SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2018, 11:37:37 »
Det Havila-skipet var lite pent, for å si det mildt.
Ser jo ikke ut som om det skal kunne ta last. Har departementet glemt krav til kjøle- og frysetransporter av fisk i denne utlysingen også? Der ser jo faktisk ikke en gang ut til å være landgang til skipet.
De kraven som finns på fartygen (utöver miljökraven) är: kapasitet til 320 passasjerplasser, 120 køyplasser i lugar og minimum 150 europaller for frakt av gods nord for Tromsø.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #31 skrivet: 22 januari 2018, 12:27:52 »
Ser jo ikke ut som om det skal kunne ta last. Har departementet glemt krav til kjøle- og frysetransporter av fisk i denne utlysingen også? Der ser jo faktisk ikke en gang ut til å være landgang til skipet.
De kraven som finns på fartygen (utöver miljökraven) är: kapasitet til 320 passasjerplasser, 120 køyplasser i lugar og minimum 150 europaller for frakt av gods nord for Tromsø.
Det var inte mycket. Ingenting om kyl & frys, alltså, denna gången heller. HAVILA-fartyget ser ju ut att vara större än ett fartyg för 320 passagerare, men kanske inte fler än 120 hyttplatser.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #32 skrivet: 23 mars 2018, 19:32:55 »
Hurtigruten blev tilldelade 7 fartyg och Havila fyra fartyg. För Hurigrutens del betyder detta att 90-tals fartygen (och ett till Vesterålen/Spitsbergen?) kommer att konverteras till LNG drift och de nyare fartygen Midnatsol, Trollfjord och Finnmarken kommer att sättas in på ren kryssningstrafik längs kusten.

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2018/03/23/195382493/bade-havila-og-hurtigruten-far-kystrute-kontrakter
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #33 skrivet: 23 mars 2018, 21:24:21 »
Ska bli intressant vad som kan bli av detta...
"Havila"?Är detta någon typ av förkortning?/Ulf
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #34 skrivet: 23 mars 2018, 23:27:22 »
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #35 skrivet: 24 mars 2018, 11:13:42 »
Det har skrivits en hel del i tidningarna om detta, i synnerhet i NordNorge. Det är klart att Havila har lämnat det absolut lägsta anbudet på ett paket om 4 båtar. Ett anbud som ligger mycket under det Hurtigruten har lämnat. När det gäller de två andra paketen om 4 och 3 båtar har Hurtigruten vunnit fram. Enligt uppgift beroende på att det i slutänden inte varit seriösa anbud på de paketen.

Direktör Skjeldam i Hurtigruten har uttalat att "Vi vet vad det kostar att driva den här trafiken och klarar inte att driva 4 båtar på det pris som Havila har begärt". Han säger också att de länge har förstått att de bara får 7 båtar.

Men han tänker ändå driva dagliga seglingar. Därför att på de 4 dagar som Havila inte skall segla avser man att driva ren kryssningstrafik där man går till färre hamnar, ligger längre i hamn men också går till en del nya platser. Men man kan inte ta med sig distanspassagerare på de seglingrna utan de måste enbart inriktas till rena kryssningsresenärer.

När det gäller hur biljetter och reklam skall administreras med två rederier menar han att "detta kommer vi överens om". Och tillägger "kan vi inte bli eniga kommer helt säkert departementet med direktiv på hur vi skall göra".
*
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #36 skrivet: 24 mars 2018, 18:56:06 »
Verkar sådär spontant som en fin idé för att skapa ett rejält kaos och förstöra en väl fungerande trafik. Möjligen kan man glädjas att att det inte blev flera rederier inblandade.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #37 skrivet: 25 mars 2018, 22:10:12 »
Hurtigrutten har beslutat att lagga in anbud pa samtliga "Pakker".

https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/hurtigruten-legger-inn-anbud-paa-ruten-langs-norskekysten/24188630
Det är goda nyheter, enligt min mening. Det värsta hade ju varit om de inte gjort det men ändå seglat leden och "skummat grädden".

När det gäller Color Line och Fjord Line, kunde det ju bli intressant om Fjord Line fick den ena och Hurtigruten de andra två. Då kunde Hurtigruten använda TROLLFJORD och MIDNATSOL till något annat, och LOFOTEN tillfredsställer ju inte tillgänglighet för funksjonshämmade.

Color Line är jag mer skeptisk till, det totalförstörde Scandi Lines' Sandefjord - Strömstad-led enligt min mening.
Saa blev det ju naestan saa, fast Havila istaellet foer Fjord Line. Och just TROLLFJORD och MIDNATSOL, och aeven FINNMARKEN, skall anvaendas till naagot annat, naemligen att skumma graedden de dagarna Havila har sina turer. Just det sista aer ju litet ruttet, men det skal bli vaeldigt intressant att Hurtigruten (laes Kystruten) aaterigen faar mer aen ett rederi! Saa faar vi daa fyra nya kystruteskepp, som ersaettning foer LOFOTEN, MIDNATSOL, TROLLFJORD och FINNMARKEN. Men daa maaste SPITSBERGEN bli permanent kystrutefartyg, med mindre Hurtigruten har taenkt att bygga ett nytt kystruteskepp (eller tvaa - boerjar vael bli dags att pensionera VESTERAALEN ocksaa).

Naer det gaeller biljetter saa laer det bli ENTUR som skall saelja dem. Saa daer faar Hurtigruten ett litet problem. De kan inte saelja sina kystrute- och "skumma graedden"-biljetter paa samma websida!
« Senast ändrad: 25 mars 2018, 22:13:58 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #38 skrivet: 25 mars 2018, 23:34:48 »
Kan man inte anse fördelar med Hurtigrutens kryssningsavgångar? Kan man tänka sig att en del turister föredrar just dessa dagar med nyare fartyg och färre anlöp?
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #39 skrivet: 26 mars 2018, 11:34:12 »
Kan man inte anse fördelar med Hurtigrutens kryssningsavgångar? Kan man tänka sig att en del turister föredrar just dessa dagar med nyare fartyg och färre anlöp?
Till sista fraagan; aboslut! Men just det innebaer ju ett hot mot det nya rederiets avgaangars loensamhet. Och Hurtigrutens direktoer menade ju att det redan var orealistiskt laagt prisat. Och gaar det daa saa laangt som till konkurs foer Havila, kan ju kustbefolkningen ploetsligt sitta kvar med endast sju avgaangar paa elva dagar.

Det man naturligtvis kan hoppas paa aer att de som tar dessa Hurtigrutturer aer nya passagerargrupper, som annars inte hade aakt Hurtigruten/kystruten alls.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #40 skrivet: 26 mars 2018, 12:06:22 »
Verkligheten är ju att Hurtigruten redan i dag har stark konkurrens från rena Kryssningsrederier som i allmänhet utgår från hamnar i NordEuropa, så seglar man inom 5-6, kanske 7 hamnar i "Hurtigruteland" med tusentals kryssningsresenärer ombord. Men de här fartygen kan proviantera "tax-free" tack vare att de seglar utrikes, de har billigare besättningar från lågkostnadsland och kan därmed sälja "all inclusive" - resor till betydligt lägre priser än Hurtigruten.

Trots denna konkurrens har Hurtigruten haft en helt äventyrlig ökning i passagerartalen ända sedan den dagen de frikopplades från diverse institutionella ägare som fylkesting, kommuner, pensionskassor och liknande. I stället fick man privata ägare som "visste hur en slipsten skall dras" och gav de resande det som de frågade efter. En ökning i passagerartal som inte bara består av turister utan också av helt "vanliga" resande.

Dess värre klarade de gamla institutionella ägarna av att skadeskjuta fraktsidan med resultat att en stor del av frakten flyttade över till landsvägen och det har man inte lyckats reversera även om man ju har en hel del frakt redan som det är.

Jag tror att herr direktör Skjeldam har två ting i sikte. Dels önskar han erbjuda ännu bättre kryssningsprodukter än de vanliga aktörerna klarar av och därmed konkurrera med dem. Detta tack vare rederiets stora kontaktyta på landsidan. Sedan tror jag också att man iskallt räknar med att Havila har förräknat sig på de fyra ruter de skall trafikera. Självfallet kommer dessa att ligga i ett dotterbolag med "vattentäta skott" till Havilas kärnverksamhet. Vilket gör att hela klabbet blir till salu med kontrakt, båtar och allt i händelse man börjr förlora pengar i Fosnavåg.

En kul grej är "Sunnmørsposten" som vinklar det hela så här - "Hurtigruteskip åter på Norska händer". Detta med hänvisning till att Hurtigruten AS ju har utländska ägare numera.

SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #41 skrivet: 26 mars 2018, 16:20:10 »
En kul grej är "Sunnmørsposten" som vinklar det hela så här - "Hurtigruteskip åter på Norska händer". Detta med hänvisning till att Hurtigruten AS ju har utländska ägare numera.
Och daer tar Sunnmoersposten fel - Hurtigruten aer inte laengre den samlande beteckningen paa kustleden utan Kystruten.

Naer det gaeller frakten aer den mitt stoersta bekymmer roerande Havila, saerskilt efter att Kim Viktor redogjorde foer upphandlingsfoerutsaettningarna. Illustrasjonen av deras fartyg ser inte ut att ha plats till de noedvaendiga lastluckor och -utrynnen.

Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #42 skrivet: 26 mars 2018, 16:59:53 »
Och daer tar Sunnmoersposten fel - Hurtigruten aer inte laengre den samlande beteckningen paa kustleden utan Kystruten.

Även om man ändrar namn från Kystruten till Hurtigruten så kommer det att ta mängder med år innan den namnändringen slår igenom hos folk flest. Hurtigruten är alldeles för starkt varumärke för den saken.

Jämför med SJ som av outgrundliga skäl tog bort namnet "Nordpilen" från tåg 93 och 94 mellan Stockholm och Narvik. Det vill säga huvudförbindelsen norröver. Nu har det väl gått 20 år sedan dess men än i dag säger folk i hela Norrland: "Jag kommer med Nordpilen i morgon". Eller se till alla platser där det fanns SAS-Hotell. De heter i dag "Radisson Blu" och SAS är inte inblandat. Men det är inte någon som hoppar in i en droska och vill åka till Radisson, nej - man ber att få åka till SAS-hotellet. Listan på inarbetade namn som överlever namnändringar är lång.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #43 skrivet: 26 mars 2018, 19:20:49 »
Jag har nu laest genom en del norska tidningar, och upptaeckt ett par intressanta saker:
1. Hurtigruten faar inte lov att ta med sig lokala passagerare de dagar Havila seglar. Saa daa aer fraagan: Betyder det att de i princip bara kan saelja hela Bergen - Kirkenes-kryssningar den ena eller andra vaegen (plus naturligtvis rundresor) paa dessa turer?
2. De bilder som nu publiceras av Havila-fartygen ser ut som betydligt mindre (blaaa) fartyg aen de tidligare publicerade groena, men man paastaar fortfarande att de skall vara 125 m laanga, 20 m breda och ta 700 pax. Paa de nya illustrationerna ser det aendaa saemre ut med fraktmoejligheterna

Foelj med, foelj med!
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #44 skrivet: 26 mars 2018, 20:53:38 »
Jag tror inte att Hurtigruten ser till rundresor Bergen- Kirkenes i direkt konkurrens med Havila. De tänker sannolikt sälja kryssningar som börjar i något utland och som innehåller lite fler och mer spännande hamnanlöp än vad de nuvarande kryssningsrederierna har. Det är dessa som man tänker konkurrera med. Tror jag.

Upplägget med internationell trafik möjliggör internationella besättningar men också att kunna driva fatyget "tax-free" vilket tillsammans drar ned kostnaderna högst substantiellt. Men ruten Bergen- Kirkenes är subventionerad och då får de inte ta lokala resande i konkurrens med den subventionerade ruten. Något de sannolikt inte heller är intresserade av att göra.