Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 32
16
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:55:55  »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
Nå er vi vel inne i en helt annen diskusjon.

1) De barna dør vel neppe pga. at noen fra et cruiseskip har skutt dem.

2)"Derfor smaker appelsinjuice vondt etter at du har børstet tennene", "De venter barn igjen" (om noen kjendiser), "Derfor fikk bloggeren hatmail" er jo i tilfelle enda verre eksempler på mediefokusering.

17
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:52:33  »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

18
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 13:50:47  »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.
Det er ikke etterpåklokskap å si at man skal opptre profesjonelt å unngå episoder som dette. Et profesjonelt mannskap er "føre var" og oppdager potensiell fare tids nok. Det handler selvsagt ikke om å la isbjørnen skade/drepe mennesker eller bli skudt, det handler om ikke å havne i den situasjonen, hvor det valget oppstår. Profesjonelle cruiseoperatører i arktiske farvann klarer det. Ellers ville vi ha hørt om adskillig flere episoder som dette.

19
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 01 augusti 2018, 08:37:52  »
Enda en gang, tusen takk!  :)

20
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 08:34:46  »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.
Brunbjørnen er ikke utryddingstruet, det er isbjørnen. Det finnes ikke forsvar for cruisebesetningens opptreden. Idet de så isbjørnen skulle de umiddelbart har forlatt stedet. Egentlig burde de ha oppdaget den før de gikk på land. Jeg var selv ombord i FRAM på cruise fra Reykjavik til Nordøst-Grønland og Svalbard i 2016. På Ella Ø fikk vi plutselig beskjed om å gå ombord igjen, fordi skipets sikkerhetsvakter, som gikk langt foran passasjerene, på veldig langt hold hadde sett en isbjørn. Vi var aldri så nært at vi fikk sett den, fordi Hurtigruten tar ikke slik risiko.

21
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, flere spørsmål
« skrivet: 31 juli 2018, 09:05:47  »
Hvor og hvordan får man oversikt over de forskjellige fergerutene? Når begynner "sesongen", eller går fergene året runt? April-mai er kanskje vel så behagelig temperaturmessig som midt på sommeren?

22
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 31 juli 2018, 08:49:24  »
Citera
Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999

Bör kanske förtydligas att DFDS egen gamla huvudlinje till England, Esbjerg-Harwich, fortsatte med passagerartrafik ända till 2014.

/Marre
Forsåvidt, men DANA SIRENA/SIRENA SEAWAYS var jo noe helt annet enn DANA ANGLIA (som senere ble DUKE OF SCANDINAVIA på København - Trelleborg - Gdánsk, til Polen gikk med i EU). DANA ANGLIA var jo en skikkelig passasjerferge, mens DANA SIRENA var et Ro/Pax-skip, omtrent som de nye TT-Line-fergene. SIRENA SEAWAYS ble jo for øvrig tatt ut av trafikk samtidig med og med samme begrunnelse som TRELLEBORG.

23
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 31 juli 2018, 08:43:39  »
Passagerarramper till kryssningsfartyg!

Ja, landbaserade ramper för att passagerare ska kunna gå av och på kryssningsfartygen, även kallade landgångar.
Precis. Just detta fabrikat, FMT, ar ganska vanligt forekommande runt jorden i olika kryssningshamnar.
Så flinke Dere er! ::)

24
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 31 juli 2018, 08:42:05  »

Ifølge denne polske artikel (som er et interview med Jacek Wiśniewski, direktør i EuroAfrica Shipping Lines), vil ”Copernicus” blive indsat mellem Swinoujscie og Trelleborg, i midten af august, så Unity Line kommer op på 8 færger i drift.

https://wszczecinie.pl/aktualnosci,tak_wyglada_wnetrze_nowego_promu_unity_line_wideo,id-30018.html


- Michael
Interessant. Fikk ikke helt klart for meg om det betyr fire ferger på Trelleborg - Swinoujscie eller fem på Ystad - Swinoujscie.

25
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 30 juli 2018, 12:40:40  »
Man började väll köra till Newcastle i och med att man behövde ett taxfree stopp i Norge? Och, att då sedan köra till Harwich blev för långt.

Nemlig! Göteborg - Felixstowe ble flyttet til Göteborg - Kristiansand - Newcastle når Sverige gikk med i EU. Så da gikk fergen fra et EU- og Schengen- men ikke NATO-land til et EU- og NATO- men ikke Schengen-land via et Schengen- og NATO- men ikke EU-land. Jeg reiste noen ganger såvel Göteborg - Kristiansand som Kristiansand - Newcastle. Det virket som om rimelig mange brukte ruten fra Göteborg til Kristiansand, flere enn dem som reiste hele veien fra Göteborg til Newcastle.

Og idag har vi ikke en eneste passasjerskips/fergerute fra Skandinavia til Storbritannia! :(

26
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 09:44:42  »
Som nevnt, TT-Line gjør jo definitivt det. Alle deres ferger har vel en eller annen gang det siste året seilt både på Swinoujscie, Rostock og Travemünde, selv NILS DACKE, som hovedsaklig går på Swinoujscie, og dagtid går jo Travemünde-fergene ofte innom Rostock, og nå går jo TOM SAYWER i tillegg til Klaipeda.

SJs DROTTNINGEN gikk somrene 1969-71 fra Trelleborg til Travemünde i helgene og Sassnitz på virkedagene.

Stena Lines SASSNITZ skal jo fra høsten av gå til Rostock tre netter i uken, i tillegg til til Sassnitz daglig.

DSBs KONG FREDERIK IX og DRONNING INGRID gikk som godsjernbaneferger Warnemünde - Rødby - Puttgarden 1976-80.

27
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 26 juli 2018, 09:07:32  »
http://www.trelleborgshamn.se/en/unity-line-extends-the-capacity-from-port-of-trelleborg/
Vel så interessant med den linken var henvisning til en artikel om lasting av passasjerramper til fly fra kaien rett over fergeleie 1 og 2 i Nyhamnen i Trelleborg: http://www.trelleborgshamn.se/en/250-tons-passenger-boarding-bridge-lifted-on-board/

28
Färjor / SV: Prins Bertil
« skrivet: 26 juli 2018, 08:59:04  »
Helt Ok att du gör lite "reklam" för min hemsida :-)
Lion Ferry kan man inte få för mycket av.
Prøvde å skrive til deg på den e-postadressen du oppgir på den hjemmesiden, men fikk ikke noe svar. :(

29
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 26 juli 2018, 08:57:37  »

Jaså så hon ersätter Kopernik? Märkligt att Trelleborgs Hamn då skriver att hon ska sättas in på Trelleborg
Ja, så gjenstår det da å se om min østtyske venn, som pleier å være ekstremt velinformert og som jeg ikke har fått noen gal opplysning av hittil, eller Trelleborgs hamn, som bl.a. under "Historik" på sin hjemmeside påsto at TRELLEBORG ble satt inn i 1959 og at GÖTALAND og SVEALAND var Ro/Pax-ferger, når de kom i 1973, har rett.

30
Färjor / SV: Prins Bertil
« skrivet: 24 juli 2018, 15:55:21  »
Det var ikke meget kongelig komfort da mine foreldre og jeg reiste med henne frem og tilbake når hun var ny. Og kapteinen brukte evigheter på å klare å komme i fergeleiet om natten, når vi var tilbake i Halmstad. Det var veldig dårlig stemning ombord, folk var trøtte midt i natten og ingen skjønte hva han holdt på med.

Siden husker jeg henne som CALMAR NYCKEL med TT-Linies oransje skorstein på Trelleborg - Travemünde, men da reiste jeg aldri med henne.

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 32