Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 28
16
Fartygsmodeller / SV: Hurtigruten modeller
« skrivet: 29 maj 2018, 08:51:19  »
Og SALTEN heter nu GAMLE SALTEN som veteranskip og ble bygget i 1953. (Jeg tror faktisk at jeg har reist med henne mellom Narvik pog Svolvær i 1981, da hun erstattet ODS sin SKOGØY)

17
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« skrivet: 28 maj 2018, 12:02:40  »
Oj vilket däckar jobb du har gjort Risberg på båtarna. Jag förstår att du kan din Hurtigrut. Hoppas att du uppskattar att en amatör gör lite reklam ;) för den. Tycker att det har varit tidigare lite för lite från denna tur i detta forumet som du förstår. ;)
Absolut! Flott reportasje! Og Hurtigruten er desidert verdt en reise eller flere.

18
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« skrivet: 28 maj 2018, 12:01:04  »
19/7

Oidentifierad.


Hurtigruteselskapenes eget forslag til alternativ til åttitallsskipene, bilfergevarianten
På åttitallet var det en stor diskusjon om hva Hutigruten skulle være i fremtiden. Daværende samferdselsminister Asbjørn Jordahl var sterkt imot turister på statssubsidierte skip, og det opprinnelige forslaget fra staten var enda mer fraktskip enn hva MIDNATSOL, NARVIK og VESTERÅLEN siden ble. Det var meningen å bygge fire nye skip (de erstattet fire gamle; MIDNATSOL, NORDLYS, HÅKON JARL og VESTERÅLEN), men pengene strakk kun til tre. Hurtigruten ville nærmest bygge bilferger, og vi var 60 000 kystbeboere som skrev under til støtte for selskapenes forslag. Sett i ettertid var det nok godt at det ikke ble slik heller. Uansett ble jo åttitallsskipene så misslykket at de ble om- og påbygget i 1988 hhv 1989. Kun VESTERÅLEN av dem seiler fremdeles.


KONG HAAKON (den tyske okkupasjonsmakten tvang DSD til å døpe henne om til KONG SVERRE)
Kong Haakon VII ble jo symbol på motstandskampen under krigen, siden han ikke overga seg men dro til England. Bare det å male H7 på en husvegg kunne få deg sendt til konsentrasjonsleir.

19
Reseberättelser / SV: Hurtigruten 2016
« skrivet: 28 maj 2018, 11:23:46  »
19/7


Här kommer ett gäng modeller. En del går att identifiera andra klarar inte jag av att identifiera själv.


Detta är någon av 1990 tals båtarna i varje fall. Kan vara M/S Richkard With


FINNMARKEN av 2002



M/S Nordstjärnen


NORDSTJERNEN av 1956

Oidentifierad.


Hurtigruteselskapenes eget forslag til alternativ til åttitallsskipene, bilfergevarianten

Ytterligare en av 1990-talarna.


KONG HARALD av 1993


VESTERÅLEN av 1983 før ombygging i 1988


NARVIK av 1982 før ombygging i 1989

Finnmarken 2002


FINNMARKEN av 2002


NORDSTJERNEN av 1937 (gikk ned i 1954 i Raftsundet)


KONG HAAKON (den tyske okkupasjonsmakten tvang DSD til å døpe henne om til KONG SVERRE)


RAGNVALD JARL av 1956


NORDNORGE av 1937(?)


HÅKON JARL av 1952


SANCT SVITHUN av 1950 (gikk ned i 1962)


LOFOTEN av 1932 - siste Hurtigrutedampskipet i rute, til 1964


VESTERÅLEN av 1950


HADSEL

Galten som saknas i fakta om fartyg som en Hurtigruten båt.


SALTEN

20
Någon som vet hur länge leveransen har skjutits upp? Jag förstår att hela sommarsäsongen 2019 är inställd, men är vintersäsongen det också?
Nei, men min kansellerte tur var Amsterdam - Lisboa 2.-10. oktober.

21
Nå er leveransen av FRIDTJOF NANSEN også forsinket, fikk jeg nettopp vite i en e-post om min kansellerte tur med henne fra Amsterdam til Lisboa i september neste år.

22
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 23 maj 2018, 11:10:50  »
...hon blev längre än vad man egentligen planerade.
Er det mulig! :o Hva skjedde med tysk nøyaktighet? ??? Heldig at delene i det minste passet sammen når de skjøtet henne!  :D 8) ::)

23
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 22 maj 2018, 19:31:38  »
OM man tycker jag ställt en dum fråga, behöver man inte lägga sin dyrbara tid på den :-)
Sannsynligheten for at TT-Line svarer på et slikt spørsmål er vel heller ikke så stor, så jeg er enig, kommentaren var unødvendig.

24
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 22 maj 2018, 12:22:54  »
Ställer samma fråga igen som jag en gång började denna tråd med.

Är Peter Pan kvar på varvet i Tyskland ännu? När skall den gå i trafik igen.
Tycker det verkar väldigt länge den är ur trafik.
Det synes jeg også. Jeg hadde billett til PETER PAN fra Travemünde til Trelleborg sist søndag, men det ble NILS HOLGERSSON.

25
Kryssningsfartyg / SV: Gravid kvinna fick ej följa med på kryssning
« skrivet: 04 maj 2018, 08:12:17  »
Enkelte fraktskip som tar passasjerer har øvre aldersgrenser, fra 60 til 75. De tar jo heller ikke med gravide kvinner og faktisk ikke barn under 8 år.

26
Färjor / SV: DFDS: nyt gourmet restaurant ombord på Oslobåden
« skrivet: 03 maj 2018, 10:21:22  »
Jeg må sige at dette var forlokkende. ;D Det er jo tilbage til den egentlige "Marco Polo", på den tid der også var en "Blue Riband". Så blev pludselig en indskrænket variant af "Blue Riband" kaldt "Marco Polo", men med gamle "Marco Polo"s priser. :(

Og at forlange "velklædt" synes jeg ikke er en streng dresscode - det er vel for at kunne standse de mest usmagelige påklædninger på især mend. Jeg må indrømme at jeg mister apetitten af at se mend med bare skuldre og armhuler lige foran mig, når jeg skal spise. :P

27
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 20:22:17  »
Gastro är en svensk restaurant, som har fått uppdraget, att sköta en restaurant i sitt namn på en färja i trafik mellan Sverige och Danmark. Är vi överens så långt?
Gastro har ett bra betyg, som restaurant i Sverige. Men det får man inte säga, för om Gastro driver en restaurant på en färja, kan Gastro inte vara en topprestaurant i Sverige.
Det har inte med semantik utan läsförståelse att göra.
Slett ikke! Restauranten på en dansk ferge er ikke i Sverige, uansett om den er svensk. 8) Du har ikke monopol på "läsförståelse"! ::)
Jag ser, att du har ändrat uppfattning om din nationella tillhörighet, eftersom jag anser, att Skåne tillhör Sverige och skåningar anses rent allmänt vara svenskar. Gratulerar till insikten.
Min oppfatning av min nasjonalitet baserer seg aldeles ikke på hva du måtte mene! Så gratulasjonen til "insikten" kan du spare deg! :D For øvrig er jeg norsk statsborger. Men det innebærer ikke at jeg ikke er skåning.  ;)

28
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 19:35:46  »

Tydligen inte men även om du inte läst alternativt förstått Stormps inlägg, kan jag inte först det konstruerade problemet. En svensk restaurang vid namn Gourmet får alltså inte driva en restaurang, under sitt svenska namn, på en färja med dansk flagg, utan att byta nationalitet.
För att dra det till sin spets kan man gör jämförelsen med t.ex. Carlsberg, som till en del bryggs i Sverige, skulle per automatik bli ett svenskt varumärke. Eller kanske kalla IKEA för ett Saudi Arabiskt bolag eftersom det finns ett varuhus där. Bara som ett par exempel på konsekvensen av snacket, men det finns fler.
På den en del svenska fartyg installerades elektriska motorer av märket Thriege(osäker på stavningen) och de blev inte svenska bara för att det var svenska farty.
Det er ikke et problem, kun en semantisk drøfting. Men det er forskjell på å være svensk restaurant og å være restaurant i Sverige. Jeg er skåning, men det betyr ikke at det kontor jeg nå sitter på i Oslo er i Skåne.

29
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 16:22:19  »
Helsingborg.    8)
Du skjønte sikkert spørsmålet: Er en restaurant på en danskflagget ferge i Sverige kun fordi at fergen har gjort et kort anløp i fergeleiet i Helsingborg?!  ???

30
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 11:02:01  »
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?

Den finns i Sverige ca en gång per timme.   8)
I Sverige? ???

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 28