SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #15 skrivet: 23 april 2018, 21:20:15 »
Upplägget är nog enligt följande.

Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.
Vad har färjans flagg med saken att göra? Stormps inlägg handlar ju om Gastro.

Det fordi der er 4 forskellige flag, indretninger af restauranter og besætning fra danmark og sverige - 
Det kun på Hamlet med Bistro Gourmet restaurant. H.H. Ferries vil nu prøve at gøre det ens. Hvis de kan
« Senast ändrad: 23 april 2018, 21:25:37 av concorde »
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #16 skrivet: 23 april 2018, 22:33:56 »
Upplägget är nog enligt följande.

Tycho Brahe: Gastro öppnar upp här under sommaren. Gastro räkans till en av Sveriges bästa krogar i White Guide således borde detta bli en topp restaurang.
Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.
Vad har färjans flagg med saken att göra? Stormps inlägg handlar ju om Gastro.

Det fordi der er 4 forskellige flag, indretninger af restauranter og besætning fra danmark og sverige - 
Det kun på Hamlet med Bistro Gourmet restaurant. H.H. Ferries vil nu prøve at gøre det ens. Hvis de kan
Var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med flagg menar jag den flagg, som fartyg ifråga seglar under. d.v.s. fartygets flaggstat och den nationsflagga som hissas i flaggspelet eller gaffel.
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #17 skrivet: 24 april 2018, 08:54:36 »


Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med flagg menar jag den flagg, som fartyg ifråga seglar under. d.v.s. fartygets flaggstat och den nationsflagga som hissas i flaggspelet eller gaffel.
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #18 skrivet: 24 april 2018, 09:05:27 »
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?

Den finns i Sverige ca en gång per timme.   8)
 
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #19 skrivet: 24 april 2018, 11:02:01 »
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?

Den finns i Sverige ca en gång per timme.   8)
I Sverige? ???
« Senast ändrad: 24 april 2018, 11:04:22 av Risberg »
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #20 skrivet: 24 april 2018, 12:46:05 »
Helsingborg.    8)
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #21 skrivet: 24 april 2018, 16:22:19 »
Helsingborg.    8)
Du skjønte sikkert spørsmålet: Er en restaurant på en danskflagget ferge i Sverige kun fordi at fergen har gjort et kort anløp i fergeleiet i Helsingborg?!  ???
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #22 skrivet: 24 april 2018, 16:36:56 »


Men TYCHO BRAHE är ju en dansk färja.

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Med flagg menar jag den flagg, som fartyg ifråga seglar under. d.v.s. fartygets flaggstat och den nationsflagga som hissas i flaggspelet eller gaffel.
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?
Tydligen inte men även om du inte läst alternativt förstått Stormps inlägg, kan jag inte först det konstruerade problemet. En svensk restaurang vid namn Gourmet får alltså inte driva en restaurang, under sitt svenska namn, på en färja med dansk flagg, utan att byta nationalitet.
För att dra det till sin spets kan man gör jämförelsen med t.ex. Carlsberg, som till en del bryggs i Sverige, skulle per automatik bli ett svenskt varumärke. Eller kanske kalla IKEA för ett Saudi Arabiskt bolag eftersom det finns ett varuhus där. Bara som ett par exempel på konsekvensen av snacket, men det finns fler.
På den en del svenska fartyg installerades elektriska motorer av märket Thriege(osäker på stavningen) och de blev inte svenska bara för att det var svenska farty.

SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #23 skrivet: 24 april 2018, 19:35:46 »

Tydligen inte men även om du inte läst alternativt förstått Stormps inlägg, kan jag inte först det konstruerade problemet. En svensk restaurang vid namn Gourmet får alltså inte driva en restaurang, under sitt svenska namn, på en färja med dansk flagg, utan att byta nationalitet.
För att dra det till sin spets kan man gör jämförelsen med t.ex. Carlsberg, som till en del bryggs i Sverige, skulle per automatik bli ett svenskt varumärke. Eller kanske kalla IKEA för ett Saudi Arabiskt bolag eftersom det finns ett varuhus där. Bara som ett par exempel på konsekvensen av snacket, men det finns fler.
På den en del svenska fartyg installerades elektriska motorer av märket Thriege(osäker på stavningen) och de blev inte svenska bara för att det var svenska farty.
Det er ikke et problem, kun en semantisk drøfting. Men det er forskjell på å være svensk restaurant og å være restaurant i Sverige. Jeg er skåning, men det betyr ikke at det kontor jeg nå sitter på i Oslo er i Skåne.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #24 skrivet: 24 april 2018, 19:48:21 »
Jag tror alla har förstått budskapet.
Om inte, så läs kehines inlägg ovan en gång till.
Vi närmar oss drastiskt en diskussion lika den om kalvfilen finns på oxfilen, eller var det tvärtom?
Tyvärr bidrar dessa kommentarer inte till läsvärdheten på Landgången, och egentligen inte denna heller.
Kanske läge för moderatorerna att censurera lite.
/ Marre
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #25 skrivet: 24 april 2018, 20:02:43 »
Gastro är en svensk restaurant, som har fått uppdraget, att sköta en restaurant i sitt namn på en färja i trafik mellan Sverige och Danmark. Är vi överens så långt?
Gastro har ett bra betyg, som restaurant i Sverige. Men det får man inte säga, för om Gastro driver en restaurant på en färja, kan Gastro inte vara en topprestaurant i Sverige.
Det har inte med semantik utan läsförståelse att göra.
Jag ser, att du har ändrat uppfattning om din nationella tillhörighet, eftersom jag anser, att Skåne tillhör Sverige och skåningar anses rent allmänt vara svenskar. Gratulerar till insikten.
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #26 skrivet: 24 april 2018, 20:15:46 »
Den Danska restaurangen kommer till Sverige en gång i timmen därför att den befinner sig på en Dansk färja som går mellan Sverige och Danmark. Sedan kan den Danska restaurangen mycket väl ägas av ett Svenskt företag och då blir det lika rätt att kalla den för Svensk restaurang. Alla har alltså rätt så vi kan lägga ned det spåret.

Däremot kan det vara på sin plats att göra en liten historisk utvikning. Därför att för inte så förfärligt länge sedan var restaurangerna och barerna på färjorna över Öresund mycket populära bland Svenskar. Helt enkelt därför att de var billigare än det som fanns i land på Svensk sida. Men utbudet av sådana lokaler var också begränsat i Sverige. Det minns väl alla som är typ 50+. Det utvecklades en tradition att "tura", det vill säga man satt kvar på färjan många turer i sträck och behövde inte betala ny biljett så länge man inte gick i land.

Samtidigt var det mycket billigare att handla öl, sprit och en massa andra varor i Danmark vilket fyllde färjorna med shoppande resenärer.

Allt detta förändrades i och med liberaliseringen av den Svenska alkoholpolitiken. Det växte upp mängder med serveringar på land och när Sverige gick in i EU utjämnades också priserna. Därmed reducerades underlaget för färjorna och alla rederier utom det som i dag är HH försvann. Traditionen att "tura" reducerades också och därmed underlaget för serveringarna. Till slut var det bara en färja som hade en "anständig" krog ombord.

Det var situationen senast jag var i Helsingborg och "turade" i samband med en brandkurs där. Men jag känner flera som bor i den staden och de och andra i samma generation höll traditionen vid liv. Nu verkar det som om det nya rederiet lyckas med att få den här gamla traditionen att komma tillbaka med lite nya grepp jämfört med tidigare. Vilket i vart fall jag tycker är glädjande. Det blir nog en "tura"-dag för Donkeyman i sommar av rent nostalgiska skäl.
« Senast ändrad: 24 april 2018, 20:18:37 av Donkeyman »
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #27 skrivet: 24 april 2018, 20:22:17 »
Gastro är en svensk restaurant, som har fått uppdraget, att sköta en restaurant i sitt namn på en färja i trafik mellan Sverige och Danmark. Är vi överens så långt?
Gastro har ett bra betyg, som restaurant i Sverige. Men det får man inte säga, för om Gastro driver en restaurant på en färja, kan Gastro inte vara en topprestaurant i Sverige.
Det har inte med semantik utan läsförståelse att göra.
Slett ikke! Restauranten på en dansk ferge er ikke i Sverige, uansett om den er svensk. 8) Du har ikke monopol på "läsförståelse"! ::)
Jag ser, att du har ändrat uppfattning om din nationella tillhörighet, eftersom jag anser, att Skåne tillhör Sverige och skåningar anses rent allmänt vara svenskar. Gratulerar till insikten.
Min oppfatning av min nasjonalitet baserer seg aldeles ikke på hva du måtte mene! Så gratulasjonen til "insikten" kan du spare deg! :D For øvrig er jeg norsk statsborger. Men det innebærer ikke at jeg ikke er skåning.  ;)
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #28 skrivet: 27 april 2018, 13:08:09 »
Ibland undrar jag om detta är "Semantikgångens" forum eller något?

Det går utmärkt bra att driva en SVENSK restaurant ombord på en dansk färja på samma vis som t.ex White Star Line erbjöd en FRANSK dito med tillhörande cafe på fartyg som endast gjorde ett kort besök i Frankrike (Cherbourg).

Båda rederierna tillämpar samma grundkoncept: Utlicitering - d.v.s de tillhandahåller en restaurantlokal med tillhörande byssa som en landkrögare driver och som i praktiken blir en separat verksamhet (personalen är t.ex anställd av restauratören och inte rederiet - de räknas ej heller som besättning).

I detta fallet blir det då så att det finns en dansk (flaggad) Norgebyggd färja med en restaurant som nu tagits över av ett SVENSKT företag. Således blir det en "svensk" restaurant av det skälet att den drivs av ett företag och krögare baserat där. Den blir alltså knappast "dansk" bara för att färjan råkar ha sådan flagg (skulle Tycho Brahe flaggas om till Bahamas fortsätter restauranten att vara svensk i just detta upplägg som den har nu).

Summa summarum: Den norskbyggda, danskflaggade färjan Tycho Brahe får en svensk restaurant vid namn Gastro då den drivs av en svensk krögare med tillhörande företag som fått tillgång till en befintlig lokal som helt enkelt befinner sig ombord.

På samma vis finns det en skandinavisk restaurant kallad Smörgås Chef på Park Avenue i NYC som utmärkt väl är just en sådan trots att den är belägen i en amerikansk stad.

Om McDonald´s öppnar upp ombord på Scandlines HHs färjor blir det definitivt vare sig danskt eller svenskt av det heller.;)

Likaså om Dansk Supermarked skulle ta över Auroras butik och kalla den "Bilka at Sea" (det hade inte blivit en svensk butik för det).

Slutligen måste det påpekas att det är bra att Gastro öppnar, Tycho Brahe hade en utmärkt restaurant tidigare med god kvalitet och detta blir ännu bättre. Synd bara att dåvarande Scandlines DK saknade fantasi och upphandlade driften redan när de började dra ner servicen genom att stänga den.

Bra är också att Lat56 blivit populär och att alla tre HH90-färjorna nu har det serviceutbud de ursprungligen planerats för.

SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« Svar #29 skrivet: 28 april 2018, 00:43:44 »
Låter absolut härligt detta med att ”tura”. Jag minns faktiskt att de gånger jag åkt HH, 1994, 1998, 2003 och 2005 så var detta mycket populärt dåtiden just att man verkade spendera tid ombord så länge man ville.

Sen jag tycker också det är lite kul med semantik över restaurangens ursprung när särskilt kryssningsfartyg mer och mer börjar har kedjor ombord oberoende av flagg. Men att just en färja på en kort rutt har något annat än Burger King eller Starbucks som vi mellan Finland och Tallinn, det är ju riktigt fint att höra!