Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 27
31
Färjor / Norge och batterfarjor
« skrivet: 01 november 2018, 01:36:38  »
Ar 2021 beraknar man i Norge forfoga over 70 styck batteridrivna farjor.
Tror nog att man i vart vastliga broderland ar varldsledande pa detta.

https://sysla.no/maritim/tirsdag-verftet-som-vant-norled-kontrakten-har-aldri-bygget-en-ferge/

32
Färjor / Sabotage ombord
« skrivet: 30 oktober 2018, 22:55:19  »
Polisen i Flensburg utreder nu ett mojligt sabotage ombord pa den annu ej levererade och forsenade farja som varvet bygger for Irish Ferries.
Enligt artikeln sa kan forseningen bero pa att en kylvattenventil stangdes avsiktligt under provkorning.
Varvet betalar ut stora summor i forseningsboter till bestallaren.
Nagon som vet om Irish ferries har dalig ekonomi eller vill dom inte ha farjan levererad just nu?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39583

33
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 30 oktober 2018, 22:50:04  »
Något klantigt att använda varvsnummer "001"!

Skriver ett företag sin första faktura, har den oftast nummer 101, eller 1001 - inte 001!

Spelar det nagon roll vilken nummerserie de anvander?
Varfor ar det klantigt med '001'?

34
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 30 oktober 2018, 01:55:06  »
Tackar for ett mycket trevligt reportage med manga fina bilder. man blir nog lite sugen pa att ta sig dit upp trots allt. Tromso ar det narmaste jag varit. Har dock en fore detta kollega som spenderar en del av sin pensionarstillvaro som Chief pa Origo. Kanske skall ta ett snack med honom.

35
Kryssningsfartyg / Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« skrivet: 30 oktober 2018, 01:11:24  »
Enligt 'Cruise Industry News' sa kommer lyxmarknaden att oka med 139% fran dagens nivaer till 2027 baserat pa de bestallningar som just nu foreligger pa nya fartyg.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19829-luxury-cruise-market-expected-to-grow-by-139-percent.html

Enligt samma tidsskrift sa ar fler order att rakna med.

Aven Royal Caribbean kapar ju at sig en del av denna kaka. Dels med kopet av Silversea tidigare i ar men aven med nybygge for Celebritys Xpedition.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19861-royal-caribbean-s-expedition-program-is-high-yielding-and-growing.html

36
Pollarsnack / IMO och det internationella svaveldirektivet
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:39:30  »
Ganska intressant artikel i dagens 'GCaptain' om svaveldirektivet som ju infors 2020.
Blir det brist pa diesel eller inte?
Kommer nagra fartyg att bli liggandes pa grund av problem med att hitta lampligt drivmedel?
Personligen tror jag detta kommer att ga lugnt tillvaga utan nagra problem. Daremot kommer sakerligen en hel del redare att bli botfallda for fusk med branslet.

https://gcaptain.com/imo-202-stirs-fears-of-diesel-shortage-kemp/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-6139d9953f-139818985&mc_cid=6139d9953f&mc_eid=4057e0a7db

37
Kryssningsfartyg / Hurtigruten bestaller igen.
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:29:18  »
Hurtigruten har bestallt ytterligare ett nytt fartyg.
Enligt Cruise Industry News, sa kommer det nya fartyget att baseras pa design, konstruktion och teknologi fran de fartyg som ar under byggnad just nu, Fridtjof Nansen och Roald Amundsen.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19855-hurtigruten-orders-another-expedition-newbuild.html

38
Kryssningsfartyg / Problem med leveransen av AIDAnova.
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:14:37  »
Leveransen av AIDAnova har skjuitits upp av byggaren, Meyer Werft.
Det ar annu oklart exakt varfor leveransen blir forsenad. Tydligen har man haft en mindre brand ombord, men om det ar den som ar orsaken eller nagot annat vet vi alltsa inte.
AIDAnova ar forsta kryssningsfartyget som byggs med LNG som bransle.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19858-aidanova-delivery-pushed-back.html

39
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:11:05  »
Sa lange som "Nyhetens behag" infinner sig sa kommer det sakert att vara dyrare att kryssa med Edge an nagon av de andra fartygen i rederiet.
Enligt Cruise Industry News, sa bokas just nu edge med "significant premiums".

Set pa bilderna ocksa att "magic carpet" normalt inte skymmer utsikten for nagra hytter.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19860-celebrity-edge-booking-at-significant-premiums.html


40
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 26 oktober 2018, 06:06:41  »
Artikel även i Sjöfartstidningen!
https://www.sjofartstidningen.se/wasaline-fortsatter-oka/

Ett sätt att minska bränsleförbrukningen vore väl att använda batterier som på Stena Jutlandica. Linjen Vasa-Holmsund har relativt långa hamntider som säkert lämpar sig väl för batteriladdning.

Jo fast batterierna maste ju laddas nagonstans och oavsett om det gors med hjalp av fartygets egna generatorer eller om det gors via laddstation/landstrom vid kaj, sa kostar ju aven detta.

41
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 24 oktober 2018, 09:11:01  »
Generellt brukar det vara smidigt att bade ta sig av och pa baten i hamnarna. Valdigt sallan som det ar nagra kontroller nar man gar av men visst forekommer det i en och annan hamn. dock mig veterligen inte i nagon av de hamnar ni kommer att besoka.
Vid aterkomsten ombord ar det som pa flyget. Det vill saga metalldetektor for bade vaskor och folk. det brukar dock flyta pa valdigt bra.
Fartygen brukar satta en tid da man skall vara tillbaka ombord senast innan avgang. Vanligtvis ar denna tid satt 30 minuter innan avgang. Ar samtliga ombord innan avgangstiden kan fartyget avga tidigare, var dock beredd pa att de inte vantar pa passagerare som ar sena. Ar avgangstiden satt till 18:00 sa gar fartyget ocksa senast 18:00 fran kajen. Anda undantaget till detta ar nar en utflykt arrangerad av fartyget ar sena tillbaka, da vantar fartyget.
medelhavet i September bor inte bjuda pa nagot daligt vader. dock ar ju Lejonbukten (utanfor Spanien-Frankrike) kand for att kunna stalla till det om det blaser. Vadret ar ju en sak man inte kan paverka men fartygen brukar forsoka undvika om mojligt alltfor daligt vader.

42
Kryssningsfartyg / SV: Titanic återuppstår 2022
« skrivet: 23 oktober 2018, 00:56:14  »
Lite mer fran BBC om den har "nyheten":

https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-45663941

I mitt tycke sa ar ett sadant har projekt dodsdomt redan fran borjan. Kanske finns det nog med entusiaster(?) eller andra som fascinerats av Titanics ode for att fylla fartyget en eller tav ganger. Efter det blir det svart att halla liv i detta.
Hon skall byggas i Kina efter vad jag forstatt och vara klar 2022. Kan bli tufft att fa fram utrustning sasom maskiner (Wartsila) etc till den tiden. De traditionella kryssningsvarven ar ju fullbokade lang tid framover och sa torde aven tillverkare av specifik utrustning vara. Ledtiderna kan vara langa.

43
Kryssningsfartyg / Kryssningssasongen ar over for i ar i Stockholm
« skrivet: 20 oktober 2018, 10:24:10  »
Nytt rekord blev det for antalet kryssningsfartyg och antalet passagerare for Stockholms kryssningsasong 2018.

https://www.sjofartstidningen.se/lyckad-kryssningssasong/

44
Färjor / Stena Jutlandica pa eldrift
« skrivet: 20 oktober 2018, 10:03:45  »
Det tycks fungera bra med Stena Jutlandicas forsok med batteridrift. Stena ar tydligen nojda iallafall.

https://maritimedanmark.dk/?Id=39524

45
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 18 oktober 2018, 10:25:35  »
Trist slut för denna färja, fanns det ens scrubbers installerat?
Avsaknad av bildäck som är en stor avgörande faktor att det fick bli stranden istället för trafik, lär inte va något större rop på dessa fd kryssningsfartyg med tanke på att hon låg nästan ett halår i Utansjö, ca. 8 mil hemifrån mig...

Scrubbers var hon alldeles sakert aldrig ens patankt att fa installerat. Varfor skulle man ta en sadan kostnad pa ett gammalt fartyg som anda var nara upphuggning?

Bildack hade hon som nybygge men det byggdes bort nar RCCL kopte henne for ren kryssningstrafik.

Att hon sedan lag i Utansjo ett halvar var ju for att hon da hade kontrakt (?) med migrationsverket och skulle fungera som flyktingmottagning. Nar detta rann ut i sanden var hon dodsdomd och endast upphuggning kvarstod som rimliga alternativ.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 27