*
Erfarenheter av första klass ombord
« skrivet: 11 februari 2018, 08:21:12 »
Min dotter sade att hon fick sin bästa jordgubbe daiquiri på Club Mar på Gabriella vecka sen. Unik! Och betjäning var av första klass.

Vår familj kryssade med Silja Symhony ungefär tjugo år sedan. Vi var på utresan i buffén och jag  frågade en  servitör om det finns calamari fritti. Jag tyckte att jag har sett dom på någon tallrik. Nej, de hade tyvärr inte. Han frågade om vi har reserverat hemresan också. Vi började hemresan också i buffén.  Samma servitör såg mig och antydde att jag skulle titta runt hörnet. .....  :)
*
SV: Erfarenheter av första klass ombord
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2018, 22:11:19 »
Hmm, uttrycket första klass på en Finlandsbåt, har jag jag hört sedan 60-talet, då man måste visa upp hyttbiljett, för att komma in på vissa barer. Vi andra fick trängas på andra mindre eleganta platser.
*
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2018, 23:06:04 »
”Inte hört”, skall det förstås stå.
*
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2018, 08:34:28 »
"Stora båtarna" mellan Malmö och Köpenhamn hade väl första klass till omkring 1980? Förstaklassbiljett gav tillträde till a la carterestaurangen med vita dukar. Innan avgång gick överstyrman runt och kollade vid borden att alla hade löst förstaklassbiljett.

*
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2018, 09:11:46 »
Citera
"Stora båtarna" mellan Malmö och Köpenhamn hade väl första klass till omkring 1980? Förstaklassbiljett gav tillträde till a la carterestaurangen med vita dukar. Innan avgång gick överstyrman runt och kollade vid borden att alla hade löst förstaklassbiljett.

Det var några år tidigare som förstaklass försvann på De Stora Båtarna och även Tågfärjan.
Till matsalen hade man tillträde även med 2a-klassbiljett, men det fanns speciella elegantare 1a-klass salonger och biljetten kontrollerades av serveringspersonalen om vi ska vara petiga. De sista åren Öresundsbolaget körde med De Stora Båtarna mellan Malmö och Köpenhamn fanns bara en klass, men förstaklass-salongerna fanns kvar oförändrade och lite finare ända till slutet.
/Marre
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2018, 09:16:57 »
Kanske något Off Topic, men På Finland - Tyskland hade Finlandia-67 ännu på 70-talet två klasser - 1. och
turistklass.
Alldeles rätt, landgångskortet, som på den tiden var rätt stort,  skulle hela tiden vara med. Vi som var
unga då och ville se världen, var under högsäsong ibland tvungna att lösa in en dyrare biljett i brist på
billigare och då ändrade minen något i baren eftersom väntevärdet självklart var, att unga människor
reste på däcksplats.
Dessutom fanns några sparklasshytter, vilka var belägna nederst med ett himla buller från maskinrummet
eller propelleraxeln. Sådant buller skulle ingen resenär mera acceptera.
Sparklasshytterna saknade dessutom tvättställ - det fanns bara en brits eller två.
Finnlines, vars Finnhansa något tidigare hade börjat trafikera, hade däremot ingen klassindelning.
En stor del av hytterna var bara "couchetter" i två våningar bakom ett skynke, men eftersom
man då avgick på morgonen och var framme på kvällen, blev det bara en övernattning.
Man hann t.o.m. anlöpa Slite och dessutom Karlskrona på vägen till Nordlandkai, dit man till en
början seglade och fick i Trave vänta på att Herrenbrücke öppnades. Bron har numera ersatts av
en avgiftsbelagd tunnel.
Att ett fartyg övernattar i en hamn är ju inte heller vanligt mera.

SL
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2018, 11:48:14 »
På Trelleborg - Sassnitz fanns 1. klass, så länge färjorna var statsbaneägda. På TRELLEBORG (1958), SASSNITZ (1959) och RÜGEN var 1. klass ganska tråkiga salonger mitt i fartyget (utan fönster), som jag tror få använde. När DFO tog över från DR blev det en trevlig liten bar i RÜGEN's gamla 1. klass-salon. Om TRELLEBORG (1982) hade 1. klass er jag osäker på, kan inte erinra mig hvar den skulle ha varit. På SASSNITZ (1989) var vilfåtöljsalongerna på babords sida 1. klass, och låsta, så man måste visa upp sin biljett för att få tillträde (eller sitt ärliga ansikte, om man reste med sovvagn, för då hade man ju inte biljetten upp på däck).
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019