SV: Seaside/Seaview
« Svar #15 skrivet: 11 november 2017, 21:30:32 »
Ja hon blir ju lite speciell.

https://www.youtube.com/watch?v=56If4G4Mhmg
« Svar #16 skrivet: 29 november 2017, 14:57:14 »
MSC Seaside har levererats till MSC Cruises, samtidigt har rederiet beställt två nya SeasideEvo för leverans 2021 och 2023. Vilket gör att MSC Cruises har 11 fartyg i orderboken, flera fartyg än vad flottan bestod av för inte så många år sedan. ;)

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18158-msc-orders-two-more-adding-seaside-evo-class-ships.html
*
« Svar #17 skrivet: 29 november 2017, 16:10:25 »
Hon baseras i Miami. Snart är det inte bara vissa hamnar i Karibien, utan också Miami och Fort Lauderdale, som har utrymmesproblem. Men här finns i alla fall hyggliga möjligheter att bygga ut för att ta emot alla giganter som i strid ström släpps ut på marknaden.
« Svar #18 skrivet: 29 november 2017, 21:57:32 »
Man undrar om det finns en bubbla här också och när den i så fall spricker.
Fins mycket som kan störa branschen oljekris, krig ,terror attack,brand mm .
med tanke på at asien inte verkar öka så mycket som branschen kanske först trodde så kanske om vi har tur så får vi köparens marknade med billia kryssninga roch hård konkurens om några år.
Men vem vill åka alla dessa bjässar jag gillar de lite mindre fartygen bättre /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
*
« Svar #19 skrivet: 30 november 2017, 12:32:58 »
« Svar #20 skrivet: 30 november 2017, 19:36:41 »
Man undrar om det finns en bubbla här också och när den i så fall spricker.
Fins mycket som kan störa branschen oljekris, krig ,terror attack,brand mm .
med tanke på at asien inte verkar öka så mycket som branschen kanske först trodde så kanske om vi har tur så får vi köparens marknade med billia kryssninga roch hård konkurens om några år.
Men vem vill åka alla dessa bjässar jag gillar de lite mindre fartygen bättre /TT

Den tanken slog mig också försökte komma på en rubrik för en ny tråd men det verkar ju va en liknande bubbla som Sveriges lägenhetsbygge eller internet valutor den måste ju spricka snart.
« Svar #21 skrivet: 30 november 2017, 20:25:24 »
Jag gillar designen. Framförallt akterm.
Min tyska kompis Matthias är ombord.
https://youtu.be/G7muBVuJusk

Andy Cruiser
Loyalty programs:
NCL lattitudes Platinum
MSC Blackcard
RCCL C&A Emerald
Costa Corallo level
HAL level 2-mariner
Disney Castaway Silver level
Carnival VFIP Red level
*
« Svar #22 skrivet: 15 december 2017, 12:33:42 »
Den som är intresserad av den här typen av kryssningsfartyg kan läsa det här från en invigningstur.

För övrigt intressant att MSC, som enda större, av européer helägda rederi (familjeägt dessutom), blir en allt större spelare på den amerikanska hemmamarknaden, där USA-dominerade rederier fått härja rätt fritt i Karibien.

https://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=8267
« Senast ändrad: 15 december 2017, 12:46:43 av Lars H »
*
« Svar #23 skrivet: 26 december 2017, 10:58:06 »
Om priserna ombord skriver Seatrade:

”Butcher's Cut for steaks, featuring the signature tomahawk steak ($90 for two), and Ocean Cay, a seafood specialty spot with Miami's famous stone crabs among the menu items (12 oysters are $29, bouillabaisse for two, $50, and three soft shell crabs, $24; or there's a $50 fixed price menu with a choice of three items). A wine cellar located between the restaurants is ideal for small group tastings.

Off the atrium is La Boheme, an enticing French bistrot with choices like a charcuterie selection ($16), onion soup ($7), escargots ($10), salad Nicoise ($9), quiche Lorraine ($10) and croque madame ($9).”
« Svar #24 skrivet: 26 december 2017, 11:31:29 »
Tänkte på det här med priserna i specialrestaurangerna igen nu på vår kryssning. Har för mig att Celebrity tar 45 dollar för både Tuscan Grille och Qsine. Vi åt 2 gånger på Qsine när vi fick specialpris vilket man körde ganska hårt med.
Men det är liksom inte så mycket bättre än Huvudrestaurangen så man liksom känner sig nöjd. Skulle vilja påstås, att det ibland bara är lite bättre till och med.
Ett pris på runt 25 dollar/person för att äta lite finare än Huvudrestaurangen kan jag leva med alla gånger. Men när det går upp mot 45-55 dollar så njuter man inte längre, utan blir istället kritisk.

Och så får man höra, att jo men du kan ju äta hur mycket du vill från menyn för 45 dollar! Ja, men jag orkar inte äta hur mycket jag vill, och jag går inte till specialrestaurangen för att äta en långtradarportion. Då kan vi lika gärna äta i buffén, man går dit för att äta i en lugnare miljö, få bättre service, bättre kött, bättre sås, bättre smak osv.

Lars H, du som har bred erfarenhet. Hur är det på dom finare rederierna? Där motsvarar väl maten i huvudrestaurangen den som vi får betala extra för hos massmarket?

//R
*
« Svar #25 skrivet: 26 december 2017, 14:35:12 »
Generellt kan man säga att nog ingen väljer specialrestaurangerna framför huvudrestaurangerna pga att det skulle vara bättre mat eller för högre servicenivå, utan snarare för omväxling. Åtminstone hos rederier som Regent, Hapag-Lloyd, Seabourn, Silversea, Crystal mfl.

Sedan vad gäller avgifter och annat så är det även inom detta segment lite olika. Det kan också skilja något från fartyg till fartyg inom samma rederi beroende på antal specialrestauranger. Hapag-Lloyds Europa 2:s fyra/fem alternativrestauranger, av totalt sju restauranger (för 500 pax), tar inga avgifter och de flesta har dessutom öppet för lunch. Seabourn, Regent och Crystal tar heller inga avgifter. Åtminstone inte när jag ha rest. Dock har Crystal, och jag tror numera även Regent, vissa restriktioner om antal besök per kryssning gällande några av specialrestaurangerna, även om någon strikt bokföring brukar lysa med sin frånvaro. Silversea har däremot en avgift i sin Le Champagne restaurang och i de nya fartygen även den japanska på 40 US. Däremot har inte Oceania några avgifter i sina, vad jag kommer ihåg.

Men att man även här numera börjar ta betalt är ett rätt nytt påfund. Tidigare var dessutom hyggligt ovanligt även inom andra segment. När jag reste med Princess första gången hade man en specialrestaurang för italiensk mat och en för kött. Båda avgiftsfria.

Själv har jag inga större problem med en avgift i någon specialrestaurang, under förutsättning att det finns andra av hygglig klass som är avgiftsfria. Däremot blir man ju undrande, som när jag var ombord i en P&O båt för något år sedan och upptäckte att all enkel mat i en pub/bistro tog man extra för. Då kan man fundera på vad vilken mat som serveras i huvudrestaurangen!
« Senast ändrad: 26 december 2017, 14:48:08 av Lars H »
*
« Svar #26 skrivet: 26 december 2017, 17:19:26 »
Vad sedan gäller huruvida det som serveras i avgiftsbetungade specialrestauranger ombord på massmarketfartyg är vardagsmat inom luxury, finns det nog inget facit. Därtill är båda segmenten så olika inom sig och det är också variationerna på specialrestaurangerna inom massmarket.
*
« Svar #27 skrivet: 28 december 2017, 11:35:18 »
Jag skulle nog våga påstå att åker du med Celebrity, så är behovet mindre för att behöva äta på special restaurangerna samma gäller Holland America. Åt i ett av special restaurangerna på NCL, men jag kan inte påstå att jag direkt flög av stolen av smakskillnaden jämfört med att äta i huvudrestaurangen.

RCCL har jag svårt att bedöma men beställde en köttbit från deras specialresturang den var egentligen inte så speciell jämfört med det ordinarie utbudet, men jag skulle nog påstå att köttbiten på huvud restaurangen på Holland och Celebrity är i samma klass om inte bättre än på RCCL special i jämförelse "kanske det är skillnader mellan båtarna!"

Det enda gångerna jag kan tänka mig att man kanske skulle ge sig på specialresturangerna, om det finns nått som passar in i ens smak är ifall man åker med Costa eller MSC. För maken till snålt och utvattnat utbud på mat om man får säga så om mat, är vad jag upplevt på dessa rederier. Tack vare det makalöst dåliga maten som erbjuds på dessa rederier samt bedrövlig service speciellt från italienarna gör att jag undviker dessa rederier. Detta lite synd för jag tycker annars om designen på MSC båtar.