*
Hmm, har också åkt Gabriella till Åbo.
« skrivet: 06 februari 2018, 17:26:42 »
Fast jag åkte denna fredag, som var hennes sista tur på ett på den linjen, men man vet aldrig om det blir igen.

M/S Gabriella innan avgång.
Var inte speciellt mycket folk ombord, men jag trodde det skulle vara mer då Silja inte har någon kvällsavgång till Åbo.

Living room, ett mycket trevligt ställe på Gabriella, där man kunde få lite drickbart, men ingen musik som störde, perfekt för samtal.

93 spänn för denna räkmacka, Viking borde skämmas.

Inte många som var ute på däck.

M/S Finnclipper.

M/S Galaxy på väg mot Långnäs och Åbo.

Viking Grace med sin nya spoiler.

Tog tid innan alla picknick resenärer hade gått av.

M/S Rosella, dags att åka henne igen och spana in ombyggnaden på henne.
När vi kom hem till Stockholm så avgick Gabriella mot Mariehamn - Helsingfors och för första gången på många år så hade Stockholm ingen kvällsavgång mot Åbo (vad gäller reguljär turlista).
Mer bilder och kommentarer finns på länken.
http://www.asklander.se/2018_02_03_1.htm
M

Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Hmm, har också åkt Gabriella till Åbo.
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2018, 18:50:22 »
Vi åkte också samma avgång. Vi tänkte prova hur Gabriella har blivit efter alla positiva reaktioner efter hennes ombyggnad. Har inte känts som om man vill kryssa till Helsingfors med henne med tanke på tidigare kryssningar.

Måste börja med att hålla med dig om priserna ombord, Mpba. Dyrt, en sallad kostade också 93 kr i caféet, en smörgås 54 kr. Ingen varmmat alls.

Istället gick vi till Grill och tänkte äta där. Billigaste rätten (förutom vegburgare) var en hamburgare för 191 kr! Dryck på det och multiplicera det med fyra personer = hutlösa priser! Så vi åt inte där heller. Till hemresan hade vi dock bokat lunchbuffé vilken helt plötsligt kändes "billig" med tanke på priserna i de andra restaurangerna ombord, "bara" 686 kr för två vuxna och två ungdomar.

När dessutom underhållningen i nattklubben (de gånger vi var där och tittade och lyssnade en stund) var under all kritik kändes hela resan nästan som ett bottennapp. Tidigare åkte vi med Mariella som kändes ännu sämre. Jag förstår att Gabriella inte är anpassad för denna linje. Dock saknade vi Amorella under resan och det stora caféet i fören där man även kan köpa varmmat till en mycket billigare peng.

Det fanns i princip ingenting för våra två pojkar i nedre tonåren att göra ombord heller. Tur att de hade sina surfplattor med sig och kunde roa sig med dessa i hytten nästan hela resan.

Dock måste besättningen på Gabriella få en eloge för sin trevlighet och gladhet. Helt annat än på Mariella där det kändes som om alla precis hade fått reda på att de hade fått sparken. Hytten (B4F) var också trevlig med bekväma sängar och fluffiga kuddar. Ombyggnationerna på däck 8 kändes också riktigt fina, bättre än på Amorella.

Tyvärr Viking Line, det blir TS till Helsingfors som gäller även i fortsättningen.  ::)
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018, 15:23:37 »
Tack, då kommer jag inte välja Gabriella eller Mariella. Jag har rest med Gabriella tidigare och tyckte den var tråkig och då har inget förändrats. Jag tycker Tallink Silja erbjuder en helt annan kryssningsupplevelse. Viking känns mer som transport. Lite som Stena Line. :D
*
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2018, 11:22:04 »
Fast jag åker mer än gärna Gabriella gärna igen, för det är mer "fartyg" än Silja syrrorna och det är ingen större skillnad på pris vad gäller mat i restaurangerna. Då man tog bort Stardust på silja syrrorna, tog man död på ett av det bättre som fanns på Östersjön.
Här löns int förklarar för den som int begriper