Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 ... 24 25 [26] 27 28
376
Färjor / SV: Tågfärorna på Vansjön
« skrivet: 05 juni 2017, 17:51:02  »
Ser ocksaa i linken att Buekres Ekspresi fraan Istanbul till Bucuresti boerjat gaa igen. Glaedjande!

377
Färjor / En resa med HUCKLEBERRY FINN
« skrivet: 05 juni 2017, 17:45:01  »
Aakte 31. maj med HUCKLEBERRY FINN fraan Trelleborg till Rostock. Ganska dyrt biljettpris, maaste gaa till bilincheckningen i Trelleborg efter kl 18 - informerades jag INTE om på biljetten! Den gamla taagfaerjan aer ganska sliten, "sunkig" skulle väl Ni stockholmare kalla det. (Sitter just nu på AMAPRIMA fraan Budapest till Amsterdam, daerfoer något underlig stavning, på ett tangentbord som av och till hittar bokstäverna å, ä och oe, av och till inte.)   

378
Färjor / SV: Regeringen vill utreda statliga färjor till Gotland
« skrivet: 05 juni 2017, 17:35:40  »
Naer besloet man att SJ skulle faa ensamrätt paa nattaagen? SJ har betraeffande Norrlandsnattaagen vunnit upphandlingen efter att foerst Taagkompaniet hade succé med den och Connex daerefter koerde den i botten. Nattaagen Malmoe - Stockholm kör SJ kommersiellt.

379
Färjor / SV: Kan färjor vara vackra?
« skrivet: 05 juni 2017, 17:31:31  »
Mycket vackra taagfaerjor var SASSNITZ (1959), TRELLEBORG (1958), DANMARK (1968) och aer SASSNITZ (1989), men aeven KONG FREDERIK IX.

380
Färjor / SV: Tågfärorna på Vansjön
« skrivet: 05 juni 2017, 17:28:27  »
Mycket intressanta upplysningar och fina bilder. Aakte sjaelv med TATVAN och ORHAN ATLIMAN 2002. Daa aegdes de fyra faerjorna av TDI. Ser på Din bild att nya faerjan tillhoer de turkiska statsbanorna TCDD. Hvad heter den? 

381
Pollarsnack / SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 27 maj 2017, 17:20:35  »
I den samhällsekonomiska bedömningen behandlas inte samtliga aspekter. Vissa typer av godstransporter såsom torv- och eventuella kalktransporter bygger i sin logistik och till följd av tranportekonomin på att inlandsbanan finns. Inlandsbanan med dess nuvarande standard ger också möjlighet till andra typer av transporter. I och med att infrastrukturen finns där så bör den också utnyttjas på ett transportekonomiskt och samhällsekonomiskt optimalt sätt. I den mån det krävs särskilda åtgärder prövas dessa i sedvanlig ordning inom ramen för åtgärdsplaneringen. Med andra ord, ja, men nej, men blaha.

382
Pollarsnack / SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 27 maj 2017, 16:10:53  »
Hur staten ställer sig är okänt. Däremot har man från banans sida en önskan att detta projekt skall tas med i nationella infrastrukturplanen.
Låter som om man vill återföra banan, som väl nu är classad som museumsbana, till det nationella järnvägsnätet, hvilket ville ge Trafikverket ansvaret för banan. Med tanke på hur illa Trafikverket sköter sina uppgifter på det nät de redan har, efter att de bytte namn från Vägverket och övertog Banverket, så är det nog ingen god idé.

383
Övrig sjöfart / SV: Missat kryss gav arrest
« skrivet: 24 maj 2017, 18:15:08  »
Är inte lösningen så enkel att ryssarna "bara" vill ha 90 mille så är allt klart?...
De har ett markeringsbehov - Norge följer EU's sanktioner mot Ryssland

384
Pollarsnack / SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 24 maj 2017, 15:25:39  »
Inlandsbanan har inte lagts ner, den har heller inte sålts, utan man har bara bytt förvaltare.

Nja, det är väl ett semantiskt spörsmål, men järnvägsnätet skall i princip ägas av Banverket>Trafikverket. Gör banan inte det är den i princip inte en del av järnvägsnätet, men mer att betrakta som en museumsbana. Så kan man ju diskutera termen "nedlagd". Enda undantaget som jag känner till är Øresundsbron, där brobolaget äger järnvägen helt från brofästet på Lernacken till Københavns Hovdedbanegård (de övertog sträckan Kastrup - København H från BaneDanmark för några år sedan).   

385
Pollarsnack / SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 24 maj 2017, 12:57:43  »
Inlandsbanan förvaltas ju av 15 kommunerna längs sträckan men jag tror staten äger banan. Naturligtvis sysslar ett investmentbolag/bank inte med välgörenhet utan att de vill ha avkastning på sin investering. Exakt upplägg är inte känt. De är stora på infrastruktur och har muskler att genomdriva något.
Blir satsningen verklighet kan ju godsströmmar förändras.
Nej, jag tror faktiskt inte att staten äger banan längre. Frånsade inte Banverket sig ansvaret för den när den formellt "nedlades"?

386
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 24 maj 2017, 10:36:18  »
Vänd på steken kapstans..... Företag ska kanske kunna skriva kollektivavtal med fler av facken på arbetsplatsen. Tiderna förändras......trots att blåååögda arbetsgivare blundar.
Det är väl snarare fackföreningarna som inte vill acceptera att tiderna förändras.

387
Pollarsnack / SV: Inlandsbanan miljardsatsar
« skrivet: 24 maj 2017, 10:32:44  »
Inlandsbanan är byggd som AMS-projekt och kommer aldrig att bli något annat än ett sådant.

Nåväl, planer på att använda den som regelbbunden kollektivtrafik norr om Mora har kommit ganska långt, såvitt jag vet. Den har också använts (och används kanske fortfarande) för commerciell godstrafik. Det fanns ju till och med ett eget godstågsbolag på banan.
Spelar ingen roll för sjöfarten.
Det är riktigt!

388
Färjor / SV: TT-line öppnar linje till Bornholm
« skrivet: 22 maj 2017, 12:51:12  »
På direkt förfrågan svarar Trelleborgs hamn att frågan inte är avgjord ännu, så det är inte TT-Lines Swinoujscie-Rönne-led det är frågan om.

390
När jag reste med SILVER SHADOW från Singapore till Sydney 2005 var vi väldigt stor andel single resande. De flesta bord var för sex eller åtta personer. Där blev man hela tiden placerad tillsammans med nya passagerare, och eftersom vi inte var mer än 280 ombord, hann man nästan lära känna alla, eller åtminstone en stor del av passagerarna, till slut. Det blev många trevliga samtal. Det farliga var att, eftersom detta var ett "all inclusive"-fartyg, så satt man hela tiden och åt och snackade och drack vin, som fylldes på hela tiden, så man hade ju ingen översikt över sin vinkonsumtion.

Sidor: 1 ... 24 25 [26] 27 28