Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Färjan STENA SCANDINAVICA är tillbaka från varvet
« Senaste inlägg av Gransson skrivet Idag kl. 09:48:43 »
Tack för snabbt svar Tim S
2
Färjor / SV: Färjan STENA SCANDINAVICA är tillbaka från varvet
« Senaste inlägg av Tim S. skrivet Idag kl. 09:38:01 »
Vid Remontowa Varv bör det vanliga översynsarbetet på skrovet och maskinen ske. Dessutom installeras ett skrubbersystem för att rengöra avgasen, så att skeppet i framtiden kan använda tung eldningsolja igen. På varvet bestämdes emellertid en betydligt större arbetsbelastning på de fyra motorerna än vad som ursprungligen trodde.
3
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 09:15:12 »
Backman har haft en lång och framgångsrik karriär som FC i isbrytare och isbrytardirektör. Han är sjöofficer i grunden. Men någon skeppsbyggare är han inte. Trevlig som person. Blev lite överraskad när jag tidigare upptäckte att han jobbade med det här. Vid den åldern.
4
Färjor / SV: Färjan STENA SCANDINAVICA är tillbaka från varvet
« Senaste inlägg av Gransson skrivet Idag kl. 08:07:46 »
Ser nästan ny ut. Vad har gjorts med henne? Förutom målning,
5
Pollarsnack / SV: Fråga om Esbjerg Harwich
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 07:28:10 »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?
Den officiella orsaken vara att SIRENA SEAWAYS (f.d. DANA SIRENA) inte längre uppfyllde utsläppskraven i Nordsjön (samma orsak som angavs för TRELLEBORG i Östersjön på Trelleborg - Sassnitz, samma år).
6
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 03:47:37 »
GU ´ s sida om nybygget

https://loven.gu.se/fartyg/ny-r-v-skagerak/Byggandet-av-ny-RV-Skagerak

Projektledaren är 78 år gammal så vi får väl hoppas han är erfaren. Nästan 100 000:- i månadslön så han kanske inte är ledsen att hans förordnande hela tiden förlängs.....

En liten lustig detalj var att han tydligen inte gjort någon resa i tjänsten under förra året. Bör inte en projektledare besöka varvet nångång.....

Backman har ju tydligt erfarenhet av fartygsbyggen.

https://arcticmarinesolutions.se/advisors/anders-backman/
7
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 22 februari 2018, 20:44:18  »
GU ´ s sida om nybygget

https://loven.gu.se/fartyg/ny-r-v-skagerak/Byggandet-av-ny-RV-Skagerak

Projektledaren är 78 år gammal så vi får väl hoppas han är erfaren. Nästan 100 000:- i månadslön så han kanske inte är ledsen att hans förordnande hela tiden förlängs.....

En liten lustig detalj var att han tydligen inte gjort någon resa i tjänsten under förra året. Bör inte en projektledare besöka varvet nångång.....
8
Pollarsnack / SV: Fråga om Esbjerg Harwich
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 22 februari 2018, 19:26:24  »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?

Det vet jag inte. Men Tor Britannia och Tor Scandinavia gick väl i triangeltrafik Göteborg-Harwich-Esbjerg och omvänt, åtminstone i högsäsong några år på 1980-90 talen. På Harwich-Esbjerg rutten gick även Dana Anglia, och det skulle inte förvåna mig om det kunde vara mer än en avgång per dygn vissa dagar då man kunde klämma in det i färjornas tajta scheman.

Jag reste Esbjerg-Harwich linjen endast en gång, sommaren 1989 när direktbåtarna från Göteborg var fullbokade. Först med Stena till Frederikshavn, tåg söderut till Fredricia? eller Kolding? där man bytte till det speciella båt-tåget "Engländaren" till Esbjerg och vidare med Dana Anglia till Harwich. Efter några dagar i London var det dags för hemfärd samma väg, men nu med en av Tor-båtarna. Som jag minns det var Tor-båtarna överlägsna i komfort jämfört med Dana Anglia. Anglia hade dock ett trevligt vindskyddat utsiktsdäck som Tor-fartygen saknade.
9
Pollarsnack / Fråga om Esbjerg Harwich
« Senaste inlägg av puffin skrivet 22 februari 2018, 18:45:22  »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?
10
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet 22 februari 2018, 18:25:22  »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.
Gdansk ligger i Pommern Vojvodskap medans Swinoujscie ligger i Västpommern Vojvodskap :)
Där ser man. Enligt någon nydefinition från 1999 tydligen. Ja, då blir det kanske Pommerania då? Pommerella är kanske ännu bättre och med större historisk förankring?
Sidor: [1] 2 3 ... 10