Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: M/S Visborg
« Senaste inlägg av MH skrivet 20 januari 2019, 20:37:26  »
Visborg går strax ut på Biscaya och har en ändrad och tidigare ankomst till Landskrona som då är redan på torsdag 24/1 kl10.00 Allt enligt marinetraffic
2
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« Senaste inlägg av hkt skrivet 20 januari 2019, 11:54:44  »
Man kan inte lita på marinetraffic.

Baltic Princess: Speed recorded (Max / Average)    19.9 / 18.5 knots
Hon har en toppfart över 24 knopp och hon har också kört den.

Megastar: Speed recorded (Max / Average)    23.5 / 22.9 knots
Farten på testkörning var över 29 knopp.
3
Färjor / Gamla Apollo såld
« Senaste inlägg av Stefan s skrivet 19 januari 2019, 23:33:11  »
Är tydligen sålt till ett annat kanadensiskt rederi enl Shippax.
4
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« Senaste inlägg av aries skrivet 19 januari 2019, 21:50:48  »
Det är en svår fråga. Kan själv inte förstå hur kan Kopernik klara av kraven och det kunde inte Trelleborg göra.
Vet inte exakt om skicket av maskineriet ombord på Kopernik, men jag tror det är inte något vidare. Kollar man på toppfarten som AIS lyckades registrera så ligger den lite över 14,5 knop och medelhastigheten ligger på 10,4 knop, vilket kan ha samband med maskineriet med tanke på att färjan redan 42 år gammal.
5
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« Senaste inlägg av Eugen Cork skrivet 19 januari 2019, 21:36:03  »


http://skaties.lv/zinas/latvija/sabiedriba/vetra-cietis-pramis-isabelle-tam-sadauzits-prieksgals-jeb-ta-devetais-vilnlauzis/

En rejäl smäll i bogporten, men den vattentäta delen är oskadd. Detta hände i stormen första veckan i januari, och efter de första reparationerna får hon gå en månad till. Så mycket kan jag utläsa med Goggle Translate; har jag missuppfattat något?
6
Färjor / SV: M/S Visborg
« Senaste inlägg av Mpba skrivet 19 januari 2019, 17:46:08  »
Dom kommer bara in norrifrån.
7
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« Senaste inlägg av Risberg skrivet 19 januari 2019, 15:42:30  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.
Hur kan det då komma sig att KOPERNIK från 1977 klarar föroreningskraven, men inte TRELLEBORG från 1982?! Eller var det bara ett svepskäl från Stena för att trappa ner Kungsleden?
8
Färjor / SV: Fayard A/S (DK) Dockningar
« Senaste inlägg av Tjärven skrivet 19 januari 2019, 15:29:58  »
M/s Pearl Seaways är fortfarande kvar i den nordliga dockan. M/s Bergensfjord har nyligen återvänt till sin trafik och dockan ser därefter ut att ha använts av Eckerö som redan hunnit dockas ut och ligger utanför utmed Lindøkajen. I andra ändan av Lindøkajen har vi nu M/s Color Fantasy.
9
Färjor / SV: M/S Visborg
« Senaste inlägg av Danne73 skrivet 19 januari 2019, 14:10:15  »
Nu har hon Lämnat Las Palmas efter bunkring och ska ankomma Landskrona den 27 Januari Kl 11.00.
Hade ju varit lite kul att åka ner och titta på ankomsten, men som privatperson lär man väl inte komma åt att se bra någonstans.
Inseglingen till Landskrona varvet är ju perfekt för den som vill kolla in henne, finns mängder med bra plats och spana in henne
Är inseglingen norrifrån? Då finns det ju fototillfällen ser det ut som  :)
10
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« Senaste inlägg av Sauli skrivet 19 januari 2019, 13:49:49  »
Jag var i Riga nu i torsdags och Isabelle lade till med aktern mot klaffen och därmed babordsidan mot kajen.

Tallinks hemsida säger att en á två svängar nästa vecka ställs in för arbete. Problem med bogporten?

http://skaties.lv/zinas/latvija/sabiedriba/vetra-cietis-pramis-isabelle-tam-sadauzits-prieksgals-jeb-ta-devetais-vilnlauzis/
Sidor: [1] 2 3 ... 10