SV: DFDS nybyggen
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2018, 03:17:52 »
Konventionella propellrar och roder tydligen. Borde det inte lona sig med Azipod arrangemang pa en stor RoPax med manga ankomster och avgangar?
SV: DFDS nybyggen
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2018, 09:43:52 »
Deutchland class panzerschiff hade samma design. http://www.maritimequest.com/warship_directory/germany/pages/cruisers/admiral_scheer.htm
Jaja, det är ett fartygsmode från förra seklets början, som nu blivit "modernt" igen, som vi konstaterat i flera trådar i detta forum. Gäller bl.a. de nya Hurtigrutskeppen ROALD AMUNDSEN och FRIDTJOF NANSEN.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2018, 09:50:28 »
Konventionella propellrar och roder tydligen. Borde det inte lona sig med Azipod arrangemang pa en stor RoPax med manga ankomster och avgangar?
ABB:s lista med referenser (från 2015) har sju ro-paxfartyg med Azipod, tre i Kina och fyra i Japan. Här uppe i Östersjötrakten har det, så vitt jag förstår, varit konventionell mekanisk axeldrift som gäller ända fram till Viking Grace och Tallinks Megastar; de har visserligen både konventionellt roder och axel men har elmotordrift av propellern (OK, Finnjet var ett kapitel för sig med turbiner och rent tekniskt har Sveaborgsfärjan Suomenlinna II Azipod men den kanske vi kan konstatera är i en annan storleksklass). Viking Lines nybygge (det som byggs i Kina) skall få poddar, och det blir väl den första färjan i de här trakterna. Traditionellt har väl både dieselelektriskt maskineri och poddar varit för dyra för att man skulle kunna räkna hem investeringskostnaden - här har väl läget varit annorlunda för kryssningsfartygen som har ett varierande energibehov för  hotellverksamheten och framdriften som gör att poddar är mest kostnadseffektiva. Men troligtvis håller trenden på att vända mot poddar (eller åtminstone diesel(/gas)-elektriskt maskineri): både Viking Line och Tallink talar gärna om hur mycket tystare och mer vibrationsfria fartygen blir då motorerna körs på konstant varvtal och man kan minimera resonansfrekvenser i skrov och avgassystem.

Källa:
https://library.e.abb.com/public/98a7ddd74d7ecb3bc1257b09004c14ab/ABB%20Propulsion%20Products%20reference%20list%202013.pdf
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2018, 11:14:35 »
Peter Pan och Nils Holgersson har azipods
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: DFDS nybyggen
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2018, 11:38:38 »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.
*
SV: DFDS nybyggen
« Svar #20 skrivet: 15 februari 2018, 13:49:05 »
Peter Pan och Nils Holgersson har azipods
Ah, tack. Och orsaken till att de inte fanns på ABB:s lista är att de är Siemens poddar. Vi ska inte glömma Rolls-Royce heller. Lite så att ABB:s varumärke Azipod har blivit en generisk benämning, men det finns naturligtvis andra tillverkare också.
SV: DFDS nybyggen
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2018, 14:55:46 »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.

Ser att det inte är poddar, vilket jag utgick ifrån i mitt inlägg ovan. Då blir det ju ännu märkligare att skorstenar och pipor inte är symetriska, eller kan det vara elektrisk drift på propelleraxlarna trots att det är konventionella propellrar. Troligen inte, eller hur?