*
Skillnader i sjöfartstänk mellan Finland, Danmark och Sverige
« skrivet: 27 januari 2018, 19:07:21 »
Det finns många som tror att tonnageskatten kommer att innebära ett uppsving för svensk sjöfart. Jag tillhör inte dessa. Förfallet har gått för långt. Och det handlar inte enbart om hur många fartyg det finns under svensk flagg. Utan om hela sjöfartsklustret. Sedan får Chalmers säga vad man vill.

Det började på 70-talet med varvskrisen, fortsatte med näringens oförmåga att tänka nytt, ett trilskande Sjöfolksförbund som inbillade sig att ”bekvämlighetsflaggor” kunde utrotas med bojkotter och som bla tvingade Broström att sälja Kungsholm och Gripsholm, till en statsmakt som ständigt inhämtat sitt sjöfartskunnande via Evert Taubes vishäften.

Skillnaden i hur man ser på sjöfarten i Finland och Danmark kan man mer eller mindre dagligen avläsa i medias nyhetsrapportering. Några färska exempel.

Här om Finland ( liten handelsflotta) och forskning om obemannade fartyg. Därtill är man världsledande inom  forskning gällande isbrytning och har trots problem hållit liv i varvsnäringen.


http://gcaptain.com/rolls-royce-opens-autonomous-ship-research-center-in-finland/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-3caa34de2b-169904285&mc_cid=3caa34de2b&mc_eid=2b60416400

Bortsett från att Maersk är världens största containerrederi lägger danska staten ned tankemöda på hur man skall få sjöfartssektorn att växa. Ett helt okänt fenomen i Sverige.

https://maritime-executive.com/article/denmark-releases-plans-for-maritime-growth#gs.K53Tww4

Så vad kan man då fiska upp för nyheter om sjöfart i Sverige? Tja, det blir som vanligt skandaler om det numera gravt avlövade Sjöfartsverket som mest pysslar med internkurser i jämställdhet och hur man trivs på jobbet, resa upp tilldelade forskningsanslag och göra tokupphandlingar av helikoptrar, som man har svårt att få upp i luften.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ingen-svensk-raddningshelikopter-i-ostersjon-inatt

https://www.expressen.se/dinapengar/sjofartsverket-fick-miljoner-till-forskning-gick-till-resor-och-pr/

Svårt att känna någon brinnande optimism!
« Senast ändrad: 27 januari 2018, 19:23:34 av Lars H »
SV: Skillnader i sjöfartstänk mellan Finland, Danmark och Sverige
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2018, 19:18:49 »
Jo, förvisso har de annat sjöfartstänk, men olika länder har dels olika förutsöttningar och olika industriella intressen.

Vad dessa två länder har, som vi har är bl a två världsledande, lastbilstillverkare, så man är bra på olika saker. Och dessa undustrier vi har ger bra mkt mer jobb än deras sjöfartsindustrier.

Och varvsnäringen har inte hafg möjlighet att överleva i Norden utan Norbes olja, vilket räddade deras industri och finlands export av fartyg till Sovjet. Nu är ju Rauma Repola, Hollming och Valmets varv nerlagda.