*
Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 31 december 2017, 19:43:12 »
Det enkla svaret är förstås: hur stora som helst. Åtminstone teoretiskt. Men på vägen finns en del problem. Inom branschen förs fn en intressant diskussion om detta. Här några synpunker som vädras.

Byggnadstekniska

Var och en som studerat de nuvarande större kryssningsfartygen akterifrån kan notera följande. Höjden på överbyggnaden räknat från vattenlinjen i förhållande till fartygets bredd och längd är oproportionerligt och imponerar knappast stabilitetsmässigt. Lägger man därtill det förhållandevis ringa djupgåendet (9 m för Harmony of the Seas jämfört med tex lilleputten Kungsholms 8,5 m eller ett containerfartygs runt 16 m, med samma längd som Harmony, borde ingen bli förvånad över deras förmåga att rulla, helt oavsett rederiernas och resebyråernas försäkringar om att storleken och stabilisatorer befriar från alla otäcka rörelser.

Här finns åtskilliga problem att bemästra när man går upp i storlek. Ringa djupgående är förstås viktigt för att nå så många destinationer som möjligt, så det vill man helst bibehålla. Men det blir svårt då sk hogging- och saggingproblem (skrovböjningar), sätter in vilket kommer att begränsa längden med nuvarande byggnadssätt om man inte gör rejäla skrovförstärkningar, vilket i sig skulle öka djupgåendet. Öka bredden då? Tja, fler balkonghytter blir det knappast (marknaden ropar inte precis efter fler innerhytter) plus att bränsleförbrukningen ökar och manövermöjligheterna i trånga hamnar reduceras.

Möjligen skulle man kunna tänka sig gigantiska fartyg av resorttyp, byggda för enbart upplevelsen ombord. Fart och annat rätt oväsentligt. Likt resenärer på en dygnsresa till Åland(vem bryr sig om Åland?) blir det bara en klarering i en utländsk hamn som stör hålligånget.

Ett problem som redan gör sig gällande är dock bristen på tillräckligt stora varvsdockor för att serva stora fartyg. Särskilt problematiskt förstås i händelse av ett haveri som kan kräva bogsering långa sträckor.

Broar och kanaler

Redan nu har de finska varven problem med Stora Bältbron med en fri segelhöjd på ca 65 m. Det här begränsar även vissa kryssningsfartygs passage in i Östersjön. QM2 exempelvis, som för övrigt bara har tre meter till godo i New York under Verrazanobron, som också anses vara ett framtida problem. Öresundsbron har inom parantes ca 55 m och tillåter dessutom ett mer begränsat djupgående än under Stora Bältbron. Den utbyggda Panamakanalen tillåter i sig de flesta nuvarande kryssningsfartygen, om det nu inte vore för den begränsade segelhöjden under Bridge of Americas som är på 58 m. Muddringarna i Suez och annat gör att där återfinns inga större problem fn.

Att öka segelhöjden under broar är inget lätt projekt, även om det förekommer. Vare sig myndigheterna i Danmark eller i Panama tycks dock fundera i sådana banor.

Hamnar

Här finns naturligtvis hinder som gör rederierna tveksamma. Helst skall ett fartyg kunna trafikera så många hamnar som möjligt på alla kontinenter för att snabbt kunna anpassa sig till skiftande marknadsförutsättnigar. Ett jättefartyg i trafik på bara några få hamnar är förstås ett ytterst vanskligt projekt och redan med dagens storlekar dras man med en del besvär. Men det här är ändå problem som förefaller hyggligt överkomliga på sikt.

Allmänt

Det är möjligt att med nuvarande begränsningar av alla de slag inkl byggnadssätt, kommer maxkapaciteten under de närmaste 15 åren, inte överstiga runt 10.000 pax plus runt 3.000 i besättningen. Totalt alltså runt 13.000 personer som far runt på haven inom en begränsad yta. Men säker kan man inte vara.

Containerfartygen har en liknande utveckling om att ”big is beautiful”. Ingen tror på allvar att de nuvarande fartygen med en maxkapacitet på runt 22.000 TEU utgör något maximum. Men förr eller senare når man även där en gräns.

Man kan även ha i minnet att tex tankfartyg under en period byggdes i allt större storlekar och det ansågs vara framtiden. Men det fick ett abrupt slut och ingen tankredare skulle numera komma på tanken att igen bygga fartyg på 450.000 - 550.000 dwt. Det samma gäller inom det militära. Tidigare vurm för gigantiska hangarfartyg är som bortblåst. Slagskepp exvis återfinns numera endast som museiföremål. På samma sätt kan notera att efterfrågan på Airbus 380 och andra större flygplanstyper stagnerat till förmån för mindre storlekar.

Så det är inget naturtillstånd att allt måste bli större.

Det som dessutom kan förändra alla förutsättningar över en natt vore om en olycka (av vad slag det än må vara) skulle inträffa med tusentals döda. Något som faktiskt skulle kunna hända trots alla försäkringar om hur otänkbart det är.
« Senast ändrad: 31 december 2017, 20:00:40 av Lars H »
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2018, 10:40:28 »
Intressant läsning. Jag funderar även lite på vad alla dessa stora fartyg ska hamna senare? Ännu så länge har man ganska lätt bara flyttat ner sina fartyg till rederier inom koncernen som har en annan målgrupp och där enklare standard accepteras. Men snart kommer fler och fler bli kräsnare och inte acceptera gamla slitna fartyg förutom några nostalgiker. Titta på TUI tex, den tyska delen bygger nytt medans den brittiska fortfarande har en äldre flotta.
Vem kommer tex kunna fylla Oasis klassen när dom blir till åren? Vem har råd att underhålla dessa?
Troligen kommer vi se fler fartyg gå direkt till skrot utan att passera något annat rederi på vägen, och troligen i en ganska så ung ålder dessutom.

//R
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2018, 11:22:52 »
Ja, det är väl inte ett orimligt antagande att den ekonomiska livslängden för kryssningsfartyg kommer att minska. Och det av många anledningar. Skulle dessutom branschen få känning av ett egetförvållat överskott på tonnage eller världen gå in i en djup lågkonjuktur, kan upphuggningsvarven få bråda dagar.
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2018, 11:51:03 »
För 2018 rapporterar Seatrade att 16 kryssningsfartyg, värda $8.4 miljarder, som ger ett tillskott på 34.400 ”lower berths”, kommer att levereras. Det är 6 fler fartyg än under 2017. Här är listan.

”In estimated order of delivery, 2018's new ocean-going fleet consists of Star Clippers' Flying Clipper, Carnival Cruise Line's Carnival Horizon, Royal Caribbean International's Symphony of the Seas, Seabourn's Seabourn Ovation, TUI Cruises' Mein Schiff 1, Norwegian Cruise Line's Norwegian Bliss, MSC Cruises' MSC Seaview, Ponant's Le Laperouse, Viking Cruises' Viking Orion, Hurtigruten's Roald Amundsen, Scenic's Scenic Eclipse, Ponant's Le Champlain, Holland America Line's Nieuw Statendam, Celebrity Cruises' Celebrity Edge, AIDA Cruises' AIDAnova and Mystic Cruises' World Explorer.”
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2018, 15:19:24 »
Denna bubbla måste jag spricka snart.
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2018, 19:14:40 »
Citera
Denna bubbla måste jag spricka snart.
Och när den spricker så kommer det under en kortare stund vara resenärernas marknade med mycket billiga kryssningar för att behålla paxen och sänka konkurenterna.Misstänker jag /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2018, 10:59:25 »
I en artikel i gCaptain om framtiden i den maritima världen skriver Captain Livingstone följande apropå säkerhet och utrymning av större kryssningsfartyg.

”In the next two years, 35 new ocean cruise ships will be ordered worldwide (CLIA Cruise Lines International Association 2017 Outlook). Many of those new builds will be true mega ships with passenger counts nearing 6,000. This segment of the international maritime industry is thriving. Advocates for international maritime safety, however, would be remiss if not posing the question how big is too big?

The question of safely evacuating 6,000 passengers from a ship in a timely matter needs to be addressed. If 6,000 passengers were required to abandon ship in one hour, that would mean 100 passengers would have to be alerted, gathered, organized and loaded into life boats, and one life boat splashed in the water every 60 seconds, repeated 60 times.”
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2018, 19:15:33 »
Man kan naturligtvis utöka räkneövningen till ett framtida kryssningsfartyg med säg 10.000 pax och 3.000 crew. Förutsätt vidare att dessa 13.000 personer, skall evakueras på 60 minuter, från, som det oftast är i en nödsituation, enbart en sida av fartyget, vare sig detta beror på väder, brand eller annat.

Lägger man därtill språkproblem (inte okänt för resenärer hos bla Costa och MSC) finns det förstås säkerhetsproblem att tackla inom näringen.

SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2018, 01:43:45 »

The question of safely evacuating 6,000 passengers from a ship in a timely matter needs to be addressed. If 6,000 passengers were required to abandon ship in one hour, that would mean 100 passengers would have to be alerted, gathered, organized and loaded into life boats, and one life boat splashed in the water every 60 seconds, repeated 60 times.”

Problemet finns dar helt klart aven om raknestycket ovan haltar eftersom det inte ar ett verkligt scenario.
Inget kryssningsfartyg har 60 livbatar.
Oasis klassen till exempel har 18 livbatar som vardera tar 370 personer. 18x370=6660 personer. Ovriga pax och crew ar hanvisade till livflottar.
Sedan star ju naturligtvis inte alla 6600 personerna i en enda lang ko och vantar pa plats som du vet. Dessutom kan ju flera livbatar sjosattas samtidigt.
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2018, 14:57:15 »
I fint väder där livbåtar och flottar på båda sidor kan nyttjas är det förstås inga större problem att evakuera ett närmast oändligt antal pax och crew. Men så underbar är tyvärr sällan verkligheten och ofta är bara en sida tillgänglig.

Kommer ihåg att för några år sedan fanns idéer om att placera livbåtar i en sorts genomgående kassuner tvärs över fartyget för att fritt kunna sjösätta dessa på vilken sida som helst. Men jag förstår att detta förfarande inte medförde några större oavationer från rederiernas sida.
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2018, 20:32:43 »
I fint väder där livbåtar och flottar på båda sidor kan nyttjas är det förstås inga större problem att evakuera ett närmast oändligt antal pax och crew. Men så underbar är tyvärr sällan verkligheten och ofta är bara en sida tillgänglig.

Kommer ihåg att för några år sedan fanns idéer om att placera livbåtar i en sorts genomgående kassuner tvärs över fartyget för att fritt kunna sjösätta dessa på vilken sida som helst. Men jag förstår att detta förfarande inte medförde några större oavationer från rederiernas sida.

Nu finns det inga kryssningsbåtar, stora eller små, som kan evakuera på bara en sida.

Till skillnad från lastbåtar så har man i tillräcklig LSA kapacitet, man har bara max antal personer ombord + 25 %.

De fartyg som skulle få problem att evakuera är dock inte främst stora kryssningsbåtar utan, tex färjor i vårt närområde.

Ett stort kryssningsfartyg har ca 2,5 pax per besättning.

En färja här i Östersjön har ca 10 pax ber besättning.

Det är inte svårare att evakuera fler, under förutsättning att man bryter ned organisationen i flera zoner.

Det är inte svårare att evakuera en A 380 än en A 319.



Däremot, i Östersjön, under vintern med kallt vatten och is...... och höggradigt berusade passagerare......  det blir inte lätt
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 20:35:49 av Origoxy »
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2018, 20:46:01 »
Ligger mycket sanning i det inlägget. Men lägger man därtill språkförbistring och lätt uppflammande paniiksituationer blir skillnaderna mellan tex ett handelsfartyg med en tränad besättning - trots allt - gigantisk i förhållande till ett kryssningsfartyg (litet eller stort) eller en Finlandsbåt. Oavsett antal livbåtar och flottar.
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2018, 01:24:03 »
Ligger mycket sanning i det inlägget. Men lägger man därtill språkförbistring och lätt uppflammande paniiksituationer blir skillnaderna mellan tex ett handelsfartyg med en tränad besättning - trots allt - gigantisk i förhållande till ett kryssningsfartyg (litet eller stort) eller en Finlandsbåt. Oavsett antal livbåtar och flottar.

Absolut, att evakuera en lastbåt med en tränad besättning är givetvis oändligt mycket enklare än att evakuera ett passagerarfartyg.

Det jag vände mig emot var resonemanget som man ofta hör, Att det skulle vara svårare att evakuera ett stort fartyg jämfört med ett minde.

Det viktiga idag är att inte hamna i en situation där man behöver evakuera och, jag hävdar bestämt att man åker mycket säkrare på Harmony of the Seas jämfört med Song of Norway, trots att den förstnämnda är nästan 10 gånger större.
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2018, 17:30:30 »
Intressant ämne! Och då tänker jag inte bara på säkerheten utan även på kryssningsupplevelsen.
Jag tänker på MSC Meraviglia som gör tre kyssningar till Spetsbergen i sommar. Har man kapacitet att ge 5.000 pax en behaglig vistelse i några enstaka plusgrader långt upp i Norra Ishavet?
Sommarsäsongen avslutas med två östersjökryssningar i september då bl.a. Nynäshamn anlöps. Marginal  under Stora Bältbron?
*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2018, 19:38:03 »
Om vi jämför med containertrafiken så var det väl många som trodde att övre gränsen var nådd när U:S: Lines, under Malcolm McLean, beställde containerfartyg på 4200 TEU. Nu gick USL i putten innan leverans och fartygen låg väl upplagda innan de togs över av Nedlloyd och (tror jag) TFL. Om man ska jämföra med containerfarten så kommer nog kryssningsfartygen att bli större och större även framöver, men hur länge?