Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 38
376
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 23 augusti 2017, 10:01:09  »
Här var det höga vågor...
Ok, exakt hur det förhöll sig mellan 1965 och 1967 i SJs trave-cirkus och om huruvida man gick via Trelleborg eller exakt när Malmö starrade vet jag inte, eftersom jag inte var med på den tiden, jag minns bara hur det berättades av Lion Ferry folket jag kände på GV, och det överensstämmer helt med det Marre skrivit. Vidare så stämmer det också med vad som står på Fakta om Fartyg.
Om huruvida Prins Bertil (64) skulle dykt upp odokumenterat i Trelleborg vet jag inte heller men det förefaller osannolikt, dock var ju "gamla" Prins Bertil (60) faktiskt uthyrd till TT-Linie i början av 1965 (under namnet Calmar Nyckel) så det kanske handlar om en enkel förväxling. Trots namnbytet hade hon samma blå skrovfärg som nya Prins Bertil.
Jag var med på den tiden. Jag bodde i en lägenhet rakt framför Travemündebron 1965-1972 (och har den lägenheten idag också). Tror Du jag såg i syne när jag såg PRINS BERTIL med blått skrov och rött B på skorstenen lägga till i Trelleborgs Travemündefärjeläge? Jadå, CALMAR NYCKEL gick ett tag för TT-Linie, men det har ingenting med SJs Trelleborg - Travemünde-linje att göra.

377
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 23 augusti 2017, 08:22:22  »
Tack för många trevliga kommentarer. Kul att de gamla bilderna uppskattas.

Lite kommentarer till historiken:
Malmö-Travemünde startade i oktober 1965 med Gustav Vasa och gick via Trelleborg de första åren. Man använde då gamla tågfärjestationen i Malmö som terminal och som man delade med Malmöhus, men med ett eget nytt bilfärjeläge vid Stockholmskajen.
Sommartid förstärktes kapaciteten på Tbg-Tme med dåvarande Trelleborg 1966 och 67.
1968 kom Drottningen till Tbg-Tme (och även Tbg-Sassnitz) och GVs turer via Tbg upphörde då.
1969 kom Kronprins Carl Gustaf som parbåt till GV Mö-Tme och Drottningen blev sommarfärja några år Tbg-Tme och sattes också i trafik på Nådendal.
All denna trafik gick i SJ-regi.
Det är fortfarande direkt fel, oavsett hvad Du och peterpan minns. SJs Travemündetrafik startade 1953 från Trelleborg sommartid med ångfärjorna DROTTNING VICTORIA och KONUNG GUSTAF V. 1962 öppnade tyska TT-Linie helårsleden Trelleborg - Travemünde. Då chartrade SJ nybyggda GUSTAV VASA 1965 för att ta upp concurrencen på den helårsleden, och beställde DROTTNINGEN på Uddevallavarvet. 1967 förlängdes leden till Malmö - Trelleborg - Travemünde. 1968 levererades DROTTNINGEN, ett år försenad, och sattes in på Trelleborg - Travemünde-leden. 1969 (inte 1968) slutade GUSTAV VASA att gå via Trelleborg och SJ chartrade KRONPRINS CARL-GUSTAF som parfärja. DROTTNINGEN gick på Trelleborg - Travemünde på helgerna och Trelleborg - Sassnitz på hvardagarna sommartid och Stockholm - Nådendal vintertid 1969-71. TRELLEBORG var inte en förstärkning sommartid, utan gick endast på leden vid GUSTAV VASA's varvsöversyn.
1972 överläts trafiken på dotterföretaget Öresundsbolaget och fick då tillnamnet Malmö-Travemünde-Linjen på samma sätt som tex Köpenhamnsbåtarna gick som Öresundsbolaget De Stora Båtarna.
Jag vill påstå att Lion Ferry tog över managementansvaret för linjen 1976 när Öresundsbolaget ströks ur rederinamnet och den nya loggan med vågen och bokstäverna MTL introducerades.
Det är helt korrekt!
Beträffande reservfärjor har Prins Bertil aldrig gått som ersättare för Gustav Vasa. Prins Bertil såldes till Kanada ungefär samtidigt som GV levererades. Däremot har väl den första Prins Bertil gästspelat Tbg-Tme i någon skepnad för TT-linie.
Åtminstone en gång har PRINS BERTIL gått på Trelleborg - Travemünde, kanske var det redan 1965. Jag bodde i Trelleborg då, i en lägenhet med utsikt över Travemündefärjelägena!

378
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 16:45:08  »

Visst, Malmö-Travemunde seglades först under "SJ" flagg innan det flyttades över till Öresundbolaget (Svenska Rederi AB Öresund).
Vad jag kan se så började Malmö-Travemunde 1965, även om man inledningsvis försökte segla via Trelleborg (och det var ju knappast "vettigt") först efter man hittat "rätt form" i jan 1969 tillkom systerfartyget och parhästen (och tillika Lion Ferry färjan) Kronprins Carl Gustav till linjen.
Där seglade tillsammans till 1973/75 när nya generationen Gustav Vasa, och systerfartget Nils Dacke kom.
Det är direkt fel! Man seglade inte via Trelleborg 1965. Man seglade uteslutande från Trelleborg, som en fortsättning på den sommartrafik DROTTNING VICTORIA och KONUNG GUSTAF V bedrivit 1953-64. Läs ovan om samtalet mellan kommunikationsminister Skoglund och generaldirektör Upmark. Så klarade man sig så dåligt i concurrencen med TT-Linie att man fr.o.m. 1967 började att också gå till Malmö, och 1969 gav man upp att gå inom Trelleborg och chartrade KRONPRINS CARL-GUSTAF som färja nr 2 (istället för DROTTNINGEN, som aldrig sattes in till Malmö utan skickades till godstågfärjeleden Stockholm - Nådendal, men egentligen byggdes för Trelleborg - Travemünde-leden, och gick på den 1968 och somrarna 1969-71).

Så kan man diskutera om Malmö - Travemünde-linjen började 1967, när SJ utökade sin Trelleborg - Travemünde-linje till att också gå till Malmö, eller 1969 när den blev en ren Malmö - Travemünde-linje, men 1965 är definitivt inte året, då Malmö - Travemünde-linjen startade!

379
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 14:21:26  »


Malmö-Travemunde var inget "försök" utan pågick i SJ/Svelast-LionFerry-regi från 1965 till 1983, därefter när TT-Saga flyttade allt till Trelleborg tog Nordö (senare Finnlines) över linjen och seglar där än i dag.
Nu skrev jag inte att Malmö - Travemünde-linjen var ett försök, utan "SJs forsøk på å drive bilfergetrafikk til Travemünde", och det måste man i högsta grad kunna kalla det, så misslyckat som det var, tills de överlämnade trafiken till sitt dotterbolag SRÖ. Först nästan tomma GUSTAV VASA största delen av året Trelleborg - Travemünde, så Malmö - Trelleborg - Travemünde (vettigt? Knappast!) och till sist några få år Malmö - Travemünde i egen regi.

Och linjen Malmö - Travemünde drevs tills 1971 under namnet:
Statens Järnvägar

Den startade för övrigt inte så tidigt som 1965, inte förrän 1967.

380
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 14:14:23  »
Lion Ferry var med redan från början på Malmö-Travemunde i och med att de ägde och bemannade Gustav Vasa(65) och Kronprins Carl Gustav(66).
De ägde också Gustav Vasa(73) men systern Nils Dacke(75) såldes till Svelast(SJ) före leverans. Doch bemannades hon av Lion Ferry.
Malmö-Travemunde kördes först under "Öresundbolaget" men blev senare MTL Malmö-Travemunde-Linjen med Lion Ferry som huvudman i samarbete med Svelast. När bolaget bytte namn till Saga-Linjen (och även inkluderade Helsingborg/Trave Line) var det fortfarande under Lion Ferrys management. (Svealand och Saga Star bemannades dock av Svelast/Svea)

Lion Ferry var kvar som huvudman tills sammanslagningen med TT-Linie till TT-Saga-Line (nuvarande TT-Line) därefter bemannade de endast Nils Dacke och Gustav Vasa.
Men det var väl inte under Lion Ferry's management när de gick under "Öresundsbolaget". För övrigt var ju detta en fortsättning på SJs misslyckade helårssatsning på Trelleborg - Travemünde i concurrence med TT-Linie, som öppnade helårsleden 1962.

Det sägs att vid ett besök i Trelleborg skall kommunikationsminister Skoglund ha fått syn på den tyska färjan och frågat SJs generaldirektör Upmark ”Varför har inte den SJs skorstensfärger?”. ”Det finns inte tillgängliga färjor” skall GD Upmark svarat, varpå Skoglund skall ha yttrat ”Det går att chartra.”

Statens Järnvägar chartrade från 1965 nybyggda bilfärjan GUSTAV VASA från Bonnier-ägda Lion Ferry i Halmstad. För henne byggdes i Trelleborg en egen färjeklaff på andra sidan av Travemündebron i förhållande till TT-Linies färjor. Det var en sorglig syn varje dag: GUSTAV VASA ankom Trelleborg c:a kl 16 med ett par personbilar och tre-fem lång-tradare, kl 18 kom TT-Linies NILS HOLGERSSON fullastad, kl 23 avgick TT-Linies NILS HOLGERSSON fullastad och efter midnatt avgick GUSTAV VASA med ett par personbilar och tre-fem långtradare.

Vid GUSTAV VASA’s varvsbesök inchartrades antingen systerfartyget PRINS BERTIL från Lion Ferry eller insattes tågfärjan TRELLEBORG, som emellertid icke hade genomkörbart bildäck och stora svårigheter att lägga till vid bilfärjeklaffen vid Travemündebron. 1967 började GUSTAV VASA också att gå till Malmö, med besök av Trelleborg på väg såväl till som från Malmö. Detta ökade inte lönsamheten.

1968 kom SJs egen färja DROTTNNINGEN c:a ett år försenat från Uddevallavarvet. Det var det enda hela året hon seglade på Travemünde-leden. 1969 slutade GUSTAV VASA att gå till Trelleborg utan insattes nu på leden Malmö – Travemünde till-sammans med från Lion Ferry inchartrade systerfärjan KRONPRINS CARL GUSTAF.

381
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 14:06:55  »
Ännu ett gäng fantastiska bilder från förr! Kul att folk börjar rota fram bilder, själv är jag mest irriterad över att jag mina föräldrar inte tog mer bilder med tanke på hur mycket färjor vi åkte på 70 talet! :(

Jag känner igen mig från Travemünde - Malmö linjen, då vi ofta åkte den vägen till och från Tyskland, mamma är från en mindre ort mellan Kiel och Lübeck! Så vi åkte antingen Göteborg - Kiel med Stena men det var oftast när jag och mamma åkte själva. Tog vi bilen så blev det oftast Malmö - Travemünde eller Trelleborg - Travemünde. Jag vill minnas att Trave Line även la till utanför Köpenhamn på sina resor?
Nils Dacke och Gustav Vasa upplevde jag som ganska tråkiga redan som grabb...  ??? Troligen för att dom inte hade någon bar med utsikt föröver där man kunde dricka alkoholfri drink som Piggelin!

Kommer även ihåg att någon av TT-Lines byggen från -75, tror det var Peter Pan som tidigt använde sig av besättning inom servicedelen från Asien?

//R

Både TT-Linie's Peter Pan(74) och Nils Holgersson(75) hade en del av intendenturbesättningen från filipinerna (dessa hade en egen mäss och egna hytter skilda från den tyska besättningen). Efter sammanslagningen med Saga-Linjen hade fortsatte de tyskflaggade färjorna med detta, till skillnad mot svenska Gustav Vasa och Nils Dacke. När bolaget bytte namn till TT-Line fick tyska Peter Pan (86) samma upplägg med del av intendenturbesättningen från filipinerna, medan Nils Holgersson (87) hade helsvensk besättning.

Bar/danssalongen på PP(74) och NH(75) hade sin stora bar/nattklubb längst fram på restaurangdäck med trevlig utsikt framåt, medan de svenska färjorna Gustav Vasa(73) och Nils Dacke(75) hade sina bar/nattklubbar på styrbordsidan mellan restaurangen och taxfreebutikerna.
Var det inte så att på en av NILS HOLGERSSON och PETER PAN så var de filippiner, men på den andra taiwaneser? På den tiden var vi ett studentgäng som åkte några gånger på helgtur med dem, och en gång också med OLIVER TWIST Helsingborg - Travemünde.

Eftersom följande är ett utdrag ur "Fra LILLEBELT til SKÅNE" (se "Säljes/skänkes") är det på riksmålsnorska:
TT-Lines passasjerferger på Trelleborg – Travemünde har alltid hett henholdsvis NILS HOLGERSSON og PETER PAN. Man har ofte hatt navnekonkurranse, hevdet at navnetradisjonen er flyvende eventyrfigurer, men alltid endt opp med NILS HOLGERSSON og PETER PAN. Øvrige ferger, godsferger til Travemünde, innchartrede ferger og Trelleborg – Rostock-ferger har ikke fått navn efter flyvende eventyrfigurer men andre litterære figurer, som GÖSTA BERLING, OLIVER TWIST, ROBIN HOOD, HUCKLEBERRY FINN og TOM SAWYER. NILS DACKE er unntaket, det navnet kommer fra sammenslåingen av Skåne – Travemünde-bilfergerederiene TT-Linie, Saga Line og Trave-Line tidlig i åttiårene, og navnet NILS DACKE kommer fra Saga Line (efterfølgeren til SJs forsøk på å drive bilfergetrafikk til Travemünde), som hadde fergene GUSTAV VASA og NILS DACKE.

382
Kryssningsfartyg / SV: Dop av Kockumsbyggena
« skrivet: 22 augusti 2017, 12:24:35  »

Vid dopet låg de båda fartygen sida vid sida i Kockums stora torrdocka, Jubilee för en extra bottenmålning och Celebration snart klar att ”sjösättas”.

Och jag var där.
/Marre
Lustigt att CELEBRATION, som var klar för stapelavlöpning, saknade ankare, medan JUBILEE, som tydligen inte var riktigt klar, hade fått sina!

Mina föräldrar åkte för övrigt med JUBILEE i Karibien.

383
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 10:51:12  »
På sista bilden är det GÖTALAND - SVEALAND fick aldrig fågelboet på skorstenen.

Dessutom hade SJ redan levererat tillbaka SVEALAND till Lion Ferry innan TRELLEBORG kom.

384
Färjor / SV: Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 22 augusti 2017, 08:54:02  »
Ett par tillägg:

Fjord Line har dagliga avgångar från Bergen till Stavanger/Hirtshals/Langesund

Fjord Line kör transferbuss från Stavanger centrum till terminalen i Risavika

I Hirtshals går buss från Fjord Line terminalen till centrum i samband med färjans ank/avg

Langesund går enkelt att nå med tåg eller buss från Oslo till Porsgrunn och vidare med buss till Langesund.
Finns en hållplats ett par minuters promenad från terminalen.

Color Line terminalen i Oslo har ett cafe med begränsat utbud.

Stena Lines terminal i Kiel ligger ca 10 minuters promenad från järnvägsstationen.


Moby Line avgår/ankommer frihamnen inte värtahamnen
Tack för nyttiga upplysningar.

385
Färjor / SV: Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 22 augusti 2017, 08:52:53  »
Holmsund en bit utanför Umeå. Där finns det gångramp och kommunikation till Umeå C men om det finns cafe vet jag inte.

Vasa hamn ligger en bit utanför själva Vasa, men det går buss från centrum ut till terminalen, där finns också gång till fartyget men om det finns förtäring i terminalen vet jag ej.

Grisslehamn. En terminal med gång ut till färjan, ingen servering i terminalen, men buss från olika orter till färjans avgång.

Samma sak i Berghamn (Eckerö), terminal med gång ut till färjan och det finns buss till Mariehamn i anslutning till färjan, ingen servering i terminalen.

Kapellskär, där tar ju endast Rosella fotpassagerare och då finns det ramp ut till fartyget, samt det finns en restaurang i terminalen som heter landgången.

Övriga fartyg från Kapellskär så som DFDS Seaways tar ju passagerare och det verkar som man kan åka som fotpassagerare, men fartyget har ingen landgång. Finnlines (FinnLink) tar ej gående passagerare, utan har man med sig en cykel går det bra. Tallink tar ej fotpassagerare på sin linje.
Mariehamn. Där lägger färjorna till vid terminalen, lite av fårfällor när man byter fartyg på dagsturer och det finns buss utanför terminalen men ingen som helst servering.

Långnäs lägger man till som snabbast med färjorna, men man får kliva av och på där via gångramp.

Nynäshamn och dess terminal. Dit går det buss eller pendeltåg, men den stannar tyvärr ca 500m från terminalen. Finns ett café i terminalen som är öppet vid avgångar. Destination Gotlands färjor har ju ramp till färjan, till Polferries får man gå en bit och sedan gå upp för några trappor för att komma ombord. Stena Line får man gå samma gång, men det finns ingen ramp till färjan där, utan man går ombord via bildäcket.

Terminalen i Visby har ju ramper, men fiket var stängt senast jag var där (förra året).

Oskarshamn och dess terminal vet jag inte mycket om, förutom då en gångramp till färjan.
Ingenting norr om Bergen och Åbo är med.

Färjor till och från Gotland är knappast internationella.

Hvad har landgångspassagerarna på Långnäs att göra?

Nynäshamn (till Polen) och Karlskrona saknas - erkännes.

386
Färjor / SV: Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 22 augusti 2017, 08:49:38  »
Hirtshals och dom åker med Fjord Line
Du missförstår frågan. Listan är ett försök på jämförelse av att komma till en hamnstad med t.ex. tåg, och så resa vidare som landgångspassagerare, inte hvarifrån man kan åka som utflyktsresenär eller "turare". Hvarifrån i Norge kommer man till Langesund och hur?

387
Färjor / SV: 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 22 augusti 2017, 08:46:34  »
Lite inspirerad av bildskatterna från Ålands hav mm tänkte jag att det fanns ju färjor
på andra ställen i vårt land.
Lite bilder från Tysklandsfärjorna under 70-talet. Bilderna är från flera olika resor, därav kanske lite ostrukturerat.
Kvaliteten är också lite si och så som den blir på 40 år gamla inskannade fotokopior.

Avslutningsvis några bilder från Trelleborg från tidigt 80-tal.
Skåne ska vid leveransen varit Europas största tågfärja. På denna bild ser hon
mest ut som en modell där hon ligger upplagd i Trelleborg efter leveransen av sin efterträdare.




Sassnitzlinjen var på den tiden en viktig länk till Östeuropa till skillnad från den tynande tillvaro linjen har idag.
Trelleborg i original med SJ-loggan på skorstenen klar för morgonturen till Sassnitz.
I läget bredvid någon av godsfärjorna Götaland eller Svealand.


/ Marre
Fantastiska bilder! På sista bilden är det GÖTALAND - SVEALAND fick aldrig fågelboet på skorstenen.

Mellan Öresundsbolaget og Saga Line fanns MTL, som administrerades av Lion Ferry och där Lion Ferry också ägde GUSTAV VASA (därför hemmahamn Halmstad) medan NILS DACKE ägdes av Öresundsbolagets dotterbolag Svelast!

388
Färjor / SV: Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 21 augusti 2017, 16:35:13  »
Stockholm är tre hamnar med färjetrafik men Seawind har upphört.
Larvik ligger en bit ut men är en luftig och fin terminal med varuautomat
Langesund finns det fotpassagerare till och det finns ramp
Malmö har tre ropax i drift på linjen till Travemunde
Tack!

Hvar kommer Langesunds fotpassagerare från?

389
Färjor / SV: Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 21 augusti 2017, 13:18:58  »
Så låt oss jämföra de internationella färjehamnarna, från Bergen i väster till Helsingfors i öster, med utgångspunkt i en landgångspassagerare, som t.ex. kommer till järnvägsstation och skall ta färja, eller åker motsatt riktning:

Bergen: Betjänar ett färjerederi, Fjord Line och ett hurtigruterederi Hurtigruten, en färja, till  en destination: Hirtshals 2-3(?) gånger i veckan, ett hurtigruteskepp dagligen, från ett färjeläge och  en passagerarbåtskai. Central beliggenhet på terminalen, men inte skyltat till/från jvg-stn. Transferbusss Nkr 100,- till jvg-stn kör inte till jvg-stn i alla fall. Ingen servering i terminal. Landgången, som tvingar folk ut på däck (det händer att det regnar i Bergen), passar endast åtta av elva Hurtigruteskepp om vintern och nio om sommaren; passagerare från LOFOTEN, VESTERÅLEN och SPITSBERGEN måste gå av på kaien och gå i trappor eller ta Världens långsammaste hiss upp till 3. vån. i terminalen.

Stavanger har kastat ut sin färjeterminal till Risavika, som är ointressant för landgångspassagerare.

Kristiansand: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, till  en destination: Hirtshals, två färjor fyra-fem(?) gånger dagligen från tre-fyra färjelägen. Mycket central beliggenhet på terminalen nära järnvägsstationen. Ingen servering i terminal. Suckarnas gång till färjorna.

Esbjerg har inte färjor för landgångspassagerare längre.

Hirtshals är inte en färjehamn, utan två, utan gångavstånd eller kollektivtrafik till någon av dem från jvg-stn eller mellan dem (om man t.ex. kommer med Color Line från Kristiansand och skall vidare till Tórshavn eller Seyđisfjörđur):

Hirtshals Color Line: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till  två destinationer: Larvik och Kristiansand fyra-fem(?) gånger dagligen från två färjelägen. Tillgänglighet, se ovan. Servering i terminalen.

Hirtshals yttre: Betjänar två rederier, Fjord Line och Smyril Line, tre färjor, till tre destinationer: Langesund, Kristianand och Seyđisfjörđur fyra-fem gånger dagligen respektive en gång i veckan från två färjelägen. Tillgänglighet, se ovan. Ingen servering i terminalen.

Frederikshavn: Betjänar ett rederi efter att Color Line upphört att gå på Frederikshavn, Stena Line, tre(?) färjor, till  två destinationer: Göteborg och Oslo  fyra(?) gånger dagligen från två färjelägen. Inte särskilt centralt, inte bra skyltat, de allra längsta och värsta suckarnas gång i jämförelsen (särskilt från Color Line-färjorna, när de fortfarande gick) Ingen servering i terminalen.

Langesund är helt oaktuell för landgångspassagerare, endast tillgänglig med bil.

Larvik: Betjänar ett rederi, Color Line, en färja, till  en destination: Hirtshals två-tre(?) gånger dagligen från ett färjeläge(?). Känner inte till terminalens tillgänglighet, skyltning, landgångsfaciliteter eller eventuella servering.

Sandefjord: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, två färjor, till en destination: Strömstad c:a sex(?) gånger dagligen från ett färjeläge. Central beliggenhet, dock i andra änden av sta’n i förhållande till jvg-stn, ingen skyltning, ingen kollektivtrafik. Ingen servering i terminalen.

Oslo är inte en färjehamn, utan två:

Hjortneskaien: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till en destination: Kiel en gång dagligen från ett färjeläge. Inte centralt, men buss från centrum till lokaltrafiktaxa. Ingen servering i terminalen.

Vippetangen: Betjänar två rederier, DFDS och Stena Line, tre färjor, till två destinationer: København och Frederkshavn två gånger dagligen från ett färjeläge. Centralt och betjänas dessutom av stadsbuss. Serveringen i terminalen upphört.

Strömstad: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, två färjor, till en destination: Strömstad c:a sex(?) gånger dagligen från ett färjeläge. Halvcentral beliggenhet. Ingen servering i terminalen.

Måste erkänna att jag inte har rest från Göteborg till Frederikshavn sedan jag reste med Sessanlinjen 1975. Vet därför inget annat om terminalen än att den väl betjänar ett rederi, Stena Line, tre(?) färjor, till  två destinationer: Frederikshavn och Kiel fyra(?) gånger dagligen från två färjelägen. Senast jag reste med färja från Göteborg var med DFDS till Kristiansand 2002 og Hurtigrutefartyget MIDNATSOL til Oslo, bägge gånger från Frihamnen, hvarifrån det inte längre går färjor.

København: Betjänar ett rederi, DFDS, två färjor, till en destination: Oslo en gång dagligen från två färjelägen. Ocentral placering. Betjänas av stadsbuss, men samtrafikbiljetter København-Skåne kan inte köpas i närheten. Serveringen i terminalen slopad för länge sedan.

Kiel är inte en färjehamn, utan två:

Schwedenkai: Betjänar ett rederi, Stena Line, två färjor, till en destination: Göteborg en gång dagligen från ett färjeläge. Någorlunda centralt.

Norwegenkai: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till en destination: Göteborg en gång dagligen från ett färjeläge. Gångavstånd till jvg-stn. Inte skyltat. Servering i terminalen.

Travemünde: Betjänar två rederier, Finnlines och TT-Line, åtta(?) färjor, till tre destinationer: Trelleborg, Malmö och Helsingfors fem-sex(?) gånger dagligen från fyra färjelägen. Terminalen inne i ett avspärrat område, otillgängligt utan motorfordon. Stadsbussbetjänad. Buss från terminalen till färjorna eller deras landgångar. Servering i terminalen.

Rostock: Betjänar tre rederier, Scandlines, TT-Line och Stena Line, åtta färjor, till två destinationer: Gedser och Trelleborg tolv(?) gånger dagligen från tre färjelägen, där hvarje rederi har sitt eget färjeläge. Ligger på fel sida om Warnow. Lång och krånglig tillgänglighet via S-bahn och stadsbuss. Buss från terminalen till färjorna eller deras landgångar. Servering i terminalen.

Saßnitz: Betjänar två rederier, Stena Line och Mols-linien, två färjor, till två destinationer: Trelleborg och Rønne en-tre gånger dagligen från två färjelägen, där hvarje rederi har sitt eget färjeläge. Fullaständigt otillgänglig från Saßnitz stad. Servering i terminalen.

Malmö: Betjänar ett rederi, Finnlines, två(?) färjor, till  en destination: Travemunde två(?) gånger dagligen från två färjelägen. Mycket ocentralt, går knappast kollektivtrafik dit. Uppenbarligen buss från terminalen till färjorna.

Trelleborg: Betjänar två rederier, TT-Line och Stena Line, dessutom Unity Line, som inte tar landgångspassagerare men som använder samma färjelägen som TT-Line, tolv färjor, till  fyra destinationer: Travemünde, Rostock, Saßnitz (och Świnoujście) femton gånger dagligen från åtta färjelägen, hvarav tre är dedikerade till Stena Line. Centralt liggande terminal i gångavstånd ett kvarter från jvg-stn (ytterligare fyra kvarter och oskyltat när rederierna har behagat stänga landgångsincheckningen kl 18). Buss från terminal till färjorna eller deras landgångar. Servering i hotellet vägg-i-vägg (åtminstone frukostservering).

Ystad: Betjänar tre rederier, Polferries, Unity Lines och Mols-linien, sex(?) färjor, dessutom två tågfärjor som inte tar landgångspassagerare men som använder samma färjeläge som Unity Lines’ övriga färjor till två destinationer: Rønne och Świnoujście sju(?) gånger dagligen från fyra(?) färjelägen, där Mols-linien har sina egna färjelägen. Oskyltad och dålig gångväg till Polen-terminalen. Suckarnas gång till färjorna. Rønne-terminal mitt emot jbg-stn.

Stockholm är inte en färjehamn, utan två:

Värtahamnen: Betjänar två rederier, Tallink/Silja och Moby Lines, sju(?) färjor, till  sex destinationer: Åbo, Helsingfors, Mariehamn, St. Petersburg, Tallinn och Riga (eller är Frihamnen fortfarande frånskild Värtahamnen, och färjehamn för St. Petersburg-, Tallin- och Riga-färjor?) fyra-sex gånger dagligen från fyra(?) färjelägen. Inte särskilt central beliggenhet. Transferbuss från Stockholm C Skr 55:- (?). Servering? Värsta suckarnas gång till färjorna (att döma av reportage i detta forum – har själv inte använt Värtahamnen sedan 1991).

Stadsgården: Betjänar ett rederi, Viking Line, fem färjor, till  tre destinationer: Åbo, Mariehamn och Helsingfors fyra gånger dagligen från två färjelägen. Stadsbuss och transferbuss från Stockholm C Skr 55:-. Suckarnas gång till färjorna. Parodi på servering i terminalen.

Åbo: Betjänar två rederier, Tallink/Silja Line och Viking Line, fyra färjor, till två destinationer: Stockholm och Mariehamn fyra gånger dagligen från två färjelägen (SEAWIND inte aktuellt för landgångspadssagerare och har eget färjeläge).Tåg helt fram till färjeterminalen. Servering i terminalen.

Helsingfors är inte en färjehamn, utan två:

Helsingfors hamn: Betjänar ett rederi, Tallink/Silja Line, ? färjor, till  tre destinationer: Tallin, Mariehamn och Stockholm sex(?) gånger dagligen från två(?) färjelägen. Centralt läge, dock knappast gångavstånd från jvg-stn. Inte kollektivtrafikk. Servering?

Skatudden: Betjänar ett rederi, Viking Line, fyra(?) färjor, till  tre destinationer: Tallin, Mariehamn och Stockholm sex(?) gånger dagligen från två färjelägen. Spårvagn från jvg-stn till färjeterminalen. Bra restaurant i terminalen. Rullande trottoar i landgångstuben.

390
Färjor / SV: Fjord Line bygger nytt
« skrivet: 18 augusti 2017, 14:59:54  »
Då blir det spännande att se Color Lines motdrag! Med längre säsong och fraktkapacitet kan ju detta på riktigt minska beläggningen på Superspeed utanför högsäsongen. Båda rederierna satsar ju på Strömstad, Fjord Line med fler avgångar (om man nu sätter in ett fartyg till) och Color Line med ett nybygge. Om alla planer blir av kommer rederierna att vara jämnstora sett till antalet fartyg (5 vardera). Lite skillnad mot tidigare.
Heja Fjord Line! Color Line förtjänar den concurrencen!

Sidor: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 38