*
Orderläget 2018 - 2026
« skrivet: 26 januari 2018, 13:42:42 »
Med Carnival Corp. senaste beställningar (från igår) finns nu 95 kryssningsfartyg i order för perioden 2018 - 2026.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18448-p-o-orders-new-ship-for-2022-delivery.html


https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/cruise-ship-orderbook.html
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2018, 17:23:48 »
Innan vi kommer till 2026 så har nog antalet hunnit stiga till en bra bit över 100 stycken misstänker jag /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2018, 20:48:07 »
Möjligt, men det börjar nog bli lite trångt på varven. Men man skall å andra sidan inte underskatta möjligheterna att kinesiska varv går in ännu tuffare i detta byggsegment. Kanske i utökat samarbete med europeiska varv.
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2018, 07:52:17 »
trångt på varven jo. men om man ser på antalet fartyg mellan åren 2023 och 2026 jämfört med närmaste åren så kan man nog klämma in några skutor till.
Jo kineserna vill nog ha en bit av kakan. Frågan är om dom europeiska verven är intresserade av ett samarbete eller vill dom behålla sin "know how" för sig själva inom vissa segment? /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2018, 11:10:35 »
trångt på varven jo. men om man ser på antalet fartyg mellan åren 2023 och 2026 jämfört med närmaste åren så kan man nog klämma in några skutor till.
Jo kineserna vill nog ha en bit av kakan. Frågan är om dom europeiska verven är intresserade av ett samarbete eller vill dom behålla sin "know how" för sig själva inom vissa segment? /TT

Man har redan samarbete.
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2018, 00:56:28 »
trångt på varven jo. men om man ser på antalet fartyg mellan åren 2023 och 2026 jämfört med närmaste åren så kan man nog klämma in några skutor till.
Jo kineserna vill nog ha en bit av kakan. Frågan är om dom europeiska verven är intresserade av ett samarbete eller vill dom behålla sin "know how" för sig själva inom vissa segment? /TT

Man har redan samarbete.

I mitten av 2000 talet sa skrev RCCL pa ett joint-venture avtal med ett av de stora Japanska varven. Tanken var da att bygga upp till 18 fartyg i Japan for RCCL's rakning (inraknat dotter/systerbolag)
Detta foll pladask med finanskrisen 2008-2009 samt att en av de drivande slutade i RCCL.
Sedan dess har det varit tyst om detta fast Carnival ju byggt nagra enheter i japan for Aida.
Laste nagot haromdagen om att Kina nu skulle bygga 2 kryssningsfartyg for inhemska bestallare.
Ser nog ut som om Europa sitter tryggt pa tronen annu en tid nar det kommer till att bygga kryssningsfartyg.
*
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2018, 10:37:49 »
Ja, än så länge sitter man nog säkert. Sedan är det speciellt med att bygga kryssningsfartyg. Japanerna har försökt tränga sig in på marknaden ett par gånger med stora förluster och förseningar som följd. Princess byggde också två fartyg där. En anledning till problemen brukar sägas vara bristen på dugliga underleverantörer. Koreanerna har mig veterligt aldrig byggt något kryssningsfartyg.

Däremot har Fincantieri påbörjat ett samarbete med ett kinesiskt varv.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/17156-fincantieri-plans-move-forward-in-china.html
SV: Orderläget 2018 - 2026
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2018, 23:49:40 »
Laser idag att TUI cruises har bestallt ytterligare ett fartyg som kommer att fa namnet "Mein Schiff 7". Leverans fran Meyer Turku under 2023.

http://www.sjofartstidningen.se/tui-cruises-bestaller/


Samtidigt har 'Maritima Danmark' en artikel om det duopol som Fincantieri och Meyer skaffat pa byggnad av kryssningsfartyg.
Om vi pratar om kategorien "stora kryssningsfartyg'" och bortser fran relativt sma expeditionsfartyg sa sitter dessa bada varv pa 53 utav 59 bestallda fartyg.
Enbart under forra aret tog dom tydligen bestallningar till ett varde av 19.5 milljarder USD eller runt 157 milljarder SEK.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37432