DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:13:29 »
Spännande dag detta. ;) DFDS har beställt två ropax-färjor från Kina avsedda till Östersjötrafiken. Kapaciteten blir 4500 längdmeter och 600 passagerare.

https://globenewswire.com/news-release/2018/02/12/1339077/0/en/BALTIC-ROUTES-TO-BE-STRENGTHENED-BY-INVESTMENT-IN-TWO-NEW-SHIPS.html
SV: DFDS nybyggen
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2018, 15:37:36 »
De nye skipene blir på ca 54.000 BRT.

Se mer her:
http://www.soefart.dk/article/view/585048/dfds_bestiller_nye_faerger
SV: DFDS nybyggen
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2018, 15:45:06 »
Är vi påväg in i en ny guldålder för färjetrafiken i Europa? Känns som det med alla nybyggnadsprogram!
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2018, 15:46:49 »
Här är en rendering:

Livet är för kort för att inte kryssa.
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2018, 15:49:30 »
Vinner ju inte veckans skönhetspris direkt, men effektiva blir dom fast man "bara" ska ha akteramp
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2018, 16:37:08 »
Vinner ju inte veckans skönhetspris direkt, men effektiva blir dom fast man "bara" ska ha akteramp
Det är nog det fulaste jag sett på länge. Undrar om det någongång blir något nybygge för DFDS på Oslo-Köpenhamn...
SV: DFDS nybyggen
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2018, 19:05:55 »
Vinner ju inte veckans skönhetspris direkt, men effektiva blir dom fast man "bara" ska ha akteramp
Det är nog det fulaste jag sett på länge. Undrar om det någongång blir något nybygge för DFDS på Oslo-Köpenhamn...
Liknar en pråm på anabola stereoider.

Undrar om den typen av stäv är specialdesignad för Östersjön?  ???
SV: DFDS nybyggen
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2018, 23:53:09 »

Undrar om den typen av stäv är specialdesignad för Östersjön?  ???

Den typen av stav har blivit modern pa all slags passagerarfartyg. Syns numera pa nastan samtliga kryssningsfartyg under bestallning sa speciellt for Ostersjon ar det inte.
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2018, 11:50:50 »
Det ser ut att vara en "leadge-bow"-konstruktion. Det handlar ju inte bara om estetik, utan om förbättrade hydrodynamiska egenskaper i motsjö. Lite förenklat fyller man upp den imaginära trekant som bildas mellan bulben och stäven på en konventionell stävkonstuktion. Bulben finns kvar, men den är på sätt och vis inbyggd. Syns ganska bra på byggbilderna av Aidaprima och Celebrity Edge nedan.



Se också:
http://mararchief.tudelft.nl/file/2993/
https://daim.idi.ntnu.no/masteroppgaver/007/7873/masteroppgave.pdf
SV: DFDS nybyggen
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2018, 15:53:33 »
Nya Aida ser ut som en ny version av de gamla white star- och cunard-fartygen.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2018, 17:39:44 »
Tack för förklaringen kring bulb-triangeln.

Man kan vänja sig vid mycket, men för min skull fick de gärna måla den typen av "bulb-trianglar" havsblå, så de inte syntes så mycket.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2018, 10:47:14 »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2018, 11:29:05 »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

Jeg tror det er valgt å tegne sånn, bare for å vise at det skal være 2 stk skorstener, som kommer till å sitte likt på hver sin side.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2018, 13:45:48 »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

Jeg tror det er valgt å tegne sånn, bare for å vise at det skal være 2 stk skorstener, som kommer till å sitte likt på hver sin side.
Jeg tror Andreas S har rett, men det er en elendig tegning, for det er kun for skorstenene at det er en perspektivtegning. For jeg antar att fronten er buet, fordi hvis det også er perspektivtegning fortsetter vinduene rundt babords hjørne!
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2018, 21:55:40 »