Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - peterpan

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 20 mars 2018, 13:55:11  »
Med tanke på Stena Nauticas ålder är ju Halmstad-Grenå inte helt fel för Hammeroddes del. Även om det skett omfattande ombyggnader på den förstnämnda för att konvertera till RoPax är det ju trots allt en ungefär 20 år äldre enhet.

Helt osannolikt är det kanske inte att hamnbytet även kombineras med en tonnageuppgradering och att Nautica antingen läggs upp eller blir renodlad fraktfärja.

Hammerodde känns ju egentligen tämligen rätt för linjen rent storleksmässigt.

Gissar att Nautica blir kvar och Hammerodde blir andrafiol på Europafärjelinjen.

2
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 20 mars 2018, 13:53:28  »
Antar att hon är kvar i Bremerhaven. Sista rapporterade positionen var 9:e februari. Hon är egentligen försenad från varvet. Först skulle hon kommit tillbaka direkt efter avslutat charter av Patria Seaways. Sedan dess flyttas datumet bara fram. Från och med slutet av mars skulle hon börja trafikera Trelleborg-Swinoujscie tillsammans med Nils Dacke..

Peter Pan ska tillbaka till huvudlinjen Travemunde-Trelleborg.

Nils Dacke däremot får sitt pax-däck ombyggt och får stor lougne med bar föröver med panoramafönster, och blir lite mer "lik" Premiumfärjorna PP och NH.

3
Färjor / SV: En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 20 februari 2018, 11:49:15  »
Att framtfärjorna Hansa och Wasa seglat för TT var helt okänt för mig.
Ofta har de inhyrda fraktfärjorna som ibland förstärkte kapaciteten på tysklandslinjerna (TT/Saga/Traveline) fallit i skuggan av de ordinarie passagerarfärjorna, och det är ju inte så konstigt.

Minns att tyska rederiet Reinecke från Lubeck hade fyra systerfartyg: Wesertal, Wuppertal, Travetal och Fuldatal som alla var inne och seglade för både Saga-Linjen, Trave-Line och TT-Linie, dvs alla konkurrenterna på travetrafiken.  Wesertal var permanent på Saga-Linjen i 2 år 80-81, pch förstärkte på Helsingborg-/Malmö-Travemunde. Ingen text på sidan, men väl en Saga-Linjen "våg-logga" på skorstenarna.

4
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 20 februari 2018, 11:32:25  »
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.

5
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 15 februari 2018, 14:59:29  »
Finnstar/Finnmaid/Finnlady har alla genomgått en renovering av publika utrymmen i mångmiljon klassen (EUR). Finnswan (ex nordlink) skall genomgå en liknande renovering men med fokus på kap-nåd linjen bla. genom att bygga en avsevärt större taxfree butik. Star/maid/ladys hytter renoveras för tillfället löpande under gång. Europalink skall snart in på varv för scrubbers och en ordentlig renovering av de publika utrymmena. Hon skall tydligen vara helt slut både tekniskt och ytligt så till den grad att ett flertal av de ansvariga italienarna ska ha hängt mycket löst när den finsk/svenska delegationen varit nere och gjort sin första inspektion.

Kul att ha alla fem star-klass fartygen tillbaka i norden.

/Tuvv

Det låter bra!
Hon är värd en riktigt grundlig renovering. Skrubbers stod det också om på tyska sidan men det glömde jag skriva.
Hoppas varvsbesöket sker så fort som möjligt. Någon som har datum?

6
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 14:55:46  »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.

Ser att det inte är poddar, vilket jag utgick ifrån i mitt inlägg ovan. Då blir det ju ännu märkligare att skorstenar och pipor inte är symetriska, eller kan det vara elektrisk drift på propelleraxlarna trots att det är konventionella propellrar. Troligen inte, eller hur?

7
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 11:49:48  »
Vi ska inte blanda ihop TT-Line med TT-Line Pty/Spirit of Tasmania. Förvirringen blir ju stor med tanke på att TT Pty inte bara har samma rederinamn utan även köpt 2 av TTs tidigare fartyg och nu beställt 2st nybyggen samtidigt som TT.
ShipPax har nog inte fel. När det blir officiellt från TT så vet vi mer.

8
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 15 februari 2018, 11:45:37  »
Läste på en tysk färjesida att hon är planerad för varv och ombyggnad, någon som vet mer och när.
Övriga Star-fartyg har väl uppgraderats i paxutrymmena (något som Nordlink/Nordswan ock fått eller ska få) så sammasak lär väl hända med Europalink.
Man får väl misstänka att hon måste snyggas upp ordentligt på både in och utsida efter tiden hos Grimaldi.
Hur som helst så är det trevligt att hon har "kommit hem".

9
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 11:38:38  »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.

10
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 14 februari 2018, 10:47:14  »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

11
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 13 februari 2018, 16:02:44  »
Hon ser ju fin ut. Stora rymliga pax-utrymme, men behöver fler hytter gissar jag.
Hon blir nog ombyggd och uppsnyggad innan hon kommer i trafik.
Blir det nytt namn, eller gammalt klassiskt Polferries namn:
Wilanow eller Pomerania kanske?

12
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 15:53:33  »
Nya Aida ser ut som en ny version av de gamla white star- och cunard-fartygen.

13
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 15:50:39  »
De kommer att följa traditionen inom TT-Line: Nybyggena blir nya Nils Holgersson (7) och Peter Pan (6), och kommer att sättas in på Travemunde-Trelleborg. De största premiumfartygen går alltid på "huvudlinjen" och bär alltid samma namn. Nuvarande NH(6)och PP(5) byter namn och linjer. Vilka namn det blir blir intressant. Kanske Oliver Twist kommer tillbaka eller varför inte Gustav Vasa, det skulle vara kul. (Nils Dacke är ju ett arv från Svenska fartygen i TT-Saga-Line så en ny Gustav Vasa(3) skulle vara kul. Möjligen hamnar de på olika linjer eftersom man valt att bara förlänga PP.
TS och HF kommer nog att fasas ut efter nybyggenas ankomst.

14
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 10 februari 2018, 14:52:34  »
Välkommen hem Europalink!
Nu är det dags att plocka fram färgpytsarna!
Ska hon direkt till varv?

15
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 01 februari 2018, 15:56:45  »
Det blir trevligt och få tillbaka henne i Finnlines-färger på Malmö-Travemunde, där hon hör hemma.
Det får bli en resa till Trave i sommar med henne!

Sidor: [1] 2 3 ... 5