Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 15 januari 2019, 10:39:49 »
I dagens Vasabladet finns en artikel om en kommande försäljning av Wasa Express. Det sägs finnas ett intresse av fartyget och det görs dessutom gällande att fartyget skulle kunna vara värt mer idag än när man köpte det pga. olika investeringar.

Vad tror ni - finns marknaden? Vad kan värdet ligga på - kan det verkligen vara värt mer idag?

Citera
För rederiet, som Vasa stad och Umeå kommun äger tillsammans, kostade fartyget 4,75 miljoner euro. Men dessutom har man satsat ungefär 4,5 miljoner euro i renoveringar. Det berättar Peter Ståhlberg, vd på Wasaline som rederiet marknadsförs under:
– Det innebär att fartyget fortsättningsvis har ett högt värde. Det är nog värt mer i dag än när vi köpte det.
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2019, 14:27:14 »
Möjliga marknader i Europa är Algeciras-Nordafrika eller som sommarfärja till Corsica. Hon skulle ju kunna gå in som tillfällig ersättare för ordinarie (dag- eller trailer)färjor i Skandinavien också och hoppa runt som Gute, men frågan är i så fall vilken redare som vill ta risken med att äga färjan.
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2019, 19:05:22 »
Värdet på fartyg brukar mycket sällan stiga, men det beror ju alldeles på marknaden av likvärda
fartyg just nu. Dessutom inverkar den eventuella köparens behov i den för fartyget tänkta traden.
Är de utförda investeringarna av den typ att de som "kastat" även främjar köparen, är det ju toppen!
Fartyget är ju dock redan rätt gammalt.
Klart är att köpeskillingen är bättre vid en affär nu. Att betala två års charterhyra tills nybygget
är klart, torde vara billigare än räntorna - alltså som Tallink gjorde Superstar.
Viking hade ju länge en prislapp 25 MUSD för Rosella - som väl har större kapacitet - korrigera om jag
har fel - men som man sedan var tvungen att behålla och delvis ombygga, när det inte blev något av ADCC.

SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2019, 20:10:24 »
Inväntar den obligatoriska kommentaren som brukar komma gällande Finlandsfärjor från 80-talet att Stena kan köpa dem. Annars läste jag på Yle härom veckan att Skellefteå ville ha en färjelinje till Karleby så där har man ju en färja. Eller så kan man dra igång en linje mellan Kaskö och Sundsvall/Härnösand som har utretts några gånger.

Eller så kanske Gotlandsbåten vill starta igång igen med de långsamma färjor som var planen från början.
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2019, 22:03:48 »
Eller så kan ju TT-Line, som nu betjänar fem färjeleder (sex med Swinoujscie - Rønne), inte får sin nya färja på några år och är så desperata att de till och med chartrar GUTE (som redan har otroliga svårigheter att hålla tidtabellen på Trelleborg - Travemünde, lossning och lastning tog fyra timmar i Trelleborg i eftermiddags, och så mycket försenad blev hon också, då hon inte kom förrän hon skulle avgått - ser ut som att man kansellerat hennes avgång imorgon), köpa henne.
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 22:05:19 av Risberg »
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2019, 12:59:35 »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?
*
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2019, 14:24:46 »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?

Frågan är vad man ska ha Wasa Express stora trailerdäck till? Förvisso kan man ju ordna mässor och sådant där men frakten mellan Berghamn och Grisslehamn är väl inte direkt massiv.
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2019, 15:11:46 »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?

Frågan är vad man ska ha Wasa Express stora trailerdäck till?

Nej, tillgång till stort trailerdäck skulle nog TT-Line ha större glädje av.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2019, 21:41:57 »
Moby, billig färja med bra lastkapacitet att köra på sommaren. Seajets?  Däremot knappast aktuell för Ventours eller Arkoumanis som för sina senaste förvärv valt japanskt tonnage som varit större och yngre.
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2019, 21:53:13 »
Moby, billig färja med bra lastkapacitet att köra på sommaren. Seajets?  Däremot knappast aktuell för Ventours eller Arkoumanis som för sina senaste förvärv valt japanskt tonnage som varit större och yngre.
Ja, Moby köper ju det mesta.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2019, 22:16:59 »
Tror inte på Eckerö Linjen, men för Viking då på Tallinn - Hfors? Behövs inte mer fraktkapacitet där?

På tal om ingenting - vart låg gamla tax-freen på Wasa Express - någon som minns?
*
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2019, 08:43:44 »
Åtminstone som nybyggd m/s Travemünde fanns shoppingregionen där man nu har den övre aktersalongen.
Kolla in på gamla bilder så ser du stativen för förråds/lager-containrar på det övre akterdäcket.
/Marre
*
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2019, 10:33:26 »
SV: Försäljning av Wasa Express
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2019, 22:08:51 »
Kan hon vara kandidat för Eckerö Linjen som letar nytt? kapacitetsmässigt torde hon vara större än Eckerö?

Jag tycker Eckerö Linjen letar en nyare båt. ADCC skulle passa fint. Om Trasmediterránea vill inte ta henne. Man skall se, i ett par veckor, jag tror..