Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20
31
En Gotlandsbat 'tappade' strommen.....
Naja, journalister i allmanhet vet kanske inte vad en 'Black-out' ar for nagonting.

https://www.expressen.se/nyheter/en-gotlandsbat-har-tappat-strom-ligger-och-driver/

33
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 24 mars 2018, 21:28:57  »
Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Hon har andock 36 ar under kolen. Inte manga fartyg som far uppleva den aldern.

34
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 24 mars 2018, 21:27:25  »
Enligt Shippax nyhetssida sa beraknas hon vara framme i Alang den 29 mars.

https://www.shippax.com/en/news/end-of-the-road-for-former-cruise-ferry-cruise-ship-and-would-be-refugee-accommodation-ship-.aspx

Tyvarr sa ar artikeln last for ickeprenumeranter.
Men har finns annars en intressant sammanstallning av hennes liv;

http://www.nedcruise.info/ocean%20gala.htm

35
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 24 mars 2018, 20:58:38  »
Hon ser sliten ut redan iallafall utsides.

36
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 15 mars 2018, 23:57:41  »
Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Annars kan Du köpa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Magellan

55 M USD enligt ”ryktet” (rätt tvivelaktig mäklare) men ganska troligt är nog också stranden nästa

2 helt olika fartyg dock.
http://www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm respektive http://www.faktaomfartyg.se/holiday_1985.htm

http://sale-ships.com/ads/768-cabin-cruise-ship-for-sale/

37
Kryssningsfartyg / SV: Stern First
« skrivet: 15 mars 2018, 23:42:38  »
En av anledningarna till att Meyer gick in i varvet i Turku var ju att de stott i taket vad som kan byggas storleksmassigt i Papenburg. Turku har dock begransningen av hojden pa Stora baltbron att ta hansyn till.


38
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 14 mars 2018, 23:58:43  »
Genting, som ju ar moderforetag for bland annat Star Cruises och Crystal uppges ha bestallt 2 styck nybyggen pa 204.000 ton. Mindre alltsa jamfort med RCCL's Oasis klass pa 225.000 ton, men dessa Genting fartyg uppges fa plats till 9500 passagerare!
Det lar inte bli speciellt manga kvadrat till var och en ombord.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37726

39
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 14 mars 2018, 23:29:27  »
Men är det en följdskada för att de bytte växlar? Tänker att det borde ju de kollat innan de satte henne i trafik igen :-\. Den ska ju inte droppa olja hursomhelst på de sättet.
Ansvarsförsäkring hos varvet?
Dom har haft propelleraxlarna ute under dockningen och mätt upp axlar samt lager i linjerna skulle man kunna tänka sig. Sen har man högst troligt bytt till nya axeltätningar då man monterat ihop det hela igen. Axeltätningarna har en viss beräknad livslängd och byts systematiskt enligt serviceschema.

Nu vet jag inte vilken typ/fabrikat av tätning det är frågan om här, det finns olika fabrikat och modeller. Är dock ganska komplicerade grejer vi talar om, det här är inga o-ringar eller stefa tätningar.

Det finns ett antal möjligheter allt från tillverkningsfel, monteringsfel till mekanisk skada pga nåt som kommit utifrån. Brukar vara ytterligt långsökt att få kompensation från varvet om man inte tydligt kan påvisa att skadan uppkommit pga nåt dom gjort eller underlåtit att göra.

Baserat på hur man agerat så tror jag inte det har varit frågan om nåt dropp läckage utan det verkar som det snarare runnit ut olja därifrån. Om läckaget varit litet och obetydligt tror jag personligen att man hade valt att göra dom åtgärder som står tillbuds i en dylik situation och kört vidare tills man kunnat docka innan sommarsäsongen börjat. Men nu verkar det som detta inte var ett alternativ i det här fallet.

Minns en gang med Tor Anglia efter varvsbesok nar axeltatningen lackte. Det visade sig att monteringsritningen var spegelvand och foljdaktligen hamnade tatningarna fel.

41
Jag hittade nagra bilder pa natet fran 1972 nar Svenska Ostasiats M/S Nihon var det forsta containerfartyg att ankomma Singapore. Annu vid denna tid var Sverige en ganska stor sjofartsnation med manga tekniska innovationer.
Undrar hur manga containerfartyg som sedan dess anlopt Singapore?

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/d5879492-1161-11e3-83d5-0050568939ad

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/d587a825-1161-11e3-83d5-0050568939ad

http://www.nas.gov.sg/archivesonline/photographs/record-details/ab0dba97-1162-11e3-83d5-0050568939ad

42
G-Captain har publicerat en artikel med en rad bilder pa spektakulara olyckor med containerfartyg inblandade sedan 2002.
Man skulle med sakerthet kunna lagga till ytterligare nagra. Bland andra har vi ju ex svenska Nihon som brots itu utanfor Azorerna 1997 som MSC Carla.

http://gcaptain.com/the-worst-containership-disasters-in-recent-history-in-photos/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-118cb8da04-139818985&mc_cid=118cb8da04&mc_eid=4057e0a7db

43
Lastfartyg / SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« skrivet: 14 mars 2018, 22:53:08  »
Vraket av Kea Trader har nu pa kort tid blivit utsatt for inte mindre an 2 cykloner. Hon bryts mer och mer ner av naturkrafterna. Detta blir inte ett enkelt bargningsuppdrag.

http://gcaptain.com/kea-trader-wreck-hit-by-two-cyclones/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-118cb8da04-139818985&mc_cid=118cb8da04&mc_eid=4057e0a7db

44
Övrig sjöfart / Miljofarliga vrak
« skrivet: 12 mars 2018, 02:05:32  »
Enligt en artikel i dagen GP sa raknar man med att det finns 30 stycken vrak som bor saneras sa fort som det ar mojligt.
Totalt raknas 300 vrak som miljofarliga i Svenska vatten.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/milj%C3%B6farliga-vrak-i-s%C3%B6der-f%C3%A5r-prioritering-1.5361193

45
Färjor / SV: Scandinavian Star bliver til tv-serie
« skrivet: 12 mars 2018, 02:02:13  »
1) For en god orden skyld, kan Henke, Teien og andre lige kort fortælle i en overskrift hvad det handler om, og så en link (henvisning) ellers bliver det bare så kedeligt med alle disse henvisninger. Landgången skal ikke gøres kedelig at læse.

2) Jeg synes det er usmageligt at gøre Scandinavian Star til TV serie. Det er da kun for at tjene penge.
Nu hvor bagmændene går fri. Tænk på dem der indebrændte 159 personer, heraf 25 børn. Familere der sidder tilbage.

Især rederen og rederiet, der har skrevet under på papirerne. De oplyser, at det ikke er dem der har skrevet under på ejerforholdene. De er aldrig rigtigt blevet afhørt.
Niels Erik Lund og Kenneth Engstrøm. De har haft masser af haverier og brande på deres skibe i deres rederier. De nægter deres ansvar. Hvor usmageligt. https://www.skrivunder.net/scandinavian_star_dansk_kommisionsundersogelse

1. Overskrift finns och talar ocksa om vad det handlar om. Link finns ocksa sa jag vet inte riktigt vad det ar du saknar?

2. Det haller jag med fullstandigt om. Jag forstar heller inte vitsen med en TV serie. En dokumentar hade rackt gott och val.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20