserna man vill se. Men jag tror inte att nybygge nödvändigtvis måste vara lösningen för Helsingfors linjen, bara för att det historiskt har vart så. Varför det historiskt har vart så beror på att det inte funnits några liknande färjor byggda någon annanstans. Men nu finns det, både här och där. Men så länge alla går runt någotsånär finns inget intresse av att avyttra.
*
« Svar #133 skrivet: 08 maj 2018, 09:40:32 »
Jag vill inte låta negativ, men vilka skulle dessa 2hands tonnage vara med kapacitet för ca 2800-3000 pax med kryssningskänsla med isklass 1a super? Enda jag kan komma på är Color Lines systrar men har svårt att tro att dessa är till salu i det närmaste tiden. Om det är fartyg till Stockholm -Helsingfors du menar. Men om du menar Helsingfors - Tallin så är det ju en annan femma då kan man ju hitta nått som man kan bygga om till isklass.
« Senast ändrad: 08 maj 2018, 09:44:27 av sam »
*
« Svar #134 skrivet: 08 maj 2018, 09:44:56 »
Man ju också notera att Silja respektive Tallink just nu kör reklamkampanjer i svensk press under respektive varumärke
med helsidesannonser och i en intensitet som jag inte kan påminna mig. Viking? Tyst förutom lite direktreklam i brevlådan för främst Rosella och Cinderella. Sparsamhet är en dygd!?  ;)

Tallink/Siljas reklamkampanj handlar säkert om att locka fler resenärer men har kanske också ett dolt budskap om att "klä upp bruden" för att locka potentiella köpare? Agerandet nyligen där man offentligt gav uttryck för sonderingar om eventuell försäljning helt eller delvis väcker onekligen frågor. Eventuella ryska ägare eller dolda finansiärer (hur är det med det egentligen?) börjar säkert få det svettigt i andra verksamheter på grund av alla sanktioner och behöver frigöra kapital. Ren spekulation från min sida alltså!
« Senast ändrad: 08 maj 2018, 09:47:46 av /jes »